پایان نامه درباره تولید ملی/:بازار اسباب بازي چین

بازار اسباب بازي چین

چین به عنوان بزرگترین صادر کننده اسباب بازي در جهان شناخته شداست. قابل ذکر است که این رتبه برتري چین بیش از هرچیز دیگر مدیون پیشرفت این کشور در فن آوري ساخت است، به شکلی که بیشتر صادرات اسباب بازي این کشور سفارشات شرکتهاي بزرگ اروپایی و آمریکایی است که طراحی محصول در کشورهاي مبدأ صورت گرفته و تنها سفارش ساخت به چین داده شده است . همچنین پیوستن هنگ کنگ به چین که بزرگترین متخصص در ساخت اسباب بازي بوده است) سان و همکاران،  2005) سبب بهبود بیشتر این کشور در این صنعت شده است.

براي شناخت بهتر بازار اسباب بازي کشور چین ناگزیریم به نقش هنگ کنگ که از تیر 1997 به عنوان بخشی از کشور چین به شمار آمد بیشتر توجه کنیم.

تولیدکنندگان هنگ کنگ یکی از کاراترین تولیدکنندگان اسباب بازي و نیز بزرگترین صادر کننده اسباب بازي در جهان هستند با این حال صنعت اسباب بازي هنگ کنگ در واقع بر اساس مهندسی اولیه تولید (OEM)  بنا شده است و در زمینه فعالیتهاي تحقیق و توسعه مثل طراحی اسباب بازي جدید و ساخت  اسباب بازی هاي جدید  سرمایه گذاري عمده اي صورت نداده است (سان  و همکاران، 2005)

مهارتهاي بهتر براي ارائه و عرضه به مشتریان اروپایی و آمریکایی، آگاهی بهتر از ملزومات صنعت اسباب بازي، آموزشهاي تخصصی گسترد ه تر و ابتکارات بیشتر براي حل مشکل مزیتهاي مهندسی  هنگ کنگی هاست که هنوز کسی در سرزمین اصلی چین به آن دست نیافته است (لاو  و همکاران،2003)

هنگ کنگ در زمینه مهندسی اولیه تولید  (OEM)متخصص شده است و در حقیقت به این دانش مجهز شده است که بتواند هر نوع سفارشی را از شرکتهاي طراح  بگیرد و به تولید انبوه برساند. دولت چین تلاش زیادي کرده است که این دانش را از هنگ کنگ به سایر نقاط سرزمین چین نیز منتقل کند که تا کنون پیشرفت کار کند بوده است با این حال با توجه به اینکه خود هنگ کنگی ها هم براي ارزان تر شدن تولید روي به سرزمین اصلی چین آورده اند به زودي این مهارت را در سراسر چین گسترده تر ببینیم.

به هر روي چین امروزه به تنهایی 94.6 درصد از کل واردات اسباب بازي اروپا را در انحصار خود گرفته است که اغلب آن سفارشهاي شرکتهاي اروپایی و آمریکایی است. همین امر نشانه قدرت برتر این کشور در تولید کارخانهاي ارزان و به صرفه در مقیاس انبوه میباشد. در زیر آمار صادرات چین را بر اساس طبقه هاي مختلف اسباب بازي می بینیم :

جدول2-13:آمار واردات و صادرات اسباب بازي کشور چین در سال 2006

طبقهحجم صادرات

(به دلار)

حجم واردات (به دلار)
دوچرخه های 16-18-20 اینچ26099922117122
دوچرخه های زیر 16 اینچ21401119464672
کالسکه، وسایل حمل بچه و تجهیزات663500879806131
جعبه های موسیقی و ابزار های جانبی286900841450369
اسباب بازی های چرخدار و کالسکه عروسک355774372943052
عروسک38971424013382616
پوشاک و تجهیزات عروسک722545403436787
سایر قطعات و تجهیزات عروسک3770699913195698
قطارها و ماشین های برقی با تجهیزات395827411066407
کیت های الکترونیکی قابل مونتاژ458866603871976
اسباب بازی ها و مجموعه های سازه ای12243909255553
اسباب بازی های پارچه ای و غیر پارچه ای از جانورن17419676398671145
ابزار و لوازم اسباب بازی های موزیکال75767193704982
جورچین و معما39732655610541972
ابزار و لوازم اسباب بازی های مجموعه ای3078380644501503
اسباب بازی های موتوردار72452085411116661
سایر اسباب بازی ها285508043651001271
لوازم کریسمس11512387372592939
لوازم جشن ها و فضای باز16391688862729764

 

همچنین مقاصد اصلی صادرات چین  بر اساس ارزش دلاری صادرات ، آمریکا، آلمان، هلند، انگلستان، ژاپن، فرانسه، روسیه و استرالیا و اسپانیا و اروپای شرقی می شود.

 

لينک جزييات بيشتر و دانلود اين پايان نامه:

بررسی فرصت های موجود در صنعت اسباب بازی در جهت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی)