قیمت خودرو افزایش می‌یابد یا کاهش؟

قیمت خودرو افزایش می‌یابد یا کاهش؟

با اینکه بعضی کارشناسان مصوبه جدید قیمت گذاری خودرو رو به معنی آزادسازی قیمت این محصول دونسته و با اون مخالفت کرده ان اما خودروسازان هم این مصوبه رو تامین کننده منافع خود نمی دانند و این وسط مشخص نیس که قیمت خودروها در بازار آزاد به سیر صعودی خود ادامه داده و یا کاهش پیدا می کنه.

carبه گزارش خبرنگار خودرو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصوبه جدید قیمت گذاری دست خودروسازان رو واسه تعیین قیمت خودرو به نرخی بالاتر از قیمت های مصوب سازمان پشتیبانی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باز گذاشته، واسه همینه که بعضی کارشناسان فکر می کنند با در نظر گرفتن تجربیات گذشته، ممکنه خودروسازان از این موضوع واسه تحمیل قیمتهای غیرواقعی به مصرف کنندگان سوءاستفاده کنن.

در این مورد عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه چگونگی جدید قیمت گذاری خودرو به معنی آزادسازی قیمت این محصوله، خاطرنشان می کنه: در شرایطی که قیمت خودرو آزاد شده، تعرفه واردات این محصول هم باید به صفر برسه وگرنه اجحاف بزرگی در حق مصرف کنندگان داخلی می شه.

به گفته امرالله امینی، آزادسازی قیمت خودرو باید در شرایط رقابتی انجام بشه نه شرایط انحصاری فعلی که خودروسازان اجناس خود رو با هر کیفیتی و با هر قیمتی عرضه کرده و مصرف کنندگان هم چاره ای جز خرید اون ها ندارن.

اما رییس انجمن ملی پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان هم با انتقاد از مصوبه جدید قیمت گذاری خودرو بر ضرورت کاهش قیمت این محصول به دلیل تخصیص ارز مبادلاتی به خودروسازان تاکید می کنه.

این مطلب را هم بخوانید :
قهوه برای ورزشکاران و بدنسازان

سیدمحمد جعفری می گوید: با در نظر گرفتن تخصیص ارز مبادلاتی به خودروسازان و با در نظر گرفتن اینکه هزینه های تامین ارز اون ها دست کم ۲۰ درصد کاهش پیدا می کنه، قیمت رسمی خودروهای تولیدی نه افزایش بلکه باید کم بشه.

این وسط یه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه زیاد شدن قیمت خودرو شدیدا مورد اعتراض و انتقاد مصرف کنندگان قرار گرفته، خواهان نظارت جدی مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر قیمت خودروها می شه.

علی اکبر ناصری تاکید می کنه که قیمت خودرو به دنبال اعلام روش جدید قیمت گذاری زیاد شده اما این زیاد شدن قیمت نباید بیشتر از مابه التفاوت اندازه ارز مبادله ای با اندازه ارز قبلی (۲۲۰۰ تومن) باشه.

این وسط در برابر تموم انتقاداتی که به مصوبه جدید قیمت گذاری خودرو و نوع کارکرد خودروسازان در این مورد انجام شده اما مشاور انجمن خودروسازان از نارضایتی خودروسازان از مصوبه جدید خبر داده و اعلام می کنه که خودروسازان هم سودی از شرایط جدید قیمت گذاری خودرو نمی بره.

داوود میرخانی رشتی در این باره می گوید: در مصوبه جدید قیمت گذاری قید شده که مابه التفاوت قیمت محاسباتی و تجاری خودروها باید به حساب خزانه واریز شه از اون سو بر ادامه قیمت گذاری از طرف سازمان پشتیبانی مصرف کنندگان و تولید کنندگان تاکید شده.

به گفته ایشون، در این شرایط مردم فکر می کنن پول به وجود اومده بوسیله زیاد شدن قیمت خودرو در بازار نصیب خودروساز می شه در حالی که این جوری نبوده و خودروسازان تنها نقش واسط واسه اخذ پول و واریز اون به حساب خزانه داری رو دارن.

این مطلب را هم بخوانید :
قبل و بعد از جنگ افغانستان +‌ عکس

میرخانی رشتی در جواب به اینکه با ابلاغ این مصوبه و افزایش عرضه خودرو می توان به کاهش قیمت های غیرواقعی در بازار این محصول امیدوار بود، اعلام می کنه: بعضی از قیمت های فعلی در بازار کاذب بوده و باید کم بشه. البته تا زمانیکه مشکلات ریشه ای صنعت خودرو از جمله تامین ارز و تسهیلات حل نشه امید چندانی به افزایش عرضه نخواد بود.

در این وضعیت در شرایطی که نارضایتی هایی از طرف بعضی کارشناسان و مدافعان حقوق مصرف کنندگان و خودروسازان از مصوبه جدید قیمت گذاری خودرو هست، مشخص نیس با اجرای این مصوبه قیمتها در آخر کم شده و یا به سیر صعودی خود ادامه میدن؟

ایسنا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *