بامیلو یا دیجی کالا؟ از کدام فروشگاه خرید کنیم؟

چکیده این مطلب : انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۱۳ ۱۲ نظر ۲۲,۷۴۲ بازدید

بامیلو یا دیجی کالا؟ از کدوم فروشگاه خرید کنیم؟

اگه ۲ سال پیش همین موقع این سوال رو می پرسیدید شک نداشته باشین و مطمئنا می گفتم دیجی کالا و تموم! اما الان شرایط خیلی فرق کرده و جواب دادن به این سوال نیاز به بررسی بیشتری داره.

 

سال ۹۴ بود که تعداد زیادی فروشگاه اینترنتی در ایران راه اندازی شده بود و بیشتر اونا هم بسیار فعال بودن، در همون زمان من مقاله ای با عنوان ۱۰ فروشگاه اینترنتی برتر ایران در سال ۹۴ نوشتم و منتشر کردم که مورد توجه خبرگزاریا و رسانه های زیادی قرار گرفت والبته تا به امروز که در حال نوشتن این مقاله هستم هنوزم پربازدید ترین محتوای منتشر شده در مدیر وب همون مقاله معرفی فروشگاه های اینترنتی برتر ایرانه که هرساله اون روآپدیت می کنم و الان با همون عنوان اما واسه سال ۹۶ روز رسانی شده.
 
نزدیک به ۱۰ سال قبل از تاریخ امروز که در حال نوشتن این مقاله هستم دیجی کالا راه اندازی شد، بوسیله دو داداش که داستان اونا اینطور نقل می شه که واسه خرید دوربین به بازار می رن و پس از خرید میفهمن که جنس اصل به اونا داده نشده و تصمیم می گیرن وب سایتی رو راه اندازی کنن که این مشکل رو حل کنه و هر فردی بتونه کالایی که نیاز داره رو اول به طور کامل بشناسه و بعد خیالش راحت باشه که جنس اصلی به اون تحویل داده می شه.
 
برادران محمدی صاحبان و خالق برند دیجی کالا
 
همین داستان کوتاه بالا شروع دیجی کالا رو رقم زد و امروز بزرگترین بازار آنلاین ایران همون دیجی کالا هستش، اما داستان به اینجا ختم نمی شه و ادامه جذاب تری داره!
پس از گذشت چند سال دیجی کالا دیگه یه فروشگاه دوربین نبود و عزمشو جزم کرد فعالیت خود رو به فروش همه جنسای دیجیتال پیشرفت دهد و از اونجایی که برنامه دیجی کالا از روز اول اطلاع رسانی دقیق به مخاطب بود در همه راه به اون معتقد موند و همین موضوع باعث شد تا سایتی منبع نه واسه خرید اینترنتی بلکه واسه به دست آوردن اطلاعات و جزییات از جنسای دیجیتال شه!
 
جالبه نه؟ دیجی کالا یه فروشگاه اینترنتی بود و با هدف فروش کالا کار خود رو شروع کرده بود اما در اون دوران (حدود سالهای ۸۵ تا ۹۰) تبدیل شده بود به یه منبع اطلاع رسانی واسه جنسای دیجیتال! 
من خودم به شخصه واسه خرید از دیجی کالا استفاده نمی کردم و همیشه واسه کسب اطلاعات در مورد گوشیای موبایل جدید اول در دیجی کالا و چند سایت فعال دیگه بررسی می کردم و بعد به بازار می رفتم و خرید خودمو از اونجا می کردم!
شاید واسه شما سوال باشه به چه دلیل اتفاق بالا رخ می داد؟ جواب واسه دوستائی که در اون سالها با اینترنت سر و کار داشتن روشنه نبود اعتماد مردم به یه سایت واسه خرید از اون!
بله در این بازه وقتی تازه صحبت خرید آنلاین شده بود و هنوز ساماندهی دقیقی روی سایتای فروشگاهی نبود و میشه گفت هرکی هرچی که دلش میخواس رو می فروخت و اصلا هم دلیلی واسه پشتیبانی و پاسخگویی به مشتریان و یا ارائه کالای با کیفیت نداشت و فقط دنبال درآمد مقطعی و فروش اجناس بی کیفیت بود.
همین موضوع باعث شد تا مردم از فروشگاه های اینترنتی که قبلا هم با ترس خرید می کردن به طور کامل فراری شن، اما بودن کسائی هم که کالای خوبی ارائه می کردن و یکی از اونا دیجی کالا بود.
 
فروشگاه اینترنتی
 
من در اون سالها یکی از فروشگاه های اینترنتی ایران رو مدیریت می کردم و با الگو گرفتن از دیجی کالا تلاش می کردم جنسای خوب و کم پیدا رو پیدا کنم و اونا رو به فروش برسانم، از اونجایی که گارانتی واقعی و پشتیبانی هم داشتیم فروش سایت ما در کمتر از چند ماه به بالای روزانه ۱۰۰ سفارش قطعی رسید! 
هرچند که اون زمان علم بازاریابی اینترنتی الان رو نداشتم و فقط با کمک تبلیغات گوگل فروش خود رو ایجاد می کردم و بعد از مدت ۲ سال فعالیت با حجم سفارشات بالا اون کار رو متوقف کردم (که اگه اطلاعات الان رو داشتم هیچوقت این کار رو نمی کردم) اما هر وقتی نیازمند علم خاصیه تا بتونی قدر اون زمان رو بدونی و بهترین کار رو بکنی.
 
فروشگاه های اینترنتی بسیاری راه اندازی شدن و بعد از یه مدت بسته می شدن اما دیجی کالا موند و دلیل اون مشخص بودن راه این کار و کاسبی از اول فعالیت اش و هم اینکه رشد روز افزون درآمد اون بود، بله درآمد دیجی کالا رشد می کرد چون مردم کم کم فهمیده بودن که بعضی شکل های جور واجور در دیجی کالا ارزون تره و حتی ارسالا هم مجانیه.
 
واسه خود من اولین سفارش اینطوری شروع شد که یه کالای قیمت پایین رو جهت تست سفارش دادم و بعد از ثبت سفارش اونم به صورت تحویل در محل (تا مطمئن شوم کالا میرسه و اصله) بعد از کمتر از ۳۰ ثانیه اپراتور با من تماس گرفت و گفت از دیجی کالا تماس میگیره و تایید سفارش منو گرفت!! اون روزا این حرکت دیجی کالا بسیار ویروسی شده بود و دهن به دهن بین همه مطرح میشد و من خودم بارها دیده بودم که واسه تست همین تماس و ارسال سریع افراد زیادی در شرکت سفارشای غیر لازم در دیجی کالا ثبت می کردن و همین موضوع تبدیل شده بود انگار احساس خوب داشتن در کنار بقیه، که من سفارش دیجی کالا دارم و قراره برام بیاد و همین الان هم تماس گرفتن و گفتن دارن ارسال می کنن.
 
خلاصه در اون دوره وقتی سال ۹۲ تا ۹۴ سفارش دادن در دیجی کالا کلاس خودشو داشت و همه ساک دستیای مخملی و بسیار زیبایی که دیجی کالا ارسال می کرد رو هم بعد از تحویل جایی می گذاشند که همه ببینن و وقتی که در جلسه ای شرکت می کردیم معمولا مهمون به میزبان می گفت چه باحال شمام از دیجی کالا خرید می کنین و میزبان با غرور بسیار بالا می گفت من خیلی وقته کالاهایی که می خوام رو از دیجی کالا میگیرم!!
دیجی کالا
 
اما واقعا دیجی کالا چه کرده بود که تبدیل شده بود به یه وجود بالا برنده سطح افراد در جامعه ما و مانند یه ماشین خوب یا کالای مهم مردم فکر میکردن خرید از دیجی کالا یه مزیت فردی نسبت به بقیه حساب می شه.
 
این بازه وقتی دقیقا همون موقعیه که اگه ازم سوال میکردین دیجی کالا بهتره یا بامیلو؟ جواب به سوال شما بدون حتی ۱ ثانیه فکر شک نداشته باشین دیجی کالا بود و خیلی سخت هم از نظر خودم دفاع می کردم.
 
همیشه جنسا موجود بود و همون روز یا فردا به دستمون میرسید و پشتیبانی عالی بود و اگه ایرادی وجود داشت در سریعترین زمان ممکن به اون رسیدگی میشد و تازه دیجی بنای زیادی هم داشتیم که در خرید بعدی تخفیف میگرفتیم و چون سفارشات سریع میرسید واقعا دیجی بنا مصرف میشد (البته دیجی بنا هنوزم فکر می کنم در دیجی کالا هست)
 
بعد از افزایش سفارشات روزانه و منتشر کردن خبرهای فروش روزانه میلیاردی دیجی کالا و هم اینکه انتشار خبری در سایت Forbes و بعد از اون اخبارهای بلومبرگ در مورد قیمت گذاری دیجی کالا بالای ۴۰۰ میلیون دلار شرایط شروع به تغییر کرد!
 
اولین تغییرات محسوس تماسایی بود که اپراتور میگرفت که دیگه خبری از اون نبود و در سایت ساعت تحویل رو مشخص میکردیم و بعد از اون موقع اومدن سفارشات ساکای دستی مخملی دیجی کالا با جعبه های کاهی جانشین شدن و همین روال ادامه پیدا کرد تا وقتی که سفارشات هم دیگه به موقع به دست خریداران نمی رسید، در این زمان بود که من ویدیوی به چه دلیل دیجی کالا افت کرد رو منتشر کردم و اون رو به یه مسابقه تبدیل کردم تا نظرات بقیه در این مورد رو هم بدونم و با در نظر گرفتن اینکه واقعا آنروزها این اتفاق یعنی افت دیجی کالا به چشم همه اومده بود این ویدیو یکی از پر بازدیدترین ویدیوهای من شد.
مشاهده بیشتر: به چه دلیل دیجی کالا افت کرد؟
 
اما واقعا دلیل این اتفاقا چی بود و دیجی کالا واقعا افت کرده بود؟
خبرهایی منتشر شد که شرکتای غیر ایرونی تمایل به سرمایه گذاری روی شرکت دیجی کالا دارن و مسئول این کار شرکتی به نام سراوا شده و بعد از مدت کوتاهی سراوا واقعا به عنوان یکی از مالکین دیجی کالا معرفی شد و مشخص نشد که سرمایه گذاری روی دیجی کالا از خارج ایران بود یا داخل؟
 
دیجی کالا بزرگ شده بود، خیلی بزرگ و باید شفاف کار میکرد و مالیات خود و همه حساب خود رو شفاف سازی میکرد و در دنیای وب جهانی مطرح شده بود، برادران دیجی کالا دیگه بخشی از یه شرکت بزرگ بودن و افراد جدیدی وارد بازی شده بودن و تا جایی که من فهمیدم فقط هدف اونا سیستم سازی و خودکار کردن فرآیندا و کاهش نیروهای سطح اولیه مانند اپراتورها و در آخر کاهش هزینه ها بود تا بتونن دیجی کالا رو از قبل هم بزرگتر کنن.
 
همین اتفاق هم افتاد و دیجی کالا بسیار بزرگتر از قبل شد و درآمد اون هم بسیار زیاد شده بود، بعد از یه مدت در خبری رسمی اعلام شد تعداد کارمندان ما به ۱۰۰۰ نفر رسید و اگه همین الان در گوگل نام دیجی کالا رو جستجو کنین تعداد کارمندان اون رو بالای ۲۰۰۰ نفر نشون میده!
 
در همین روزا بود که صحبتایی از یه شرکت غیر ایرونی با نام راکت اینترنت مطرح شد و چند سایت بزرگ خیلی سریع راه اندازی شدن! سایتایی مثل بامیلو، موزاندو، زودفود، اسنپ و… که همه با پشتیبانی شرکت راکت اینترنت ساخته شده بودن و قرار بود بازار کار و کاسبی اینترنتی در ایران رو از ان رو به اون رو کنن.
 
راکت اینترنت
 
فروشگاه اینترنتی
 
اسنپ اومده بود تا بازار تاکسیای اینترنتی رو فعال کنه و حریف اون تپ ۳۰ فوری شروع به کار کرد که قبلا در مقاله ای این دو استارت آپ رو با هم مقایسه و بررسی کردم.
مطالب در رابطه : معرفی تاکسی یاب آنلاین : اسنپ یا Tap30؟
 
زودفود تبدیل به بزرگترین سایت سفارش آنلاین غذا شد و بعد از اون کپیای بسیاری مانند قارچ از این نوع کار و کاسبی راه اندازی شدن که بدو فود بسیار خوب پیشرفت کرد و بوسیله زودفود خریداری شد! الان هم ریحون،چنگال و چیلیوری رقبای جدید زودفود هستن.
 
فروشگاه اینترنتی
 
و اما بامیلو که یه فروشگاه اینترنتی بود در کنار بازار اینترنتی (Marketplace) موزاندو شروع به فروش کالا به صورت دیجیتال کردن.
تا آنروز رقبای زیادی واسه دیجی کالا ادعای رقابت کرده بودن اما حتی نتونسته بودن ۱۰٪ بازار رو که در انحصار دیجی کالا بود صاحب بشن! همه می اومدن و هزینه می کردن و میرفتند..
اما انگار بامیلو قصد رفتن نداشت و موزاندو هم همینطور داشت به بازار اینترنتی بزرگی تبدیل میشد و هر روز رتبه های الکسای بهتر و حجم سفارشات بهتری رو تجربه می کردن، جای تعجب نبود راکت اینترنت با بودجه بسیار سنگینی وارد تجارت در اینترنت ایران شده بود و همه تبلیغات وب رو هم واسه خودش کرده بود.
در همین زمان با در نظر گرفتن حجم بالای رقابت بین این کسب و کارا، سایتای ایرونی مبلغ تبلیغات خود رو حتی تا ۱۰ برابر بالا بردن و درآمد اونا هم بسیار بیشتر شد.
 
بامیلو و موزاندو دو راه جداگونه رو طی می کردن و یکی می خواست بزرگترین بازار آنلاین فروش کالا بشه و دیگری میخواست یه فروشگاه اینترنتی باشه، اما انگار بعد از یه مدت راکت اینترنت تصمیم خود رو عوض کرد و هر دو برند رو با همدیگه ترکیب کرد.
 
بامیلو و موزاندو یکی شدن
 
این اتفاق اینقدر سر و صدا کرد که همه فهمیدن برنامه بعدی تبدیل شدن بامیلو به بزرگترین بازار اینترنتی (Marketplace) ایرانه و بعد از مدت کوتاهی همین اتفاق هم افتاد.
 
خوب در همه جای دنیا معمولا Marketplaceا از فروشگاه های اینترنتی موفق تر و کم هزینه تر بودن و به خاطر این در سال ۹۶ دیجی کالا هم به سمت Marketplace شدن پیش میره و در تعداد خیلی از جنسا تنها فروشنده اون کالا دیگه فقط دیجی کالا نیس و شما می تونین از فروشنده دلخواه خودتون جنسای دیجی کالا رو بخرین.
شمام اگه بخواین می تونین با مراجعه به صفحه مخصوص فروشندگان دیجی کالا به عنوان یه فروشنده در دیجی کالا ثبت نام کنین و کالای خودتون رو به فروش برسونین و هم اینکه می تونین در دانشگاه آنلاین خاص فروشندگان دیجی کالا هم مطالب مفیدی رو خصوص فروش آنلاین یاد بگیرین.
 
برگردیم به بامیلو و اتفاقای بعد از یکی شدن اون با موزاندو..
 
بامیلو یه هدف مشخص داشت: می خوام دیده شوم و هرکی یه بار هم که شده ازم خرید کنه و اطلاعات اون رو بدست آورم.
وقتی هدف یه کار و کاسبی مشخصه دیگه همه می دونن چه کنن و بودجه هم که تا مرز نامحدودی وجود داشت.
پس بامیلو واسه یه مدت تقریبا بنرها و پاپ آپای همه سایتای زیر ۳۰۰ ایران و همه آژانسای تبلیغاتی و همه کلمات کلیدی در گوگل ادوردز رو از اون خود کرد تا دیده شه!
 
فروشگاه اینترنتی
 
بعد از دیده شدن واسه اولین خرید به کاربران کد تخفیف ۳۰ هزار تومانی بدون محدودیت در انتخاب نشون داد و کاری کرد که حتی افراد با خرید یه کالای ۳۰ هزار تومانی و نبود پرداخت ۱ ریال تشویق به خرید از اون شن و یه بار بامیلو رو تجربه کنن.
واسه هر کار و کاسبی اینترنتی مهمه که همیشه هدفی ثابت رو در تموم مراحل پیشرفت اش دنبال کنه و اون هدف چیزی نیس جز ایجاد اولین تجربه به کار گیری سرویس خود واسه بازدیدکنندگان سایت با ارائه پیشنهادی جذاب که فقط در اولین خرید قابل دسترس هستش.
با اینکه حالا مدتا از راه اندازی بامیلو میگذره ولی هنوزم اگه به صورت مهمون و واسه اولین بار به بامیلو مراجعه کنین تخفیف اولین خرید رو می بینید فقط فرقش اینه که دیگه ۳۰ هزار تومن نیس و مقدار اون به ۱۰ هزار تومن کم شده.
 
تخفیف خاص بامیلو واسه اولین خرید
 
بامیلو موفق شده بود به هدف خود برسه، الکسای بسیار خوب که در ایران واسه مردم یه اعتبار حساب می شه و تعداد سفارشات روزانه بالا و در کنار اون قیمتای بسیار نازل باعث شده بود به موفقیت اولیه دست پیدا کنه.
اما خوب بامیلو بازم بیشتر میخواس و تمایل به بزرگ شدن بیشتر داشت، از اونجایی که بامیلو یه Marketplaceه و همه اجناس خود رو از راه فروشندگان تامین می کنه، هرچقدر که بازاریابی بیشتری میکرد هزینه های کمتری داشت چون بستر اون آماده بود و ترافیک بیشتر واسه اون فقط سود بیشتر رو ایجاد میکرد.
 
در این بازه وقتی فروشندگان بسیاری واسه فروش کالای خود به بامیلو پیوسته بودن و از فروش خود هم بسیار راضی بودن و دهن به دهن این موضوع فروشندگان جدیدی رو واسه بامیلو جفت و جور میکرد.
قیمتا معمولا از دیجی کالا پایین تر بود چون فروشندگان می دونستن که این مزیت واسه اونا سفارشات بسیاری بوجود میاره و دقیقا تلاش در رقابت مستقیم با دیجی کالا داشتن.
 
شک نداشته باشین ارسال کالا در Marketplaceا با تاخیر صورت میگیره و در همه جای دنیا هم این یه موضوع عادی حساب می شه، اما با در نظر گرفتن توقع ایجاد شده در ایران بوسیله دیجی کالا مردم دوست داشتن کالای خود رو بیشترین حد ۲۴ ساعته تحویل بگیرن و بامیلو این جوری عمل نمی کرد یا بهتره بگیم نمی تونه این جوری بکنه!
 
فروشگاه اینترنتی
 
بامیلو اعلام میکرد که کالا ممکنه حتی تا ۱۰ روز دیگه به دست شما برسه اما مزیت قیمتای پایین، این نقطه ضعف رو در خیلی از تصمیمات واسه خرید بین دیجی کالا یا بامیلو به نفع بامیلو تموم میکرد.
 
پایان سال میلادی رسید و بامیلو رسم غربی بلک فرایدی رو واسه اولین بار در ایران با سرو صدای زیاد در خیابونا و بیلبوردهای بزرگ اجرا کرد.
جنسا رو با قیمتای باورنکردی بخرین! این شعار بلک فرایدی در دنیاست و بعضی مواقع یه گوشی ۲ هزار دلاری رو با قیمت ۸۰ دلار اما تعداد محدود میشه در این روز خرید!
 
حراج بلک فرایدی بامیلو
 
همه مردم ایران منتظر یه تخفیف جانانه بودن و با در نظر گرفتن کمپین از پیش تعریف شده بامیلو حسابی صحبتا به سمت اون رفته بود، من خودم یکی از خریداران بلک فرایدی بودم و با خرید تقریبا ۱۰ تا ۱۵ کالا تونستم نزدیک به ۶۰۰ هزار تومن تخفیف بگیرم که این یه تجربه عالی بود.
البته بامیلو از قبل اعلام کرده بود که با در نظر گرفتن حجم بالای سفارشاتی که پیش بینی می کنه سفارشات رو با اختلاف ۱۴ روزه می فرسته و همینطور هم شد، بعضیا هم بعد از مدت ۳۰ روز هنوز میگفتن سفارش اونا نرسیده اما سفارشات من تا همون ۱۴ روز رسید و همه سالم بودن.
 
بامیلو در کنار دیجی کالا ایستاد و تبدیل به گزینه دوم خرید آنلاین در ایران شد و هنوزم به این راه ادامه می ده و کسی نتونسته به عنوان نفر سوم قد علم کنه. بهترین دومیا در دنیا زیاد هستن و میشه مثلا به یکی از معروفترین اونا که پپسی هست اشاره کرد، پپسی یکی از بهترین دومی هاست که در کنار کوکاکولا تا به امروز وایس تاده و دووم آورده اما اینقدر فاصله ها نزدیکه که هیچ کدوم لحظه ای دست از تبلیغات و پیشرفت بر نمی دارن.
حال میشه گفت بامیلو هم به عنوان بهترین دومی تا الان خوب ایستادگی کرده و فاصله خود تا اول بودن رو واقعا کم کرده، در این شرایط کوچیکترین حرکت اشتباهی از گزینه های اول می تونه جای نفر اول و دوم رو عوض کنه و در آخر مردم هستن که این جایگاه رو تعیین می کنن.
 
و اما در آخر این مقاله باید جواب سوالی که عنوان این مقاله س رو بدیم و شک نداشته باشین جواب این سوال پیش شماس!
موارد زیر رو بررسی کنین و در مورد اینکه از کدوم فروشگاه خرید کنین تصمیم بگیرین:
 
دیجی کالا قدیمی و معتبره و کالا رو بین ۲ تا ۵ روز کاری به دست شما میرسونه
بامیلو جدید و پویا هستش ولی قیمتای مناسب تری داره و کالا رو ارزون تر می خرید
بامیلو با اینکه ارزون تره باکس تخفیف هم داره ولی دیجی کالا هم تخفیفای خوبی داره
دیجی کالا ۷ روز و بامیلو ۱۰۰ روز گارانتی برگشت کالا داره
ارسال رایگان بامیلو واسه سبد خرید بالای ۳۰ هزار تومن و دیجی کالا بالای ۱۰۰ هزار تومن فعال می شه
هر دو اپلیکیشنای موبایل خوبی دارن و خیلی راحت توانایی خرید از راه اپ رو دارن
بامیلو یه Marketplaceه و دیجی کالا هم در حال تبدیل شدن به Marketplaceه
قیمت فروشنده های بامیلو معمولا ارزون تر از فروشنده های دیجی کالا هستش
اما پشتیبانی دیجی کالا ۲۴ ساعته س و بهتر جوابگو هستن
 
لیست بالا رو میشه تا چند برابر این تعداد ادامه داد و در مورد این دو فروشگاه نوشت اما خیلی بهتره که این نکات رو از زبون شما بشنویم و هرچه شما هم تجربه کردین در بخش نظرات منتشر کنین تا این لیست رو هر روز تکمیل تر کنیم و نگاه وسیع تر به این دو فروشگاه بزرگ ایرونی بسازیم.
 
مشاهده نسخه pdf مقاله: بامیلو یا دیجی کالا؟ از کدوم فروشگاه خرید کنیم؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *