نتیجه یک پژوهش؛ دوام بلند مدت موتورهای کم حجمِ توربو کافیست؟

اگه از اون دسته آدمایی هستین که توقع دارین موتور خودروی شما تا ۳۰۰ هزار کیلومتر بدون نیاز به تعمیر کار کنه، بهتره سراغ موتورهای کم حجمِ توربو نرید، چون که براساس گفته متخصصین بخش خودرو ممکنه این نوع موتورها در کارکردهای بالا دچار مشکل شن.

وقتی که هوندا آکورد با یه موتورِ کم حجمِ توربو تونست در ماه ژانویه امسال جایزه "خودروی سالِ آمریکای شمالی ۲۰۱۸" رو دریافت کنه، این موضوع به تیتر اصلی خیلی از نشریات خودرو تبدیل شد. با این وجود، هنوزم متخصصین در بخش خودرو نظرات متفاوتی درباره دووم موتورهای کم حجمِ توربو در کارکردهای بالا دارن.

در آمریکا به صورت میانگین یه خودرو به مدت ۱۱٫۶ سال استفاده میشن. با رشد روز افزون موتورهای کم حجمِ توربو، خیلی از خریداران خودرو در بازار آمریکا توقع دارن این موتورها بیشتر از مدت متوسط گفته شده کار کنن. اما بعضی متخصصین فکر میکنن هنوز آزمایش دوومِ این نوع موتورها در کارکردهای بالا ممکن نیس، چون که هنوز اطلاعات کافی در این مورد وجود نداره.

"خیلی از خریداران خودرو به مدت ۱۲ سال و حتی بیشتر از یه اتومبیل استفاده می کنن. اما هنوز دقیقاً مشخص نیس که دووم موتورهای کم حجمِ توربو در کارکردهای ۲۵۰ هزار الی ۳۰۰ هزار کیلومتر چیجوری میشه."

~ جِیه فیشِر (Jake Fisher)، رئیس بخش تست خودرو در نشریه کانسیومِر ریپورتز (Consumer Reports)

هوندا آکورد، برنده جایزه "خودروی سالِ آمریکای شمالی ۲۰۱۸"

نشریه کانسیومِر ریپورتز در شماره ماه آوریل به موضوع جالبی پرداخت: تویوتا به عنوان یکی از قابل اعتمادترین برنده های خودروسازی دنیا، واسه خودروهای تولید انبوه خود از موتورهای توربو استفاده نمی کنه. همین موضوع دلیل شد مسئله دوومِ موتورهای کم حجمِ توربو بیشتر روش زوم بشه. فیشِر میگه تویوتا واسه نبود به کار گیری موتورهای کم حجمِ توربو در خودروهای تولید انبوهش دلیل موجهی داشته. اون در این مورد میگه:

"وقتی شما یه سیستم رو سخت تر می کنین، روشنه که احتمال بروز عیب و ایراد هم بالاتر میره و یه موتورِ مجهز به توربوشارژر از یه موتورِ تنفس طبیعی پیچیدگی بیشتری داره. در واقع موتورهای توربو بخشا و مکانیزمای بیشتری نسبت به موتورهای تنفس طبیعی دارن که همین موضوع می تونه دلیل عمر کمتر موتورهای نامبرده شه."

در موتورهای توربو، هوای ورودی به موتور فشرده می شه و واسه همینه که میگیم این نوع موتورها به طور طبیعی تنفس نمی کنن یا اصطلاحاً "تنفس طبیعی" نیستن. همین ساختار به خودروسازان این امکان رو میده تا از موتورهایی با حجم کمتر استفاده کنن.

همونطور که می دونین، تویوتا همیشه در مورد به کار گیری تکنولوژیای جدید با احتیاط بوده. به طور مثال، تویوتا خیلی تمایلی به به کار گیری موتورهای کم حجمِ توربو نداشته. هم اینکه در به کار گیری گیربکسای ۹ دنده و ۱۰ دنده و سیستمای اطلاع رسانی و سرگرمی "اپل کار پلِی" هم با احتیاط عمل کرده. این خودروساز ژاپنی واسه مدل ۲۰۱۸ از تویوتا کمری هنوزم از یه موتور چهار سیلندرِ خطی از نوع تنفس طبیعی با ۲٫۵ لیتر حجم استفاده می کنه.

تویوتا کمری ۲۰۱۸، خودرویی که بازم از یه موتورِ چهار سیلندرِ تنفس طبیعی معمولی استفاده میکرد

اما نکته باحال اینجاس که حریف مستقیم این سدان ژاپنی یعنی هوندا آکورد مدل ۲۰۱۸، از یه موتورِ چهار سیلندرِ توربو با ۱٫۵ لیتر حجم بهره منده. آکورد مدل ۲۰۱۸ به دلیل بهره مندی از تکنولوژی روز، بسیار مورد تشویق قرار گرفته. بخاطر این، این سدان ژاپنی مدرن تونسته جوایز زیادی دریافت کنه که "خودروی سالِ آمریکای شمالی ۲۰۱۸" فقط یکی از اوناس.

البته شک نداشته باشینً آکورد اولین خودرویی نیس که از موتور توربو با حجمِ پایین استفاده میکرد. خودروسازان دیگه سالهاست از این نوع موتورها استفاده می کنن که به طور مثال میشه به فورد، فولکس واگن، جنرال موتورز و هیوندای اشاره کرد. هم اینکه، هنوز هیچ دلیل و مدرکی وجود نداره که اثبات کنه موتورهای کم حجمِ توربو دووم کمی دارن.

"ما چندین ساله که تماشاگر رشد روز افزونِ موتورهای توربو با حجم کمتر هستیم، اما تا الان مشکل خاصی در مورد عمر یا دووم این نوع موتورها مشاهده نکرده ایم."

~ سَم اَبوئِلسِمید (Sam Abuelsamid)، تحلیل گر ارشد در شرکت نَویگِنت ریسِرچ (Navigant Research)

بی ام و ۷۳۰Li که با موتور چهار سیلندرِ ۲ لیتری توربو وارد بازار کشورمون شده، می تونه با ۱٫۸ تُن وزن فقط در عرض ۶٫۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنه (رقم اعلامی)

اما متخصصین فکر میکنن که خودروسازان باید اطلاعات و داده های بیشتری براساس واقعیت جمع آوری کنن تا بشه در مورد کارکرد موتورهای توربو در کارکردهای بالا به یه نتیجه گیری کلی رسید. دِیوید کُل (David Cole)، رئیس قبلی سازمانی به نام "مرکز تحقیق در مورد اتومبیل" (Center for Automotive Research)، در این مورد میگه:

"همه این موتورها رو به وسیله دستگاه داینو مورد بررسی قرار میدن و به یافته های بدست اومده از این روش استناد می کنن. شما می تونین مثل سازی رو به بهترین شکل ممکن انجام بدین، اما وقتی که خودروی مورد نظر در واقعیت مورد استفاده قرار گرفته و کارکرد اون به ۳۰۰ هزار و حتی ۴۰۰ هزار کیلومتر می رسه، ممکنه وضعیت اون خیلی مثل یافته های بدست اومده به وسیله مثل سازیای انجام شده نباشه."

هم اینکه دِیوید کُل اشاره کرد که تا حالا مورد خاصی در مورد مشکل دووم در موتورهای کم حجمِ توربو مشاهده نکرده، اما با این حال اون عقیده داره که انتخاب موتورهای تنفس طبیعی به وسیله تویوتا واسه دووم بیشتر انتخابی هوشمندانه هستش. کُل در این مورد میگه:

"در سرعتای بالا، یه موتورِ کم حجمِ توربو نسبت به یه موتورِ حجیم تر از نوع تنفس طبیعی، بیشتر مورد فشار قرار میگیره."

اما جِیه فیشِر موضوع دیگه ای رو مطرح می کنه. اون عقیده داره تکنولوژیای جور واجور کم کم و با افزایش عمر خودرو، از نظر نوع فرسودگی با هم فرق داشته و هر کدوم در بخشای متفاوتی دچار مشکل می شن. فیشِر در این مورد میگه:

"شاید مشکل واقعی فقط اندازه کارکرد یه خودرو نباشه. وقتی که ۱۰ یا ۱۵ ساله که از یه خودرو استفاده می کنین، باید نگران موارد دیگری باشین. به طور مثال، کدوم قسمت از درزهای خودرو باز شده؟ قرار گرفتن خودرو در برابر سرما و گرما درزمان این سالها، چه تاثیراتی روی اون داشته؟ چه قسمتایی دچار فرسودگی شدن؟"

موتور سه سیلندرِ ۰٫۹ لیتری توربو که در بازارهای جهانی واسه نسل دوم رنو ساندرو عرضه می شه

الان سوالات گفته شده اهمیت بیشتری پیدا می کنن، چون که امروزه آمریکاییا نسبت به گذشته از یه خودرو به مدت بیشتری استفاده می کنن. "آی اِچ اِس مارکیت" (IHS Markit)، یه شرکت انگلیسی که در مورد تامین اطلاعات در سطح جهانی فعالیت می کنه، سال ۲۰۱۶ در این مورد مطالعه ای رو انجام داده. طبق یافته های این مطالعه، عمر متوسط یه وسیله نقلیه سبک در آمریکا ۱۱٫۶ ساله.

طبق یافته های بررسیای به عمل اومده به وسیله نشریه کانسیومِر ریپورتز که براساس نظراتِ بیشتر از نیم میلیون نفر مالکین خودروهای جور واجور بدست اومده، بیشتر افراد یه خودروی بادوام رو به یه خودروی قوی با هندلینگ خوب و ظاهری جذاب بهتر می دونن.

"اگه شما یه خبرنگار در بخش خودرو نیستین و در این مورد به صورت تخصصی فعالیت نمی کنین، شایدً حسی که فرمون یه خودرو به راننده انتقال میده نسبت به دووم اون اهمیت بسیار کمتری واسه شما داره."

~ جِیه فیشِر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *