قبل از خواب چه بخوریم و چه نخوریم؟

هوس خوردن آخر شب چیز رایجیه و بیشتر افراد دچار اون می شن ولی باید حواستون باشه که هرچیزی رو نباید آخر شب خورد.

به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ خوردن غذا قبل از تختخواب باعث زیاد شدن وزن و بدخوابی می شه و آسیب جدی به بافتای گلو و مری می رسونن. مطمئنا با رفلکس اسید معده آشنا هستین. در این حالت اسید معده به مری برمیگرده و باعث ایجاد سوزش می شه. نوع دیگری از رفلکس معده هست که به اون رفلکس خاموش می گن. دلیل اون مثل قبلی برگشت اسید معده به مریه اما نشونه های اون فرق داره. به جای سوءهاضمه دچار مشکل گلودرد، سرفه های شدید و سخت قورت دادن غذا میشین. خیلیا این مشکل رو دارن اما دلیل اونو نمی دونن.

یکی از عوامل خطرناک واسه سلامتی ما اینه که درست قبل از خوابیدن غذا بخوریم. بهتره دست کم ۳ ساعت قبل از خواب غذا بخوریم. اگه عادت دارین که قبل از رفتن به تختخواب چیزی بخورین باید بدونین که این غذاها رو اصلا مصرف نکنین.

نوشابه

هیچ غذایی اسیدی تر از نوشابه نیس. اسید نوشابه به دریچه هایی که به شکم و مری وصل هستن آسیب میرسونه و باعث می شه که غذا در جایی که متعلقه قرار نگیره. کربنات اونم به معده فشار وارد می کنه.

شکلات

شکلاتا از خوردنیای پرچرب هستن که مثل نوشابه دریچه هایی که به شکم و مری وصل هستن رو شل می کنن. شکلاتا شامل کافئین و محرکی به نام تئوبرومین هستن که خواب رو می پراند.

پنیر

پنیر یه غذای پرچرب دیگه س که مصرف اون قبل از خواب باعث زیاد شدن وزن و بدخوابی می شه. اما اگه مصرف اون لازمه، شکلای جور واجور سخت اون مثل پارمسان و سوئیسی تاثیر رفلکس کمتری نسبت به شکلای جور واجور پنیرهای نرم (فتا و موزارلا) دارن.

آجیل

وقتی مسئله رفلکس در میان باشه، چربی چربیه چه اشباع شده باشه و چه اشباع نشده. پس بر خلاف این که آجیلا غذاهای بسیار سالمی هستن، اونا رو نباید قبل از خواب مصرف کرد. بادام هندی، گردو، فندق و بادام زمینی بدتر از بقیه آجیلا هستن. اما پسته و بادام زیاد بد نیستن.

مرکبات

مرکبات اسید خیلی بالایی دارن. بدترین نوشیدنی که میشه واسه شب مصرف کرد یه لیوان آب پرتقال یا یه لیوان آب سیبه. اما بعضیا می تونن قبل از خواب سیب قرمز بخورند. این بستگی به افراد داره.

قهوه

قهوه نه فقط اسیدیه بلکه کافئین موجود در اون اسید معده رو دوبرابر می کنه. اگه به مصرف اون عادت دارین باید از نوع بدون کافئین اون استفاده کنین که اسید کمتری نسبت به قهوه معمولی داره.

پس وقتی آخر شب دلتون غذا بخواد با کنار گذاشتن اینا چه انتخابایی باقی می مونه؟ هرچیزی که اسید کمی داره بخورین. مثل موز یا چای بابونه که یه آرامبخش قویه.

دانستنیایی درباره خواب دیدن

آروم سازی ذهن قبل از خواب

بدونیم خواب رژیم غذایی