شهری، ، شهرداری‌های، آن‌ها

دانلود پایان نامه
را در برداشته، وارث تمدن اقلیم پارس و نشانه ای از هویت باستانی و سهم بسیار ارزشمند ایران در تمدن و فرهنگ جهان است.
جمعیت شیراز در سال ۱۳۹۰ خورشیدی بالغ بر ۱،۴۶۰،۶۶۵ نفر بوده که این رقم با احتساب جمعیت ساکن در حومه شهر به687،700،1 نفر می رسد. با این جمعیت شهر شیراز در کشور به عنوان ششمین شهر پرجمعیت ایران شناخته می شود.
شیراز در دوران مدرنیزاسیون توسعه فراوانی یافت. طبیعی است شیراز همچون سایر کلان شهرهای کشور از مشکلات مدرنیزاسیون نیز بی بهره نمانده است. توسعه بی رویه ناشی از مهاجرت روزافزون به شهر، آلودگی آب و هوا، ترافیک، بافت فرسوده و مسائلی از این دست که در یک کلام موجب ناپایداری شهر گردیده است، تبدیل به دغدغه دائمی مدیران شهری شده و برنامه ریزی حساب شده و دقیقی را برای رفع آن می طلبد.
البته حل مشکلات شیراز، تنها در گرو عملکرد مدیران شهری و استانی آن نیست، زیرا سیاست های کلان ملی و حتی بین المللی، به خصوص سیاست های اقتصادی، تأثیر بسیاری بر روند توسعه و تغییر این شهر می گذارد.
به هر حال، شیراز، هم معضلات مدیریت شهری سایر کلان شهرهای کشور را دارا می باشد و هم مشکلاتی که غالب شهرهای کشورهای در حال توسعه با آن دست به گریبان هستند و حکمرانی خوب شهری می تواند درمانی برای آن باشد.
برخی از صاحب نظران بر این باورند، در زمان حاضر در ایران چیزی به نام مدیریت شهری به صورت عملی وجود ندارد و شهرداری، سازمانی از هم پاشیده است. همچنین الگوی مدیریت شهری در ایران به شدت مبهم است(کاظمیان و سعیدی،1381: 87). مشکلی که این صاحب نظران به آن اشاره می کنند، همان چیزی است که حکمرانی، ادعای حل آن دارد. برخی دیگر بر این باورند که؛ تعریف شهرداری با تعریف مدیریت شهری چندان تفاوتی ندارد(سعیدنیا،پیشین: 35). به هر حال از آنجا که شهرداری و شورای شهر، اصلی ترین بازیگران در عرصه حکمرانی شهری هستند، پژوهش پایان نامه حاضر نیز به بررسی حکمرانی خوب در این نهادها می پردازد. در پایان لازم به ذکر است که شیراز دارای نه منطقه شهرداری است.
**نمودار ساختار تشکیلاتی شهرداری شیراز

در راستای نمودار ساختار تشکیلاتی شهرداری شیراز، اجزای این ساختار به اجمال طرح می گردند.
الف. حوزه شهردار
1. بازرسی.
2. مطالعات راهبردی.
3. امور بین الملل.
4. امور حقوقی.
5. روابط عمومی.

ب. معاونت ها
1. اجرایی و خدمات شهری.
2. معاونت اداری و مالی.
3. معاونت برنامه ریزی.
4. معاونت حمل و نقل و ترافیک.
5. معاونت شهرسازی و معماری.
6. معاونت فرهنگی و امور اجتماعی.
7. معاونت فنی و عمرانی.

ج. سازمان ها
1. سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی.
2. سازمان آرامستان ها.
3. سازمان اتوبوسرانی.
4. سازمان احیا و نوسازی بافت های فرسوده.
5. سازمان پارک ها و فضای سبز.
6. سازمان پایانه های مسافربری.
7. سازمان حمل ونقل و ترافیک.
8. سازمان خدمات موتوری.
9. سازمان میادین و ساماندهی مشاغل.
10. سازمان سرمایه گذاری و پروژه های مشارکتی.
11. سازمان عمران.
12. سازمان فرهنگی و اجتماعی.
13. سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات.
14. سازمان قطار شهری شیراز و حومه.
15. سازمان مدیریت پسماند.
16. سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی.

مطلب مرتبط :   دانلود مقاله درماندگی آموخته شده و باورهای خودکارآمدی

د. مدیریت ها
1. مدیریت آمار، فناوری و سامانه اطلاعاتی مکانی.
2. مدیریت آموزش و پژوهش.
3. مدیریت برنامه و بودجه.
4. مدیریت تشکیلات و بهبود روش ها.
5. مدیریت اجرایی پروژه های اوراق مشارکت.
6. مدیریت امور اداری.
7. مدیریت املاک.
8. مدیریت بحران.
9. مدیریت بازرسی و رسیدگی به شکایات.
10. مدیریت حمل ونقل و بار.
11. مدیریت حقوقی.
12. مدیریت شهرداری الکترونیک.
13. مدیریت روابط عمومی و بین الملل.
14. مدیریت زیباسازی و تأسیسات.

ه. شهرداری های مناطق
شهرداری شیراز دارای نه منطقه می باشد132.
در شهرداری شیراز از نظر ساختار سازمانی، با توجه به وسعت و جمعیت شهر برای بهبود ارائه خدمات شهری، شهر به چند منطقه تقسیم شده و در هر منطقه، شهرداری آن منطقه با زیر مجموعه هایی که دارد، مسئول ارائه خدمات شهری می باشد. به همین دلیل بخشی از اختیارات شهردار شهر به شهرداران مناطق، تفویض می شود. بدین ترتیب، سیستم شهرداری به چند سیستم فرعی و تا حدودی مستقل تقسیم می شود. اهم وظایف شهرداری های هر منطقه عبارت است از:
– انجام امور عمرانی با توجه به اولویت ها در سطح منطقه.
– صدور پروانه های ساختمانی و انجام امور مربوط.
– نگهداری پارک ها، سطوح سبز خیابان ها و ایجاد پارک و فضای سبز در سطح منطقه.
– جمع آوری و حمل زباله از محل تولید زباله تا ایستگاه های انتقال مرکزی زباله.
– ارائه و اجرای پروژه های خاص منطقه، از جمله پروژه های شهرسازی، عمرانی، ساختمان سازی و مانند آن.
علاوه بر این، به استناد ماده 84 قانون شهرداری ها133، مؤسسات وابسته به شهرداری از قبیل اتوبوسرانی می توانند به صورت بازرگانی (در قالب شرکت یا سازمان) اداره شوند. بر این مبنا در شهرداری های بزرگ اغلب واحدهایی که زیر نظر معاونت های شهرداری فعالیت می کنند به شکل سازمان اداره می شوند. این سازمان ها بعضاً با استفاده از منابعی (مالی، فیزیکی، انسانی و …) که شهرداری در اختیار آن ها قرار می دهد، وظایف تخصصی خود را که بخشی از وظایف شهرداری است، به انجام می رسانند. شایان ذکر است که استقلال سازمان ها به استناد اساسنامه آن ها یک استقلال قانونی و حقوقی است، لیکن استقلال مناطق شهرداری یک استقلال عرفی است چرا که دارای بودجه و اختیارات کافی هستند که از سوی شهردار شهر به آن ها تفویض می شود. به هر شکل، این دو نوع استقلال، یک استقلال نسبی است، چون سازمان برای ادامه حیات خود به منابع شهرداری های مناطق، و شهرداری های مناطق نیز به شهرداری مرکزی وابسته اند.
با وجود استقلال نسبی هر یک از سیستم های نامبرده، میان معاونت های شهرداری مرکزی، سازمان های وابسته و شهرداری های مناطق رابطه های گوناگونی شکل می گیرد که صرفاً یک وابستگی ساده نیست، بلکه سازنده یک ابرسیستم است. این روابط در صدد پر کردن یک خلاء یا به دنبال دست یابی به منابع، یا در جستجوی فرصت هایی برای همکاری در یک فعالیت و ارائه خدمات جدید به شهر و شهروندان است. در هر صورت، برای تجزیه و تحلیل این ابرسیستم باید تفکیک قائل شد زیرا هم سازمان، هم شهرداری مرکزی و هم شهرداری های مناطق را می توان سیستم محسوب نمود.
**در ذیل نمودار سازمانی شهرداری مناطق(منطقه6) شهر شیراز می باشد134:

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه بررسی ویژگی‌های جمعیت شناختی و استراتژی‌های بازاریابی سبز

مجموعه آنچه در مورد شهرداری شیراز و ساختار و روابط بین اجزاء آن مطرح شد، نشانگر روابط و تعاملات پیچیده ایست که ضعیف می باشد و غالباً با ناهماهنگی و تعارض همراه است. مثال های بسیاری از این ناسازگاری بین دستورالعمل ها و نسخه های تجویزی سازمان ها و معاونت ها که برای اجرا به مناطق ابلاغ می شود وجود دارد که در اینجا تنها به یک مورد  از آن ها اشاره می شود.
سازمان های مختلف شهرداری با استناد به نیازهای شهر از جمله آنچه در طرح جامع و تفصیلی وجود دارد، برنامه خود را برای توسعه شهر تنظیم می کنند. بر اساس این برنامه، پروژه هایی توسط هر سازمان، اولویت بندی شده برای اجرا به مناطق ابلاغ می شود. ولی از آنجا که هر یک از این سازمانها بر اساس مأموریت خود به اولویت بندی پروژه ها پرداخته است، شهرداری منطقه با مجموعه ای از پروژه ها مواجه می شود که باید مجدداً اولویت بندی شوند و غالباً این کار بدون استفاده از روش های علمی و استفاده از نظر صاحب نظران و بر اساس نظر شهرداری منطقه انجام می پذیرد. به عبارت دیگر تمام آنچه در خلال یک فرآیند برنامه ریزی از طرح جامع به سازمان های شهرداری شیراز منتقل شده و آن ها هم بر اساس برنامه راهبردی خود، خروجی این طرح را به صورت ورودی برای تعریف پروژه های اولویت بندی شده  برای مناطق استفاده می کنند، با نظر غالباً غیر علمی و بیشتر تجربی شهرداری منطقه، اجرا می شود و عموماً نتایج نامناسبی به بار می آورد.

گفتار پنجم: سنجش کمی، آماری شاخص های حکمرانی و مدیریت شهری در شیراز
الف. توضیح اجمالی پیرامون روش تحقیق، تکنیک های آماری در جامعه آماری
برای انجام تحلیل تأثیر شاخص های حکمرانی خوب بر مدیریت شهر در یک جمعیت آماری، از آنجا که امکان مطالعه کل جمعیت به دلیل برخی محدودیت ها وجود ندارد، یک نمونه آماری انتخاب شده و تحلیل تأثیرات این شاخص ها از منظر آن ها بر روی مدیریت شهری سنجیده می شود. چنانچه تعداد اعضای نمونه مناسب باشد، نتیجه حاصل، قابل تعمیم به کل جامعه آماری است. در این پایان نامه، جمعیت آماری مورد مطالعه برای تحلیل تأثیر شاخص های حکمران