احتمال اجرای طرح کاهش حداکثر سرعت خودرو در تمام جاده ‌های کشور

آمار تصادفات جاده ای و به دنبال اون زخمیا و قربانیان اون هر سال در عید نوروز افرایش زیادی داره. هر سال با فرا رسیدن عید نوروز مقامات از کاهش کشته های تصادفات رانندگی در بازه مسافرتای نوروزی خبر میدن اما هنوز آمار کشته های تصادفات نوروزی بالاست.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: کمیسیون ایمنی راه ها به زودی درباره کاهش بیشترین حد سرعت خودروا اعلام نظر می کنه.

داوود کشاورزیان، معاون قبلی وزیر راه و شهرسازی و رئیس قبلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در همایش مجمع جهانی راه (پیارک) که در چهارم آذرماه سال ۹۵ برگزار شد، اعلام کرد: این سازمان، به دنبال کاهش بیشترین حد سرعت خودروای سواری در آزادراها، بزرگراه ها، راه های اصلی و راه های فرعی هر کدوم به اندازه ۱۰ کیلومتر بر ساعته تا با اجرای این طرح، بیشترین حد سرعت در آزادراها از ۱۲۰ به ۱۱۰، در بزرگراه ها از ۱۱۰ به ۱۰۰، در راه های اصلی از ۹۰ به ۸۰ و در راه های فرعی از ۸۰ به ۷۰ کیلومتر بر ساعت کم بشه.

ایشون از فرستادن این طرح به کمیسیون ایمنی راه ها واسه بررسی و تصویب احتمالی اون و اجرای طرح در نوروز ۹۷ خبر داده بود که تماشاگر اجرای اون نبودیم.

حالا پس از گذشت یه سال، دوباره قراره طرح کاهش بیشترین حد سرعت خودروا در جاده های برون شهری در کمیسیون ایمنی راه ها مطرح شه.

دلیل اصلی بیشتر تصادفات، سبقت غیرمجاز، توجه نکردن به جلو، انحراف به چپ و خستگی راننده اعلام شده. در عین حال بعضی از کارشناسان، مشکلات فنی خودروها و جاده ها رو هم از عوامل بالا بودن آمار تصادفات می دونن.

مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با یکی از رسانه ها با اشاره به افزایش آمار کشته ها در تصادفات جاده ای طی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، حتی از معاون قبلی وزیر مستعفی راه و شهرسازی هم پیشی گرفته و اعلام کرد: باید بیشترین حد سرعت در جاده ها، بین ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر کم بشه و بیشترین حد سرعت مجاز در جاده ها ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت باشه.

: مسئولان در عکس العمل به این پیشنهاد اعلام می کنن که تغییر تابلوهای سرعت در جاده ها واسه دولت هزینه بسیاری داره، اما اگه هزینه های مربوط به تصادفات از جمله تلفات جاده ای، درمان مجروحین و پشتیبانیای دولت از معلولان رو در نظر بگیریم، اصلاح تابلوهای سرعت هزینه ای به دنبال نداره.

کیانپور اضافه کرد: با کم شدن سرعت مجاز در جاده ها، شک نداشته باشینً اندازه تلفات و شدت تصادفات کاهش زیادی پیدا می کنه و میشه بعد از برنامه ریزی دقیقی واسه اصلاح جاده ها و بهبود کیفیت خودروها صورت داد.

مهرداد تقی زاده، معاون قبلی حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و دبیر قبلی کمیسیون ایمنی راه ها در گفت و گوی سال گذشته خود گفت: این طرح (کاهش بیشترین حد سرعت خودروا ) وقتی می تونه توجیه داشته باشه که ببینیم بیشترین تلفات ما در فاصله سرعت ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت اتفاق می افته یا خیر؟

ایشون اضافه کرد: اگه بیشترین اندازه تلفات ما در جاده ها، بالای سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشه، کاهش ۱۰ کیلومتری سقف سرعت دیگه فایده ای نداره. از طرف دیگه هم اگه بیشترین تعداد کشته های جاده ای در کمتر از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت باشه، دیگه کاهش ۱۰ کیلومتری بیشترین حد سرعت بی معنا هستش.

دبیر شورای تخصصی حمل و نقل مرکز تحقیقای مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: من شخصاً اجرای این طرح رو دارای توجیه نمی دونم و فکر نمی کنم مشکل ما در بخش ایمنی راه ها و تعداد کشته های جاده ای، سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشه.

در ایران حوادث رانندگی پس از آلودگی هوا بیشترین قربانیان رو میگیره. با وجود افزایش ایمنی و روند رو به کاهش آمار تلفات جاده ای در ایران، این تصادفات بازم مهمترین عامل مرگ و میر در کشور بحساب میان.

شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفت و گویی با بیان اینکه بررسی کاهش بیشترین حد سرعت در جاده ها در کمیسیون ایمنی راه ها در دست بررسیه، گفت: یکشنبه در یکی از کارگروها بررسی و اعلام نظر می شه.

دبیر کمیسیون ایمنی راه ها با بیان اینکه طرحی که سال گذشته واسه کاهش سقف سرعت خودروها اعلام شده بود، مربوط به خودروهای حمل و نقل عمومی بود، گفت: طرح گذشته مربوط به همه ناوگانه که در حال بررسیه.

دولتا می تونن بخش بزرگی از عوامل تصادفات رانندگی رو با بالا بردن استانداردهای جاده ای، ایجاد قوانین ایمنی خودرو و فرهنگ سازی و آموزش درست رانندگان نابود کنن.

به گفته دبیر شورای عالی هماهنگی ترابری، مدیریت سرعت در جاده ها از اهمیت بالایی برخورداره.

عبدالهاشم حسن نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که در گفت و گویی، از منتفی شدن این طرح در روزای آخر سال قبل به دلیل نبود استقبال مردم از کاهش بیشترین حد سرعت خودروا در جاده ها خبر داده بود دوباره با تأیید ارسال طرح کاهش بیشترین حد سرعت خودروا در جاده ها به کمیسیون ایمنی راه ها گفت: این طرح در صورت تصویب هم به تعطیلات نوروز ۹۸ نمی رسید.

: اگه بحثای کارشناسی در این مورد به جامعه منتقل شه، شاید برداشت درستی از اون نشه؛ باید بذاریم به جمع بندی مثبت یا منفی پایانی برسیم. چون الان روزانه ۸ میلیون تردد در جاده های کشور داریم که میانگین طول تردد در بعضی روزا به ۲۵۰ کیلومتر هم می رسه؛ پس آثار اتخاذ اینجور تصمیمی روی جامعه بسیار بالاست.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تأکید کرد: در صورت تصویب این طرح، باید منطق طرفداران اون به اندازه ای قوی باشه که راضی عمومی در رانندگان و مردم بسازه و به علمی بودن اونم جهت با ارتقای ایمنی راه ها مطمئن شن. اما هنوز این طرح در دست بررسیه و پایانی نشده.

محمد بخارایی رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه ها درباره کاهش بیشترین حد سرعت خودروا در جاده ها با بیان اینکه سرعت بالا و انحراف به چپ مهم ترین موضوعا در ایمنی جاده ها هستش، اعلام کرد: غیر از فرستان دستورالعملا، گسترش فرهنگ رانندگی ایمن و تردد با سرعت مطمئنه هم در کاهش سوانح جاده ای اثرگذاره. ضمن اینکه ویژگی فیزیکی راه ها هم در کاهش سوانح مؤثره.

ایشون اضافه کرد: با در نظر گرفتن اینکه کلی سوانح جاده ای ما متأثر از سرعت بالاست، ایجاد محدودیت در سقف سرعت می تونه در کاهش سوانح و تلفات جاده ای تاثیرگذاری بالایی داشته باشه.

به گفته عضو کمیسیون ایمنی راه ها، در اسپانیا با کم شدن ۲۰ کیلومتری بیشترین حد سرعت خودروا و رسوندن سقف سرعتی به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در مورد آزادراهای برون شهری و بیشترین حد ۶۰ کیلومتر بر ساعت در بزرگراه های درون شهری، کاهش تصادفات به ۴۰ درصد رسیده.

بخارایی تأکید کرد: لازمه ما هم در ایران اینجور فرآیندی رو طی کنیم؛ به خصوص که تولیدات داخلی وسایل نقلیه ما آسیب پذیری بالایی دارن و در تصادفات جاده ای با شدت پایین هم اندازه کشته ها و تلفات زیاد میشه.

از نظر کارشناسان پس از آموزش رانندگان و فرهنگ سازی در مورد رعایت مقررات رانندگی، باید کیفیت ایمنی جاده ها و خودروها رو بالا برد تا هر تصادف جاده ای ساده ای منتهی به کشته شدن سرنشینان خودرو نشه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *