ما، تلاش می کنه تا به شکل بسته گالری گردی هفتگی، مخاطبان گرامی خود رو در جریان آخرین رویدادای فرهنگی و هنری پایتخت بذاره تا عاشقان گالری گردیای پاییزی، با برنامه هایی که در نگارخانهای تهران در جریانه، آشنا شن.
خونه هنرمندان ایران در خیابون ایران شهر واقع شده و روزای خیلی داغی رو در نیمه اول پاییز امسال می گذرونه و ۸ نمایشگاه در میدونای جور واجور هنری از جمله بین المللی، در حال برگزاری داره.
یکی از نمایشگاه هایی که در این خونه برپا بود، نمایشگاه عکس یان آرتوس برتراند، عکاس فرانسویه که با عنوان ۶۰ راه حل مقابله با تغییرات اقلیمی(۶۰ SOLUTIONS) ، در برابر دید علاقمندان به گالری گردی قرار گرفت.
این نمایشگاه عکس، با حضور فرانسوا سنمو، سفیر فرانسه تو تهران گشایش یافت و نگارخانه تابستون خونه هنرمندان ایران، میزبان نمایش آثار بود. سفیر فرانسه، قبل از بازدید از این نمایشگاه گفته بود که پیام این مجموعه عکس، نشون دادن وظیفه آدما در برابر حفظ محیط زیسته.
این واسه اولین باره که یکی از نگارخانهای خونه هنرمندان ایران به نمایش عکسای یه عکاس فرانسوی در میدون محیط زیست و چیزای مهم مراقبت از اون می پردازه. این نمایشگاه تا کنون در کشورای جور واجور دنیا برپا شده و با استقبال فعالان محیط زیست همراه شد.
دربرخی از کشورا، تصاویر هوایی برتراند در خیابونا هم در برابر دید مردم قرار گرفت و تصاویری از کتاب آرتوسه.
عکاس فرانسوی یان آرتوس برتراند (Yan Arthus Bertrand) از جمله عکاسان خوش ذوق اروپایی هستش که هم چون گئورگ جستر سوییسی که یه چند وقت پیش گزارشی درباره گالری تصاویر هوایی اون از ایران ۴۰ سال پیش منتشر کردیم، عاشق عکسبرداری هوایی(Aerial Photography) بوده و از دهه شصت میلادی در میدون محیط زیست فعالیت داره.
از اوایل دهه هشتاد میلادی این عکاس فرانسوی به کنیا رفت و در سال ۱۹۹۱، آژانس عکاسی هوایی رو ساخت. فعالیتای گسترده اون در عکس ورداری هوایی از کشورای جور واجور جهان هم جهت با آگاهی بخشی به عموم درباره تهدیدات زیست محیطی فعالیتای اونا و نشون دادن مناطق بکر جهان به عاشقان عکس در ۵ قاره، دلیل کسب جوایز بین المللی واسه یان آرتوس شد.
دریافت جایزه لژیون دونور در سال ۲۰۰۶ میلادی از جمله افتخاراتیه که واسه عکسای زیست محیطی خود گرفت.
تصاویر هوایی اون از مناطق جور واجور جهان تازگیا در نگارخانه تابستون خونه هنرمندان ایران به نمایش در اومد که در کنار هر عکس هم، توضیحات (statement) ارائه شده بود که مخاطبان رو به دریافت اطلاعات بیشتر از هر عکس، تشویق می کرد.
یکی از تصاویر، همین تصویره که در زیر مشاهده می کنین.
واسه مشاهده کارا و فعالیتای هنری و زیست محیطی این هنرمند فرانسوی به پرتال ایشون در این نشانی مراجعه کنین. کتاب زمین از بالا (Earth from Above) و فیلم خونه (Home) از جمله کارای رسانه ای چند سال گذشته این هنرمند صاحب نام فرانسوی هستش که قبلا، سفیر محیط زیست سازمان ملل متحد بود.
در نگارخانه تابستون، ۱۰ تصویر از هزاران عکس این عکاس خوش ذوق فرانسوی با عنوان ۶۰ راه حل زیست محیطی رونمایی شده بود که هر یک، به موضوعات حفاظت محیط زیست با روشای خلاقانه می پردازه.
در واقع این نمایشگاه عکس، شما رو با روشای حفاظت محیط زیست از انرژیای تجدید پذیر گرفته تا نیروگاهای بادی آشنا می کنه.
بعضی از تصاویری که در این نمایشگاه و به طور کل در آثار آرتوس برتراند میبینیم، فرق اون بین عکاس یا نقاشی سخته و انگار تصاویر خیره کننده و خیلی جذاب هستش.
این نمایشگاه عکس تلاش کرده تا ۶۰ راه حل واسه پیشرفت محیط زیست و کاهش آلاینده ها رو از راه عکس، به مخاطب آموزش دهد و به خاطر همین، تابلوای اطلاع رسانی فارسی بزرگی که در زیر مشاهده می کنین، در کنار تصاویر هوایش ایشون مشاهده می شه.
با ما در گشتی در این نمایشگاه آموزشی – تصویری همراه باشین.
وقتی وارد نمایشگاه شدید، تابلویی در ورودی قرار داره که درباره روشای پیشرفت، مواردی رو ارائه می کنه.
با در نظر گرفتن تغییرات آب و هوایی، مطمئنا بزرگ ترین رقابت قرن بیست و یکم، میشه. چالشی که واکنشایی رو می خواد. جامعه بین الملل از زمان برگزاری جلسه پاریس در دسامبر ۲۰۱۵ میلادی با موضوع آب و هوا، مذاکرات تعیین کننده ای رو به خاطر رسیدن به توافق جهانی و بازدارنده پیش رو گرفته. کارای چگونگی این بحث هم به همون اندازه مهمه.
این مسجله که مسیرا و اهداف اقتصادی کشورای صنعتی در این راه بی موندگاری هستن و منطقه کشورای در حال پیشرفت و یا نوظهور باید براساس اون، این مسیرا و اهداف رو به وام بگیرن و با خود ساز گار کنن. خلاص شدن از این بن بست زیست محیطی، جز با تحولات بنیادی اقتصادی و اجتماعی عملی نیس.
هر روزه، اقدامات جدید مورد آزمایش و اعمال قرار می گیرن. شهرای چین و کلمبیا برنامه های شهری و حمل و نقل با صرفه جویی بالا در انرژی رو پیش رو گرفتن . اون ان جی ماداگاسکار و برزیل، برنامه های تغییر تکنیکی کشاورزی واسه مقابله با حنگل زدایی در دستور کار دارن. کانونای نوآوری و مراکز نوآوری از شمال تا جنوب با هم همراه شدن. اونا نشون میدن که میشه هم زمان هم در شکوفایی اقتصادی کار کرد و هم در جهت مقابله با تغییرات جوی.
ابتکار و نوآوری جمع شده در این آثار که به هنر عکاسی آقای یان آرتوس برتراند مزین گشته، نباید از نظر دور باشه.
اینا اظهارات اون یوگمن، مدیرکل آژانس فرانسوی پیشرفت بود که ما رو به بازدید از این نمایشگاه تشویق می کنه.
درباره عکس بالا در این نمایشگاه عکس اینجور گفته شد:
رفت و اومد در شهرایی که گسترش پیدا میکنن، با مشکلاتی همراه شده و گاه واسه رفتن از نقطه ای به نقطه دیگه، ساعتا وقت باید صرف کرد.
محله های از هم دور هستن و غریبگی اجتماعی ریشه دوانده س. سن دومینگ با ۳ میلیون جمعیت مثل خیلی از شهرای آمریکای لاتین و کاراییب، در حال مقابله با این چالشه.
منطقه نامبرده با ۸۰ درصد جمعیت شهری از مناطقی هستش که بیش ترین درصد شهر نشینی در جهان رو به خود اختصاص داده. جهت آسون کردن جابجایی، خط جدید مترو حمل و نقل آبی (AQUA BUS) که وصل به متروئه و محله های فقیر کناره رودخانه روزما رو تحت پوشش قرار میده، احداث شد.
بعضی از ساکنان این محله ها، به خارج از مناطقی که در برابر سیل قرار دارن، انتقال داده شدن. تسهیلات جدید ۲۴ میلیون مسافر جدید رو از اول سال جاری به خود جذب کرده. این تصمیمات دلیل شکستن حصار محله های فقیر شده و آمخیتگی اجتماعی رو آسون کردن می کنه.
مجموعه این اقدامات، گسترش حمل و نقل پاک تر، کاهش نشت دی اکسید کربن و هوای پاک رو به ارمغان می آورد.
درباره عکس پایین هم در این نمایشگاه به موضوع آسون کردن و دسترسی مناطق دهاتی به انرژی اشاره شده که از جمله تصاویر هوایی جذاب این عکاس فرانسوی هستش.
بیشتر خونواده های دهاتی در آسیا و آفریقا واسه رفع نیازای سوختی خود به خصوص واسه چخت و پز، به چوب و نفت سفید و ابسته هستن. تجزیه پسماندای ارگانیک، خود به خود گاز طبیعی تولید می کنه.
استخراج این گاز از راه نیروگاهای زیست گاز شدنیه. این دستگاه های ساده و خیلی کم هزینه، باعث تجزیه زباله شده، امکان به کار گیری متان رو جفت و جور می کنه و گاز سوزای به درد بخور واسه خانوارا بوجود میاره.
شرکت هندی SKG SANGHA و بنیاد GOODPLANET از سال ۲۰۰۸ میلادی حدود ۲۲۰۰ عدد از این دستگاه (Biogas reservoirs)رو در مناطق جور واجور هند و کشورای دیگه نصب کردن. همه این آمادگی شرایط کودکان و زنائی که هر هفته ساعتا و وقت خود رو صرف جمع آوری چوب می کردن، بهتر کرده.
این اقدامات باعث می شه از فضولات حیوونی به عنوان کود کمپوست با کیفیت استفاده شده که جاشنین کودهای شیمیایی شدن. اینجوری، هر مخزن هرساله موجب کاهش ۵ تا ۷ تن دی اکسید کرین می شه.
با پدیده جنگل زدایی هم مقابله می کنه.
آرتوس درباره تصویر بالا هم میگه:
مدیریت پسماند در جزایر، چالشی پیچیده نسبت به دیگر مناطق کره زمینه. در گوادلوپ، مردم واسه بهبود جمع آوری زباله ها هم جهت با مقابله با زباله دانیا و پسماندایی که در باغا سوزونده می شن یا در رودخانه رها می گردن، بسیج شدن.
به خصوص این که پسماندهای ارگانیک، توانایی تبدیل به کود کمپوست و انرژی زا رو دارن. واسه رسیدن به این هدف، باید شبکه ای مثل گابار در منطقه آییم راه اندازی کرد.
از سال ۲۰۱۵ میلادی، سندیکای ارزش گذاری پسماند، سکوی چند شبکه ای تفکیک پسماند خونگی رو راه اندازی کرد و از این روش، هرساله ۱۲۰ هزار تن زباله جدا و تبدیل به کود کمپوست یا متان شده که سوخت یه نیروگاه برقی رو تامین می کنه.
۳ درصد از کل انتشارات گازای گل خونه در اندازه جهانی، به وجود اومده به وسیله مدیریت نادرست پسماند *wasteه.
بخشی از استندای نمایشگاه به موضوع گاز گلخانه ای در رابطه بود. اون در اونا میگه:
کم تر از یه سوم تولید گازهای گل خونه ای ایجاده شده به وسیله آدم از دی اکسید کربن از اول انقلاب صنعتی تا حالا، به جای گرم کردن هوا، جذب اقیانوسا شده و این دلیل کافی و مضاعفی واسه حفاظت از اقیانوسا هستش.
جزایر بالانو در اقیانوس آروم واقع شده.
از بیشتر از ۲ هزار سال پیش تا کنون، صخره های مرجانی که این جزایر رو محاصره کردن، منبع امرار معاش ساکنین اون بودن. در سال ۲۰۰۵ میلادی، رییس جمهور، معتقد به حفاظت از ۳۰ درصد منابع دریایی و ساحلی و ۲۰ درصد از منابع جزایر تا سال ۲۰۲۰ شده.
با اجازه جزایر همسایه، شبکه مناطق حفاظت شده دریایی و هدفی عملی جهت شناسایی مناطق مناسب تر واسه تنوع منابع امرار معاش ایجاد شده.
این مناطق حفاظت شده دریایی، فشار روی صخره های مرجانی رو محدود می کنه و باعث افزایش مقاومت اونا می شه.
با زنده کردن اکو سیستما، منابع بهتری در نزدیک این مناطق واسه ماهی گیری به وجود میاد .
بخشی دیگه به بحث پیشرفت پایدار حقیقی اشاره داشت:
پیشرفت پایدار حقیقی، در واقع موضوعی محلی با اثرانی جهانی در دنیایی وابسته. با این تعاریف، سازگاری مفهومی پیچیده میشه. این سازگاری و برابری، لازمه جمع آوری و کار روی اطلاعات جوی محلی و مدیریت نبود قطعیتا در مورد گسترده و تغییرات جوی شده که این عامل، به سیاستای در پیش گرفته شده هم جهت با کم شدن انتشار گازهای گل خونه ای و عکس العمل در محیط زیستای طبیعی در برابر تغییرات جوی آینده وابسته میشه.
این پیچیدگی، اما نباید دلیلی بازدارنده و محبوب شه.
چون که تغییرات جوی، اونقدر هزینه اقتصادی و اجتماعی زیادی داره که هیچ کشوری، آماده روبرو شدن با اون نیس.
هم اینکه، اثرات تغییرات جوی امروزه هم محسوسه. الان هم اتحاد جهانی لازمه. به چه دلیل گه این آثار در کشورای در حال پیشرفت به خصوص کشورای کم تر پیشرفته به صورت روز افزونی مشاهده می شه.
جفت و جور آوردن روشنایی و آموزش، از جمله دیگه مقولاتی بود که در نمایشگاه ۶۰ راه حل این عکاس فرانسوی در خونه هنرمندان به اون پرداخته شده بود:
بیشتر از ۲۵۰ میلیون نفر در قاره آفریقا به شبکه برق وصل نیستن. اونا واسه روشنایی به چراغ کرزون و حتی نور حاصل از آتیش چوب وابسته ان. در کنیا، مالاوی، تانزانیان و زامبیا، شرکت سولاراید، بیشتر از ۱.۱ میلیون چراغ خورشیدی فروخته.
این لامپا، به کمک یه صفحه کوچیک خورشیدی که واسه شارژ گوشی موبایل هم به کار می رن، روشنایی لازم رو تامین می کنه.
هزینه اونا، طی چند ماه مستهلک می شه چون اجازه میدن در خرید سوخت صرفه جویی شه.
افراد خونه دار می تونن شبا به فعالیتی که براشون درآمد زا هستش بپردازند و درآمد به دست بیارن. فرزندان هم می تونن با انجام تکلیف مدرسه، به یافته های تحصیلی بهتر برسن.
وقتی که این چراغای خورشیدی، جانشین چراغای نفتی آلوده کننده شن، نقش خوب و سودمندی واسه آب و هوا، بازی می کنن. چون اینطوری یه چراغ نفتی هرساله ۲۰۰ کیلوگرم دی اکسید کربن کم تری به جو بر می گردونه ، بدون در نظر گرفتن انتشار دوده که در اثر گازهای گل خونه ای فعاله.
در ادامه به معرفی استندا و تابلوی عکسای این هنرمند فرانسوی تو تهران می پردازیم.
درباره تصویر بالا در نمایشگاه ۶۰ راه حل اومده:
انرژی و آب، پیوند عمیقی با هم دارن چون اولی واسه تولید دومی نیازه و برعکس. بهبود شبکه آب آشامیدنی، خدمت به ساکنین و در عین حال، راهی به خاطر صرفه جویی این دو منبع مهم و گرون قیمت هستش.
با حدود ۷۰۰ متر مکعب آب موجود سرانه در هر سال، مراکش در زیر خط کمبود آب قرار داره و درخواست آب با در نظر گرفتن ازدیاد جمعیت و رشد و پیشرفت شهری، صنعتی، کشاورزی و جهانگردی، به طور همیشه در حال زیاد شدنه.
در سال ۲۰۱۲ میلادی، سازمان برق و آب آشامیدنی مراکش، برنامه بهینه سازی بازده شبکه های آب شرب در ۳۰ شهر کوچیک و بزرگ کشور رو راه اندازی کرد.
برنامه نامبرده، موجب کاهش هدر رفتن آب در شبکه ها و بهینه سازی سریع و تامین آب شرب می شه.
حدود ۱.۶ میلیون نفر در این برنامه مشارکت کردن که باعث صرفه جویی ۱۵ میلیون متر مکعب آب می شه و کاهش انتشار ۸۸۰۰ تن دی اکسید کربن رو به دنبال داره.
درباره عکس بالا، آرتوس در کتاب ۶۰ راه حل خود اینجور نوشت که در تصویر زیر مشاهده می کنین.
درباره انرژیای تجدید پذیر و پاک هم در این نمایشگاه به تعدادی عکس برخورد کردیم که تصویر نیروگاهای بادی، یکی از اونا بود که در تصویر زیر مشاهده می کنین.
آرتوس درباره اش در استند زیر اینجور گفت:
در تصویر زیر هم، آرتو فرانسوی درباره انرژی خورشیدی واسه خانوارا در عکس هوایی جالبی که از یکی از مناطق کره زمین گرفته، توضیه میده.
به هر حال، نمایشگاه تعدادی از عکسای هوایی آرتوس برتراند فرانسوی، فرصتی واسه آگاه شدن درباره تهدیدات زیست محیطی سبک زندگی بشر امروزه. فرصتی واسه دیدن تصاویر هوایی خاص و باحال با اندازه های بزرگ که ما رو با چالشای زیست محیطی به ظاهر ساده اما خیلی مهم با ارائه راه حلیایی، آشنا می کنه.
واسه آگاهی خواننده گان محترم ما درباره کتاب ۶۰ راه حل معروف این عکاس فرانسوی، اطلاعات زیر ارائه شده.
اطلاعات کتاب ۶۰ راه حل زیست محیطی یان آرتوس برتراند
Editor: Olivier Blond
Editorial staff: Roxanne Crossley, Julien Leprovost with contribution from Thierry Touchais
Photos: Yann Arthus-Bertrand
Iconography: Françoise Jacquot
Photo credits: Yann Arthus-Bertrand/Agence Altitude www.altitude-photo.com
Except pp 15, 35, 39, 47, 49, 75, 127 : Yann Arthus-Bertrand/GoodPlanet
P 143, Copyright Yann Arthus-Bertrand/GoodPlanet and Johan Otto von Spreckelsen
Graphic design and layout: Jean-Luc Lemaire & David Longuein L775
Photoengraving: Quadrilaser, France
با امید به اینکه این نمایشگاه و گزارش اختصاصی بتونه زمینه ای واسه گالری گردیای آخر هفته پاییزی شما در خونه هنرمندان ایرونی رو جفت و جور کنه.
همونجوریکه میدونید، خونه هنرمندان در خیابون ایرانشهر، بوستون هنرمندان قرار داره و از ۹ صبح تا ۹ شب، پذیرای بازدید علاقمندان به فرهنگ و هنر ایران و اقصی نقاط دنیاس.
[ منابع: خونه هنرمندان ایران، سایت عکاس فرانسوی ]