بک لینک یا لینک خارجی چیست؟

 

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

بک لینک یا لینک خارجی چیه؟

بک لینک

رامین محمودی

۱۷

۱

۹ ۰۱۰۰

لینکای خارجی (External Links) هایپرلینکایی هستن که به یه دامنه، به غیر از دامنه ای که روی اون قرار دارن (دامنه منبع) اشاره دارن. اگه بخوایم به صورت غیر تخصصی بگیم، اگه سایتی به سایت شما لینک دهد این لینک به عنوان لینک خارجی در نظر گرفته می شه. هم اینکه، اگه شمام به یه سایت دیگه لینک داده باشین اون لینک هم، یه لینک خروجی حساب می شه.

نمونه کد لینک خارجی

از کلمات کلیدی در متن انکر تکستای خود استفاده کنین که با کلمات کلیدی یا موضوع هدف صفحه برابر باشه. لازم نیس در هر لینک از یه کلید واژه برابر استفاده کنین. واقعا، انجام اینکار به صورت تکراری باعث می شه به عنوان اسپم شناخته شید. عوضش، تلاش کنین از متون زیاد و متفاوت واسه انکر تکستای خود استفاده کنین که کاربرد اونو واسه کاربران و موتورهای جستجوگر راحت تر می کنه.

اسپم

لینک سازی خارجی چیه؟

یه لینک خارجی لینکیه که به یه دامنه خارجی (غیر از دامنه ای که لینک روی اون قرار داره) اشاره داره.

  • کارشناسان سئو می گن که لینکای خارجی، منبعی عالی واسه به دست آوردن رتبه بندی بالا در مورتوهای جستجوگر هستن.
  • لینکای خارجی به صورت متفاوت تری نسبت به لینکای داخلی Link Juice (عصاره لینک) تولید می کنن. (لینک جویس همون عامل مهم در رتبه بندی سایت از راه لینکه.) چون موتورهای جستجوگر لینکای خارجی رو به عنوان یه رای از طرف شخصی سوم حساب می کنن و به اون اهمیت خاصی میدن.
  • کارشناسان سئو فکر می کنن که لینک “عنوان” در رتبه بندی سایت تاثیر گذاری چندانی نداره.

بیشتر کارشناسان سئو فکر می کنن که به دست آوردن لینکای خارجی مهم ترین هدف و عامل واسه به دست آوردن رتبه بندی بالا در موتورهای جستجوگره. این ایده از اونجایی سرچشمه میگیره که لینکای خارجی یکی از معیارهای سخت واسه اجراست و امکان دستکاری در یافته های اون بسیار کمه. بخاطر این بهترین روش واسه موتورهای جستجوگر واسه امتحان اندازه محبوبیت یه صفحه س. این ایده واسه اولین بار به وسیله موتور جستجوی آلتا ویستا (Alta Vista) استفاده شد و بعدا به وسیله گوگل بهینه سازی و تکمیل شد.

گوگل اولین بار، با معرفی پیج رنک به انجمن استنفورد کار خود رو شروع کرد (الگوریتمی که به وسیله لری پِیج، یکی از بنیانگذاران گوگل پیشرفت پیدا کرده بود). این الگوریتم لینکای خارجی به یه سایت رو به عنوان رای واسه محبوبیت سایت حساب می کرد. صفحه ای که بیشترین لینک اشاره کننده به اونو داشته باشه به عنوان یه صفحه محبوب در نظر گرفته می شد. وقتی که عنصر “ربط داشتن” در کنار لینکا قرار می گرفت، صفحاتی که بیشترین تعداد لینک در رابطه رو در اختیار داشتن، در یافته های اول جستجوی گوگل به نمایش در می اومدن.

با اینکه این الگوریتم امروزه خیلی سخت تر از قبل شده اما هنوزم موتورهای جستجوگر، لینکای خارجی رو به عنوان یه رای می دونن. امروزه، بیشتر موتورهای جستجوگر از معیارهای بسیاری واسه تعیین ارزش لینکای خارجی استفاده می کنن. بعضی از این معیارها عبارتند از:

  • توانایی اعتماد بودن دامنه لینک دهنده
  • اندازه محبوبیت صفحه لینک دهنده
  • ربط داشتن موضوعی محتوا بین صفحه منبع و صفحه لینک شده
  • انکر تکستی که در لینک به کار رفته
  • تعداد لینکای داده شده به سایت در صفحه منبع
  • تعداد دامنه های لینک دهنده به صفحه سایت
  • تعداد متغیرهایی که به عنوان انکر تکست واسه لینک دادن به صفحه هدف استفاده میشن
  • رابطه مالکیت بین دامنه های منبع و هدف

علاوه بر این معیارها، لینکای خارجی به خاطر دو دلیل اصلی زیر مهم هستن:

محبوبیت

چون ترافیک یه ملاک اندازه گیری سخت و بی نظم واسه موتورای جستجوگره و اندازه گیری دقیق اون کمی سخته، لینکای خارجی یه ملاک پایدار به حساب میان و اندازه گیری اونا آسون تره. این موضوع به این خاطره که اعداد مربوط به ترافیک در فایلای گزارش خصوصی در سرور قرار داره اما لینکای خارجی در دسترس عموم قرار داره و میشه اونا رو خیلی راحت ذخیره سازی کرد.

بخاطر این، لینکای خارجی یه ملاک عالی واسه تعیین محبوبیت یه صفحه از سایته. این ملاک (که مثل تولبار پیج رنکه) به همراهِ ملاکِ ربط داشتن می تونه عواقب خوبی واسه موتورهای جستجوگر به همراه داشته باشه.

ربط داشتن

لینکایی که سرنخای ربط داشتن رو جفت و جور می کنن بسیار با ارزش تر هستن. انکر تکستی که در لینکا قرار گرفته می شه معمولاً به وسیله آدما نوشته می شه و معمولاً واسه نمایش محتوای درون سایت بسیار موثر هستن. بیشتر اوقات، این متن می تونه یه عبارت کوتاه مثل آموزش لینک سازی واسه افراد تازه کار یا نشانی صفحه سایت باشه.

صفحه سایت، صفحه ای که لینک در اون قرار گرفته و هم دامنه ای که به سایت مورد نظر اشاره داره، می تونه واسه موتورهای جستجوگر یه ملاک ربط داشتن رو جفت و جور آورد. لینکا باید به محتوای در رابطه اشاره کنن. این کار به موتورهای جستجوگر کمک می کنه تا محتوایی خوب و به درد بخور در اختیار کاربران بذاره.

وسایل مربوط به لینک سازی خارجی

    • MozBar: تولبار سئوی MozBar معیارهای در رابطه رو در مرورگر نشون میده . این مورد به هنگام گشت و گذار هم معیارهای در رابطه رو نشون میده.
    • Open Site Explorer: یه وسیله موشکافی بک لینک و شناسایی اندازه محبوبیت لینکه که به شما اجازه میده هر سایتی رو مقایسه کنین.
    • موشکافی

  • Ahrefs: این وسیله یکی از کامل ترین وسایل واسه تحلیل وب سایتا، تحلیل بک لینکا و اعتبار دامنه، اعتبار صفحه و … است.
  • Ranksignals: رنک سیگنالز می تونه بک لینکای ساخته شده رقبا رو به شما نشون بده و اینطوری می تونین با بررسی دقیق رقبایتان روش هدف دار لینک سازی دقیق بچینید.

با امید به اینکه این مقاله تونسته باشه، سوالات شما درباره لینکای خارجی (External Links) رو جواب داده باشه. اگه سوالی دربارۀ آموزش سئو، آموزش طراحی سایت، تبلیغات گوگل و بازاریابی محتوا دارین می تونین اونو در قسمت دیدگاه ها مطرح کنین تا کارشناسان نوین به پرسشاتون جواب بدن.

بازاریابی محتوا