بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO) چیست؟

کلمه سئو seo مخفف Search Engine Optimization (بهینه سازی سایت واسه موتورهای جست وجو) هستش. سئو شامل همه کارائیه که باعث بهینه شدن وب سایتا واسه موتورهای جست وجوگر می شه و آدمایی که به دنبال محصول یا خدمات شما از راه موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و گوگل هستن سریع تر شما رو پیدا کنن.

سئو

تکنینکای سئو در موارد زیر کاربرد دارن:

  • طراحی و پیشرفت یه سایت به خاطر افزایش رنک اون در یافته های موتورهای جست و جو گر
  • افزایش حجم و کیفیت ترافیک حاصل از موتورهای جست و جو
  • بازاریابی بوسیله شناخت چگونگی کارکرد الگوریتمای جست وجو و درک اینکه بازدیدکنندگان چه موضوعاتی رو جست و جو می کنن.

سئو یه قسمت کلیدی از مبحث بازاریابی اینترنتی است. سئو به عنوان سئو کپی رایت (seo copyrighting) هم معرفی می شه چون بیشتر تکنیکایی که واسه بهبود یه سایت در موتورهای جست و جو انجام می شه با متنا و نوشته ها سر و کار داره.

از دید بازاریابی اینترتی، «سئو» به چگونگی کارکردن موتورهای جستجو و اینکه چی جستجو می شه، و اینکه کاربران چی سرچ می کنن و همین طور کلمات کلیدی تایپ شده و اینکه کدوم یکی از موتورهای جستجو به وسیله مخاطبان مورد توجه قرار میگیره رو مورد بررسی قرار میده. بهینه سازی سایت شامل پیشرفت و ویرایش مطالب موجود در خود سایت و اچ تی ام ال و برنامه نویسی و هم اینکه رابطه بین کلمات کلیدی و حذف مشکلات مربوط به فعالیتهای نمایه سازی در موتور جستجو و گسترش یه سایت واسه افزایش تعداد لینک دهنده یا لینکای ورودی، و دیگه تاکتیکای جستجوگرهاس. به طور کل «سئو» به معنی بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجوئه.

مشکلات

اگه تصمیم به انجام سئو برروی سایت خود دارین اولین و مهمترین قدم شناخت چگونگی کارکرد موتورهای جست و جوئه.

سرفصل محتوا

  • یه موتور جست و جو چیجوری کار می کنه؟
  • On-page و  off-page در سئو معنیش چیه؟
  • Seo copywriting چیه؟
  • رنک موتور جست وجوگر (search engine rank) چیه؟

یه موتور جست و جو چیجوری کار می کنه؟

موتورهای جست و جو جهت نمایش یافته های، فعالیتای مختلفی رو انجام میدن.

  • پایش (Crawling): پایش، روند جذب تموم صفحات لینک شده تو یه وبسایته. این کار به وسیله نرم افزاری به نام پایشگر (crawler) یا اسپایدر (spider) انجام می شه.(مثلا googlebott پایشگر گوگله)
  • فهرست بندی (Indexing): این روند شامل فهرست بندی تموم صفحات جذب شده در مرحله پایش و نگه داری اونا تو یه دیتابیس بزرگ جهت بازبینیای بعدیه.

در واقع روند فهرست بندی به معنی پیدا کردن کلمات و اصطلاحاتیه که به بهترین راه میتونن اون صفحه از وب رو توضیح بدن و کلمات کلیدی اونو مشخص کنن.

  • پردازش (Processing): وقتی که یه درخواست جست و جو دریافت می شه، موتور جست و جو اونو پردازش می کنه. مثلا، موتور جست و جو رشته جست و جو شده رو با فهرستای موجود در دیتابیس خود مقایسه می کنه.
  • محاسبه رابطه (Calculating Relevancy): موقع پردازش، بیشتر از یه صفحه شامل رشته جست و جو شده هست. در این حالت موتور جست وجوگر شروع به محاسبه اندازه رابطه بین رشته جست و جو و صفحه فهرست بندی شده موجود در دیتابیس خود می کنه.
  • بازبینی یافته های (Retrieving Results): قدم آخر در کارکرد موتورهای جست و جوگر بازبینی یافته های ربط داره که در واقع این همون روند نمایش یافته ها در مرورگره.

موتورهای جست و جو مثل گوگل و بینگ الگوریتمای ارتباطی (relevancy)خود رو بارها در طول یه ماه بروزرسانی می کنن.

وقتی که شما در رنک سایت خود تغییراتی مشاهده می کنین، درواقع این تغییرات به دلیل عوض شدن الگوریتمای جست و جو و مسائلی خارج از کنترل شما اتفاق افتاده.

با اینکه پایه کارکرد تموم موتورهای جست وجو یه جوره اما تفاوتای جزئی در الگوریتمای ارتباطی منتهی به تفاوتای بزرگ در نمایش یافته ها در رابطه می شه.

On-page و  off-page در سئو معنیش چیه؟

کلا دو راه واسه بهینه سازی سایت هست.

  • On-page SEO: که شامل جفت و جور کردن یه محتوای خوب، انتخاب کلمات کلیدی خوب و گذاشتن اون در مکان مناسب ، انتخاب عنوان مناسب واسه هر صفحه و … می شه
  • Off-page SEO: که شامل ساخت لینک، افزایش محبوبیت لینک با اضافه کردن اون به دایرکتوریا و موتورهای جست و جوگر و رد و بدل کردن لینکا میشه.

Seo copywriting چیه؟

Seo copywriting تکنیکیه واسه نوشتن مطالب در صفحات وب طوری که اون مطالب هم واسه بازدیدکننده خیلی راحت قابل درک باشه و هم کلمات کلیدی جست و جو رو دربرگرفته باشه.

هدف از این فوت وفن افزایش رنک سایت در کلمات جست و جوی کلیدیه.

علاوه بر خوب دیده شدن متن، سئو کپی رایتینگ بقیه المانای on-page رو هم واسه کلمات جست و جوی کلیدی بهینه میکنه.این المانا شامل عنوان، توضیحات برچسب کلمات کلیدی ، سرفصلا و بقیه قسمتای متن می شه.

ایده ای که پشت سئو کپی رایتینگ قرار داره برگرفته از این اصله که موتور جست و جوگر به دنبال برگه هایی با محتوای اصل می شه نه برگه هایی با محتوای کاذب یا بعضی وقتا بدون محتوا که به دنبال افزایش رنک به هر قیمتی هستن.
قیمت

رنک موتور جست وجوگر (search engine rank) چیه؟

وقتی که شما یه کلید واژه رو در موتور جست وجوگر جست و جو میکنین موتور جست و جو هزاران نتیجه پیدا شده از دیتابیس خود برابر با جست و جوی شما رو نمایش میده. اندازه رنک یه صفحه به واسطه جایگاه اون در یافته های نشون داده شده به وسیله موتور جست وجوگر تعیین می شه مثلا اگه در نمایش یافته های ، موتور جست وجو ، سایت شما رو در مکان اول بذاره به این معناست که رنک سایت شما شماره یه میشه و بالاترین رنک به سایت شما تعلق گرفته.

در واقع سئو روند طراحی و پیشرفت یه سایت به خاطر افزایش رنک اون در نمایش یافته های موتورهای جست و جوئه.