غایبین بزرگ سومین نمایشگاه خودرو تهران؛ غروب صنعت در شهر آفتاب

پس از دو بار تغییر تاریخ، آخرسر محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در شهر آفتاب در حد فاصل هجدهم الی بیست و یکم دی ماه میزبان سومین نمایشگاه متوالی صنعت خودروه که اینبار کم فروغ تر از سالای قبل برگزار می شه.

مشکلات به وجود اومده به وسیله تحریم، افزایش اندازه ارز، ترخیص نشدن قطعات و نبود انتقال پول باعث شده تا کلیه شرکتای وارد کننده و حتی سه خودروساز نیمه خصوصی کرمان موتور، مدیران خودرو و گروه بهمن در این نمایشگاه غایب باشن. این درحالیست که شرکتای نامبرده به شکل رسمی از بازار خارج نشده ان و بازم به تولید و فروش اجناس خود ادامه میدن، اما نبود حضور ایشون در نمایشگاه شهر آفتاب به وجود اومده به وسیله کاهش تولید، افزایش معوقات، مشخص نبودن برنامه های آینده و هزینه های بالای شرکت در اینجور نمایشگاهیه که در سالای گذشته هم مورد نقد مدیران شرکتای کوچیک بود.

نمایش رهام در نمایشگاه های خودرو گذشته در شرایطی انجام می شه که با در نظر گرفتن وضعیت قطعات وارداتی این خودرو، سرنوشت تولید انبوه اون خیلی روشن نیس.

از بین شرکتای متخصص واردات که در نمایشگاه امسال غایب هستن هم میشه به ایرتویا (عرضه کننده تویوتا)، پرشیا خودرو (عرضه کننده ب ام و)، آرین موتور (عرضه کننده میتسوبیشی و DS)، ستاره ایران (نمایندگی اجناس مرسدس بنز)، ماموت خودرو (نمایندگی فولکس واگن)، جهان نوین آریا (نمایندگی نیسان)، رامک خودرو (نمایندگی سنگ یانگ)، آسون موتور (نمایندگی هیوندای)، اطلس خودرو (نمایندگی کیا) و….اشاره کرد. عجیب تر اینکه برندای چینی که ادعای مونتاژ در کشور رو دارن مانند تولیدات کوپا از ریگان خودرو و یا بایک از شرکت بایک ایران هم در این نمایشگاه حضور ندارن.

اضافه شدن سقف مونروف با کاور دستی به پژو ۲۰۷ آپشنال تنها نتیجه کار تازه نمایشگاه خودرو امسال بود.

با این حساب سومین نمایشگاه خودرو تهران، پر از خالیه و تماشاگر اختصاص یه سالن بزرگ به تولیدات تکراری و قدیمی ایران خودرو  سایپا هستیم که در عمل هم هیچ محصول جدیدی رو در این نمایشگاه ارائه نمی کنن. از بین اجناس قدیمی این دو خودروساز هم شاید بشه هم اینکه شدن سقف مونروف (سقف شیشه ای بدون توانایی باز شدن) به پژو ۲۰۷ اشاره کرد و نمایش دوباره نسخه برقی ساینا که از توانایی تولید انبوه در شرایط فعلی اقتصادی و صنعتی بهره مند نیس.

هن تنگ، فوتون و بیسو به عنوان شرکای چینی بزرگ خودرو و سیف خودرو در غیاب اجناس کرمان موتور، مدیران خودرو و گروه بهمن، تنها برنده های چینی در بخش خصوصی صنعت خودرو ایران بودن که در این نمایشگاه شرکت داشتن.

عجیب تر اینکه برخلاف روش سالای گذشته، در نمایشگاه خودرو امسال سالنی به خودروهای سنتی یا تیونینگ اختصاص داده نشده و تاکید بیشتر برگزار کنندگان برابر با نظر وزارت صنعت بر نتیجه های داخلی و توان قطعه سازان بوده که در شرایط فعلی تحت فشارهای سنگین به وجود اومده به وسیله افزایش اندازه ارز و کاهش ۷۰ درصدی تیراژ تولید قرار گرفتن.

در آخر باید از غرفه مخصوص ورزشای الکترونیکی به عنوان جذاب ترین بخش نمایشگاه خودرو واسه بازدیدکنندگان یاد کرد و حضور خودروهای چینی تولید داخل هن تنگ  X5، هنگ تنگ X7 و فوتون ساوانا مونتاژی بزرگ خودرو و بیسو T3 و بیستو T5 مونتاژی سیف خودرو رو به عنوان بازماندگانی از همکاری تجاری بین ایران و چین به فال خوب گرفت.

تنها خودروهای جذاب در این نمایشگاه یه لوتوس اکسیژ و دو پورشه مربوط به غرفه های فروش قطعات افترمارکت، کاور، مکمل بنزین و ..بودن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *