از ديدگاه كاركنان
- دشمنی بین افراد سازمان کاهش یافته و خطر ناشی از اعمال خشونت بین کارکنان کاهش مییابد.
- پرداخت حقوق و مزایا، پاداشها و سایر پرداختهای جبرانی بر اساس ارزش عملکرد و کارایی افراد متمرکز است.
- کارکنان وظایف خود را بهتر درک کرده و با راهنمایی سرپرستان در رسیدن به اهداف سازمان تلاش مینمایند.
- عملكردهاي كاركنان به طور كامل و به صورت ملموس، واضح و روشن اندازهگيري و هدايت ميشوند.
- ارزشيابي عملكرد كاركنان باعث افزايش و تشويق رشد حرفهاي شده و انتقال فرهنگ آن را تسهيل مينمايد.
- به كاركنان فرصت اظهار نظر در باره مسايل، اهداف و برنامهها و همچنين بحث و تبادل نظر درباره آنها داده ميشود تا در محيطي صميمي نظرات خود را به سرپرست منتقل نمايند.
- كاركنان، بازخورد كافي و مستمر را از طريق منابع مختلف (سرپرستان، مشتريان، همكاران و . . . ) دريافت میکنندتا از موقعيت خود در مورد عملكرد مورد انتظار آگاهي كسب نمايند.
- خودارزشيابي كاركنان بخشي از فرآيند بازخورد رسمي است.(ابیلی ،خدایار ،1381،41-37)
2-3-7معايب مديريت عملكرد
نظامهاي مديريت عملكرد در صورتي كه باعث بهبود عملکرد فرد نشود و باعث پیشرفت و ارتقای عملکرد سازمان نگردد، به دلیل از دست دادن زمان و منابع مصرف شده برای طراحی و اجرای آن به عنوان منبع هزینه تلقی میگردند که نه تنها باعث افزایش بهرهوری نگردیده است بلکه باعث ایجاد نوعی زیان نیز گردیده است.
برخي از معايب نظام مديريت عملكرد به شرح زير ميباشند:
- سازمانها، نظامهاي مديريت عملكرد را با نظامهاي ارزيابي عملكرد اشتباه ميگيرند و آنها را معادل هم قلمداد ميكنند.
- بيشتر نظامهاي مديريت عملكرد، به جاي جوهره و ذات دارايپپیشپاافتادگی و عرض ميباشند.
- بعضاً مديريت عملكرد را به عنوان نظام نظارت تحميلي تلقي ميكنند تا اين كه آن را به عنوان يك نظام توسعهاي در نظر بگيرند.
- در بيشتر سازمانها، واحدهاي منابع انساني تنها واحدهاي مسئول طراحي و كنترل نظام مديريت عملكرد ميباشند. حال آن كه اين نظام يك رويكرد مشاركتي و فراگير سازماني است كه بايد توسط كليه واحدهاي سازماني اعمال و اجرا گردد.
- بسياري از سرپرستان فاقد مهارتهاي لازم براي اعمال يا بهبود مديريت عملكرد ميباشند. (همان منبع )
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
بررسی میزان تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد کارکنان سازمان ثبت اسناد واملاک کشور