دسترسی به منابع مقالات : 
بخش بندی کاربران بانکداری بر اساس فناوری های جدید (موبایل بانک) بر مبنای  …

دسترسی به منابع مقالات : بخش بندی کاربران بانکداری بر اساس فناوری های جدید (موبایل بانک) بر مبنای …

در مقایسه با خدمات اینترنتی ، خدمات موبایل نقاط قوتی در ارائه سفارشی، رابطه مداری، به موقع بودن، و خدمات خاص محل دارند. به گزارش مجله تجارت الکترونیک بانکداری موبایلی در تمام دنیا رایج است. دلایل استفاده از آن ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشند. مثلا در اروپا به دلیل نفوذ بسیار بالای تلفن‌های همراه از آن استفاده می‌شود. ( حداقل ۸۰ درصد مشتریان از نسل سوم یا ((۳G استفاده می‌کنند).در کشورهای آسیایی مثل هند، بنگلادش، چین، اندونزی، کره و فیلیپین(که دارای تکنولوژی ۳G یا نسل سوم هستند) زیرساخت موبایل بهتر از زیرساخت خط ثابت است.دسترسی به بانکداری موبایلی با هزینه‌ای مناسب برای مردم امکانپذیر است. چون بدین وسیله دیگر نیاز به کامپیوتری که متصل به اینترنت باشد ندارند. موفقیت بانکداری موبایلی در کشورهای امریکای لاتین مثل پاراگوئه، برزیل، اروگوئه، ونزوئلا، کلمبیا، آرژانتین، گواتمالا و مکزیک نیز به همین دلیل است (matma, 1390).
آمار نشان می‌دهند که مردم آسیا و آفریقا بیشتر از بقیه نقاط جهان برای امور بانکی خود از خدمات بانکداری موبایلی استفاده می‌کنند. اسم هریک از فناوری‌های نوین که می‌آید، معمولا همه ما به سرعت یاد جهان توسعه‌یافته می‌افتیم. یعنی تصور رایج آن است که جهان‌اولی‌ها مشتریان حتمی و اولیه فناوری‌های نوین هستند. اما در این میان استثناهایی هم وجود دارد. بانکداری موبایلی یا بانکداری با استفاده از تلفن همراه یکی از این استثناهاست. نتایج یک نظرسنجی که چندی پیش در سایت خبری مالزیا کینی منتشر شده بود، نشان می‌دهد که آسیایی‌ها بیشتر از مردم دیگر نقاط جهان برای خرید اینترنتی و امور بانکی از تلفن همراه استفاده می‌کنند. براساس این نظر سنجی چهارکشور آسیایی کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ و مالزی در صدر استفاده‌کنندگان تلفن همراه برای عملیات بانکی قرار دارند: ۳۸٫۵ درصد از کاربران در کره جنوبی، ۳۶٫۲ درصد در سنگاپور ، ۳۰ درصد در هنگ کنگ، ۲۵٫۴ درصد در مالزی از تلفن همراه خود برای انجام امور بانکی و خرید اینترنتی استفاده می‌کنند .کشورهای اسپانیا، چین، آمریکا، برزیل، انگلیس، سوئد در این رده بندی پس از این چهار کشور آسیایی، قرار دارند. البته این فقط نتایج نظرسنجی یک سایت خبری است و دلیلی بر عدم محبوبیت Mbanking در دیگر نقاط دنیا نیست (وب سایت خبری مالزیاکینی، ۲۰۱۱).
۲٫۱- ضرورت و اهمیت پژوهش
جای تعجب نیست که بانکداری موبایلی امروزه تبدیل به یک پدیده جهانی شده است ، مخصوصا با توجه به اینکه اکثر مشتریان بانک ها موبایل دارند و به صورت مداوم از آنها برای اموری فراتر از صرف ارتباط با افراد دیگر استفاده می کنند. بنیاد پژوهش های جونپیر پیش بینی کرده که تا سال ۲۰۰۹ میزان پرداخت های جهانی موبایل به ۸۸ میلیارد دلار خواهد رسید که مشتمل بر ۳۹ میلیارد پرداخت جزئی یا ریز پرداخت است. به علاوه تا آن زمان سالیانه ۳۰۰ میلیون تراکنش نقطه فروش مبتنی بر موبایل اتفاق خواهد افتاد. با این حال در میان کشور ها و قاره ها، اروپایی ها با داشتن زیرساخت های مناسب ارتباطات سیار و نرخ نفوذ ۸۰ درصد از شرایط مناسبی برای ارائه خدمات بانکی بوسیله موبایل بر خوردار است ( حسن زاده، ۱۳۸۷).
در نمودار های زیر تعداد کاربران اینترنت و مشترکین موبایل در سراسر دنیا نشان داده شده اند:
میلیون نفر
۲۵۰۰
۲۰۰۰
۱۵۰۰
۱۰۰۰
۵۰۰
۰
۱۰۰
۹۰
۸۰
۷۰
۶۰
۵۰
۴۰
۳۰
۲۰
۱۰
۰
۲۰۰۱ ۲۰۰۲ ۲۰۰۳ ۲۰۰۴ ۲۰۰۵ ۲۰۰۶ ۲۰۰۷ ۲۰۰۸ ۲۰۰۹ ۲۰۱۰ ۲۰۱۱
نمودار ۱٫۱ : تعداد کاربران اینترنت ومشترکین موبایل (ITU World Telecommunication)
با توجه به نمودار شماره ۱ مشخص است که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می کنند با سیر صعودی در حال افزایش است و به رقمی بیش از دو میلیارد رسیده است که این تعداد افراد با استفاده از کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ و مخصوصا تلفن همراه از اینترنت استفاده می کنند و برای انجام بسیاری از کارهای روزانه خود از اینترنت استفاده می کنند. همچنین نمودار ۱٫۱ نشان میدهد که در فاصله سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ تعداد مشترکین موبایل در سراسر دنیاروندی رو به افزایش را نشان میدهد. در نمودارشماره ۲ نیز تعداد مشترکین تلفن همراه در نقاط مختلف دنیا در سال ۲۰۱۱ نشان داده شده است:
۱۴۰
۱۲۰
۱۰۰
۸۰
۶۰
۴۰
۲۰
۰
نمودار ۲٫۱ : تعداد مشترکین تلفن همراه در نقاط مختلف دنیا (www.indexmundi.com)
همان طور که درنمودار ۲ نشان داده شده است تعداد مشترکین تلفن همراه در نقاط مختلف دنیا( آسیا، اروپا، آمریکا، کشور های عربی و آفریقا) درصد زیادی از افراد را به خود اختصاص داده است. همچنین در بعضی از مناطق مانند ( اروپا و آمریکا) تعداد مشترکین تلفن همراه از تعداد خانوار ها نیز فزونی یافته است که نشان دهنده استفاده زیاد افراد از این وسیله ارتباطی است. با توجه به اینکه از یک سو تعدادکاربران اینترنت در حال افزایش و از سوی دیگر تعداد مشترکین موبایل نیز در حال افزایش است، می تواند فرصت مناسبی را برای گسترش فعالیت های بانکداری از طریق موبایل فراهم آورد.
در جدول شماره ۱ نیز تعداد کاربران اینترنت و مشترکین تلفن همراه در کشور ایران نشان داده شده است:
جدول ۱٫۱ : تعداد کاربران اینترنت و مشترکین تلفن همراه در کشور ایران

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید.