چرا محاسبه سود دقیق شرکت های وارد کننده خودرو با ارز دولتی ممکن نیست؟ + جدول

حدود دوازده سال از آزاد شدن واردات خودرو در دوره گذشته میگذره و در هفته های گذشته که با ممنوع بودن واردات و ماجرای تخصیص ارز دولتی مواجه شده ایم، دوباره پرونده چگونگی قیمت گذاری این خودروها در ایران اذهان عمومی رو درگیر کرده. امروز و به دنبال اقدام بانک مرکزی واسه اعلام اسامی تعدادی از شرکتای مشمول دریافت ارز دولتی، سوال دیگری به وسیله افکاری عمومی مطرح شده که به اندازه اختلاف در قیمت تموم شده خودروهای وارداتی و قیمت فروش پایانی این خودروها در بازار مربوط می شه. اما واقعیت اینه که برخلاف بازار گوشی و لپ تاپ، برآورد قیمت در بازار خودرو اصلا ساده نیس و همین امر هم آزمایش اندازه صداقت شرکتای وارد کننده رو با اخلاف مواجه کرده.

واسه روشنگری بیشتر در این مورد، چند نمونه از مشکلات موجود در براورد قیمت رو توضیح میدیم.

۱- مشخص نبودن قیمت خرید خودرو

طبیعتا خرید تعداد زیادی خودرو نیاز به سرمایه کلانی داره و خودروسازان و نمایندگان فروش منطقه ای ایشون هم خوب به این مسئله آگاهند. پس در بسیاری موارد قیمت خرید خودروهای وارد شده به ایران از قیمت نمونه های تک فروشی صفر کیلومتر در بازار کشورای مطرح جهان کمتره. به خصوص که در عموم بازارای بزرگ جهان، قیمت خودرو با احتساب مالیات و مشکلات مربوطه اعلام می شه که شامل حال خودروهای صادراتی (وارداتی به ایران) نمی شن.

از این رو شاید روی کاغذ قیمت فروش یه میتسوبیشی میراژ در آمریکا در حدود ۱۲ هزار دلار باشه، اما در عمل با در نظر گرفتن فعالیت نیمه رسمی نماینده میتسوبیشی در ایران، احتمال خرید این خودروها با قیمت بسیار پایین تر بعید نیس و همین امر باعث می شه تا قیمت محاسبه شده خودرو واسه مصرف کننده ایرونی حتی بر خلاف تموم تعرفه های موجود، خیلی سرسام آور نباشه.

۲- مبهم بودن تعرفه های واردات در سال ۹۶

همونطور که شاید در جریان هستین، در تیرماه سال ۹۶ یهو تماشاگر بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو واسه ۶ ماه تموم بودیم و همین مسئله ترخیص خیلی از خودروهای وارد شده با تعرفه ۴۵ درصدی رو با اخلال مواجه کرد. این درحالیست که پس از باز شدن دوباره سایت ثبت سفارش گمرک، تعرفه عموم خودروهای وارداتی تا ۷۵ درصد زیاد شد و همین امر باعث شد تا شکاف قیمتی بزرگی بین خودروهای ترخیص نشده از گمرک (مربوط به واردات با تعرفه های قبلی) و خودروهای ثبت سفارش شده جدید ایجاد شه. همین عامل در آخر تاثیرگذاری خود رو در اول امسال در بازار نشون داد، طوری که قیمت بعضی خودروها بیشتر از بقیه زیاد شد و وارد کنندگان دلیل این رو واردات خودروها با تعرفه جدید عنوان می کردن، این درحالی بود که قیمت خودروهای قدیمی فقط متناسب با افزایش اندازه ارز بالا رفته بود.

۳- نامشخص بودن هزینه بعضی مشکلات و تعرفه های واردات خودرو

هزینه اسقاط خودرو فرسوده برمبنای اندازه مصرف سوخت از سال ۲۰۱۳ تا الان از جمله چالشای واردات خودرو بوده. در شرایط ماه های گذشته هم هزینه اسقاط هر خودرو به شکل متغییر بین ۲٫۵- ۴٫۵ یا حتی ۶ میلیون تومن به وسیله وارد کنندگان جور واجور اعلام شده و همین امر می تونه توجیه کننده چندین میلیون تومن اختلاف قیمت خودروها در بازار باشه.

۴- تغییر همیشگی قوانین گمرکی و مشکلات جانبی واردات خودرو

اگه مروری بر تغییر تعرفه واردات خودروهای هیبریدی از ۵ درصد به ۵۵ درصد و کاهش دوباره به ۱۵ درصد داشته باشیم، خوب متوجه اندازه تغییرات قانون طی چند ماه گذشته میشیم. باحال تر اینکه گمرک کشور چند هفته قبل از ممنوع بودن واردات خودرو، دوباره اعلام کرد که خودروهای هیبریدی هم مانند بقیه خودروهای وارداتی به دلیل به کار گیری سوخت بنزین مشمول ۱۰ درصد مشکلات خاص سال ۹۷ می شن و پس در آخر رقم تعرفه گمرکی وارداتی خودروهای هیبریدی به ۲۵ درصد زیاد شد. مشابه این روش در مورد خیلی از هزینه های متغییر دیگه در روند واردات خودرو هم دیده می شه.

۵- ایجاد بازار مشکی واسه فروش خودرو

شاید با خوندن این مقاله این سوال براتون مطرح شه که در این پریشون بازار ارز و سکه و موبایل…..وارد کنندگان خودرو چیجوری ممکنه که تافته جدا بافته باشن و بدون کسب سودهای کلان در این صنعت فعالیت کنن؟ جواب رو باید در توانایی وارد کنندگان در ایجاد بازار مشکی به صورت از قصد جستجو کرد. در واقع فعالیت صنعت خودرو احتیاجی ندارن تا با زیاد شدن قیمت رسمی واسه خود رقابت بسازن. چون که در بازار بی حساب و کتاب خودروهای وارداتی خیلی از شرکتا می تونن با اعلام قیمت رسمی به شکلی مناسب و فروش خودرو در بازار مشکی خود خواسته، به کسب سودای نجومی بپردازند و درسته که ردگیری اینجور کاری به مراتب از پیگیری گران فروشی رو سخت تر میشه.

جدول حدودی قیمت تموم شده خودروهای وارداتی

با تموم این اوصاف ما تلاش خود رو بکار بسته ایم تا با به کار گیری قیمت فروش بین المللی خودروها و موارد روشن از تعرفه ها و حقوق گمرکی، تخمینی از قیمت تموم شده خودروهای وارداتی واسه شرکتای فعال در این بخش رو ارائه بدیم. در جدول زیر می تونین مقایسه ای بین قیمت تموم شده تخمینی و حدودی رو در برابر قیمت فروش خودروها به وسیله شرکت رو ببینین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *