به کار گیری Google Keyword Planner

وسیله google keyword planner ابزاری بسیار قدرتمد و به روز واسه تشخیص اینه که هر کلمه و عبارت، چند بار در سال و چند بار در ماه جستجو می شن.از اونجا که این وسیله واسه خود گوگله، معتبر ترین منبع واسه تشخیص اندازه جستجوی کلمات به صورت دقیقه.

بررسی تعداد جستجوی کلمات کلیدی در ماه به تشخیص رقابت یه موضوع کمک بسیاری می کنه که در اموزش تشخیص درست رقابت، به طور مفصل به اون پرداختیم، و به کار گیری گوگل ترن رو واسه تخشیص رقابت ، نهی کردیم.

هم اینکه با به کار گیری این وسیله و توجه به اندازه طبیعی CTR ، می تونین قبل اینکه به بالاترین جایگاه یافته های جستجوی گوگل راه یابید، تخمین بزنین، که چقدر ورودی از گوگل میگیرین.

وسیله google keyword planner با فاصله وقتی دو، سه ماه، اندازه جستجوی هر کیورد رو به طور دقیق نمایش میده و کلمات در رابطه رو به شما پیشنهاد می کنه.منظور از تعداد جستجو، کلیک نیس.اگه شما کلمه سئو رو در گوگل جستجو کنین، و روی هیچ لینکی هم کلیک نکنین، وسیله google keyword planner ، همین یه جستجوی شما رو به حساب می آورد و جمع جستجوی کاربرانی که از گوگل استفاده می کنن رو به نشون میده.

این وسیله واسه به کار گیری Google Adwords تعبیه شده.واقعا این وسیله، مرحله سبد خرید به کار گیری تبلیغات کلیکی گوگله.

توجه : مراحل اول، فقط مخصوص حسابای جدید گوگل (جیمیلای جدید) است.حسابای قدیمی به طور خودکار به مرحله انتخاب کلمات کلیدی (Search for new keywords and ad group ideas) می رسن.

واسه به کار گیری این وسیله با IP غیر ایرونی وارد این لینک شید.

بعد کلید  Sign in To Adwords رو بفشارید.پس از وارد شدن به حساب Google خود (Gmail) ، صفحه زیر نشون داده می شه.برابر تصویر روی Skip the guided setup کلیک کنین:

نکته: اگه در تصویر بالا، Skip نکنین و وارد مرحله بعد یعنی your first campaign شید، دیگه نمی تونین به مرحله قبل برگردین یا Skip the guided setup کنین.چون این لینک وجود نداره.حتی اگه کوکی و … خود رو پاک کنین و دوباره امتحان کنین، این بار، از مرحله دوم شروع می شه.پس شما ناچار هستین یه حساب گوگل(جیمیل) جدید باز کنین.

بعد از کلیک روی Skip the guided setup پنجره مشابه تصویر زیر نمایان می شه:

ایمیل خود رو وارد کنین و بقیه موارد رو به دلخواه قرار بدین(یا با مقدار پیش فرض باقی بذارین) و روی Save and Continue کلیک کنین تا پنجره ای به شکل زیر نمایان شه.بعد از منوی Tools گزینه Keyword Planner رو انتخاب کنین:

بعد پنجره ای برابر تصویر زیر ظاهر می شه. گزینه اول یعنی Search for new keywords and ad group ideas رو انتخاب کنین:

بعد در پنجره ای که باز می شه، تنها یه کلید واژه وارد کنین و روی کلید get idea کلیک کنین.احتیاجی نیس همه کلمات خود رو در این مرحله وارد کنین.چون بعدا همیشه می خواین کلمات رو تغییر بدین.بقیه گزینه ها رو هم به طور پیشفرض باقی بذارین.برابر تصویر زیر:

بعد پنجره زیر برابر تصویر باز می شه.روی تب Keywords idea کلیک کنین:

بعد در صفحه ای که مشاهده می کنین روی کلید Modify Searchکلیک کنین:

پس از اون پنجره مانند تصویر زیر نشون داده می شه که می تونین در هر سطر یه کلید واژه (کلمه یا عبارت) وارد کنین.هم اینکه در این پنجره ، گزینه Search for new keywords and ad group ideas رو انتخاب کنین:

به طور خلاصه اجزا اصلی صفحه google keyword planner رو می تونین در صفحه زیر ببینین:

به طور خلاصه همونطور که در تصویر بالا مشاهده می کنین هر ستون به توضیح زیره:

Search items – عبارتایی که شما وارد کردین.

Keywords by relevance – این ستون، پایین ستون Search items در کادر جداگونه قرار داره و در اون کلمات و عبارت مربوط به عبارتایی که شما وارد کرده بودین رو نمایش میده.

Avg. monthly search ، میانگین بازدید عبارتای وارد شده در ماه با در نظر گرفتن کل سال.

Competition – اندازه رقابت. این مقدار در حالتای LOW ، Medium و High ، نشون داده می شه و ملاک اون براساس تعداد Adwordsای فعال و سابقه تبلیغات کلیکی گوگل واسه اون عبارته.پس ممکنه موضوعی تبلیغات کلیکی کمی داشته باشه و یا اصلا نداشته باشه، ولی رقبای خیلی زیاد و قدرتمندی بالفعل یا بالقوه داشته باشه.پس این ستون رو خیلی جدی نگیرید(مخصوصا در ایران).فقط اگه بیشتر از Low بود، با دقت بیشتری به بررسی اون بپردازید.(آموزش تشخیص درست رقابت کلمات کلیدی رو بخونین)

Suggested bid – این ستون، مبلغ پیشنهادی گوگل واسه به کار گیری تبلیغات کلیکیه که به ازای هر کلیک نشون داده می شه.

Add to plan – همون اضافه کردن به سبد خرید خودمونه.از انجا که در این آموزش قصد نداریم، تبلیغات کلیکی گوگل رو آموزش بدیم، وارد بحث خرید اون نمی شیم.

هم اینکه نوار بغل دستی صفحه سمت چپ در تصویر بالا به توضیح زیره:

 Targeting (هدف گذاری و زوم کردن روی محدوده مورد نظر):

All Location – مربوط به کشور هاست که فقط آمار رو براساس IP کشورای جستجو کننده نمایش دهد.ایران در لیست قرار نداره.پس واسه کیوردای فارسی همیشه روی All Location بذارین.

All Language – واسه فیلتر کردن براساس زبانه.بهتره همیشه روی All بذارین که بعضی وقتا به خاطر اشتباه گوگل در تشخیص زبون یه عبارت(Query) ، آمار به طور کامل دقیق و بدون غلط باشه.

Google – Google or search parners – با انتخاب این گزینه مشخص می کنین، آمار رو براساس فقط موتور جستجوی گوگل بده یا براساس گوگل و همه وب سایتا و موتورای جستجویی که از گوگل قدرت می گیرن.مثل موتور جستجوی AOL  یا Youtube یا سایتایی که از جستجوی گوگل استفاده می کنن.این گزینه رو بهتره روی google بذارین.

Negative Keywords – این گزینه واسه استثنا قائل شدن بعضی عبارات هنگام نمایش تبلیغه که کاربرد اون واسه تبلیغات کلیکی گوگله.

Date Range – این گزینه واسه فیلتر کردن براساس، تاریخه.که در محدوده وقتی خاصی که مورد توجه شماس، آمار نشون داده شه.هم اینکه با تنظیمات این قسمت، می تونین اندازه تغییر آمار نسبت به ماه و دوره های قبلی رو ببینین.

Keyword filters – در این قسمت می تونین، یافته های آمار  رو براساس اندازه رقابت(رقابت براساس تعداد تبلیغات کلیکی.تکرار می کنم رقابتی که گوگل اعلام می کنه رو جدی نگیرید)، و تعداد جستجو، فیلتر کنین.

اصل کار ما واسه به کار گیری Google Keyword Planner ، توجه به اندازه Avg monthly searches و تعداد جستجو واسه آخرین ماه های جاریه تا بتونیم تشخیص بدیم در صورت صعود به رتبه های بالا و صفحه اول گوگل با در نظر گرفتن اندازه CTR ، چقدر ترافیک از گوگل دریافت می کنیم و هم اینکه به کمک وسیله keyword plannerه که می تونیم رقابت هر کلید واژه رو به طور درست تشخیص بدیم که در آموزش تشخیص درست رقابت کلمات کلیدی، به اون پرداختیم.

بدیش اینه در ایران به جای این وسیله ، از Google Trends استفاده می کنن تا بتونن رقابت کلمات کلیدی رو تشخیص بدن که در آموزش Google Trends و خداحافظی با اون، به این بحث به طور مفصل پرداختیم.