بخش بندی کاربران بانکداری بر اساس فناوری های جدید (موبایل بانک) بر مبنای  …

بخش بندی کاربران بانکداری بر اساس فناوری های جدید (موبایل بانک) بر مبنای …

۵۱۴

۱۰۸۰

۱۰۴

استان تهران( به جز تهران)

۵۶۸

۳۸۵

۵۵۷

۷۲

کل ایران

۱۰۰۸۹

۵۶۶۶

۲۰۹۲۰

۲۱۱۲

منبع: وب سایت بانک کشاورزی
از یک سو با پیشرفت های سخت افزاری و نرم افزاری ایجاد شده در تلفن های همراه که امکان استفاده از نرم افزار های پیشرفته و به روز را بر روی این گوشی ها میسر می سازد، باعث شده که کاربران زیادی تمایل داشته باشند بخش زیادی از کار های روزمره خود را به وسیله تلفن همراه انجام دهند و از سوی دیگر بهبود خدمات ارائه شده بوسیله اپراتور های تلفن همراه در کشور که در حال گذر از اپراتور های نسل دوم و ورود به اپراتور های نسل سوم( ۳G) است می تواند زمینه را برای افزایش خدمات متنوع ( از جمله اینترنت با سرعت مناسب در کشور) فراهم کند، که توجه به این شرایط در کشور فرصت هایی را برای توسعه خدمات بانکداری پیشرفته و مخصوصا بانکداری موبایلی مهیا می سازد. آمار ارائه شده در جدول ۲٫۱ نشان می دهد که تعداد کاربران بانکداری موبایلی که در ۷ ماهه اول سال ۱۳۹۱ به شبکه بانکداری موبایلی، بانک کشاورزی اضافه شده اند در شهر تهران ۱۱۸۴ نفر و درکل کشور ۲۳۰۳۲ نفر است که می تواند با بهبود در زیرساختار های ارتباطی کشور و استفاده از تجهیزات مدرن بوسیله بانک این مقادیر افزایش یابد.
این موضوع ظرفیت و پتانسیل بالای بازار های مختلف سرویس های موبایلی در ایران را نشان می دهد که ازجمله مهمترین آنها می توان از بانکداری موبایلی نام برد. مسلما برای توسعه بانکداری از طریق موبایل باید بانک ها توجه خاصی را به سیستم های به روز و کارآمد برای جلب نظر مشتریان داشته باشند و دلایل مهم و تاثیرگذار برای استفاده از بانکداری موبایلی را شناسایی کنند که تحقق این کار می تواند منافع زیادی برای سیستم بانکداری و مشتریان بانک های ایران داشته باشد از جمله:
۱) عدم نیاز به شعبه های زیاد در مکان های مختلف
۲) کاهش هزینه های بانکی( مدیریتی و پرسنلی)
۳) امکان مدیریت ارتباط با مشتری بصورت سریع و آنی
۴) کاملا شخصی و همواره در دسترس بودن
۵) کاهش هزینه سفر های درون شهری
با توجه به بررسی هایی که انجام شد، اکثر پژوهشهای انجام شده در زمینه بانکداری موبایلی بر مبنای الگو های پذیرش بانکداری موبایلی بوده و به دلیل کمبود پژوهشهای انجام شده در زمینه بخشبندی بانکداری موبایلی ، در این مطالعه با الگو گرفتن از کار های انجام شده در زمینه بخش بندی بانکداری اینترنتی به دنبال بخش بندی کاربران بانکداری موبایلی هستیم.
با افزایش یافتن رقابت در صنعت بانکداری یک راه برای توسعه رابطه مستمر با مشتریان بخش بندی بازار است. چنین بخش بندی موجب درک بهتر از نیازها و ویژگیهای مشتریان میشود و ممکن است به بانکها در شناسایی فرصتهای جدید در بین گروههای مشتریان کمک کند(Dibb, & Simkin,1997). با توجه به اهمیت موضوع و نقش حساسی که بانکداری موبایلی در ساده سازی پرداخت های الکترونیکی و بانکی در کشور می تواند داشته باشد، در این پژوهش با توجه به اهداف بانک کشاورزی در جهت استفاده از فناوری های نوین و مشتری پسند برای جذب مشتریان بیشتر ( مانند توسعه کارت های الکترونیکی، دستگاه های کارت خوان و انواع سیستم های اینترنتی )، به بررسی انتظارات مهم در بانکداری موبایلی از نظر مشتریان پرداخته می شود تا مبنایی برای بخشبندی کاربران بانکداری موبایلی فراهم شود.که نتایج آن می تواند به بانک ها در جهت توسعه سریع تر بانکداری موبایلی کمک نماید.
۳٫۱- اهداف پژوهش
هدف اصلی: بخشبندی کاربران بانکداری موبایلی بر مبنای انتظارات
اهداف فرعی:
شناسایی انتظارات مشتریان از بانکداری موبایلی
شناسایی بخشهای مختلف بر اساس انتظارات مشتریان
استخراج نیمرخ ( بر اساس سن، جنسیت، شغل، تحصیلات) مخصوص هر بخش از مشتریان
ارائه راهکار های بازاریابی برای هر بخش از مشتریان
۴٫۱- سولات پژوهش
سوال اصلیانتظارات موثر بر بخشبندی کاربران بانکداری موبایلی کدامند؟
سوالات فرعی:
۱) انتظارات مشتریان از بانکداری موبایلی کدامند؟

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.