قانون سه «L» برای راه اندازی موفق یک کسب و کار

6 Practical Steps to Learning How to Build a Startup

کارآفرینان به دنبال راه اندازی کار و کاسبی موفق خود هستن. اون ها ایده های خلاقانه رو چاشنی کار خود می کنن تا بتونن به نتیجه مطلوب و راه اندازی کار و کاسبی موفقشان برسن. ولی ممکنه در راه رسیدن به هدف دست اندازه هایی وجود داشته باشه که باید مراقب باشیم تا ما رو از راه رسیدن به هدف منحرف نکنن.

به گزارش آلامتو به نقل از زومیت؛ امروز از زبون یکی از کارآفرینان موفق می خواهیم راه رسیدن به هدف رو با قانون سه «L» به شما ارائه کنیم.

اسکات دافی، بنیان گذار و مدیرعامل Content.Market در این باره می گوید:

بزرگ ترین اشتباهی که کارآفرینان مرتکب می ­شن اینه که تلاش می ­کنن تموم مراحل کار رو همون اول کار بکننن که من به اون سیستم میخ و چکش می ­گویم. فرض کنین من یه میخ و چکش به شما ­دهم. کار شما اینه که میخ رو تو یه دست و چکش رو در دست دیگرتون نگه دارین. تموم کاری که باید انجام بدین اینه که میخ رو درون یه تیکه چوب بکوبید. میخ همون محصول یا خدمت شما هستش. ممکنه زمان اول یا دوم رو از دست بدین و نتونین میخ رو به خوبی بکوبید، اما عاقبت میخ رو درون هدف خواهید ­کوبید.

می خواهیم کمی کار رو سخت تر کنیم، اگه من به شما دو میخ و دو چکش بدهم چه می کنین؟ حالا با یه مشکل روبه رو هستین. کی می خواهد میخ­ ها رو نگه داره؟ فرض کنین به اندازه کافی آدمایی پیدا کنین که داوطلب این کار بشن. کار شما اینه که هم زمان هر دو میخ رو درون همون تیکه چوب بکوبید. شاید بازم زمان رو از دست میدید.

مثال بالا دقیقا همون کاریه که کارآفرینان هنگام راه ­اندازی کار و کاسبی جدیدشون انجام می ­بدن. اون ها به سادگی تلاش در انجام کار بیشتر در اول کار دارن و بر این باور غلط هستن که ورود به بازار با «کار بیشتر» بازدهی بهتری داره. وقتی ­که می ­خواهید کار و کاسبی خودتون رو راه ­اندازی کنین، تلاش نکنین راه صدساله رو یه شبه طی کنین، چون مدیریت کار و کاسبی به این سادگی ها نیس. عوضش این سه قدم طلایی رو در پیش بگیرین.

 Launch (راه ­اندازی کنین)

به سرعت اجناس رو ارائه و خدمات خود رو راه ­اندازی کنین، اما همیشه بر یه موضوع در آن واحد متمرکز شید. با سخت­ترین مورد شروع نکنین، ترجیحأ ساده ترین کار رو انجم بدید، یعنی MVP یا همون دست کم محصول قابل عرضه رو به بازار هدف خود ارائه کنین. این کار به شما کمک می­ کنه وقتی­ که محصول بعدی و بزرگ ­تر خود رو آماده عرضه کردین، یه قدم به جلو برید و جایی در بازار واسه خود باز کنین.

Listen (گوش بدید)

سریع دست به کار شین اما ضمن شروع کار، حلقه­ های بازخورد کارتون رو هم بسازین؛ این حلقه ها شما رو قادر می ­سازند به صدای مشتری هاتون گوش بدید. تا جایی که می­ تونید تموم بازخوردهای مثبت و منفی مشتری هاتون رو جمع ­بیاری کنین. اون ها چی رو می ­پسندند؟ چی رو نمی ­پسندند؟ چی رو بیشتر خواهان هستن؟ با دقیق شدن و نزدیک شدن به خواسته مشتری و موشکافانه تر نگاه کردن به ماجرا، قدم ­های بعدی رو می­ تونید با دقت بیشتری وردارین.

Learn (یاد بگیرین)

براساس بازخوردهایی که گرفتین در کارتون تغییراتی بسازین و اون رو بهتر کرد. دوباره دست به کار شین و پروسه تکرار رو ادامه بدید و این کار رو جزئی از راه پیشرفت کار و کاسبی خود بذارین. هرچه بیشتر به ندای مشتری هاتون گوش بدید و از بازخورد اون ها ایده بگیرین، شانس بهتری دارین تا محصول یا خدمتی ارائه کنین که هیچ مشتری از خرید اون سر باز نزنه.

بالاتر از این سه نکته (سه «L») نکته ای مهم تر و تأثیرگذارتر هم هست: به جلو حرکت کنین. وقتی محصول خود رو عرضه کردین، بازار مناسب اون رو پیدا کردین و دریافتید مشتری هاتون چه می ­خواهند، به قدم بعدی برید. اولین میخ کوبیده شده؛ حالا موقع کوبیدن میخ بعدیه. یادتون باشه که شما هر کاری می خواهید، می ­تونید انجام بدین و هر محصولی که دوست داشته باشین، عرضه کنین، اما نمی تونید همه ی کارا رو در اون واحد و هم زمان انجام بدین. هر محصول یا خدمتی تمرکز و انرژی خاص خودشو می­ طلبد. نکته ی دیگه هم اینه که قبل از شروع کار و کاسبی جدید، باید یاد بگیریم که چیجوری طرح کار و کاسبی بهتری بنویسیم.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

زومیت