قند میوه ها چقدر است؟

قند میوه ها چقدر است؟

قند میوه و سبزیجات

قند میوه که فروکتوز نامیده می شه در میوه ها و موادغذایی دیگه س. بااینکه دپارتمان کشاورزی آمریکا مصرف شکل های جور واجور و اقسام میوه ها و سبزیجات رو پیشنهاد می کنه اما تحقیقات نشون می دهد که مصرف بیشتر از اندازه فروکتوز می تونه موجب بروز مشکلاتی واسه سلامتی از جمله چاقی بیش از اندازه شه.

به گزارش آلامتو به نقل از مردمون؛ اگه تلاش دارین وزنتون رو پایین بیارین، محدود کردن فروکتوز مصرفی کمک زیادی به شما می کنه.

قند میوه

فروکتوز قندیه که در میوه ها، آبمیوه ها و عسل یافت می شه.

این نوع قند شیرین ترین نوع قنده و فرمول مولکولی اون مثل گلوکز که یه جور قند ساده دیگه س می باشه، فرقش اینه که ساختار متفاوتی دارن. هر دو این قندها کربوهیدرات به حساب می آیند و واسه متابولیسم بدن آدم اهمیت زیادی دارن اما به روشی متفاوت در کبد سوخت و ساز می شن.

اضافه گلوکز به صورت انسولین از بدن خارج می شه اما فروکتوز اضافه به صورت چربی در بدن ذخیره می شه. خیلی آدما به صورت ارثی دچار مقاومت فروکتوز هستن.

سطح فروکتوز در بدن

موادغذایی با سطح فروکتوز بالا شامل سودا، سیب و سس سیب، عسل، گلابی، انگور، خرما، هندوانه، انبه و آبمیوه ها مثل آب سیب و آب انگور می باشن.

بسیاری غذاهای فراوری و بسته بندی شده مثل سیریال ها و نوشیدنی های انرژی زا هم بخاطر اضافه کردن شیره ذرت که یه قند فراوری شده شامل ۵۵ درصد فروکتوزه، اندازه بالایی فروکتوز دارن. میوه هایی که کمترین اندازه فروکتوز رو دارن عبارتند از: زردآلو، نارنگی، شلیل.

کاهش وزن

واسه سوزوندن نیم کیلو چربی در بدن، باید ۳۵۰۰ کالری بیشتر از چیزی که مصرف می کنین، بسوزونین. خیلی ها واسه رسیدن به این هدف یا تعداد کالری هایی که هر روز مصرف می کنن رو پایین می بیارن یا فعالیت بدنی شون رو بالا می برند تا کالری بیشتری بسوزونن. اما مصرف موادغذایی که سطح فروکتوز بالایی دارن، تلاش شما در راه کم کردن وزن رو با شکست مواجه می کنه چون فروکتوز به طور متفاوتی در بدن سوخت و ساز می شه.

تو یه تحقیق که در سال ۲۰۱۰ بوسیله محققان دانشگاه پرینستون انجام شد مشخص شد که موش های آزمایشگاهی که به اونا اندازه بالایی فروکتوز داده شده بود، وزن، چربی بدن و سطح تری گلیسیریدشان نسبت به موش هایی که همون اندازه کالری رو بدون

فروکتوز اضافه مصرف کرده بودن، بالاتر رفت. محققان به این نتیجه رسیدن که سطح بالای فروکتوز می تونه با چاقی در رابطه باشه. بااینکه مصرف میوه واسه سلامت تغذیه خوبه اما مصرف موادغذایی که اندازه فروکتوز پایین تر و فیبر بالاتری دارن می تونه به کم کردن وزن کمک کنه.

هشدارها

بااینکه بعضی شکل های جور واجور فروکتوز به درد بخور هستن اما مصرف بالای فروکتوز منتهی به مشکلاتی مثل نقرس، چاقی بیش از اندازه، سندرم متابولیک، مریضی های قلبی-عروقی و مشکل کبد می شه.

از این مهمتر اینکه در تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ در «تحقیقات سرطان» به چاپ رسید مشخص شد که فروکتوز موجب تقویت افزایش سلول های سرطان پانکراس می شه. محققان فکر می برند که کاهش فروکتوز مصرفی می تونه پیشرفت بعضی از شکل های جور واجور سرطان رو کندتر کنه.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

رژیم غذایی مردمون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *