منابع تحقیق درمورد آموزش کارآفرینی-فروش فایل

دانلود پایان نامه

پول، ابتدا باید پول از دست بدهید.

برای ایجاد ثروت، ابتدا می بایست از ثروت دست بکشید.
برای موفقیت ابتدا باید شکست بخورید.
ویژگی مهم مدل تیمونز آن است که از فرصت آغاز می شود. اجزای این مدل عبارتست از:
فرصت، هدایت توسط یک کارآفرین رهبر یا یک تیم کارآفرینانه، کمبود منابع و خلاقیت، تناسب و فاصله بین نیروها و سازمان، کل نگری و یکپارچه بودن، پایدار بودن
عوامل بالا را می توان اجزای قابل کنترل و ارزیابی فرآیند کارآفرینی نامید. بنیانگذاران و سرمایه گذاران با تمرکز بر این نیروها، می توانند ریسک های محیط را تحلیل کنند و در مورد تغییرات، بهتر تصمیم گیری کنند.
کارآفرین در قلب این مدل قرار دارد. وی کل فرآیند را هدایت می کند و به طور هم زمان به دنبال ایجاد موازنه بین سه عنصر پویا است:
تیم/ سازمانی که باید هماهنگ شود.
منابع و پولی که باید سرمایه گذاری شود و افرادی که دانش، مهارت و کوشش خود و دارایی های فیزیکی مانند ساختمان ها، ماشین آلات و… را در اختیار کارآفرین قرار می دهند.
فرصت و تشخیص آن.

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

در اطراف فرآیند کارآفرینی نیز مخاطره، آشوب، اطلاعات نامتقارن، کمبود منابع، عدم اطمینان، تناقض ها و ابهامات وجود دارد که فرآیند را پیچیده می کند.
تنها وقتی که سه عنصر اصلی، هماهنگ و متناسب شوند، علیرغم شرایط محیطی، فرآیند کارآفرینی با موفقیت رخ می دهد. از این رو چالش های کارآفرینی دوگانه است:
1- دستکاری و تأثیر بر عوامل اطراف فرآیند در زمان واقعی برای بهبود شانس موفقیت کسب و کار.
2- کنترل مداوم و تنظیم مجدد در اجزای فرآیند و عوامل اطراف فرآیند برای اطمینان از وجود تناسب و توازن که برای موفقیت کسب و کار لازم است.
از تعامل ایده ها با شرایط جهان واقعی و با خلاقیت کارآفرینانه فرصتی تشخیص داده می شود که با
بهره برداری از آن می توان یک کسب و کار را ایجاد نمود. یک فرصت دارای ویژگی هایی از قبیل جذابیت، با دوام و به موقع است و به عرضه کالا و خدماتی منجر می شود که برای مصرف کننده نهایی یا خریدار ارزش افزوده ایجاد می نماید.
برای این که ویژگی های کیفی لازم را داشته باشیم، می بایست یک پنجره فرصت داشته باشیم که باز شود و برای مدت کافی باز بماند. ورود به بازار امکان پذیر است و تیم مدیریتی قادر است آن را انجام دهد.
کسب و کار می تواند به مزیت رقابتی دست یابد و بازدهی کسب و کار خوب است و دارای پتانسیل سوددهی و رشد بالا است.
فرصت ها به موقعیت بستگی دارند و با تغییر شرایط آشوب، ابهام، ناهماهنگی ها، تأخیرها، شکاف دانش و اطلاعات و انواع دیگری خلا در صنعت و بازار، تکثیر می شوند. برخی شرایطی که در آنها فرصت ها تکثیر می شوند، کاملاً تک هنجاری هستند. در حالی که در سایر زمان ها قابل تعمیم بوده و می توان در سایر صنایع، کالاها یا خدمات هم آنها را به کار برد. در این راه ذهن کارآفرین برای تشخیص ابتدایی فرصت های موجود یا در راه فعال می شود.
گوش به زنگ بودن، یک عادت ارزشمندی است که باعث می شود یک کارآفرین با قابلیت اعتماد، خلاقیت و قاطعیت بتواند فرصتی را تشخیص و از آن بهره برداری نماید، در حالی که دیگران باید در مورد آن مطالعه کنند.
براساس نظر تیمونز، کارآفرینی یک شیوه تفکر، تعقل و عمل است که فرصت گراست. کارآفرینی در روش کل گرا و با توازن رهبری همراه است. تشخیص و یا ایجاد فرصت ها در قلب این فرآیند قرارداد که با خواسته و ابتکار برای استفاده از فرصت دنبال می شود. این رویداد در همه بنگاه های کوچک و بزرگ، با رشد سریع و با رشد کند، با مالکیت خصوصی و مالکیت عمومی، انتفاعی و غیر انتفاعی، در تمام نقاط جغرافیایی و در تمام مراحل توسعه ملت ها، بدون توجه به شرایط سیاسی رخ می دهد. (میرمیران، 1385)
پس از آن که پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که نمی توان تنها بر اساس یک مدل و الگوی منفرد، کارآفرینی را بیان کرد، تلاش برای پیشنهاد مدل های تلفیقی و یکپارچه ای آغاز شد که در آن به جای تمرکز تنها بر یک الگوی خاص، بر الگوهای متعدد تمرکز می شود. به دنبال این تلاش، مدل های گوناگونی پیشنهاد شد که بر اساس زمینه های تخصصی کارآفرینی و شرایط محیطی مورد مطالعه، متعدد هستند.

در این نظریه که اکولوژیکی نیز نامیده می شود، عوامل و عناصر بسیاری برای تبیین فرایند کارآفرینی در نظر گرفته می شود که شامل ویژگی های شخصیتی فردی، ویژگی های دموگرافیکی، مهارت های فنی تخصصی، توانمندی های کارآفرینانه، عوامل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و برنامه های حمایتی دولت
می شود. همچنین اعتقاد بر این است که نمی توان تنها یک الگوی یکپارچه از کارآفرینی ارائه کرد؛ بلکه شرایط اقتصادی اجتماعی، محیطی و نیز محیط اقتصادی و فنی تخصصی مختلف، نیازمند مدل و الگوی خاص خود هستند. در این نظریه، تلاش بر آن است تا از یک دیدگاه محیطی به پدیده ی کارآفرینی نگریسته شود. (ایمنی قشلاق، 1388)
2-8- آموزش کارآفرینی
آموزش کارآفرینی، از دهه 1960 با فعالیت های دیوید مک کله لند، با آموزش بازرگانان هندی آغاز شد و از اوایل دهه 1980 بود که به آن توجه بسیار جدی صورت گرفت. پس از آن دانشگاه ها با ایجاد دوره ها وحتی رشته های کارآفرینی اقدام به تربیت ارباب رجوع ها و دانشجویان در مقاطع مختلف دانشگاهی (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و پیش دانشگاهی (دبیرستان، راهنمایی و ابتدایی) و حتی پیش دبستان نیز نمودند.
امروزه آموزش کارآفرینی به یکی از مهمترین و گسترده ترین فعالیت های مؤسسات آموزشی مثل دانشگاه ها، آموزشکده های محلی، آموزشگاه ها، مؤسسات غیرانتفاعی آموزشی، سازمان ها و بنگاه های خیریه و مذهبی و… تبدیل شده است.
اگر چه خصایص ذاتی و موروثی افراد مانند هوش، خلاقیت، عزم و اراده، جسارت و خطرپذیری، سهم مهمی در شخصیت و عملکرد افراد داشته است، لیکن این گونه نیست که هر کس دارای این ویژگی ها باشد حتماً یک کارآفرین است؛ بلکه او یک کارآفرین بالقوه می باشد.
تحقیقات بسیاری تأکید می کند که فرایند و برنامه های آموزشی خاصی می تواند با تغییر بینش و فرهنگ افراد و تجهیز آنها به دانش و مهارت های خاص، راهی را که آنها احتمالاً با سعی و خطا و گذشت زمان طولانی به آن می رسند بسیار کوتاه نموده و به سرعت یک کارآفرین بالقوه را به یک کارآفرین بالفعل تبدیل کند.
اگر به تعاریف و مفاهیم فراوانی که از کارآفرین و کارآفرینی وجود دارد توجه شود، دو نکته اساسی قابل فهم است؛ یکی این که از علل تعاریف زیاد از کارآفرینی این است که ویژگی های کارآفرینی گوناگونی در افراد کارآفرین وجود دارد که از فردی به فرد دیگر فرق می کند و دیگر این که هیچ کس را نمی توان یافت که کارآفرین مطلق یا غیر کارآفرین مطلق باشد؛ به عبارت بهتر، ممکن است فردی در یک فعالیت، کارآفرین و در فعالیتی دیگر، ویژگی های کارآفرینی مختص آن را نداشته باشد.
اگر کارآفرینی به صورت یک طیف نشان داده شود که در یک سر آن فرد کارآفرین و در سر دیگر آن، فرد غیر کارآفرین قرار گرفته باشد، افراد بر اساس درجه کارآفرینیشان بین این دو قرار می گیرند. به بیان دیگر، همه افراد دارای ویژگی های کارآفرینی هستند با این تفاوت که این ویژگی در بعضی از افراد، قوی تر و در بعضی دیگر، ضعیف تر است. بنابراین تنها نتیجه آموزش کارآفرینی، پرورش مهارت ها و ویژگی های کارآفرینی است. (تندسته، 1387)
مهمترین اقدام در آموزش کارآفرینی، شناسایی و تعیین اهداف آموزش کارآفرینی است. برای آموزش کارآفرینی، اهداف متعدد و گوناگونی تعریف شده است که می توان آ نها را در قالب سه هدف بنیادی و کلی بیان کرد:
1) ایجاد شناخت و آگاهی نسبت به کارآفرینی (آموزش درباره کارآفرینی)
2) مجهز ساختن افراد به دیدگاه کارآفرینانه (آموزش از طریق کارآفرینی)
3) آماده سازی افراد برای کارآفرین شدن (آموزش برای کارآفرینی)
هدف «آموزش درباره‏ کارآفرینی» انتقال مباحث نظری و آگاهی بخش کارآفرینی به‏ دانش‏آموزان و برای تمام دوره‏ها مفید و ضروری است. لذا در دوره‏ی ابتدایی باید تنها بر آن تأکید و به آن بسنده کرد.
هدف «آموزش از طریق کارآفرینی» ایجاد یک سلسله مهارت‏هاست که دانش‏آموزان بعدها برای راه‏اندازی و اداره‏ کسب‏ و کار خود به آن‏ها نیاز خواهند داشت. این هدف مختص دوره‏ راهنمایی و دبیرستان است.
هدف «آموزش برای کارآفرینی» انجام یک سلسله فعالیت‏های عملی و کسب تجربه در محیط های واقعی است. این هدف مختص دوره‏ دبیرستان است و با کمک فعالیت‏هایی چون‏ تدوین طرح کارآفرینانه، انجام پروژه‏های عملی و بازدیدهای علمی تحقق پیدا می‏کند.
شاپرو نیز معتقد است، آموزش‏های کارآفرینی باید در سه مرحله‏ی متناوب ارائه شوند و به سه گونه تحول متفاوت اما متناوب در دانش‏آموز بینجامد. این سه مرحله به‏طور مختصر عبارت‏اند از:
1) مجذوب شدن: در این مرحله باید از طریق آگاهی‏بخشی، در شخص اشتیاق و تمایل‏ ایجاد شود. در کل باید به این باور برسد که: «من خواهان انجام آن هستم»
2) ممکن شدن: در این مرحله فرد باید از حالت اشتیاق به حالت اطمینان‏ به قابلیت‏ها و توانایی‏هایش برسد. در کل به این باور برسد که: «من قادر به انجام آن‏ هستم»
3) راهی‏شدن: در این مرحله فرد باید درگیر تجربه‏های واقعی شود،قابلیت‏ها و مهارت‏های‏ خود را بیازماید و در کل به این باور برسد که: «من در مرحله‏ی انجام آن هستم»
طبقه بندی اهداف، محتوا، روش تدریس و فعالیت بر اساس مقاطع تحصیلی
مقطع آموزشی هدف محتوا روش تدریس و فعالیت عناصر شاپرو
ابتدایی آموزش درباره ی کارآفرینی مباحث نظری کارآفرینی (مفاهیم، اصول و نظریه ها) سخنرانی، خواندن، دیدن مجذوب شدن
I WANT TO DO IT
راهنمایی آموزش درباره ی کارآفرینی
آموزش از طریق کارآفرینی مهارت های مدیریتی، عمومی و شخصی سخنرانی، بحث و گفتگو، حل مسئله، ایفای نقش، مطالعه موردی، کار گروهی ممکن شدن
I CAN DO IT
دبیرستان آموزش درباره ی کارآفرینی

مطلب مرتبط :   منابع تحقیق درمورد عملکرد آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید