رایانه، ۱۳۹۱). در ایران اما بر خلاف تبلیغاتی که وجود دارد آنچنان که باید و شاید به بانکداری موبایلیینگ توجه نشده است. عمده تبلیغات موجود و سرویسهای ارائه شده تمام حول نرم افزارهایی است که بانکهای عامل برای مشتریان علاقهمند خود تهیه کرده و در برخی از شعب از طریق سایت اینترنتی بانک در اختیار مشتریان قرار میگیرد. نرمافزارهایی که به نوعی کارکردی محدود داشته و صرفا از طریق برخی از آنها میتوان وجه نقد را به شکل کارت به کارت انتقال داد. جدا از نرمافزارهای بانکی اپراتورهای تلفن همراه هم در این بخش وارد شده و سعی به ارائه خدمات دارند. البته اپراتور اول هنوز نتوانسته است سهم زیادی از کاربران خود را به سمت استفاده از این سرویس جلب کند. اما ایرانسل از حدود چند سال پیش خدمات بانکداری موبایلی خود را توسط دو بانک پاسارگاد و سامان راهاندازی کرده است؛ بدون آنکه بخواهد مشترکانش را وادار به واریز مبلغی به حساب دیگر بکند. در این روشها مشترکان میتوانند علاوه بر نصب نرم افزارهای بانکداری موبایلی هر دو بانک روی گوشیهای خود و استفاده از خدمات ارائه شده آن، شماره کارتهای بانکی خود را نیز روی سیمکارتهای خود تعریف کرده و بدون دخالت اپراتور در ریز صورت حسابها یا تراکنشهای بانک تنها با ارسال پیامک یا استفاده از سیستم شماره گیری کد دستوری( یو اس اس دی) تراکنشهای مالی خود را انجام دهند. با استفاده از این سرویس، کلیه مشترکان ایرانسل که دارای کارتهای عضو شبکه شتاب بوده و رمز دوم کارت خود را دریافت نمودهاند، میتوانند تنها با استفاده از گوشی تلفن همراه خود و بدون نیاز به نصب هرگونه نرم افزار، تنها با یک بار ثبت نام آنلاین به آسانی نسبت به انجام موارد زیر از طریق تلفن همراه خود اقدام نمایند: خرید شارژ، پرداخت قبوض (آب، برق، گاز، …)، اخذ موجودی حساب، اخذ صورت حساب تا ۵ تراکنش آخر، خرید کارت اینترنت و انتقال وجه. امروزه با توجه به مزایایی که بانکداری از طریق موبایل برای بانک ها دارد اکثر بانک های دولتی وخصوصی ( ملت، ملی، کشاورزی، پاسارگاد، پارسیان، اقتصاد نوین،… ) اقدام به راه اندازی این سرویس در بانکداری خود نموده اند تا بتوانند مشتریان را به سوی بانک های خود جذب کنند ولی با توجه به محدودیت هایی که در زیر ساختار های فناوری و ارتباطی ایران وجود داشته، بانکداری موبایلی آن طور که باید نتوانسته در بین مشتریان نفوذ کند. پس از بررسی سیستم های متعددی از بانکداری موبایلی ها در بانک های ایرانی مشخص شد که در حال حاضر ( اردیبهشت ماه ۱۳۹۲) بانکداری موبایلی ها خدمات زیر را ارائه می دهند: انتقال وجه و انتقال شتاب پرداخت قبوض خرید شارژ مانده گیری ۳ گردش آخر پیامک نقل و انتقال در حساب پرداخت اقساط گرفتن۱۰ گردش آخر پیگیری چک گرفتن شماره شبا مانده گیری از حسابهای عضو شتاب خرید و پرداخت از فروشگاه های طرف قرار داد در این بررسی ها مشخص شد که بسیاری از خدمات مانند انتقال وجه، پرداخت قبوض، خرید شارژ، مانده گیری، ۳ گردش آخر توسط اکثر بانک ها ارائه می شود و لی در این بین برخی از خدمات وجود دارند که توسط بانک های محدودی ارائه می شوند بر همین اساس این خدمات و بانک های ارائه دهنده آن در جدول زیر نشان داده شده است: جدول ۶٫۲ : مقایسه خدمات بانکداری موبایلی ارائه شده در بانک های ایرانی
برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت fumi.ir مراجعه نمایید.