افزایش سرعت سایت و ۲۳ راهکاری که باید درباره آن بدانید

افزایش سرعت سایت و 23 راه حلی که باید درباره اون بدونین

چکیده این مطلب : انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۰۹ ۰ نظر ۴,۶۵۸ بازدید

افزایش سرعت سایت ازجمله مؤثرترین راه های کسب رتبه بهتر، افزایش فروش، جذب بازدید و ترافیک بیشتره. به خاطر همین هرچه بیشتر بتونین سرعت سایت تون رو زیاد کنین، موفق تر هستین.

مبحث افزایش سرعت وب سایت یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین مباحث موجود در بازاریابی اینترنتی به حساب میاد. ما پیش تر هم در مقاله های زیادی به این موضوع که سرعت بارگذاری یه وب سایت رابطه مستقیمی با موفقیت یا شکست اون وب سایت داره اشاره کرده ایم. اما این بار ما در مقاله  پیش رو می خوایم به تموم جزئیات و نکات اصلی و فرعی در مورد موضوع افزایش سرعت سایت بپردازیم. 

اجازه بدید قبل اینکه به بحث اصلی مقاله وارد شیم، چند مورد از دلایلی که نباید این مسئله رو دست کم گرفت بازگو کنیم. ما به دلایلی اشاره می کنیم که به صورت تجربی و علمی ثابت شده ان. تازگیاً سرعت بارگذاری یه وب سایت به یکی از فاکتورهای اصلی در مورد موفقیت در بازاریابی اینترنتی تبدیل شده. پیش تر اینجور مسئله ای به این اندازه مهم نبود. شاید دلیل اصلی اینجور مسئله ای افزایش قابل توجه درصد توقع کاربران و هم اینکه سریع تر شدن اینترنت های امروزیه. اما موضوع مهم تر به رقابت نزدیک رقبا ربط داره. درگیری ها و رقابت ها در بین تجارت های آنلاین بسیار نزدیک شده و حالا می توان گفت که چند ثانیه تأخیر مساویه با شکست کم کم و بدون چون و چرای یه تجارت آنلاین.
 


 

متخصصین فعال در مبحث بهینه سازی وب سایت ها و موتورهای جستجو طی یه تحقیق کامل به این نتیجه رسیدن که فقط یه ثانیه تأخیر بیشتر در بارگذاری یه سایت برابره با:

  • ۷% اندازه کمتر تبدیل کاربران به مشتری
  • ۱۶% افت رضایت مشتریان
  • ۱۱% بازدید کمتر از صفحات وب سایت شما

با اینجور آمار و ارقامی می توان گفت که این روزا چه ما بخوایم و چه نخوایم مسئله سرعت بارگذاری یه سایت شدیدا اهمیت پیدا کرده. کاربران امروزی هوشمند تر از قبل بوده و با اطلاعات و آگاهی بیشتری در فضای مجازی فعالیت می کنن. سطح توقع اونا نسبت به سال های قبل به مراتب بالا رفته و به خاطر وجود صدها وب سایت حریف، این کاربران با کوچیک ترین بهونه ها هم ممکنه وب سایت شما رو ترک کنن. سرعت کم لودینگ یه سایت شاید بهونه بزرگی به نظر نرسه اما مطمئن باشین واسه کاربران اهمیت زیادی داره.

اونا دیگه مثل قدیم که سرعت اینترنت ها پائین تر بود و مردم واسه باز شدن یه سایت مدت زیادی صبر می کردن، نیستن و دیگه صبر و تحمل زیادی واسه اتلاف وقت خود ندارن. اونم در نسلی که سرعت اینترنت های امروزی روز به روز در حال زیاد شدنه. به هر حال در دنیای مدرن امروز و رقابت پر طاقت و سمج بین وب سایت ها، سرعت کم بارگذاری یه سایت توجیهی نداره. به جز موارد گفته شده، وب سایت هایی که سرعت بارگذاری کمتری داشته باشن از دید موتورهای جستجو هم رتبه های مناسبی نمی گیرند. یه چند وقت پیش گوگل رسماً به روشنی اعلام کرد که سرعت بارگذاری یه سایت به جمع فاکتورهای اصلی رتبه بندی سایت ها اضافه شده.
 

منظور از سرعت بالا دقیقاً چه مقداره؟

با در نظر گرفتن پارامترهای الان و پیشرفت صنعت بهینه سازی وب سایت ها، منابع معتبر جهانی سرعت ۱ ثانیه واسه لود شدن یه وب سایت رو بهترین حالت ممکن می دانند. اما استاندارد این مدت زمان ۱ الی ۳ ثانیه س. در واقع اگه بارگذاری سایت شما تا ۳ ثانیه به طول بی انجامد شما هیچ مشکلی از این دید ندارین.

