بازاریابی B2C و راهنمای کامل پیاده‌سازی آن

چه چیزایی درباره بازاریابی B2C یا بازاریابی نوع تجارت به مصرف کننده (Business to Consumer Marketing) یا بازاریابی مصرفی می دونین؟ ما به صورت روزانه در حال تعامل با این نوع بازاریابی هستیم. اما اطلاعات کافی در این مورد داریم؟ در این مقاله از سایت مدیروب به معرفی و توصیف ویژگیای بازاریابی موسوم به تجارت به مشتری (مصرف کننده) می پردازیم.

بازاریابیامون آدما از همون اول تشکیل تمدنای آدمی و با پیشرفته شدن دنیای مدرن و گذر از انقلابای صنعتی، در دو نوع کلی تقسیم بندی می شدن. این تقسیم بندی بعد از هزاران سال بازم مثل شکل اولیه خود باقی مونده اما در این دورانا تغییراتی در راه پیشرفت ورداشته س. اولین نوع و عادی ترین اون، نوع بازاریابی هاییه که تو یه طرف اون یه تجارت یا کسب وکار و در طرف دیگه یک یا چند مشتری حقیقی ساده وجود دارن. این راه کسب درآمد با نام بازاریابی تجارت به مصرف کننده (Business to Consumer یا Business to Customer) خونده می شه و با نام اختصاری بازاریابی B2C (بازاریابی مصرفی) شناخته می شه.

نوع دوم، بازاریابی موسوم به ) است و در اون هر دو طرف معامله تاجر یا کار و کاسبیای حقوقی هستن. ما در مقاله ای دیگه از سایت مدیروب به معرفی کامل این نوع بازاریابی پراختیم و به شما پیشنهاد می کنیم حتماً  اونو بخونین. اما در این مقاله قراره نگاهی کلی به بازاریابی تجارت به مصرف کننده که اونو به صورت B2C می خونیم داشته باشیم. پس اگه مخاطبین و مشتریان شما مشتریان و مصرف کنندگان عادی و یا حتی خاص هستن، بهتره مطالعه این مقاله رو از دست ندین!

بازاریابی B2C چیه و به چه دلیل توجه به اون اهمیت زیادی داره؟

این نوع بازاریابی به این خاطر اینجور نامی داره که طرف اول اون (تأمین کننده کالا یا سرویس) یه شرکت تجاری و یا حتی یه کسب وکار کوچکه و طرف دوم اون (خریدار یا مشتری) یه مصرف کننده عادیه. همچین چیزی به صورت روزانه میلیونا بار در حال اتفاق افتادن در سراسر دنیا هستش. هر نوع خرید و فروش عادی و رایجی که یه طرف اون یه مشتری یا یه شهروند ساده باشه در این نوع تجارت دخالت داره. اینجور مبحثی به ظاهر بسیار ساده و بدون پیچیدگیه و هر انسانی تا کنون هزاران بار با این نوع بازاریابی برخورد داشته. درواقع به خاطر اینکه در حالت عادی اینجور خرید و فروشایی بخشی از زندگی روزمره مارا تشکیل میدن، پس پیچیدگی خاصی در این موضوع (ً) وجود نداره. اما هرموقع بحث از “بازاریابی” باشه، مطمئن باشین که در پشت اون مباحث زیادی هست.

به همین خاطره که یه خرید و فروش ساده فرق بسیار زیادی با یه بازاریابی تجارت به مصرف کننده داره! درحقیقت در نوع اول فقط یه خرید و فروش ساده انجام می شه اما در نوع دوم یا نوع حرفه ای اون، تحقیق و تحقیق انجام شده و به صورت اصولی مبادرت به فروش می شه. همین دیدگاه به ظاهر ساده باعث شده تا خیلی از تجارتای براساس کالا یا سرویس نتونن درک صحیحی از یه بازاریابی تموم عیار داشته باشن و به دنبال اون فروش کم و ضرر و زیان زیادی متحمل کسب وکار این افراد می شه. وقتی میشه یه کسب وکار رو یه تجارت فعال در بحث بازاریابی B2C دونست که اون کسب وکار از راه هدف دارا، تاکتیکا و راه و روشای اصولی پیروری کرده باشه. وگرنه چه فرقی بین یه شرکت بزرگ تجاری با هزاران کارمند و یه مغازه کوچیک هست؟ چون که هر دو مورد از دید تئوری و پیش فرض در حال فروش به مشتری یا همون مصرف کنندگان معمولی هستن.

درحقیقت این کمپینا و روش هدف دارای بازاریابی B2C هستن که یه کسب وکار رو به سمت موفقیت جهت میدن؛ نه داشتن عناوینی مثل فروشنده و تاجر و مواردی مثل این. با در نظر گرفتن این نکات باید اقرار داشت که واسه کسب موفقیت در مورد فروش اجناس مشتری محور، باید از اصول و قواعدی پیروی کنین که به شما در انجام درست کارا کمک می کنن. این اصول و قوانین و استانداردها در مجموعه ای کامل با عنوان “بازاریابی تجارت به مشتری یا همون B2C” خلاصه می شن. با اینکه وقتی که اسم فروش اجناس به مشتریان در میان باشه، ذهن هممون به سمت فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و یا رستورانا و بوتیکای لباس فروشی و یا حتی اتوگالریا و شرکتای سازنده خودرو و … معطوف می شه، اما بهتره بدونین که به یمن وجود اینترنت، حالا حجم بزرگ و باورنکردنی از معاملات B2C به صورت آنلاین انجام می شه.

طبق آمار جالبی که از سمت سازمان تجارتای جهانی در آمریکا منتشر شده، فروش اینترنتی اجناس و سرویسای شرکتا در سال ۲۰۱۳ در آمریکا چیزی بالغ بر ۱٫۵ میلیارد دلار برآورد شد. این مقدار تا سال ۲۰۱۸ به بیشتر از ۲٫۳۵ میلیارد دلار رسیده و بازم با سرعت بسیار زیادی در حال زیاد شدنه. این حجم زیاد و صعودی نشون میده که مسئله برگشت سرمایه (ROI) در این نوع از تجارت B2C هم به مقدار زیادی در حال زیاد شدنه. در کل باید گفت که مبحث بازاریابی تجارت به مشتری مهم ترین اصل بازاریابیای امروزیه و بیشتر شرکتا در تلاش هستن تا راهی واسه جلب توجه بیشتر مصرف کنندگان پیدا کنن. با این حال، نوع اینترنتی و آنلاین B2C از حالت عادی هم بسیار مؤثرتره.

دلار

مواردی که در ادامه به اونا می پردازیم راه و روشی هستن که ثابت می کنن یه تجارت آنلاین B2C به چه دلایلی برتریای زیادی نسبت به بازاریابیای سنتی و قدیمی داره:

• اجرا کمپینای آنلاین B2C به افزایش بازدید سایت شما کمک می کنه:

بازدید سایت

تواناییایی که یه وب مستر و صاحب یه فروشگاه آنلاین داره رو یه فروشنده سنتی و مغازه دار معمولی نداره و نداره. به خاطر همین، اولین قدم شما واسه راه اندازی یه تجارت آنلاین اینه که می دونین در حالت عادی، بازدیدکنندگان خیلی از راه کمپینای B2C واسه شما وجود دارن. هم اینکه در بحث خرید و فروشای اینترنتی، کاربران و مشتریان وفاداری وجود دارن که در علم بازاریابی اینترنتی اونا رو با عنوان “مشتریان آینده نگر یا Prospective Customers” می شناسن. این مشتریان به نوبه خود می تونن تبلیغ بزرگ و یه سکوی پرتاب خوب واسه فعالیت تجاری شما در بستر اینترنت باشن.

• کمپینای B2C جذب مشترکین و تبدیل اونا به مشتریان ثابت رو آسون تر می کنن:

روش هدف دارای تجارت B2C شامل راه و روشای زیادیه که به شما در جذب هرچه بیشتر کاربران عادی کمک می کنه. روشنه هرچه تعداد این افراد بیشتر شه، شانس شما واسه جذب مشتریان ثابت و به دنبال اون افزایش فروش هم بیشتر می شه.

• معاملات تجاری آنلاین فرصتای زیادی واسه تعامل نزدیک تر با مشتریان جفت و جور می کنه:

شما با کمک روش هدف دارای بازاریابی آنلاین نه فقط می تونین فرصتی مناسب واسه کاربران و مشتریان خود جفت و جور کنین تا از نظرات، پیشنهادات و انتقادات اونا بهره مند شید، بلکه می تونین از همین روش، مشتریان هدف دار خود رو هم پیدا کنین و در مدت زمان زیادی کمتری سوددهی خیلی بیشتری داشته باشین.

• بازاریابی B2C در بستر اینترنت به شما کمک می کنه تا در رتبه بندیای موتورهای جستجو هم موقعیت و جایگاه مناسبی داشته باشین:

مسائلی مثل سئو ، بازاریابی محتوا و کار روی کلمات کلیدی هدف دار، بعضی از مهم ترین روشای کم هزینه و در عین حال بسیار کاربردی واسه معرفی برند شما به دنیا هستش. برخلاف تجارتای سنتی که معرفی شدن شما در اونا خیلی سخت و پیچیده س، در بازاریابی آنلاین می تونین خیلی راحت و با انجام چند روش هدف دار مناسب، خود رو در برابر دید هزاران کاربر مستعد تبدیل شدن به مشتری بذارین.

بازاریابی محتوا

• استفاده درست از بازاریابی B2C به در افزایش معروفیت نام برند و افزایش اندازه تبدیل کمک زیادی می کنه:

ما بارها این مورد رو گفتیم. روش هدف دارای مناسب و به موقع، می تونن در افزایش معروفیت و اعتبار نام برند شما اثر باورنکردنی داشته باشن. هم اینکه این اعتبار باعث می شه تا  ) هم به مقدار خیره کننده ای بالا رفته باشه.

• معرفی، فروش و مدیریت اجناس و سرویسا در این نوع تجارت بسیار حرفه ای و مفهومیه:

به کار گیری بازاریابی آنلاین در تجارت B2C نه فقط به افزایش فروش شما کمک می کنه، بلکه به معرفی اجناس طوری که کاربران رو عاشق کرده و اعتماد اونا رو جلب کنه هم منجر می شه. چون که هر کاربری قبل اینکه مبادرت به خرید یه محصول یا سرویس کنه، می خواد شرایط، ویژگیا و اطلاعات کافی از اون محصول داشته باشه. اینترنت به شما این امکان رو میده تا در بهترین شکل ممکن، این اطلاعات رو به صورت متنی، تصویری و یا شکلای جور واجور دیگه محتوا به مخاطبین ارائه بدین. هم اینکه اتوماسیونای حرفه ای موجود در فروشگاه های اینترنتی باعث می شن تا به صورت لحظه ای از آمار و ارقام فروش و سوددهیا باخبر شید.

از چه راه هایی میشه بازاریابی B2C رو خوب اجرا کرد؟

شما به عنوان یه کسب وکار وقتی به موفقیت می رسید که راه و روشای جذب مخاطبین رو فرا گرفته باشین و بتونین اونا به شکل یه مجموعه فوت وفنای بازاریابی اجرا کنین. به همین منظور، روش ها و آموزشای مخصوصی واسه شما طراحی شده که می تونین با کمک اونا مخاطبین هدف دار خود رو پیدا کرده و به صورت مؤثر اونا رو به به کار گیری اجناس یا سرویسای خود تشویق کنین. این روش ها و فوت وفنای بازاریابی با عنوان کانالای بازاریابی B2C شناخته می شن. ما در ادامه مهم ترین این موارد رو به صورت یه فهرست واسه شما بازگو می کنیم :

۱٫ بازاریابی با محتوا (Content Marketing)

همونطور که بارها به این مسئله گفته شد، باید گفت که مؤثرترین روش در بازاریابیای اینترنتی بازاریابی با محتوا هستش. شما با ارائه محتوای باکیفیت هر مدل مخاطبی رو به سایت خود جذب می کنین. مهم نیس فعالیت شما در چه زمینه ایه. مهم ارائه اطلاعات به درد بخور به شکل محتوای متنی، صوتی، تصویری و یا ویدئوییه. محتوا اولین دلیل واسه انتخاب شما از بین دیگه رقبا واسه کاربرانه. با کمک بازاریابی محتوا میشه در کنار کسب بازدید و جذب مخاطبین بیشتر، به معتبر کردن برند هم کمک کرد. اگه تا الآن مبادرت به بهره مندی از این نوع بازاریابی نکردین، در اسرع وقت به سراغ اون رفته و با روش هدف دارای مربوط به اون به کسب وکار خود رونق بدین.

مقاله در رابطه: ۵ فن نویسندگی که مخاطبان رو عاشق نوشته هاتون می کنه

۲٫ بازاریابی با ایمیل (Email Marketing)

ایمیل مارکتینگ از اولین راه و روشای بازاریابی اینترنتی بوده و بازم هم جزو بهترین این روش ها هستش. نزدیک به سه دهه از حضور ایمیلا در دنیای دیجیتالی امروزی می گذره و این سیستم از همون اول نقش مهمی در بازاریابیای دیجیتالی داشته. درواقع اگه بگیم ایمیل جزو اولین بنیان گذاران بازاریابیای اینترنتی بوده بزرگ نمایی نکرده ایم. هزاران شرکت معتبر از این روش به عنوان یکی از اصلی ترین راه های رابطه با مخاطب استفاده کردن و تا کنون اخباری مبنی بر اثر نداشتن ایمیل مارکتینگ منتشر نشده.

دیجیتال

البته زیاده روی و بی دقتی در اجرا درست این نوع بازاریابی تا کنون گریبان گیر خیلی از تجارتا شده اما این به معنی بد بودن این سیستم نیس. آمار و ارقامی که طی بیست سال گذشته از سمت شرکتای تجاری که با بازاریابی با ایمیل تجارت خود رو رونق بخشیده ان منتشر شده، نشون میده که اگه بشه خوب از راه هدف دارای اون استفاده کرد، این بازاریابی اهمیت و اثر زیادی داره. Email Marketing بخشا و روش هدف دارای زیادی داره. ما در مدیروب مقالات زیادی در این رابطه منتشر کردیم که مطالعه اونا رو شدیدا پیشنهاد می کنیم.

مقاله پیشنهادی: ۲۰ راه واسه پیشرفت ایمیل مارکتینگای موفق

۳٫ بازاریابی با موبایل (Mobile Marketing)

موبایل

شاید باور کردن این موضوع که این روزا بیشتر از نصف خریدهای اینترنتی به وسیله موبایلا انجام می شه سخت باشه اما این مسئله حقیقت داره! همچین چیزی یعنی اگه تجارت شما واسه موبایلا بهینه سازی نشده باشه شما در بهترین حالت دست کم ۵۰% بازدیدهای واقعی رو از دست می دین. شایدً همین نکته به اندازه کافی راضی کننده س و احتیاجی نیس که به دلایل بیشتری واسه داشتن اهمیت موبایلای امروزی و بحث بازاریابی با موبایل واسه کار و کاسبیای موفق اشاره کنیم. لازم نیس حتماً یه اپلیکیشن موبایلی یا یه فروشگاه موبایلی طراحی کنین؛ همین که سایت شما به اندازه کافی با سیستم موبایلا موافق باشه اولین قدم مهم شما واسه رسیدن به موفقیت در این مسیره.

اما موبایل مارکتینگ به بخشای گسترده دیگری هم تقسیم می شه که شما باید به اونا توجه کافی داشته باشین. این بخشا شامل مواردی مثل بازاریابی با پیامای کوتاه (SMS Marketing) و توجه به بازاریابیای مختص رسانه های اجتماعی در موبایلا هستش. اما همونطور که گفته شد، مهم ترین و اولین قدم شما باید بهینه سازی سایت شما واسه موبایلا و داشتن یه سایت به طور کاملً عکس العمل گرا هستش. ما در مقاله ای کامل و تکمیلی، به مبحث موبایل مارکتینگ پراختیم و در اون راه و روشای پیشرفت بخشیدن به کسب وکارها از راه موبایلا رو آموزش دادیم.

سئو

مقاله در رابطه: موبایل مارکتینگ چیه و چیجوری در اون موفق شیم؟

۴٫ بازاریابی با شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

شبکه ها و رسانه های اجتماعی از جمله پر رفت و آمدترین جاهایی هستن که کاربران اینترنتی امروزی در اونا هستن. میلیاردها کاربر از سراسر دنیا در این شبکه ها فعالیت می کنن و همین موضوع باعث شده تا شبکه های اجتماعی به بستری استثنائی واسه تجارتا به خاطر ایجاد پل ارتباطی مناسب با مشتریان و تبلیغ اجناس و سرویس هاشون تبدیل شن. بحث اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی داغه و بهتره بدونین حجم خیلی از این محتوای به اشتراک گذاری شده به وسیله کاربران، ً تبلیغات شرکتا و کار و کاسبیای گوناگونه.

حضور این تعداد خیلی زیاد از مخاطبین در این شبکه ها باعث شده تا شما بتونین در بین اونا مشتریان هدف دار رو پیدا کرده و از اونا مشتریان وفادار بسازین. پس باید تمرکز زیادی روی بحث شبکه های اجتماعی داشته باشین تا بتونین از پتانسیل شدیدا بالای این رسانه ها به نفع خودتون استفاده کنین. ما در مقالات دیگری از مدیروب به معرفی راهکارهای موثر واسه کسب موفقیت در این شبکه ها اشاره کردیم.

بیشتر بدونین: ۱۰ مزیتی که بازاریابی شبکه های اجتماعی واسه کسب و کارا داره

۵٫ بازاریابی با توانایی وب پوش (Web Push Marketing)

چند وقتیست که با پیشرفته تر شدن مرورگرهای اینترنتی، قابلیتی با عنوان پوش اخطار (Push Notifications) هم در دسترس کاربران قرار گرفته. این توانایی درواقع یه سیستم اطلاع رسانی سریعه که میشه اونو روی وب سایتا راه اندازی کرد تا در مواقع نیاز، اعلانات دلخواه شما از این روش واسه کاربرانی که به سایت شما اجازه دریافت این اعلانات رو داده باشن ارسال شه. این روش بعد از ایجاد شدن به سرعت واسه کاربرده های تجاری استفاده شد و خیلی سریع به راهی بسیار جذاب و نوین واسه باخبر کردن کاربران و مخاطبین تبدیل شد.

شمام می تونین از راه این توانایی، مبادرت به فرستادن پیام و اطلاعات تشویق کننده واسه کاربران و مخاطبین سایت خود کنین. یافته های نشون میدن به کار گیری پوش اخطارا می تونه تا دست کم ۳۰% افزایش بازدید و دست کم ۲۰% افزایش فروش رو به دنبال داشته باشه. اما درست مثل بحث ایمیل مارکتینگ و SMS  مارکتینگ، زیاده روی در این مورد می تونه نتیجه عکس بده. این توانایی حالا خوبیش اینه هم در مرورگرهای دسکتاپی و هم در مرورگرهای موبایلی قابل استفاده س. نکته باحال اینجاس که این اطلاعات حتی در صورت بسته بودن مرورگر واسه کاربران، بازم فرستاده میشه.

در سیستمای خونگی (ویندوز) این اعلانات به صورت یه اخطار در سمت راست پائین (محل اطلاع رسانیای ویندوز) نشون داده می شه. در موبایلای هوشمند هم این اعلانات به صورت اخطارای عادی واسه کاربر نمایان می شه. مثلا دیجی کالا و مجموعه اپلیکیشنای اسنپ خوب از این توانایی واسه جلب توجه مشتریان خود استفاده کردن و تخفیفات و پیشنهادات لحظه ای خود رو از این روش واسه کاربران ارسال می کنن.

۶٫ تبلیغات کلیکی (PPC)

همزمان با فعالیت در روشای گفته شده، می تونین شرایط کسب وکار اینترنتی خود رو با به کار گیری تبلیغات اینترنتی مخصوصا تبلیغات کلیکی موسوم به PPC بیشتر از قبل رونق بدین. گوگل به عنوان دارنده بزرگترین سیستم و شبکه تبلیغاتی آنلاین، این کار رو واسه شما راحت می کنه. شما می تونین با سفارش تبلیغ خود روی کلمات کلیدی دلخواه، در یافته های جستجوهای گوگل واسه کلمات جستجو شده مربوط به کلید واژه انتخابی شما، در صفحات اول قرار گرفته و از همین روش صدها و هزاران کلیک و بازدید دریافت کنین.

این حجم از بازدید شانس شما رو واسه جذب مخاطبین معمولی به مشتری بسیار زیاد می کنه. تبلیغات کلیکی بیشتر واسه کسب وکارهایی استفاده می شه که بنا به هر دلیلی قادر به به کار گیری بازاریابیای دیگه نیستن و دوست دارن تا از این روش مخاطبین خود رو پیدا کنن. اما اگه شما از تبلیغات PPC در کنار دیگه بازاریابیا استفاده کنین، پیشرف چشم گیر کسب وکار خود رو می بینین.

بیشتر بدونین: تبلیغات اینترنتی چیه؛ شکلای جور واجور و امتیازات به کار گیری اون

۷٫ راه اندازی کمپینای سئو

سایت شما واسه دیده شدن در اینترنت به سئو نیاز داره. سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو گسترده ترین مبحث در بازاریابی اینترنتیه و صدها بخش و روش هدف دار جور واجور داره. پروسها و کمپینای سئو می تونن آهسته و پیوسته باشن و یا سریع و خطری! تلاش کنین از راه هایی که واسه رسوندن سایت شما در زمان کم به یافته های اول صفحات جستجو استفاده می شن دوری کنین. این راه و روش ها در مباحثی با عنوان سئوی کلاه رنگی شناخته می شن. بهتره خوب با این مسئله آشنا شید چون که در صورت نداشتن اطلاعات کافی در این مورد، ممکنه سایت شما به وسیله موتورهای جستجو جریمه شه.

مقاله در رابطه: تعریف سئوی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری و فرق اونا با همدیگه

۸٫ برندسازی و کسب اعتبار

به عنوان آخرین نکته از این فهرست، باید به مسئله برندینگ اشاره کرد. مسئله ای که کمتر تجارتی درک صحیحی از اون داره. برندسازی به صورت تموم و کمال به شرط نوع رفتار شما در قبال مشتریاس. اگه بتونین خوب یه پل ارتباطی دوستانه و نزدیک با مخاطبین خود برقرار کنین، قدم اصلی واسه معتبر کردن برند خود رو به درستی ورداشته اید. به همین منظور می تونین از بازاریابیای در رابطه مثل بازاریابی با نظرات مشتریان بهره مند شید. روشای زیادی واسه افزایش بازدید و رفت و اومد بازدیدکنندگان از سایت شما هست اما وقتی این روش ها هدف دار نباشن، پس این حجم از بازدیدهای بی هدف چه سودی واسه شما داره؟ در این شرایط تنها راه شما ایجاد یه رابطه قابل اعتماد واسه کاربرانه. با کمک روش هدف دارای مربوط به برندینگ می تونین اعتماد مشتریان رو به دست بیارین و از همین روش مشتریان ثابت و وفادار داشته باشین.

مقاله در رابطه: ۷ روشی که می تونین با اونا مشتریان ثابت بیشتری جذب کنین

بازاریابی نوع مشتری به تجارت (C2B) به چه صورته؟

با اینکه در حالت عادی و به ظاهر همه معاملات تجاری از طرف یه تجارت به یه مصرف کننده صورت میگیره، اما جالبه بدونین که یه جور تجارت برعکس با عنوان بازاریابی مشتری به تجارت (Customer to Business) هم هست که طی اون، مصرف کننده با ایجاد یه فرصت مهم، تجارت مخاطب خود رو به مشتری تبدیل می کنه! مثلا تجارتای زیادی هستن که از مشتریان حرفه ای و کاربلد خود میخوان تا واسه محصولاتشون نقد و بررسی جفت و جور کنن. بعد اون مشتری از دیدگاه یه مصرف کننده (دیدگاهی که بیشتر تجارتا نمی تونن خیلی راحت از راه اون مبادرت به تولید و ارائه اجناس کنن) شروع به بررسی و مطالعه یه محصول یا سرویس از یه کسب وکار می کنه.

در مرحله اول اینجور اقدامی باعث می شه تا مدیران اون کسب وکار با دیدگاه تکامل یافته یه مشتری روبه رو شن و از همین روش اشکالات، اشتباهات و پیشنهادای مفیدی که مصرف کنندگان به دنبالش هستن رو متوجه شده و بعد بتونن اونا رو در اجناس و سرویسای بعدی خود اعمال کنن. در قدم بعدی، این نقد و بررسیا به خود مشتریان و مصرف کنندگان دیگه هم که اطلاعات کافی از اجناس اون تجارت ندارن کمک می کنه تا با علم بیشتری به خرید بپردازند. این اطلاعات در بیشتر وقتا اونقدر کافی هستن که مشتریان دیگه هم با مطالعه اون بیشتر از قبل واسه خرید اون محصول یا سرویس تشویق شن.

مثال روشن این مورد رو میشه در شرکتای نرم افزاری و بازی سازی دید. خیلی از این شرکتا با ایجاد بستری مناسب واسه دریافت نقد و بررسیای کاربران و در ازای پرداخت نقدی یا دیگه هدایای مشابه، از متخصصین و کاربلدهای اون بخش دعوت می کنن تا به معرفی و بررسی محصولاتشون بپردازند. با اینکه بیشتر این نوع نقد و بررسیا عمومی و بدون پرداخت هزینه نوشتن می شن، اما منظور ما نقد و بررسیای کامل و کاملیه که به وسیله افراد متبه تولید می شن. نوع دیگه این نوع بازاریابی واسه نقد و بررسی کنندگان گدجتای دیجیتالیه.

امروزه خیلی از متخصصین فعال در بخش IT در ازای دریافت هزینه از طرف شرکتا، مبادرت به نقد و بررسی اجناس اونا (و البته با سیاستای حمایتی) می کنن و از جایی که کاربران دنیا به این افراد متخصص اعتماد دارن، از راه بررسیای اونا به مشتریان اون اجناس تبدیل می شن. اینجور نوع تجارتی با اینفلوئنسر مارکتینگ شباهت زیادی داره. تجارت C2B هم اینکه در نوع دیگری هم هست و در اون، تجارتای جور واجور ایده های خاص مصرف کنندگان رو قبل اینکه شرکت دیگری اون ایده رو انحصاری یا اجرایی کنه، از اونا خریداری می کنن.

ایده

نتیجه گیری

بازاریابی B2C در بستر اینترنت رابطه تنگاتنگی با نکات گفته شده داره. واقعا رعایت نکردن راه و روشای گفته شده باعث می شه تا شما کوچیک ترین پیشرفتی در بحث این نوع بازاریابی نداشته باشین. موفقیت یا شکست در بازاریابی تجارت به مصرف کننده به طور کاملً به نوع تعاملات یه تجارت با مشتریان بستگی داره. پس تحت هر شرایطی یادتون نره که تموم تلاش شما باید جلب اعتماد کاربران باشه. اعتماد و اعتبار دو عامل اصلی هستن که واسه کاربران بسیار مهم هستن. پس باید با نکاتی که در این مقاله به اونا گفته شد تلاش کنین تا نام تجاری خود رو معتبر کنین و بعد از این اعتبار واسه جلب مشتریان جدید و ثابت کردن مشتریان قدیمی استفاده کنین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: بازاریابی B2C  و راهنمای کامل اجرا اون