قدردانی و قدرشناسی و خوشبختی در زندگی

علاوه بر این، ۳ راهنمایی ساده واسه شروع بیان تشکر در زندگی

آخرین باری که احساس رضایت در زندگی داشتین کی بود؟

به گزارش مجله اینترنتی به نقل از success.com؛ وقتی همه چیز واقعا عالی پیش میره و به خصوص وقتی که زندگی سخت می شه، فراموش کردن قدرشناسی بسیار ساده س!. اما اگه علم پشت تمرین روزمره تشکر بسیار راضی کننده س- این مسئله تو یه تحقیق روانشناختی همراه با رفاه بیشتر بود – به چه دلیل ما بیشتر اوقات ممنون نیستیم؟

اینجا چهار یادآوری ساده هست که نشون میده قدرشناس بودن باعث خوشحالی و شادی می شه، پس اونا رو تمرین کنین!

  1. تشکر باعث می شه مغز احساسات مثبت دیگه رو پردازش کنه، از جمله شادی و لذت.

تمرین روزمره تشکر به ما کمک می کنه احساسات مثبت مثل علاقه، هیجان، شادی و غرور رو تجربه کنیم.

تشکر سطح دوپامین و سروتونین رو در مغز زیاد می کنه؛ این مواد انتقال دهنده های کلیدی عصبی هستن که باعث احساس رضایت می شن. اگه ما بیشتر وقتا ممنون باشیم، مسیرهای عصبی تولید کننده شادی تقویت می شه، درست همونطور که ورزش بدن رو تقویت می کنه.

  1. تشکر باعث تقویت خوش بینی می شه که منتهی به شادی بیشتر می شه.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس و دانشگاه میامی فهمیدن پس از بیان تشکر به مدت ۱۰ هفته به صورت مرتب، شرکت کنندگان در این مطالعه احساس خوش بینی بیشتری نسبت به زندگی خود داشتن. تو یه مطالعه گذشته دانشگاه هاروارد نشون داده شده خوشبینی به یه رفتار دراز مدت در طول زندگی تبدیل می شه.

یه مطالعه تاثیر قدرشناسی بر سلامت عمومی رو بررسی کرد و نشون داد “خوش بینی از طریق ارتقا روش زندگی سالم خیلی بر سلامت روحی و فیزیکی اثر میذاره …” در واقع، به نظر می رسه خوشحالی تحت تاثیر خوشبینی قرار میگیره که می تونه بوسیله تشکر تقویت شه.

  1. بیان تشکر، روابط رو تقویت می کنه.

رابرت امونس، Ph.D.، محقق در مورد تشکر می نویسه، “وقتی که واقعا از ارزش دوستان و اعضای خونواده خود آگاه هستین، با اونا بهتر رفتار می کنین، شاید یه مارپیچ رو به بالا ایجاد می کنین، یه نوع حلقه بازخورد مثبت، که در اون روابط قوی شما چیزی واسه ممنون بودن به شما میده، و عوضش باعث تقویت این روابط می شه. “

روابط سالم ما رو خوشحال می کنه. چیجوری؟ با در نظر گرفتن طولانی ترین تحقیق در مورد رشد انسانی بوسیله دانشگاه هاروارد، پیش بینی کننده شماره ۱ سلامت و شادی در زندگی یه فرد، کیفیت روابط اوناس.

  1. اگه از شما تشکر شه، به احتمال زیاد تلاش می کنین اون رو جبران کنین.

اگه تشکر گسترش دهنده سخاوتمندی باشه، دنیای بهتر رو نمی سازه؟ این رو در نظر بگیرین: بیان تشکر به فردی که دوستش دارین یا به یه دوست، باعث می شه اون هم در جهت جبران اون بربیاد. تشکر باعث می شه احساس دوست داشته شدن داشته باشیم- احساسی که می تونه باعث شه مثبت فکر کنیم و اقدامات مفیدتری رو واسه بقیه انجام بدیم. سونیا لووبومیرسکی، پژوهشگر روانشناسی مثبت، در کتاب خود «چگونگی شادی: یه روش جدید واسه به دست آوردن زندگی که می خواین » نوشت: «افراد قدرشناس بیشتر به بقیه کمک می کنن؛ چون از مهربانی و مراقبت آگاه هستن و احساس می کنن باید به صورت دوطرفه رفتار کنن. “

واسه شروع بیان تشکر در زندگی خود از سه روش ساده زیر استفاده کنین:

  • یه متن تشکر و سپاسگزاری، به صورت دستنویس یا ایمیل به کسی که تاثیر مثبتی در زندگی شما داشته بنویسین.
  • قبل از خروج از تختخواب هر روز صبح یه چیز که باید واسه اون ممنون باشین رو به خود یادآوری کنین.
  • به آدمایی که نمی شناسید اما خدمات خوبی به شما ارائه میدن، مانند پیشخدمت، معلم، پرستار، و چیزای دیگه ای به جز اینا احترام بذارین.

چیجوری یه زندگی سالم داشته باشیم؟

چیجوری خوشبخت شیم؟

اختصاصی خوشبختی روانشناسی خوشحال بودن چیجوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *