قرص مکمل امگا ۳ چه خواصی دارد؟

قرص مکمل امگا ۳ چه خواصی دارد؟

Omega-3

دیروز در مقاله ای درمورد خواص روغن ماهی صحبت کردیم که بیشترین دلیل خاص بودن روغن ماهی به دلیل وجود مقادیر بالای امگا ۳ است.

به گزارش آلامتو و به نقل از فیتامین؛ اسیدهای چرب امگا ۳ به دلیل فواید زیادی که واسه سلامتی دارن خیلی معروف هستن، اما میدونید بهترین منابع امگا ۳ چه چیزایی هستن؟ این مقاله رو بخونین تا آخرین اطلاعات درباره امگا ۳ رو به دست بیارین.

صنعت ساخت داروهای مکمل سالهاست به دنبال تولید مکملای شامل امگا ۳ه، دلیل خوبی هم واسه این کار داشته: امگا ۳ به کارکرد مغز و چربی سوزی کمک می کنه. با این وجود باید خیلی تنبل باشین که تا الان به سراغ مکملای امگا ۳ نرفته اید.

اما بعضی افراد دودلی دارن که یه ماده غذایی بتونه این همه کار بکنه. البته این نگاه دودلی آمیز خوبه چون باعث می شه تحقیقات بیشتری در این مورد صورت بگیره و به این شکل فواید اسید چرب امگا ۳ بیشتر مشخص شه.

اسیدهای چرب امگا ۳ چه هستن؟

اسیدهای چرب امگا ۳ به زیر یه سری از اسیدهای چرب می گن که در بدن تولید نمی شن و باید از راه غذاها یا مکملا تامین شن. اسیدهای چرب امگا ۳ رو میشه به ۳ گروه جدا از هم تقسیم کرد:

  • آلفا لینولنیک اسید (ای ال ای)
  • ایکوزاپنتانوئیک اسید (ای پی ای)
  • دوکوزاهگزائنوییک اسید (دی اچ ای)

ای پی ای و دی اچ ای دو اسید چرب اساسی هستن که در غذاها و مکملا یافت می شن، اما اسیدهای چرب ای ال ای رو در دانه های گیاهی، روغن دانه های گیاهی و بعضی سبزیجات میشه یافت. از اونجا که اسیدهای چرب ای پی ای و دی اچ ای نقش مهم تری دارن و بیشتر در شکلای جور واجور گوشتا و ماهیا یافت می شن، اینجا بیشتر به بررسی این دو اسید چرب قوی می پردازیم.

این مطلب را هم بخوانید :
قیمت خودرو امروز ۷ بهمن ماه + جدول

هرچند بدن شما می تونه ای ال ای رو به دو نوع اسید چرب دیگه یعنی ای پی ای و دی اچ ای تبدیل کنه، این روند در بدن خیلی رخ نمی ده. به خاطر همین، باید به سراغ غذاهایی مانند ماهی، گوشت و هم مکملایی مانند روغن ماهی برید تا از فواید عجیب این اسیدهای چرب بهره مند شید.

فواید امگا ۳

البته همه چیزایی که درباره فواید اسیدهای چرب امگا ۳ شنیدین درست نیستن و درباره اونا تحقیق نشده، اما اینجا به چند مورد از فواید اون که در تحقیقات علمی اثبات شده می پردازیم:

این اسیدها به تنظیم تری گلیسیریدهای خون کمک می کنن

رژیم غذایی و ورزش کردن می تونه بر اندازه تری گلیسیریدهای موجود در خون تاثیر بزاره. در بعضی افراد، بر خلاف اینکه هم ورزش می کنن و هم رژیم غذایی سالمی دارن، به دلیل استعداد ژنتیکی که دارن، اندازه تری گلیسیرید در خون اونا زیاد می شه.

حالا خوبیش اینه، اگه روزانه اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتری استفاده کنین، سطح تری گلیسرید خون مخصوصا سطح کلسترول بد خون که عامل بیماریای قلبی عروقیه، تنظیم می شه و به حد سالم می رسه.

علاوه بر این، مصرف شکلای جور واجور ماهیا، یه بار در هفته، می تونه تاثیری مثبت بر اندازه قند و کلسترول خون داشته و اونو به حد نرمال برسونه.

اگه می خواین رژیم بگیرین، اسیدهای چرب امگا ۳ به شما کمک می کنن

بهترین راهی که واسه رژیم گرفتن هست اینه که کاری کنین که احساس سیری بکنین و این همون کاریه که امگا ۳ می تونه براتون بکنه! تحقیقی که در نشریه اپتایت منتشر شده نشون داده که تو یه رژیم هشت هفته ای، آدمایی که اندازه امگا ۳ بیشتری دریافت کرده بودن خیلی کمتر احساس گرسنگی کرده بودن.

این مطلب را هم بخوانید :
قیمت تبلت / ۱۱ اردیبهشت

اسیدهای چرب امگا ۳ به چربی سوزی کمک می کنن

مصرف امگا ۳ به اندازه کافی می تونه اثرات ورزش کردن منظم رو زیاد کنه. در تحقیقی که در نشریه آمریکایی تغذیه درمانی منتشر شده، افراد مورد مطالعه به چهار گروه تقسیم شدن و هر گروه یکی از ترکیبات زیر رو گرفت: روغن آفتاب گردان (فقط دارای امگا ۶)، روغن آفتاب گردان به همراه ورزش کردن، فقط امگا ۳، فقط امگا ۳ به همراه ورزش کردن.

گروهی که امگا ۳ به همراه ورزش رو دریافت کرده بودن، نسبت به بقیه گروه ها هم اندازه کلسترول خونشون بهتر بود و هم اندازه چربی که سوزونده بودن بیشتر بود.

اسیدهای چرب، قدرت شناختی مغز رو زیاد می کنن

اسیدهای چرب امگا ۳ بر کارکرد شناختی مغز هم تاثیر می ذارن. تحقیقی که در نشریه انگلیسی تحقیقات بالینی منتشر شده، نشون داده ۴ گرم امگا ۳ و یا برابر اون روغن زیتون در روز می تونه بر قدرت شناختی مغز اثر داشته باشه.

بعد از ۵ هفته مصرف این ماده، کارکرد بخشایی از مغز که مربوط به قدرت و انرژی هستن، بهبود پیدا میکنه.

در آخر میشه گفت با مصرف امگا ۳ بیشتر شمام باهوش تر میشین و هم بهتر می تونین ورزش کنین!

انتخاب و مصرف مکملای امگا ۳

هرچند می تونین اسیدهای چرب ای پی ای و دی اچ ای رو از راه منابع غذایی کامل به دست بیارین، اما مصرف مکملا واسه دریافت دوز مناسب این اسیدها معمولا ساده تره. اسیدهای چرب ای پی ای و دی اچ ای رو معمولا میشه در مکملایی که به شکل روغن ماهی تجویز می شن یافت.

واسه جذب بهتر امگا ۳، مکملای خود رو همراه با غذاهای چرب استفاده کنین. این مکملا رو در جای تاریک و خنک مثل یخچال نگهداری کنین تا بر اثر نور یا گرما خراب نشن.

چه ویتامینی واسه روحیه خوبه؟

همه چیز درباره پروبیوتیکا

فیتامین مکمل

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *