۵ اصل اساسی در استراتژی بازاریابی خلاق که رشد کسب وکارتان را تحت تاثیر قرار می دهد

۵ اصل اساسی در استراتژی بازاریابی خلاق که رشد کسب وکارتان را تحت تاثیر قرار می دهد

موضوعات

  • آموزش روش هدف دار بازاریابی
  • آموزش برندینگ

برچسبا

  • بازار یابی محتوایی
  • بازاریابی
  • کمپین تبلیغاتی

سرفصلای مقاله

 

  • اندازه گیری شاخصای بازاریابی به هنگام تدوین روش هدف دار بازاریابی خلاق

    • تحقیق
    • خلاقیت
    • خلاقیت

    • برنامه ریزی هدف دار
    • برنامه ریزی

  • تعیین نیازها و اهداف در تدوین روش هدف دار بازاریابی خلاق
  • ایجاد نقشه راه برند به وسیله روش هدف دار بازاریابی خلاق
  • در محیط خارجی بنگاه اقتصادی چه اتفاقاتی روی میده؟
  • اقتصاد

  • داستان برند رو بگید
  • بر رفتار مخاطب تاثیر بذارین
  • روشای هدف دار بازاریابی  خلاق موجب موفقیت می شن

 

امتیاز این پست

هر کسب وکاری واسه موفق شدن در میدون تجارت نیاز به یه روش هدف دار بازاریابی خلاقانه داره. هر کسب وکاری، روش هدف دار بازاریابی خلاقانه ای رو انتخاب می کنه و به اجرا در می آورد که در این روش هدف دار، فعالیتای بازاریابی و تبلیغاتی موثری تعیین شده باشن که بتونن کسب وکار رو به عنوان برند خوب معرفی کنن. روشنه که هر کسب وکاری یه روش هدف دار خاصی رو واسه خود استفاده می کنه. ولی نکته قابل توجه اینه که کسب وکارها باید ریسکای خلاقانه ای رو قبول کنن تا بتونن پیشرفت قابل توجه داشته باشن.

اندازه گیری شاخصای بازاریابی به هنگام تدوین روش هدف دار بازاریابی خلاق

اندازه گیری خیلی از شاخصای بازاریابی مانند فروش، ترافیک سایت، سئو ( SEO )، تعامل اجتماعی و نرخای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل تقریبا آسونه. این یافته ها از تحلیل داده ها به دست میاد. پس قابل اندازه گیری هستن. اگه یه فوت وفن بازاریابی اینترنتی و یا تبلیغاتی به درستی کار نکرد، میشه خیلی راحت فهمید که به چه دلیل این اتفاق افتاده و یه فوت وفن دیگه رو جانشین اون کرد. اما قبل اینکه به یافته های مورد انتظارتون در بازاریابی دیجیتالی برسین، باید قبل از اون یه روش هدف دار بازاریابی اینترنتی تدوین کنین. پایه هر روش هدف دار، ارائه ایده های خلاقانه س و این ایده های خلاقانه و جذاب باید از راه تحقیقات گسترده و درک و شناختای گسترده به وجود بیاد.

ایده

هدف یه روش هدف دار بازاریابی خلاق، تعیین اصول ریشه ای واسه رشد کسب وکاره. که این اصول شامل سه قدم اصلی زیر هستن:

تحقیق

خلاقیت

برنامه ریزی هدف دار

تدوین روش هدف دار بازاریابی خلاق به هنگام برنامه ریزی بازاریابی، به خصوص راه اندازی یه سایت جدید لازمه. در هر روش هدف دار خلاق و منظم، اصولی که بر رشد کسب وکار تاثیر گذارن رو باید در نظر داشت :

تعیین نیازها و اهداف در تدوین روش هدف دار بازاریابی خلاق

بهترین راه واسه رسیدن به یه جواب شفاف، پرسیدن یه سوال شفافه. یه روش هدف دار بازاریابی خلاق که خوب درباره اون فکر شده باشه می تونه نیازای مربوط به برند و کسب وکار رو رو کنه و واسه اونا راه حل ارائه کنه، از این رو به بهتر شدن درک و شناختای مصرف کننده و صنعت نسبت به کسب وکارتون کمک کنه.

راه حل

مثلا می تونین کمپین تبلیغاتی تغییر ایده پیتزا دومینو رو در نظر بگیرین. از وقتی که پیتزا دومینو در این کمپین تبلیغاتی، باز خورهای مشتریان رو گرفت و اونا رو در جفت و جور غذاهایش استفاده کرد، روش هدف دار بازاریابی خلاقانه رو استفاده کرد و فروش خود رو خیلی بالا برد. این کمپین موجب شد، دومینو دستورالعمل جفت و جور غذا و نوع پیتزاها واسه برابری با ترجیحات مشتریان عوض کنه. با تغییر محصول واسه برابری با نیاز مشتریان هدف، دومینو در آزمون تست پیتزا موفق شد. پیتزا دومینو تکنیکای فروش دیگری مثل برگزاری مسابقه همراه با جایزه پیتزای رایگان، شرکت در مصاحبه تلویزیونی Gayle King و … رو هم استفاده کرد. هشتگ #NewPizza در شبکه های مجازی از دیگر تکنیکای بازاریابی اینترنتی استفاده کرده به وسیله دومینو بود. دومینو با به کار گیری این هشتگ مشتریان راضی رو به بازاریابی پیتزاهایش دعوت کرد و کانال بازاریابی از راه مشتریان رو به دیگر کانالای بازاریابی اش اضافه کرد.

این مطلب را هم بخوانید :
قیمت خودرو / ۱۵ اردیبهشت ۹۳

پیتزا

 
 

ایجاد نقشه راه برند به وسیله روش هدف دار بازاریابی خلاق

با به کار گیری راه هدف دار بازاریابی خلاق می تواید دریابید که واسه انجام فعالیتای بازاریابی از کجا شروع کنین؟ چه راهی رو طی کنین؟ بهترین راه واسه انجام فعالیتای بازاریابی کدوم ان؟چه تهدیدهایی بر سر راه شما قرار دارن؟ چیجوری می تونین از اونا دوری کنین؟  کار و کاسبیای دیگه چه اشتباهایی مرتکب شدن؟ و شما از اشتباه اونا چه می آموزید؟
روش هدف دار بازاریابی خلاق می تونه یه نقشه راه برند ( roadmap ) در اختیار شما بزاره که در اون به همه سوالات بالا جواب داده شده. با به کار گیری نقشه راه برند می تونین به تیم بازاریابی تون دید وسیع بدین تا بتونن قدم بعدی رو تشخیص بدن. نقشه راه به کارکنان شرکت این امکان رو میده که روش هدف دار بازاریابی خلاقانه شرکت رو به طور شفاف بفهمن. بعضی وقتا کسب وکارها مجبورند که طرحای بازاریابی متفاوتی رو آماده کنن تا بتونن به اهداف خاص خود برسن.
یه بازاریاب می تونه واسه جواب به سوالاتی که ذکر شد از تحلیل SWOT استفاده کنه تا بتونه قدم بعدی در انجام فعالیتای کسب وکار رو شناسایی کنه. تحلیل SWOT یه فوت وفن به درد بخور و موثر واسه تشخیص نقاط قدرت و ضعف هر کسب وکاریه. ماتریس تحلیل SWOT فرصتا و تهدیدهایی که کسب وکارتون با اونو به رو می شه، رو هم می شناسونه ( قدرت، ضعف، فرصت، تهدید که در کل SWOT رو تشکیل میدن ). با آزمایش نقاط ضعف، قدرت، تهدید و فرصتای شرکت می تونین برنامه بازاریابی خلاقی تدوین کنین که موجب رشد کسب وکارتون شه.

 
 

در محیط خارجی بنگاه اقتصادی چه اتفاقاتی روی میده؟

اقتصادی

در تدوین روش هدف دار بازاریابی خلاق باید بدونین که چه اتفاقی در محیط صنعت تون اتفاق می افته؟ رقابت در صنعت تون به چه صورته؟ چه تکنولوژیای جدیدی رقبایتان استفاده کردن؟ در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی چه اتفاقی داره میفته؟ نقشه راه تنها وقتی می تونه خوب رو نشون بده که از پیچیدگیای محیط دور و بر کسب وکار بدونین و بدونین دقیقاً چه اتفاقی در حال وقوعه.
با داشتن باخبر شدن از تغییرات صنعت، می تونین جایگاه خود رو در بالاترین نقطه در صنعت حفظ کنین. تحلیل وضعیت رقابتی، یه روش هدف دار خوب واسه به روز نگه داشتن بنگاه اقتصادیه. تحلیل وضیعت رقابتی به معنی شناسایی رقبا و تحلیل نقاط و ضعف و قوت اونا و مقایسه اجناس و خدمات اونا با اجناس و خدمات خودتونه. شما می تونین با مطالعه مجلات بازرگانی، بازدید از وب سایتای خبری آنلاین بخش کسب وکارتون و  شرکت در کنفرانسای صنعت مربوطه تون، خود و کسب وکارتون رو به روز نگه دارین و پیشرو صنعت باشین.

داستان برند رو بگید

بازاریابی محتوا دلیل موفقیت شما در بازاریابی اینترنتی می شه. اما چی دلیل موفقیت بازاریابی محتوا می شه؟ دیدگاه برند یا داستان برند پایه تموم تلاشای ارتباطی شما با مخاطبانه. چشم انداز و جایگاه خاص برند شما کجاس؟ جایگاه برند، روش هدف دار پیام رسانی شما و هویت چشمی شما رو مشخص می کنه. مخاطبان داستان دوست دارن. داستان برند شما چیه؟ اونو به شکل محتوا بگید.

بازاریابی محتوا

مثلا شرکت Beardbrand رو در نظر بگیرین. شرکتی که در بخش لوازم اصلاح صورت فعالیت داره.این شرکت از راه داستان برند ( دوست داران ریش )، اجناس خاص خود رو واسه مشتریان هدف بازاریابی می کنه. Eric Bandholz موسس این شرکت در سال ۲۰۱۲ وارد یه مسابقه سبیل و ریش شد. این مسابقه ایده ای رو تو ذهن  Eric  در مورد افراد ریش دار شکل داد. ایشون تصمیم گفت یه گروه از افراد ریش دار شکل دهد و از راه این گروه دیدگاه منفی جهانی ( افراد ریشو، آدمایی تنبل  و نامرتب هستن ) رو عوض کنه. Eric محتوای برند Beardbrand رو متمرکز بر جمله ( مردانی که نه فقط نسبت به وضعیت موهای صورت خود حساس هستن بلکه نسبت به استایل، حرفه و استقلال خود هم حساسند ) شکل داد و با شکل دادن داستان جدیدی از برند، موفقیت چشم گیری در مورد بازاریابی محتوا بدست آورد.

این مطلب را هم بخوانید :
قطع اعضای تناسلی؛ شیوۀ جدید اعدام داعش

 
 

بر رفتار مخاطب تاثیر بذارین

بعد از تعیین اهداف و مشخص کردن برنامه بازاریابی خلاق، حالا توقع دارین کاربران پایانی ( مخاطباتون ) چه اقدامی بکنن؟ هر چی رفتار مخاطبان خاص تر باشه اندازه تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل موثرتر خواند بود. با قرار دادن فراخوان واسه اقدام ( CTA ) های مستقیم و مسیرهای آنلاین چشمی واسه کاربران، روش هدف دار بازاریابی خلاق، به زبون متمرکز بر مشتری تبدیل می شه.

مثلا CloudSponge رو در نظر بگیرین، وقتی که این برند سایت خود رو طراحی دوباره کرد، اندازه تبدیل ۳۳% زیاد شد. CloudeSponge با پویا کردن سایت و اضافه کردن فراخوان واسه اقدام ( CTA ) رفتار مشتریان رو تحت تاثیر قرار داد و بازدید کنندگان سایت رو به مشتریان تبدیل کرد. تغییرات سایت CloudeSponge رو نسبت به سال ۲۰۱۲ مقایسه کنین.

روشای هدف دار بازاریابی  خلاق موجب موفقیت می شن

واسه اینکه برند شما در دراز مدت موفق باشه باید اونو بر معیارهای پایداری بنا کنین. از تحلیلای SWOT واسه آزمایش محیط داخلی و خارجی کسب وکارتون بهره بگیرین. معیارای اندازه گیری اندازه موفقیت شاید همیشه قابل اندازه گیری نباشن اما مهم اینه روش هدف دار بازاریابی خلاقی که اجرا می کنین، در هر نقطه ای از برند دیده شه. این روش هدف دار باید بتونه صدای پیام رسانی، طراحی و بازاریابی برند و داستان برند رو بگه. روش هدف دار بازاریابی خلاق واسه رشد هر کسب وکاری لازمه و موثرترین راه واسه رسیدن برند به اهداف اصلیه.

Share

آزاده اردشیری چم

بیشتر از ده ساله که در حال کسب تجربه و مطالعه دائمی در مورد برندینگ و بازاریابی هستم. علم و صنعتی زنده و پویا با گستردگی فراوون که امروزه با زندگی هممون آغشته شده. به خاطر همین همیشه در اشتیاق آموختن رویکردای نوین بازاریابی و کسب تجربه های جدید در این مورد هستم.

تجربه

دوست دارم اوقات فراغتم رو با دورهمیای دوستانه، سفرهای خانوادگی، ویا کتاب و موسیقی بگذرونم.

مطالب در رابطه

 

فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

روانشناسی رنگا در بازاریابی(اینفوگرافیک)

روانشناسی


 

فروردین ۲۰, ۱۳۹۸

مدلای رفتار مصرف کننده چیه؟۱۰مدل رفتار مصرف کننده


 

اسفند ۴, ۱۳۹۷

جایگاه یابی برند چیه و چگونگی نوشتن بیانیه برند پوزیشنینگ


 

بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

اصول بازاریابی چیه؟ (مفاهیم و اصول اولیه)


دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخشای موردنیاز علامت گذاری شدن *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

چهار × ۵ =