اگه سرعت بارگذاری سایت شما از ۳ ثانیه بیشتر شه و تا ۷ ثانیه طول بکشه شما بازم در بازه استاندارد قرار دارین اما به هر حال اندازه کمتری از ترافیک و بازدید کاربران رو دریافت می کنین. اگر زمان بارگذاری به بیشتر از ۱۰ ثانیه برسه یقیناً شما با مشکل مواجه می شید و اگه تلاش نکنین که این مدت زمان رو کم کنین، طولی نمی کشد که با مشکلات خیلی خیلی از سمت کاربران و موتورهای جستجو رو به رو شید.

البته باید گفت با اینکه سرعت اینترنت اپراتورها و سرویس دهنده های ایرونی طی سالای گذشته افزایش زیادی داشته، اما بازم سرعت میانگین اینترنت ایران از حد استاندارد جهانی بسیار پائین تره. به هر حال باید اقرار داشت که واسه وب سایتای ایرونی ۱ الی ۲ ثانیه تأخیر بیشتر هم قابل قبول هستش.

افزایش سرعت سایت

سرعت مناسب واسه یه سایت ایرونی چقدره؟

سرعت استاندارد بارگذاری کامل واسه یه سایت ایرونی با شرایط گفته شده، باید چیزی بین ۳ الی ۷ ثانیه باشه. شما باید سرعت بارگذاری وب سایت خود رو به صورت دائمی چک کنین و اگه وقتی این مقدار طولانی تر شد، با روشی که در ادامه گفته شده تلاش کنین سرعت سایت خود رو بیشتر کنین.

بد نیس نگاهی به آمار ثبت شده زیر در مورد یافته ها به دست اومده در مورد سایت های بهینه نشده بندازیم :

  • ۴۷% مردم سایت هایی که بین ۱ الی ۳ ثانیه بارگذاری می شن رو بهتر می دونن و از تموم وب سایت های مشابه انتظاری دارن.
  • ۵۷% بازدیدکنندگان یه سایت که سرعت بارگذاری اون بیشتر از ۵ ثانیه باشه رو در اسرع وقت ترک کرده و از مراجعه دوباره به اون سایت ها دوری می کنن.
  • بیشتر از ۷۵% مراجعه کنندگان سایت ها و مشتریان فروشگاه های آنلاین، به محض اینکه تأخیر و سرعت پائین یه سایت رو ببینن به سایت های حریف مراجعه می کنن.
  • سایتی که در ۵ ثانیه بارگذاری شه ۲۲% بازدید صفحات کمتر، ۵۰% اندازه خروج بیشتر کاربران و ۲۲% اندازه کمتر تبدیل کاربر به مشتری رو به نسبت یه سایت که در عرض ۱ الی ۳ ثانیه بارگذاری می شه، تجربه می کنه.
  • سایت های فروشگاهی که سرعت بارگذاری کمی داشته باشن ممکنه ۸% از خریدهای ماهیانه خود رو خیلی راحت از دست بدن.
  • طی یه تحقیق تخصصی درباره فروشگاه های آنلاین، ۵۲% از صاحبان این فروشگاه ها فکر می کنند که سرعت بالای لود شدن صفحات به جذب هر چی بیشتر مخاطبین وفادار و مشتریان ثابت کمک زیادی می کنه و ۴۴% این افراد یادآوری کردن که کاربرانی که از شرایط وب سایت و سرعت پائین بارگذاری اون دل خوشی نداشته باشن، نه فقط سایت نامبرده رو به بقیه معرفی نمی کنن، بلکه به بقیه پیشنهاد می کنن از سایت های دیگه به جای سایت شما استفاده کنن.
  • یافته های نشون میدن که به کار گیری سیستم "نوار پیشرفت یا Progress Bar" که مقدار حجم بارگذاری شده یه وب سایت رو نمایش می دهد، در روند رضایت مقطعی کاربران اثر داره. چون در اینجور حالتی دست کم کاربران از وقتی که باید در انتظار باشن، تا حدودی باخبر می شن. این حالت خیلی بهتر از اینه که چندین ثانیه در صفحه ای کاملً یه رنگ منتظر بمونن و اطلاعی از اینکه چقدر باید صبر کنن نداشته باشن.

گزارشات وب سایت فروشگاهی  یکی از بهترین مثال ها واسه اینکه اهمیت سرعت بارگذاری یه وب سایت رو بهتر درک کنیم، است. این وب سایت تو یه چارت مقدار افزایش تعداد مشتریان و سوددهی خود رو بعد از اصلاح مشکلات و افزایش سرعت سایت منتشر کرد. یافته های منتشر شده به واقع حیرت انگیز هستن و نشون میدن که افزایش سرعت یه سایت به چه مقدار می تونه در جذب بیشتر کاربران و تبدیل کاربران معمولی به مشتریان کمک کنه. طبق گزارش اختصاصی این فروشگاه، فقط با ۱ ثانیه بهبود سرعت، اندازه تبدیل مشتریان این سایت ۲% زیاد شد.

هم اینکه جالبه که بدونین در سال ۲۰۱۵ گوگل به خاطر یه اشکال فنی ساده که منتهی به ۵ ثانیه تأخیر در بارگذاری Google.com شد، نزدیک به ۱۵% از ترافیک خود رو واسه چندین روز از دست داد! این در حالیه که اشکال فنی گفته شده در کمتر از یه ساعت شناسایی و رفع شده بود. آمازون هم یه بار با مسئله ای مشابه به مشکل خورد. چند سال پیش آمازون یه تست A/B آنلاین در سایت خود راه اندازی کرد، که منتهی به تأخیر یه ثانیه ای لود شدن صفحات به مدت دو هفته شد. همین مسئله درآمد اون ماه آمازون رو به مقدار زیادی کم کرد.

از دیگر مثال های موجود در این مورد می توان به سایت موزیلا اشاره کرد. وقتی که موزیلا سرعت بارگذاری سایت خود رو نزدیک به ۲ ثانیه بهتر کرد، تعداد دانلودهای مرورگر فایرفاکس به مقدار ۱۵٫۴% زیاد شد. این مقدار یعنی ۱۰ میلیون دانلود بیشتر در طول یه سال!

ما در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر مبحث افزایش سرعت سایت و دلایل مهم بودن اون می پردازیم و به شما هر اون چیزی که نیاز دارین تا بتونین در بحث افزایش سرعت سایت موفق عمل کنین رو بازگو می کنیم.
 

۱٫ انتخاب هاست و دامنه مناسب

اولین چیزی که واسه افزایش سرعت سایت مون باید به اون به درستی توجه کرد و با دقت اون رو انتخاب کرد، بحث اولیه فنی یا همون خدمات میزبانی هاست و دامنه است. خیلی از وب مسترها بدون توجه به این مسئله از هر سرویس دهنده ای که به ظاهر مناسب تره و یا سرویس های ارزون قیمت تری ارائه می کنه، سرویس خود رو خریداری می کنن. همین موضوع یه بی احتیاطی بزرگ به حساب میاد و می تونه خیلی راحت تر از چیزی که فکرش رو بکنین، اولین قدم شما رو با شکست رو به رو کنه.

واسه این بخش، نه فقط انتخاب درست شرکت سرویس دهنده مهمه، بلکه انتخاب درست نوع سرور، نوع هاست و خدمات هم بسیار مهم هستن. مثلا یکی از اشتباهاتی که به مقدار قابل توجهی منتهی به کاهش سرعت بارگذاری یه سایت می شه، به کار گیری خدمات میزبانی اشتراکیه که در اون یه سرور به صورت اشتراکی واسه راه اندازی چندین سایت مورد استفاده قرار می گیرد. به کار گیری هاست های اشتراکی شاید هزینه کمتری داشته باشه، اما یقیناً در آینده و وقتی که بازدیدهای شما زیاد شه واسه شما دردسر ساز می شه.

میزبانی اختصاصی و اشتراکی

بی توجهی به مقدار پهنای باند، نوع سیستم عامل، مشخصات سخت افزاری سیستم های سرور و مسائلی مثل این همه می تونن باعث شن که حتی بهترین و بهینه شده ترین وب سایتا هم با کم شدن سرعت زیادی واسه بارگذاری رو به رو شن. پس پیشنهاد می کنیم قبل اینکه در مورد شرایط وب سایت خود تصمیم خاصی بگیرین، قبل از هر چیز سرویس خدمات میزبانی اون رو به درستی انتخاب و کانفیگ کنین. به کار گیری هاست های ابری با سرورهای قدرتمندی که از هاردهای SSD بهره مند هستن، پیشنهاد مناسبی واسه راه اندازی یه سایت حرفه ایه.

آموزش پیشنهادی: ویدئوی آموزش راه اندازی هاست و دامنه

هاستینک
 

۲٫ انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب

تموم نقاط قوت و ضعف یه وب سایت در مرحله دوم به سیستم مدیریت محتوای اون مربوط می شه. انتخاب یه سیستم ناجور واسه مدیریت یه وب سایت، اشتباه بزرگیه که خیلی از وب مسترها اون رو مرتکب می شن. از نظر کارشناسان، سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System که در بازاریابی آنلاین اون رو CMS می شناسن، مهمترین عنصر واسه تأثیرگذاری بیشتر یه وب سایت از جنبه های مختلفه. ً یکی از این جنبه ها سرعت بارگذاری کامل یه سایته.

با اینکه تعداد زیادی سیستم مدیریت محتوا عرضه شده، اما بازم بعضی از اون ها به خاطر امکانات بیشتر از جمله متن باز بودن و رایگان بودن اعتبار بیشتری هم دارن. اما به جز بحث امکانات، سیستم های مدیریت محتوا از دید سرعت، امنیت و مسائل مشابه هم فرق هایی هر چند کم با همدیگه دارن.

ما در ادامه به معرفی کوتاه ۵ مورد از بهترین CMS های امروزی می پردازیم :

-وردپرس (WordPress)

سیستم مدیریت محتوای  که الان محبوب ترین و کارآمدترین CMS در بین کاربرانه، بر مبنای PHP و MySQL پایه گذاری شده و واسه اولین بار در سال ۲۰۰۳ معرفی شد. از کاربران آماتور گرفته تا وب مسترهای حرفه ای، همه می تونن از این CMS به خاطر ساخت وبلاگ، سایت، فروشگاه و انجمن ها بهره مند شن. وردپرس رایگان و متن بازه و هر کسی که  کمی علم برنامه نویسی وب داشته باشه می تونه محتویات قالب وردپرس رو ویرایش کرده و تغییرات اساسی و بنیادی در اون بسازه. وردپرس بسیار سبک بوده و از دید سرعت و بارگذاری انتخاب خیلی مناسبی می باشه. هم اینکه می توان با بهینه سازی های بیشتر و به کار گیری افزونه های منتشر شده در این مورد، سرعت بازدهی اون رو به مراتب بیشتر هم کرد.

-دروپال (Drupal)

سیستم مدیریت محتوای Drupal که در بین سیستم های مدیریت محتوا از جمله قدیمی ترین و کاربردی ترین اونا به حساب میاد، یه سیستم مدیریت محتوای تحت وب به صورت متن باز می باشه که اولین نسخه پایانی اون در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. دروپال به خاطر استانداردهای مخصوص خود و هم اینکه امنیت بالا به معروفیت رسیده. به کار گیری دروپال خیلی راحت وردپرس و جوملا نیس و به خاطر همین موضوع بیشتر طرفداران این CMS جزو کاربران سطح حرفه ای هستن. دروپال براساس زبون PHP طراحی شده و یه نرم افزار چندسکویی (Cross-platform) است.

-جوملا (Joomla)

Joomla بعد از وردپرس شایدً محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای وب به حساب میاد. جوملا هم درست مثل وردپرس در سال ۲۰۰۳ ارائه شد و هم اینکه به صورت متن باز عرضه شده. جوملا براساس یه سیستم انحصاری بلاگینگ طراحی شده. با اینکه امکانات کلی این سیستم به پای وردپرس نمی رسد اما سادگی و مفهومی بودن جوملا باعث شده تا کاربران آماتور هم بتونن خیلی راحت از راه پنل مدیریتی اون وب سایت یا وبلاگ خود رو اداره کنن.

-هاب اسپات (HubSpot)

HubSpot نرم افزاری تحت وب و چندمنظوره واسه ساخت و راه اندازی وب سایت های تجاریه. واسه این CMS حرفه ای و تجاری از سیستم بازاریابی ربایشی (Inbound Marketing) استفاده شده. هاب اسپات به وب مسترها کمک می کنه تا با کمک وسایل انحصاری، بتونن اجناس و سرویس های خود رو واسه شبکه های اجتماعی و شبکه های بازاریابی به اشتراک بذارن. هاب اسپات هم اینکه به ابزارهایی واسه بهینه سازی موتورهای جستجو، بررسی وب و مدیریت حرفه ای محتوا مجهزه و از جمله سرویس های حرفه ای واسه تجارت های فعال به حساب میاد. اما مسئله ای که شاید باعث شده این CMS به اندازه دیگه نرم افزارهای تحت وب محبوبیت نداشته باشه، رایگان نبودن نسخه های اصلی اون هستش. هاب اسپات به نسبت یه نرم افزار تحت وب واسه تجارت های کوچیک و سایت های معمولی هزینه خیلی زیادی در بر داره. به همین خاطره که بازار هدف این CMS تجارت های تخصصی و حرفه ای هستن. قیمت نسخه پایه هاب اسپات نزدیک به ۲۰۰ دلار واسه هر ماه می باشه. نسخه Pro با قیمت ۸۰۰ دلار و نسخه Enterprise با قیمت بسیار زیاد ۲۴۰۰ دلار واسه هر ماه قابل خریداری هستن.

-اسکوآر اسپیس (Squarespace)

SquareSpace پلتفرمی تحت وب واسه راه اندازی وب سایت های پیش فرض و از قبل آماده شده. این پلتفرم بیشتر مناسب کسانیه که خواهان راه اندازی سریع یه وب سایت با قالب های زیاد و پیش فرض هستن. Squarespace هم اینکه دارای وسایل بررسی و سئو بوده تا بشه با کمک اونا با سرعت بیشتری وب سایت ایجاد شده رو به موتورهای جستجو معرفی کرد.

نکته مهم دیگری که باید در مورد CMSا به اون توجه کافی داشت، اینه که همیشه آخرین نسخه CMS در حال استفاده رو نصب کرده و سیستم مدیریت محتوای خود رو به روز نگه دارین. افزونه ها و ماژول های نصب شده روی سایت رو هم به همین ترتیب به آخرین نسخه های موجود ارتقا بدید.

۳٫ فعال سازی توانایی ذخیره سازی یا کش مرورگر (Browser Caching)

فعال سازی توانایی ذخیره سازی یا کش مرورگرها، می تونه به مقدار بسیار زیادی سرعت بارگذاری وب سایت شما واسه کاربران رو بیشتر کنه. این روش هم اینکه از بهترین راه های بهبود تجربه کاربریه. کش یا Caching به روند ذخیره سازی اطلاعات موجود در وب سایت شما از جمله فایل های چندرسانه ای، عکس ها، فایل های مربوط به قالب و کدنویسی اون (فایلای CSS , JavaScript و اسناد HTML) در مرورگر کاربران گفته می شه.

در این حالت، فایل های نامبرده فقط واسه بار اول نیاز به لود شدن و ذخیره سازی دارن. واسه دفعات بعد احتیاجی به دانلود دوباره فایل ها به خاطر بارگذاری کامل یه وب سایت نیس. از همین رو کاربران در دفعات بعدی مراجعه به یه سایت، با سرعت چندین برابر بیشتر اون سایت رو به صورت کامل باز می کنن. با اینکه امروزه تموم مرورگرهای مشهور و معروف این توانایی رو به صورت خودکار اعمال می کنن، اما بعضی از سایت ها دسترسی های لازم واسه اینجور کاری رو به مرورگرها نمی بدن. شما باید از این مسئله مطمئن شین و اگر توانایی Browser Caching در سایت شما فعال نبود، با تغییرات ساده در کدنویسی سایت و یا به کار گیری افزونه ها و پلاگین هایی که در همین زمینه معرفی شدن، این مشکل رو برطرف کنین. همونطور که گفته شد، این توانایی فقط واسه بازدیدکنندگانیه که بیشتر از یه بار وب سایت شما رو به صورت کامل باز کرده باشن و واسه بازدیدکنندگانی که واسه بار اول وارد سایت شما می شن کاربرد خاصی نداره. اما می توان با به کار گیری بعضی وسیله ها و افزونه های مشابه، سایت ها رو واسه بازدیدکنندگان جدید هم بهینه کرد.

مثلا اگه از WordPress استفاده می کنین، می تونید از افزونه های بسیار کاربردی مثل  و یا  استفاده کنین و اگه از Drupal استفاده می کنین، می تونید از نرم افزار تحت وب  استفاده کنین. سیستم مدیریت محتوای Joomla ابزاری پیش فرض واسه این مورد داره که می تونید از بخش System>Global configuration و از قسمت Cache settings به اون دسترسی داشته باشین.

روند Caching

همونطور که در تصویر بالا می ببینن، در اولین درخواست از سمت کلاینت (مرورگر کاربر) سرور اصلی اون رو دریافت کرده و به اون رسیدگی می کنه. سرور کش که انگار واسطه ای مجازی بین این دوه، اطلاعات رو از سرور اصلی دریافت کرده و در اختیار مرورگرها قرار می دهد. این روند در صورت فعال بودن توانایی Browser Caching فقط در دفعه اول صورت می گیرد. در عکس دوم می بینیم که فرستادن درخواست های بعدی و مشابه درخواست های اول، فقط بین سرور کش و کلاینت صورت می گیرد. بخاطر این، فرستادن درخواست ها و دریافت جواب ها با سرعت خیلی بیشتری انجام می شه.

به همین خاطر، افزونه ای کامل با عنوان PHP Accelerator هست که انگار با همین سیستم فعالیت می کنه و از راه  Caching سرعت بارگذاری سایت های PHP رو به مقدار زیادی بهبود می بخشه. افزونه نامبرده بوسیله سرویس دهنده های جور واجور واسه وب سایت هایی که تحت زبون PHP برنامه نویسی شده ان ارائه می شه. واسه رسیدن به لیست این سرویس دهنده ها می تونید اینجا کلیک کنین.

 

۴٫ به کار گیری توانایی Expires Headers 

Expires Headers قابلیتیه که به مرورگرها اجازه می دهد تا نسخه کش شده (ذخیره شده) از یه صفحه رو، به جای هر بار بارگذاری دوباره نمایش بدن. با نگاهی ساده به این توانایی می توان گفت که امتیازات به کار گیری Expires Headers شامل موارد زیره :

  • کاهش مدت زمان لودینگ فایل ها بوسیله سرور
  • کاهش مدت زمان بارگذاری صفحات سایت
  • کاهش به کار گیری پهنای باند سرور
  • جلوگیری از ترافیک های بی مورد و افت سرعت انتقال داده ها

بذارین کمی بیشتر درباره این بحث توضیح بدیم. همونطور که در بخش قبلی گفتیم، مرورگرها واسه نمایش و بارگذاری یه صفحه از یه سایت، درخواست هایی به سرور ارسال می کنن. وقتی اولین باری که یه سایت تو یه مرورگر به صورت کامل بارگذاری شد، اطلاعات تکمیلی اون در قسمت کش (Cache) مرورگر یا حافظه موقت اون ذخیره می شه. Expires Headers به مرورگرها این امکان رو می دهد تا وقتی که اونا وارد یه سایت شدن، به جای اینکه شروع به فرستادن درخواست و بارگذاری تک تک بخش های سایت کنن، همون نسخه ذخیره شده و دست نخورده ای که از قبل در حافظه موقت خود ذخیره کرده ان رو نمایش بدن. تنها نکته ای که این توانایی رو با توانایی Browser Caching متفاوت می کنه، امکان تعیین فرمت فایل ها و مدت زمان ذخیره شدن اونا هستش. با به کار گیری اینجور قابلیتی، تعداد دانلود و فرستادن درخواست های بی مورد شدیدا کاهش می یابد و کاملا معلومه که همین مسئله در آخر به نفع شما هستش؛ چون که منابع سایت و پهنای باند سرور شما کمتر از قبل مورد استفاده قرار گرفته و در نتیجه سرعت سایت شما بهبود پیدا می کنه.

 

Expires Headers چیجوری کار می کنه؟

چگونگی کار این سیستم خیلی ساده س!. شما با قرار دادن یه کد در فایل htaccess سرور خود، امکانی رو جفت و جور می کنین تا از طریق توانایی نامبرده به مرورگرها دستور بدید که تا چه وقتی اطلاعات کش شده رو در حافظه موقت خود ذخیره کنن. پس تا وقتی که این اطلاعات در حالت ذخیره شده باشن، در هر بار مراجعه اون مرورگر به وب سایت شما، دانلود و رد و بدل کردن اطلاعات خاصی صورت نمی گیره. جالبه بدونین امکانه کردن این کد واسه بعضی فایلا و فرمتای خاص و یا کل یه صفحه هست.

نکته منفی به کار گیری سیستم Expires Headers اینه که کاربران آپدیتای لازم مثل تغییر بعضی فایلا رو دریافت نمی کنن. هم اینکه اگه این سیستم فعال بوده و شما قالب سایت خود رو تغییر بدید، ممکنه کاربران زیادی تغییرات رو تا آخر پیدا کردن زمان تعیین شده مشاهده نکنن. پس پیشنهاد می شه با احتیاط از توانایی Expires Headers استفاده کنین و حتی امکان فقط فایلا و بخشایی از سایت رو جزو این مورد بذارین که قرار نیس واسه مدتا تغییری در اونا صورت بگیره. البته باید گفت، اگه به اشتباه مدت زمان کمی واسه هر فرمت در نظر بگیرین، پهنای باند سایت شما از حالت عادی هم بیشتر استفاده میشن.
 

روش به کار گیری Expires Headers

وارد کنترل پنل سرور خود شده و از راه بخش مدیریت فایل، به فولدر اصلی هاست وارد شده و فایل htaccess رو با یه ویرایشگر متنی باز کنین. بعد کد مورد نظر رو در این فایل اضافه کرده و اون رو ذخیره کنین. واسه مشاهده این کد از این لینک استفاده کنین. همونطور که در کدها می ببینن، فرمت های خاص به مدت زمان های خاص مشخص شده ان. شما قادر هستین تا این فرمت ها و یا مدت زمان های مشخص شده رو خیلی راحت ویرایش کنین. مثلا فایل های تصویری jpeg به مدت یه سال در حافظه مرورگرها ذخیره می شن. این فرمت در بخش image/jpeg و مدت زمان اون در خط جلوئی یعنی ۱ year مشخص شده ان. اگه می خواهید مدت زمان مربوطه رو به سال وارد کنین، کافیه عدد ۱ رو تغییر بدید و اگه می خواهید این زمان رو به ماه حساب کنین، جای year کلمه month وارد کرده و به جای عدد ۱ تعداد ماه های دلخواه رو وارد کنین.

به کار گیری سیستم Expires Headers موردی نیس که اگه اون رو انجام بدین مشکلی واسه سایت و سرعت بارگذاری اون پیش بیاد. چون که مرورگرها در حالت عادی به صورت پیش فرض اینجور قابلیتی دارن و واسه چندین ماه فایلای یه سایت رو ذخیره می کنن. اما با فعال سازی این توانایی شما در واقع مرورگرها رو از دانلود اطلاعات تکراری منع می کنین. به هر حال انجام این عمل شاید به اراده کردن گروهی و مشاوره های بیشتری نیاز داشته باشه.

 

۵٫ فعال سازی توانایی Gzip Compression

هممون با پروسه فشرده سازی فایلا خوب آشنا هستیم. فرآیندی که طی اون فایل های جور واجور رو تو یه فایل فشرده (فایل Zip یا Rar) قرار داده و باعث کاهش چشم گیر حجم اون فایل یا فایل ها می شیم. توانایی Gzip Compression هم از همین روش استفاده می کنه. در واقع شما با کمک این توانایی، می تونید بعضی از فایل های موجود در هاست و وب سایت خود رو بهینه و فشرده کنین تا با این کار حجم پایانی وب سایت کاهش پیدا کنه.

کارکرد اصلی این سیستم شامل فایل های اصلی کدنویسی قالب یه سایته. Gzip Compression مواردی مثل فایلای CSS یا HTML رو به روشی نوین بهینه سازی می کنه. از جمله کارایی که در Gzip Compression واسه این نوع فایل ها صورت می گیرد، حذف فضاهای خالی بین کدها و کدهای بدون استفاده س. این تغییرات بیشتر در فایلای استایل یه قالب، صورت می گیرد تا بشه از راه اون حجم پایانی اون صفحه یا صفحات رو به مقدار محسوسی کم کرد. یافته های و آمار نشون میدن به کار گیری این توانایی می تونه تا ۷۰% حجم یه صفحه رو کم کنه! این مقدار باعث می شه تا سرعت بارگذاری سایت شما بهبود مناسبی پیدا کنه.

توانایی فشرده سازی Gzip باید در سرور سایت شما فعال سازی شه. مرورگرهای جدید چه نسخه های دسکتاپی و چه نسخه های موبایلی این سیستم رو پشتیبانی می کنن. وقتی یه مرورگر یه وب سرور رو بارگذاری می کنه، توانایی Gzip رو بررسی می کنه تا اگر توانایی Gzip در اون سرور فعال بود، از راه اون فایل های اصلی وب سایت رو بارگذاری کنه. اگر این توانایی فعال نباشه، مرورگرها به نسخه پیش فرض مراجعه کرده و سایت نامبرده رو در حالت عادی بارگذاری می کنن که در این حالت به مراتب زمان بیشتری واسه لود کردن همه اطلاعات نیاز هستش.

Gzip Process

چگونگی فعال سازی Gzip Compression
 

-Wordpress:

از جایی که بیشتر این مدل وسیله ها بوسیله افزونه ها در وردپرس ارائه می شه، واسه این مورد هم ما به شما افزونه ای واسه فعال سازی خودکار این توانایی معرفی می کنیم. افزونه WordPress Gzip Compression به شما امکان فعال کردن توانایی Gzip Compression در کمترین زمان ممکن رو میده.
 

-Joomla:

سیستم مدیریت محتوای جوملا به صورت پیش فرض توانایی Gzip Compression رو در تنظیمات خود قرار داده. واسه فعال سازی اون می تونید از بخش تنظیمات و برابر با راهنمای تصویری زیر دست به کار شین:
Gzip Compression Joomla
 

 

Gzip Compression Joomla

Gzip Compression Joomla


-Drupal:

واسه راه اندازی Gzip در دروپال، می تونید از ماژول انحصاری این سیستم یعنی CSS GZip استفاده کنین. البته این ماژول مدت هاست که به روزرسانی نشده و ممکنه روی نسخه های جدید دروپال به درستی فعال سازی نشه. پس اگه دروپال دارین، پیشنهاد می کنیم از راه عمومی که در ادامه میگیم استفاده کنین.

فعال سازی Gzip Compression از راه فایل htaccess (روش عمومی)

اگه از راه های بالا موفق به راه اندازی Gzip Compression نشدید، می تونید با یه ویرایش ساده فایل htaccess این توانایی رو در سرور خود فعال کنین. کافیه کدی که در این لینک قرار گرفته رو کپی کرده و به فایل htaccess اضافه کنین و بعد اون رو ذخیره کنین. اگه با قرار دادن این کد توانایی Gzip به سایت شما اضافه نشد، کد قبلی رو حذف کرده و این کد جانشین رو در فایل htaccess بذارین. هم اینکه اگر وب سرور شما NGINX می باشه، کدی که در این لینک هست رو کپی کرده و در فایل کانفیگ (Config) سرور اضافه کنین.

توجه: قبل از هرگونه ویرایش و تغییر محتویات فایل htaccess یه بک آپ از این فایل جفت و جور کنین تا اگر کدهای اضافه شده باعث ایجاد مشکل در سایت شد، بتونین خیلی سریعً مشکل رو برطرف کنین.
 

چیجوری فهمیده که Gzip Compression به درستی تنظیم و فعال سازی شده؟

کافیه وب سایت checkgzipcompression.com رو باز کرده و نشانی سایت خود رو در فیلد مورد نظر وارد کنین. بعد این وسیله به شما نشون می دهد که سایت شما توانایی Gzip رو دارا می باشه یا خیر. هم اینکه این سایت درصد و مقدار حجم کم شده نسخه اصلی و نسخه فشرده شده سایت شما رو هم به شما نمایش میده.

Gzip Test Result
 

۶٫ حذف افزونه های غیر لازم

با پیشرفته تر شدن CMS ها و وسایل آنلاین، تماشاگر گسترش هر چی بیشتر پلاگین ها (افزونه) هم هستیم. هر پلاگین واسه اینکه فعال شده و اجرا شه نیاز به منابع و ارسال و دریافت اطلاعات مختلفی داره. هرچه این منابع بیشتر باشن، سرعت بارگذاری پایانی وب سایت هم کمتر می شه. بخاطر این باید از نصب پلاگین های اضافی و غیر کاربردی دوری کرده و اگه الان مواردی رو نصب کرده اید که دیگه به اونا احتیاجی ندارین، اونا رو غیرفعال و یا خط بزنین. نصب کردن زیادتر از اندازه پلاگین ها نه فقط باعث افت سرعت بارگذاری یه سایت می شه، بلکه از دید امنیتی هم خطرساز هستش. هم اینکه بیشترین مشکلات یه سایت به خاطر نصب این گونه پلاگین ها هستش.

شما می تونید با یه آزمون و خطای ساده فهمیده باشین کدوم افزونه ها سرعت بیشتری از سایت شما رو گرفته ان. واسه این کار کافیه تک به تک اونا رو غیرفعال کرده و بعد سرعت بارگذاری سایت خود رو چک کنین تا ببینین تغییری در اون صورت گرفته یا خیر. با کمک این روش می تونید متوجه پلاگین های ناجور شید. هم اینکه اگه از وردپرس استفاده می کنین، می تونید از افزونه استفاده کرده و با سیستم عیب یابی اون، پلاگین ها رو بررسی کنین. افزونه P3 پلاگین هایی که باعث کاهش سرعت سایت می شن رو به شما معرفی می کنه. P3 به جز این مورد، به شما در شناخت بهتر افزونه های مورد استفاده کمک می کنه. ممکنه بعضی از این پلاگین ها سرعت گیر باشن، اما حضورشون حیاتی باشه. پس اگه مطمئن نیستین کدوم موارد باید باقی بمونن و کدوم یکی حذف شن، افزونه <span dir="

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *