هدست های واقعیت مجازی و مسیری طولانی برای جلب اقبال عمومی

هدستای واقعیت مجازی جدید؟ فضای سه بعدی با تعامل پذیری بالا؟ تجربه ای گسترده که در اون غوطه ور شید؟ همه شون رو داریم. اما مشتریان وفادار که بخوان این هدستا رو بخرن چیجوری؟ نه اونطور که انتظار میره.

هیجان بسیاری دور و بر واقعیت مجازی طی یه سال گذشته وجود داشته، و فیسبوک، گوگل و مایکروسافت و بسیاری دیگه، سرمایه های خیلی زیادی به بازار تزریق کردن تا این بازار شکل بگیره.

تکنولوژی واقعیت مجازی دنیای دیگری رو به ما نشون میده. وقتی یکی از اونا رو روی سر می ذارین و صفحه در برابر چشمون شما روشن می شه، مغزتون به طور کامل فریب می خوره و تصور می کنه داخل محیطی دیگه قرار گرفتین.

مهم نیس این مسئله چقدر تخیلی باشه. سوار یه سفینه فضایی هستین و کنترل اونو به دست گرفتین؟ اهمیتی نداره، مغز شما شرایط رو باور می کنه. واقعیت مجازی به همین اندازه جذاب و دوست داشتنیه.

و شاید بخاطر این باشه که مدیرعامل فیسبوک، مارک زاکربرگ و مدیرعامل گوگل، ساندار پیچای می گن واقعیت مجازی اتفاق بزرگ بعدیه.

دلایل بسیاری هست که حق رو به اونا بدیم. مثلا، واقعیت مجازی ارزون قیمته. هدست گوگل کاردبورد رو ببینین. یه تیکه کاغذ و مقوا با یه جفت لنز ارزون قیمت، شما رو به دنیایی دیگه می بره.

بدون هیچ سیم اضافه ای، می تونین موبایل رو روی صورت تون بذارین و وارد دنیای تخیلی اون شید. Daydream گوگل هم که ماه گذشته با قیمت ۷۹ دلاری عرضه شد، خیلی دستگاه پیشرفته و درجه یکی نیس اما ارزون که هست. سامسونگ هم هدستی ۹۹ دلاری به نام Gear VR داره که با موبایلای سری گلکسی کار می کنه.

با این حال، قسمت خاصی از بازار هم هست که واسه داشتن اونا باید چند صد دلار هزینه کنین. مثلا اچ تی سی وایو با ۷۹۹ دلار برچسب قیمت، گرون ترین هدست بازاره. البته، واسه اجرا کردن اون نیاز به یه کامپیوتر فوق العاده قوی (حدودا ۱۰۰۰ دلاری) دارین.

اینا یعنی از ۱۰-۲۰ دلار گرفته تا ۱۰۰ دلار، هدستای مختلفی در بازار واسه استفاده هست. اما هیچ کدوم از شرکتا آمار مربوط به فروش هدستا رو به اشتراک نمی ذارن. ولی تحلیل کنندگان پیش بینی کردن که تقریبا حدود ۱۰-۱۲ میلیون هدست تا الان فروخته شده.

۵ میلیون در اختیار سامسونگ Gear VR بوده و ۳٫۶ میلیون هم در اختیار هدست ۶۰۰ دلاری آکیلس ریفت. فروش HTC VIVE حدود ۲٫۱ میلیون واحد برآورد شده و پلی استیشن ایشون آر هم در این مدت زمان کم، ۱٫۴ میلیون واحد فروش داشته. مشتریان در سراسر جهان حدودا یه میلیارد دلار خرج واقعیت مجازی کردن که نشون میده واقعیت مجازی هنوزم بازار کوچیکی رو در اختیار داره.

با این وجود، درآمد کلی این صنعت قراره تا ۴ سال دیگه، به جای یه میلیارد دلار، ۳۰ میلیارد دلار باشه.

بازم ۳۰ میلیارد دلار مبلغی نیس که فکرش رو کنین. مردم در سراسر دنیا، سال گذشته ۲ میلیارد گوشی موبایل خریدن که این یعنی ۴۲۱ میلیارد دلار فروش! و سهم اپل از این کِیه بزرگ طی فصل فروش، ۵۲ میلیارد دلار بود. یعنی کل ۳۰ میلیارد دلار درآمد صنعت واقعیت مجازی به اندازه درآمد یه شرکت طی یه بازه کوتاه از فروش تلفنای همراه نمیشه.

در آخر این که واقعیت مجازی هنوز راه بسیاری در پیش داره تا اینکه بخوایم اونو به عنوان محصولی درجه یه در بازار قبول کنیم و توقع داشته باشیم مردم سراسر جهان اونو بشناسن.

پس سال آینده چه اتفاقاتی رخ میده تا واقعیت مجازی جون بگیره؟ این ۴ مورد زیر انتظاراتی به طور کامل طبیعی هستن.

تبلیغات بیشتر

این روزا تبلیغات بیشتر و بیشتری در تلویزیون و اینترنت از واقعیت مجازی می بینیم. شک نداشته باشین تبلیغات گوگل واسه پلتفرم و هدست Daydream رو دیدین، پس لازم نیس بگیم که کمپانیای دیگری مثل سونی، آکیلس و اچ تی سی تا چه حد روی این مسئله تاکید می کنن.

وقتی واقعیت مجازی گسترده شه و همه شرکتا با اون درگیر شن، تبلیغات هم به اندازه ای همه گیر می شه که هر جا سرتون رو بچرخونین یه محتوای در رابطه رو پیدا می کنین.

رقابت بیشتر

مایکروسافت در تلاشه تا با ایسر، لنوو و دیگه کمپانیا، هدستای واقعیت مجازی اش رو با قیمت پایه ۲۹۹ دلار به بازار عرضه کنه.

شایعات از اون حکایت دارن که حتی اپل هم می خواد در زمان مناسب وارد کارزار شده و محصولی در همین زمینه عرضه کنه. پس وقتی مایکروسافت و اپل هم به گوگل ملحق شن، تماشاگر اون هستیم که سه شرکت بزرگ دنیا این مسئله رو جدی گرفتن.

تکنولوژیای دیگه

خیلی از ما شاید حتی فرصت اونو نداشته ایم که واسه یه بار هم واقعیت مجازی رو امتحان کنیم و بسیاری تکنولوژیای دیگه هستن که هم جریان با واقعیت مجازی حرکت می کنن. واقعیت اضافه و واقعیت ترکیبی مثلا. این تکنولوژیا به جای اینکه آدم رو وارد دنیایی مجازی کنن، همون دنیای مجازی رو وارد دنیای حقیقی ما می کنن.

فیلم استارترک رو دیدین؟ همون هولودک یه مثال بسیار عالی از واقعیت اضافه کرده.

تصور کنین مثل هر روز صبح، از خونه خارج میشین و به یه باره غولی سنگی در برابر شما ظاهر می شه و بدون شکست دادن اون نمی تونین از خیابون گذر کنین. یا اینکه می خواین به مقصدی برید اما نمی تونین مرتبا پشت فرمون، موبایل تون رو چک کنین، عوضش فلشا روی خیابون ظاهر می شن و راه رو واسه تون مشخص می کنن.

شاید هم به وقتی برسیم که احتیاجی به نمایشگرها نباشه و هر سطحی یه نمایشگر واسه کامپیوتر همراه ما باشه. کمی خیال پردازانهه، اما حقیقت داره و روزی دنیای ما رو فرا می گیره.

شرکتایی مثل مایکروسافت، گوگل و اپل و حتی استارتاپایی مثل مجیک لیپ هم در حال ساخت اینجور رویاهایی واسه ما هستن و تا چند سال دیگه باید منتظر ظهورشان در زندگی مون باشیم.

تحلیل کنندگان می گن بازار اینجور ابزارهایی، می تونه تا ۴ سال دیگه، سه برابر واقعیت مجازی ارزش داشته باشه و ۹۰ میلیارد دلار بفروشه. IDC تخمین زده که تا اون زمان، هدستای واقعیت مجازی و واقعیت اضافه تقریبا ۷۶ میلیون واحد فروش دارن.

البته اینا تضمین کننده آینده ای بهتر نیستن. مجیک لیپ، تا الان بیشتر از ۱ میلیارد دلار سرمایه از طرف سرمایه گذاران خطر پذیر بزرگ سیلیکون ولی مثل گوگل دریافت کرده ولی گزارشای گذشته نشون میده که انگار واقعیت ترکیبی این شرکت شاید اونطور رویایی که بقیه فکر میکردن نیس. این شرکت به The Information گفته بعضی از تکنولوژیای اختراع شده به وسیله اونا نتونسته س راه خود به طرف محصولی واقعی پیدا کنه.

بدتر از همه اینکه، مجیک لیپ با تکنولوژی ساخته نشده اش، ویدیوهای تبلیغاتی عجیبی درست کرده بود تا بتونه توجهات رو به طرف خود جلب کنه ولی انگار هیچ کدوم از اون ویدیوها در حالت واقعی ممکن نیستن.

کمکی از طرف بزرگان

الان یه سری اپلیکیشن خوب ساخته شده تا وقتی که هدست رو روی سرتون می ذارین واسه چند ساعتی سرگرم شید. می تونین از اعماق اقیانوسا تا فضای بیکران رو طی کنین و همه چیز رو به چشم خودتون ببینین. اما فیسبوک و گوگل برنامه دارن که سرمایه گذاری شون رو حتی گسترده تر هم کنن.

گوگل، با ارائه ورژن بروزرسانی شده اپلیکیشنا و سرویسای محبوبش مثل یوتوب و گوگل ارث می تونه نقشی بسیار موثر داشته باشه.

دقیقا مشابه با همون هدفی که در قبال نرم افزار اندروید، یه دهه پیش داشت و ببینین که حالا اندروید به چه جایگاهی رسیده. شاید در هر خونه ای بشه چندین دیوایس اندرویدی پیدا کرد.

تیمای پیشرفت دهنده اپلیکیشن در گوگل هر کدوم از سرویسا رو تبدیل به اپلیکیشن تازه ای کردن تا اجناس شون در اختیار میلیاردها آدم قرار بگیره و اینجور هم شد.

آندری دورنیچف، مدیر گروه اجناس واقعیت مجازی در گوگل میگه: «ما می خوایم کار رو زود شروع کنیم و تا حد امکان ادامه بدیم.»

اون یکی از اولین کارمندان گوگل بود که مشغول ساخت اپلیکیشن واسه اندروید هم شد: «واسه ساختن بهترین سرویسا، اونطور که ما به اون فکر می کنیم، به پیش روندن پلتفرم با سرعت هر چی بیشتره. این مسئله می تونه کمک کننده باشه.»

یکی از مباحثی که دورنیچف روی اون متمرکز شده، راه های دیگه واسه به کار گیری واقعیت مجازیه، مثل هنر یا اخبار و ایشون نمی خواد فقط تماشای فیلم یا ساخت بازی رو آسون کنه.

تا الان، گوگل ۵ اپلیکیشن واسه Daydream عرضه کرده که از جمله اونا می تونه به یوتوب و Google Arts & Culture VR اشاره کرد و جدا از اونا، بیشتر از ۵۰ اپلیکیشن دیگه در اپ استور واسه پلتفرم Daydream پیدا میشه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *