پایان نامه مشتریان و انتخاب بانک:/ترجیح مشتری

ترجیح مشتری

ترجیح مشتری ناشی از نگرشی است که نسبت به یک فعالیت نهاد اجتماعی و یا ایده­ایی خاص دارد و نگرش بیانگر احساس مساعد یا نا­مساعد در مورد یک شئ است. بررسی­های انجام گرفته نشان می­دهد که شکل­گیری نگرش متاثر از سه عامل زیر است:

  • نحوه اکتساب نگرش: نگرش از طریق تجربه مستقیم، در معرض قرار گرفتن، شرطی شدن کلاسیک، شرطی ­شدن­ عامل، یادگیری­ مشاهده­ایی ­و­ مقایسه­ایی­ اجتماعی ­به­دست­ می­آید.
  • منابع تاثیر گذار بر شکل گیری نگرش: این منابع شامل تجارب گذشته و مستقیم دوستان و آشنایان و بازاریابی مستقیم و تبلیغات است.
  • عوامل شخصیتی: شخصیت نقش مهمی در شکل گیری نگرش دارد. افراد دارای نیاز شناختی بالا با احتمال بیشتر به تبلیغات آگاه کننده یک موضوع یا یک کالا، پاسخ مثبت نشان می­دهند اما کسانی که نیاز شناختی پایینی دارند احتمالا در پاسخ به تبلیغات احساسی نگرش مثبت­تر بدست می­آورند. شناخت اطلاعات و باور­های مشتری از محصول(خدمت)، مکان، کارکنان، شواهد فیزیکی، مدیریت فرایند­ها، و… می­تواند موجب نگرش مثبت و ایجاد ترجیح به یک محصول و یا نام تجاری خاص شود. (Schiffman, 1994)

2-1-30- رفتار خريد مصرف‌ کننده 

رفتار خريد مصرف‌کننده همواره به‌عنوان يک موضوع مهم بازاريابي مطرح بوده است. اساس رفتار مصرف‌کننده بر طبق پنج مرحله زير است:

  • شناسايي مشکل
    ●جستجوي اطلاعات
    ●ارزيابي گزينه‌ها
    ●تصميم خريد

) Constantinides, 2004,111). ●رفتار پس از خريد

2-1-31- بازاریابی خدمات بین المللی

بعضی از صنایع خدماتی در سطح جهانی از سابقه­ی طولانی برخوردار هستند، برای مثال، صنعت بانک­داری یکی از اولین مواردی بود که ابعاد جهانی پیدا کرد. بانک­ها برای برآورده کردن نیازهای اعتباری و ارزی خارجی مشتریان خود در کشورهای متبوعشان که در حال معاملات خارجی هستند، باید خدمات بین المللی و جهانی ارایه کنند. در سال­های اخیر اگر چه، حوزه­ی مالیه بین الملل گسترش یافته است، ولی بسیاری از بانک­ها واقعا عملیات جهانی دارند. برای مثال، دویچ بانک آلمان، در 41 کشور شعبه دارد. بنابراین مشتریانش در سراسر جهان که می­خواهند از فرصت­های به وجود آمده در اثر اتحاد در آلمان بهره­مند شوند، می­تواند امکانات پولی را نه تنها در فرانکفورت، بلکه حتی در زوریخ، لندن، پاریس و توکیو نیز ارائه کند. (اسماعیل پور،1384، 337-336)

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسی عوامل موثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب یک بانک( مورد مطالعه بانک مهر اقتصاد)