بدرود اندروید؛ زمانی که عرضه دیرهنگام بازی ها روی اندروید درسرساز می شود

در جریان کنفرانس بتسدا در E3 2015، خالقین اسکایریم و آبلیویون از یه بازی موبایل به نام Fallout Shelter پرده برداشتند. کسائی که آیفون داشتن، پس از مراسم خیلی سریع از اپ استور، بازی رو دانلود کردن و تجربه شون رو با میلیونا طرفدار Fallout که آیفون یا آیپد نداشتن به اشتراک می گذاشتن.

فضای دلگیری بود، خصوصا اگه طرفدار سری Fallout هم می بودین؛ اما اندرویدیا تقریبا به این مسئله عادت کردن. بیشتر بازیا واسه اندروید ماه ها بعد منتشر می شه و تا اون زمان، کاربران iOS تقریبا همه چیز رو زیر و رو کردن.

بعضی وقتا هم بازیای محبوب هیچ وقت واسه اندروید منتشر نمی شن و در انحصار iOS باقی می مانند، مثل Oceanhorn که به زلدای iOS معروفه. تقریبا کلی ژورنالیستا و نویسندگان این بخش بهتر می دونن که آیفون داشته باشن تا کار خود رو به بهترین شکل ممکن بکنن.

این ماجرا، هر بار اندرویدیایی که موبایل شون رو قبل از هر چیز وسیله بازی می بینن آزار میده و سوژه یادداشت گذشته بن کوچرا از سایت Polygon هم همینه. در ادامه مقاله ای به نوشته ایشون می خونین.

انتشار The Room 3 شیشه صبر منو شکست. دیشب به فروشگاه محلی AT&T رفتم، لحظات پیشگیری ناپذیری رو در صف به انتظار نشستم و دست آخر گلکسی نوت ۴ خودمو با یه آیفون ۶ اس پلاس تعویض کردم.

منظورم این نیس که از دستگاه های اندرویدی یا سخت افزار اونا خوشم نمیاد. تلفنا هر بار بهتر و بهتر می شن و تلفنای سامسونگ چیزای بسیاری دارن که یا اپل نمی تونه داشته باشه یا اگه داره، با اون قابل قیاس نیس.

من یه S6 Edge بدون سیم کارت از طرف سامسونگ گرفتم تا روی Gear VR ازش استفاده کنم و باید بگم که دستگاهی فوق العاده س. اندروید انعطاف پذیرتر بوده و اگه زمان کافی رو در اختیار داشته باشین، این سیستم عامل قابلیتای شخصی سازی خیلی بیشتری داره.

اما اگه به بازیای جدید علاقه دارین، اندروید پلتفرمی افتضاح واسه گیمینگه، و من هم دیگه طاقتم طاق شده. من تنها کسی نیستم که تلفن همراهم رو بیشتر وسیله بازی می بینم تا وسیله ای ارتباطی، و واسه این افراد، اندروید یه انتخاب نامناسبه.

نمی خوام همونطور که واسه Prune منتظر ماندم، بازم واسه ورژن اندرویدی The Room 3 منتظر بمونم. خسته شدم از دست کمپانیایی مثل بتسدا که بازیایی مثل Fallout Shelter رو معرفی می کنن، تماشا کنم مردم آیفونای شون رو از جیب شون بیرون میارن و بازی رو دانلود می کنن و من باید همونطور منتظر بمونم.

این مسئله در مورد وسایل دیگه سرگرمی هم صادقه. ورژن اندرویدی اپلیکیشن Playmation دیزنی (که واسه کنترل اسباب بازیای فیزیکی لازمه) قرار بود «به زودی» عرضه شه اما ورژن iOS اون از همون اول در دسترس بود. به خاطر همین، قادر نبودم جنبه های جور واجور محصول رو بررسی کنم، به خاطر این که اندروید داشتم.

تقریبا تموم بازیای جذاب از پیشرفت دهندگان و طراحانی که من به اونا اهمیت میدم و کارای شون رو دنبال می کنم، اول روی iOS عرضه می شه و ورژن اندرویدی اون چند هفته بعد فرا می رسه، تازه اگه خوش شانس باشیم. بعضی وقتا به ماه هم میکشه.

به چه دلیل این اتفاق میفته؟

می شه در مورد تعداد دارندگان تلفنای اندرویدی صحبت کرد اما همه این حرفا بی فایده س. هر چقدر هم که این جمعیت بزرگ تر از تعداد دارندگان آیفون باشه، بازم باید منتظر عرضه بازیای جدید روی دستگاه خود باشن. من با Barry Meade، مسئول استودیو سازنده سری The Room در مورد دلیل عرضه دیرهنگام نسخه اندروید صحبت کردم و جواب ایشون به طور کامل قابل انتظار بود.

Barry Meade به ما گفت: «دلیلش به طور کامل مشابه دلیلیه که همه دارن. اندروید به دلیل تنوع در دستگاه ها، مدت زمان بیشتری رو در مرحله تست می گذرونه. واسه iOS، شاید هشت الی ۱۰ دستگاه جور واجور رو لازم باشه تست کنین. دلیل [بالا بودن تعداد تستا] اینه که ما ترجیح می دیم دستگاه های قدیمی تر رو هم پشتیبانی کنیم، اما بسیاری دیگه این ضرورت رو نمی بینن. اما در مورد اندروید، شما باید صدها دستگاه رو مورد تست و بررسی بذارین که هر کدوم سخت افزار و نمایشگر متفاوتی دارن.»

جنبه دیگه ماجرا، مسئله تست شدن بازی به وسیله پلیرهای iOS واسه اندرویدیا هستش.

ایشون در ادامه میگه: «پس با روش هدف دار 'اول iOS'، می تونین بازی رو واسه کاربران کثیری منتشر کنین و شانس کمی هست که باگا سرازیر شن، چون سخت افزارها خیلی متفاوت نیستن. یعنی، اگه یه باگ روی نسخه iOS خودشو نشون بده، شاید مربوط به سخت افزار نیس و اگه این باگ روی iOS برطرف شه، نسخه اندرویدی هم این مشکل رو نداره. چیزی که کاربران اندرویدی فراموش میکنن اینه که با اینکه دیرتر به بازی دسترسی پیدا میکنن اما کم باگ ترین نسخه رو هم دارن و به نسبت بیشترین کارکرد رو دریافت می کنن. یعنی دیگه، کاربران iOS، موش آزمایشگاهی ورژنای دیگه هستن.»

امیدوارم این گفته ها باعث شه که کاربران اندرویدی احساس بهتری داشته باشن اما من از منتظر موندن خسته شده ام. ناراحت کننده س که یه پیشرفت دهنده ایمیل میده و میگه بازی اش فقط واسه iOS منتشر شده و ورژن اندرویدی اون تاریخ مشخصی واسه عرضه نداره. به شکلی غیر مستقیم، اکوسیستم اندروید باعث شده که من نتونم کارم رو به درستی انجام دهم.

من با Joel McDonald، پیشرفت دهنده بازی Prune تماس برقرار کردم تا فهمیده باشم که به چه دلیل باید واسه ورژن اندرویدی بازی منتظر بمونم. بخشی از اراده کردن به این خاطر بوده که دل شون خواسته بازی رو اول روی iOS عرضه کنن. باید تصمیم می گرفتن کدوم پلتفرم اول باشه، پس نگاهی به دور و بر انداخته و آیپد رو اون نزدیکی دیده، پس بازی اول واسه آیپد میاد.

اما دلایل دیگری هم وجود داشته. جول مک دونالد میگه: «خیلی از بازی سازان جداگونه با بازیای با کیفیت، قبل ازم روی iOS موفقیت به دست آوردن، در حالی که این مسئله روی اندروید کمتر اتفاق افتاده.»

مک دونالد عقیده داره که کاربران اکوسیستمی که اپل ساخته، به پرداخت واسه داشتن محتوای بیشتر، معروفیت دارن اما اندرویدیا در این مورد به پای iOS نمی رسن و بهتر می دونن محتوای رایگان داشته باشن، بدون پرداخت یه پنی.

اندروید پلتفرم بدی نیس، اما با در نظر گرفتن این دلایل، منطقیه که پیشرفت دهندگان بخوان اول روی iOS حاضر باشن. مک دونالد بعد خیلی سریع سیستم عامل گوگل رو تشویق می کنه: «واقعا، از دید یه پیشرفت دهنده، اندروید دلچسب ترین تجربه ای بوده که تا حالا از یه پلتفرم داشتم.»

اما ماجرا اینه که کاربران اندرویدی عادت به پرداخت ندارن و Prune به عنوان یه بازی پولی، نمی تونه موفقیت بالایی روی این سیستم عامل با کاربرانی که داره رو تجربه کنه. ۹۵ درصد اندرویدیا بهتر می دونن بازیای پولی رو به صورت رایگان دریافت کنن. با این حال، مک دونالد به طور کامل با ادب مبحث نقض کپی-رایت به وسیله کاربران اندرویدی رو مطرح می کنه.

دلایل و حقایق

دلیل انتشار دیرهنگام بازیا روی اندروید، بین پیشرفت دهندگان فرق داره. بعضی بازیا هم تو یه روز واسه هر دو پلتفرم منتشر می شه، مثلا اپلیکیشن پیپ-بوی فال آوت ۴٫ اما این اتفاق هر از چندگاهی اتفاق می افته و چرایی اون برام اهمیتی نداره. حقیقت اون هستش که بازیا روی iOS زودتر عرضه می شن و من هم خسته شده ام.

پس حالا آیفون جدیدم رو دارم و اولین کاری که کردم دانلود The Room 3 بود و حالا خوشحالم، می دونم هر بازی جدیدی که در آینده قراره منتشر شه، میتونم در روز اول بازی کنم.

راه و روش اپل به فضای بازیای موبایل کامل نیس و هر از چندگاهی به وسیله پیشرفت دهندگان مورد انتقاد قرار میگیره اما نتیجه پایانی اون هستش که بازیا اول واسه آیفون منتشر می شه و خوشحالم که واسه اینجور شرایطی آماده ام.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *