ایجاد انگیزه در دانش آموزا با چند راه حل موفق 

ایجاد انگیزه در دانش آموزا با چند راه حل موفق 

تا حالا هیچکی نگفتهه که تدریس به علم آموزان کار آسانیه. ایجاد انگیزه در دانش آموزا هم به مراتب سخت تره. فرقی نمی کنه شما معلم یک مدرسه ی آسون باشین یا هنرستان، تشویق علم آموزان به یادگیری کار دشواریه. روشای زیادی هست که به شما کمک می کنه بتونین محیطی خوشحال و هیجان انگیز رو واسه شاگردان خود فراهم کنین. اگه معلم هستین و یا با علم آموزان و فضای آموزشی سروکار دارین، خوندن این مقاله رو به شما پیشنهاد می کنم.

ایجاد انگیزه در دانش آموزا چه تاثیری روی یادگیری و رفتار اونا داره؟

۱. انگیزه اثر مستقیمی روی سعی واسه رسیدن به اهداف مشخص داره. انگیزه اهداف مشخصی رو ترسیم می کنه که افراد واسه رسیدن به اون سعی می کنن. پس انگیزه روی انتخابایی که دانش آموزا می کنن اثر می ذاره. به عنوان مثلا، انگیزه که تعیین می کنه دانش آموز در کلاس هنر ثبت نام کنه یا فیزیک، بعد از مدرسه مستقیم به خونه برگردد تا تکالیف فردایش رو بکنه یا در برنامه های فوق برنامه مدرسه شرکت می کنه.

۲. انگیزه باعث می شه سعی و انرژی دانش آموز زیاد شه. انگیزه که تعیین می کنه دانش آموز حتی سخت ترین تکالیف مدرسه اش رو با علاقه و اشتیاق انجام می ده یا همیشه از زیر کارا شونِه خالی کنه.

۳. انگیزه که شروع یک کار و ادامه دادن اونو ممکن می کنه. انگیزه وقتی رو که علم آموزی روی کاری می ذاره افزایش می ده و نقشی تعیین کننده در یادگیری و رسیدن به هدف داره.

۴. انگیزه فرآیندهای شناختی رو بهبود می ده. شاید عجیب به نظر برسه، اما انگیزه واقعا روی نوع اطلاعات و نحوه ی پردازش اونا اثر می ذاره، چون که علم آموزانِ با انگیزه با احتمال بیشتری به درس توجه نشون میدن و سعی می کنن درس رو بفهمن. عوضش دانش آموزا بی انگیزه فقط به شکلی مصنوعی سعی می کنن فرآیند یادگیری رو پشت سر بگذارنند.

۵. انگیزه که تعیین می کنه کدوم نتایج تشویق کننده و کدوما تنبیه کننده هستن. مثلا علم آموزانی که انگیزه ی زیادی واسه شاگرد اول شدن یا گرفتن نمره های خوب دارن، با گرفتن نمره ۲۰ تشویق می شن و اگه نمره ایی پایین بگیرن احساس بدی دارن و واسه گرفتن نمره بالا بیشتر سعی می کنن.

۶. در آخر، انگیزه باعث می شه کارکرد دانش آموزا بهبود یابد. تموم دلایلی که تا الان به اونا اشاره کردیم، یعنی سعی، همت، فرآیندهای شناختی، همه و همه به بهتر شدن کارکرد منجر می شن.

اما چه جوری در دانش آموزا انگیزه بسازیم؟

بخش اول: آماده کردن فضای درس خوندن

۱. ایجاد یک فضای مثبت و امیدوار کننده

ایجاد انگیزه در دانش آموزا کار دشواریه. علم آموزان در طول زمان تحصیل خود با معلمای زیادی سروکار دارن. موضوعی که واسه یک دانش آموز ممکنه جالب باشه، شاید واسه دانش آموز دیگر جذابیت نداشته باشه. نبود انگیزه مانع بزرگی در برابر پیشرفت تحصیلی علم آموزانه و تموم سعی معلم و والدین برطرف کردن این مشکلات و فراهم کردن محیط مناسب واسه یادگیری بیشتره.

زمانی دانش آموز به حرف معلم خود گوش می ده که تونسته باشه، رابطه خوبی با اون برقرار کنه و به اون ثابت شه که چیزی که قراره در کلاس درس یاد بگیره براش مفیده. وقتی دانش آموز مطمئن شه که معلم بهترین فرد واسه کمک کردن به اوه، با اشتیاق بیشتری در کلاس حاضر می شه و به درس گوش می ده.

۲. احساس خوبی در علم آموزان بسازین

  • سخنران باشین. همیشه ایده و طرحی تو ذهن خود داشته باشین و سعی کنین اونو در زمان مناسبی ارائه کنین. زیاد صحبت نکنین. خودرأی و مستبد نباشید. اطلاعات مفیدی واسه ارائه در کلاس داشته باشین، با هوش باشین و بی ترس، چیزی که رو که تو ذهن تون میگذره، بگید. یک معلم خودرأی و مستبد نمیتونه کارکرد موفقی هم داشته باشه.
  • با اشتیاق درس بدین. حالت چشم و حتی بعضی وقتا لبخند کنایه آمیز معلم به یک دانش آموز ممکنه همه اشتیاق و انگیزه ی اونو از بین ببره. حتی اگه موضوعی رو دوست ندارین طوری رفتار نکنین که علم آموزان فهمیده باشن. وقتی شما نسبت به موضوعی علاقه نشون میدید، حرف شما واسه شاگردان باورپذیرتر می شه.
  • پرانرژی باشین. شور و اشتیاق چیزی مسریه. اگه سرکلاس پرانرژی باشین، بعیده علم آموزی سر کلاس چرت بزنه. پس همیشه با انرژی سر کلاس حاضر شید.
  • ظاهر منظم داشته باشین. واسه اینکه بتونین اثر خوبی روی علم آموزان داشته باشین، لازمه قبل از رفتن به کلاس درس از خوب بودن ظاهر خود مطمئن شید. با توجه به اهمیتی که پوشش و لباس معلم روی علم آموزان داره، پیشنهاد می شه معلم در انتخاب لباس وسواس بیشتری داشته باشه.

۳. سنگ تموم بذارین

واسه رسیدن به هدف خود بیشتر سعی کنین، حتی بیشتر از تلاشی که ممکنه هر معلم دیگری بکنه. اگه علم آموزی تکلیف خود رو به موقع انجام نمی ده، بعد از کلاس با اون صحبت کنین و در انجام تکلیف کمکش کنین، شاید لازم باشه روش مناسب انجام تحقیق رو دوباره براش توضیح بدین. اگه احساس می کنین هنوزم متوجه موضوع نشده نشون دادن تکالیف انجام شده ی علم آموزان دیگر ممکنه بتونه به اون کمک کنه. اگه تنبلی می کنه، با صحبت شما دیگر بهونه ای واسه ادامه این روند نخواهد داشت و اگه نمی دونست چه جوری باید تکالیفش رو بکنه، با مشاهده ی تکالیف دیگر علم آموزان و کمک شما، مشکلش برطرف میشه.

  • با دقت به همه سؤالات علم آموزان جواب بدین و مطمئن شید که متوجه درس شدن. یاداوری کنین که فقط یه بار با دقت جواب اونا رو میدید. قبل از پایان کلاس حتما مطمئن شید شاگردان درس رو کامل یاد گرفتن.
  • البته بین سنگ تموم گذاشتن واسه علم آموزان و اجازه سوء استفاده دادن به اونا از زمین تا آسمان فرقه. باید در وقت نیاز به اونا کمک کرد ولی هر جا فهمیدین که از اعتماد و سعی شما سوء استفاده می شه و یا خط قرمزهای شما رو زیر پا گذاشته ان، همون جا کار رو متوقف کنین و تذکر بدین.

۴. اطلاعات بیشتری در مورد موضوع درس در اختیار علم آموزان بذارین

اگه دوست دارین علم آموزان نسبت به موضوع در حال تدریس علاقه بیشتری از خود نشون بدن، سعی کنین، موضوعات درسی رو بیشتر گسترش بدین. همیشه اطلاعات خود رو برابر با علم روز، به روزرسانی کنین و آخرین اخبار دور و بر موضوعات درسی رو در اختیار علم آموزان بذارین. مثلا، اگه معلم علوم هستین هم می تونین یک مقاله علمی رو سر کلاس واسه شاگردان خود بخونین یا خلاصه ای از یک مقاله و تصاویر مربوط به اونو به علم آموزان نشون بدین و بعد سؤالاتی در مورد مقاله، تصاویر و بعضی جملات اون از علم آموزان بپرسید و ببینین چقدر از مطلب رو فهمیده ان. به علم آموزان علاقه مند بگید اگه دوست دارن یک نسخه از این مقاله رو واسه مطالعه بیشتر از شما دریافت کنن.

توجه داشته باشین که علاقه مند کردن علم آموزان به درس و موضوعات درسی، مهم ترین وظیفه ی یک معلم خوبه. هدف معلم فقط فراهم کردن مطالب آموزشی و ارائه اونا به دانش آموزا نیس.

۵. تکالیفی به علم آموزان بدین که به رشد اونا کمک کنه

تکالیف و پروژه هایی که به علم آموزان میدید، باید علاوه بر اینکه باعث رشد خلاقیت علم آموزان می شه جنبه ی سرگرمی هم داشته باشه. مثلا، فعالیت فوق برنامه ای واسه کلاس علوم یا هر کلاس دیگری طراحی کنین، مثل بازدید از موزه ی زندگی وحش واسه درس علوم کودکان. یا از علم آموزان بخواهید یادداشتی در مورد موضوع درس بنویسند و واسه تشویق اونا، یادداشت یا مقاله نوشته شده رو چاپ کنین و در کتابخونه ی مدرسه یا محله در دسترس بقیه بذارین.

مطلب مرتبط :   ، باغبانی، قرارداد، باغات

استفاده از این روش و یا اجرا روشای متفاوت دیگر به معلم بستگی داره. ممکنه معلم این برنامه ها رو در ساعت کلاس بکنه یا واسه جلوگیری از تداخل موضوع پروژه با درس و کمبود وقت، زمان دیگری رو به اون اختصاص بده.

۶. شوخ طبع باشین

خوشحال و شوخ طبع بودن معلم در کلاس موجب توجه بیشتر علم آموزان به درس می شه. همیشه فضایی شادی در کلاس بسازین، با این کار علم آموزان رابطه بهتری با معلم و مدرسه برقرار می کنن. اگه رفتار معلم در کلاس درس خشک و جدی باشه، علم آموزان نمی تونن رابطه خوبی با معلم برقرار کنن. هرچه فضای کلاس خوشحال تر باشه، انگیزه ی علم آموزان واسه یادگیری هم بیشتر می شه. البته ایجاد تعادل در حفظ یک فضای خوشحال که از کنترل هم خارج نشه، از مهارتای یک معلم خوبه.

۷. لیاقت خود رو ثابت کنین

معلم باید بتونه علم آموزان رو قانع کنه به صحبت هاش گوش دن. اگه دوست دارین علم آموزان در مورد ی درسی انگیزه ی بیشتری واسه مطالعه داشته باشن، باید استعدادها و تواناییای خود رو به نمایش بذارین. فقط یک معلم نباشید. در کاری که قراره انجام بدین، بهترین باشین. با غرور و تکبر صحبت نکنین. معلم می تونه الگوی خوبی واسه شاگردان خود باشه، پس موفقیتا و تجربه های خوب خود رو در موردایی که احساس می کنین می تونه واسه علم آموزان جالب و مفید باشه، تعریف کنین. علم آموزان رو مجبور به حرف زدن نکنین. ایجاد یک رابطه دو طرفه و سوال و جواب بهترین روش واسه داشتن یک رابطه خوبه.

اگه علم آموزان احساس کنن شما وظیفه ی خود رو نمی دونین، از این فرصت واسه تنبلی کردن در انجام تکالیف استفاده می کنن و یا اگه تصور کنن شما توجهی به درس ندارین از خوندن دقیق مطالب آموزشی سرباز میزنن.

۸. به حالات روحی علم آموزان بیشتر توجه کنین

اگه علم آموزی دچار افسردگی شده و یا حس می کنین حال خوبی نداره، بعد از کلاس با اون صحبت کنین. موقع سؤال کردن به چشمهایش خیره نشید. اگه تمایل نداشت در مورد مشکلش صحبت کنه، اصرار نکنین، مگه اینکه مطمئن شید مشکل خیلی جدیه. فقط بگید که احساس کردین، کمی گرفته. بحث رو ادامه ندین و سراغ کار خود برید. همین قدر که دانش آموز احساس کنه مورد توجه شما قرار گرفته، کافیه.

  • توجه معلم به دانش آموز حس خوبی رو در اون ایجاد می کنه و باعث می شه با سعی و انگیزه ی بیشتری سر کلاس حاضر شه. اما اگه احساس کنه معلم اصلا متوجه تغییر حالت روحی اون نمی شه، دچار سرخوردگی می شه و انگیزه اش رو واسه درس خوندن و حضور در کلاس از دست می ده.
  • بعضی وقتا معلم می تونه با توجه به شرایط، قوانین و اصول کاری خود رو عوض کنه. این کار موجب افزایش اعتماد علم آموزان به معلم می شه. وظیفه ی معلم پیدا کردن مشکل و سعی واسه رفع اینه (حتی اگه فکر می کنین دانش آموز هیچ مشکلی نداره و فقط تنبلی می کنه). به علم آموزی که تکالیفش رو انجام نداده، فرصت بیشتری بدین و کمی موضوع تحقیق رو آسون تر و یا میزان تکالیف رو کمتر کنین. بعضی وقتا کمی انعطاف لازمه، اما باید این موضوع رو واسه علم آموزان توضیح بدین که قرار نیس همیشه این اتفاق بیفته.

۹. از علم آموزان بخواهید نظرات خود رو بگن

اگه علم آموزان احساس کنن که در کلاس درس فقط شما صحبت می کنین و نظر اونا واسه شما اهمیت نداره، انگیزه ای واسه حضور در کلاس و گوش دادن به درس ندارن. اما اگه نظر اونا رو در مورد یک موضوع خاص سیاسی، یک متن ادبی یا میزان اعتبار یک آزمایش علمی بپرسید، علاقه بیشتری به موضوع درس نشون میدن و ایدها و نظرات خود رو در کلاس مطرح می کنن. اگه احساس کنن معلم به حرفای شون گوش می ده، از لاک خود بیرون بین و در بحثای کلاسی شرکت می کنن.

  • توجه داشته باشین که بین تشویق کردن علم آموزان به شروع یک بحث سالم و بیان نظرات بی پایه که هیچ کمکی به پیشرفت موضوع درس نمی کنه، فرق زیادیه. بحث رو مدیریت کنین و از علم آموزان خواهش کنین هیچ حرفی رو بی سند و مدرک نزنند.
  • البته، اگه شما معلم ریاضی و یا زبون هستین و فرصت کمتری واسه ایجاد اینجور مباحثی در کلاس دارین، سعی کنین اطلاعات جذابی در مورد درس آماده کنین و در کلاس طرح کنین.

۱۰. علم آموزان رو به بحث کردن و ایجاد فضای خوشحال در کلاس تشویق کنین

اگه در تموم مدت کلاس فقط شما صحبت کنین، کلاس واسه علم آموزان کسل کننده می شه و باید انتظار چرت زدن علم آموزان رو هم داشته باشین. دنبال راهی باشین که علم آموزان در تموم مدت حضور در کلاس، با اشتیاق به درس گوش کنن. از علم آموزان هم بخواهید در کلاس مشارکت داشته باشن. سؤال بپرسید ولی همه علم آموزان رو مخاطب سؤال خود قرار ندین، بهتره یکی از علم آموزان رو صدا بزنین و سؤال خود رو مستقیم از اون بپرسید، وقتی سؤال از کل کلاس پرسیده می شه، فقط علم آموزانی که جواب سؤال رو بلد هستن در بحث شرکت می کنن.

استفاده از این روش باعث می شه علم آموزان قبل از کلاس هم درس رو بخونن و با شوق و انگیزه ی بیشتری در کلاس حاضر شن، چون احساس می کنن قراره نظرات اونا هم در کلاس شنیده شه.

۱۱. قبل از تشویق کردن، با روحیات و ویژگیای شاگردان خود آشنا شید

اگه واسه اولین باره که وارد یک کلاس می شید و در اولین برخورد به علم آموزان بگید: «شما افراد خارق العاده ای هستن و قراره در این کلاس یاد بگیرین که چیجوری می تونین دنیای خود رو عوض کنین»، مطمئنا علم آموزان حرف شما رو باور نمی کنن و ارزشی واسه این حرفا قائل نمی شن. چیزی که در اون لحظه علم آموزان فکر می کنن، اینه که چیجوری شما بی هیچ شناختی در مورد اونا، اونقدر آسون نظر میدید. چیجوری توقع دارین که دنیا رو تغییر دن وقتی هنوز واسه اونا توضیح نداده اید که منظور شما از دنیا چیه؟ چیجوری ممکنه از همه افراد یک جور توقع داشت و البته حق با آنهاست.

  • بیشتر معلما تصور می کنن، همه علم آموزان مثل هم هستن و خیلی آسون نظرات خود رو میگن ولی یک معلم خوب و حرفه ای می دونه که خصوصیات و ویژگیای علم آموزان با هم متفاوته.
  • حتی از گفتن عبارت «بعضی از شما» هم خودداری کنین. (فراموش نکنین که بعضی از این علم آموزان وکیل می شن و بعضی دکتر و یا شغلای دیگر). صحبتای خود رو برابر با شرایط کلاس تغییر بدین.
  • کمی شوخ طبع باشین و طوری صحبت کنین که علم آموزان باور کنن شما چیزایی در مورد اونا میدونید و انتظاراتی هم از اونا دارین. وقتی خودتون رو به علم آموزان ثابت کنین، اونا هم تموم سعی خود رو می کنن تا خودشون رو به شما اثبات کنن.

۱۲. به علم آموزان نشون بدین چرا لازمه این درسا رو یادبگیرند.

اونا رو با موضوعاتی روبه رو کنین که قبلا کمتر به اون توجه کردن. موضوعات مربوط به مردم، جامعه، کشور و دنیا. هر چیزی که واسه شما مهمه. هر چیزی که فکر می کنین توجه به اونا انگیزه ی علم آموزان رو بیشتر می کنه. وقتی اعتماد اونا رو به دست آوردید، به حرف شما گوش می کنن، سعی می کنن درس رو یاد بگیرن حتی اگه علاقه ای به اون نداشته باشن بازم سعی خود رو می کنن.

  • ممکنه موضوعی که انتخاب کردین واسه علم آموزان جالب نباشه و ندانند این درس چه فایده ای داره. واسه اینکه علم آموزان اطلاعات بیشتری از درسی که قراره یاد بگیرن به دست بیارن و بدونن این دروس در آینده به چه دردی می خوره، می تونین یک کتاب یا روزنامه در مورد اثر مبحث آموزشی بر دنیای دور و زندگی اونا در کلاس معرفی کنین. وقتی علم آموزان اثر مباحث آموزشی رو در زندگی واقعی خود ببینند، علاقه بیشتری به درس نشون میدن و با انگیزه ی بیشتری درس رو دنبال می کنن.
مطلب مرتبط :   شیعیان، شیعه، خاورمیانه، تبار

بخش دوم: ایجاد رقابت

۱. از علم آموزان بخواهید درباره موضوع درس تحقیق کنن

وقتی از علم آموزان می خواید که روی یک موضوع به شکل گروهی یا انفرادی کار کنن، دیدن انگیزه و شور و اشتیاق اونا قابل وصف نیس. یک موضوع انتخاب کنین و به علم آموزان بگید در مورد اون تحقیق و تحقیق کنن. این کار موجب افزایش انگیزه و هیجان در علم آموزان می شه و سعی می کنن تا بهترین کار رو تحویل دن. سعی واسه آماده کردن پروژه و ارائه اون در کلاس، اشتیاق یادگیری رو در دانش آموزا افزایش می ده و شاید بشه این روش رو یکی از بهترین روش ها در تشویق علم آموزان به یادگیری معرفی کرد.

کار کردن گروهی علم آموزان روی یک موضوع مشخص، موجب افزایش انگیزه ی یادگیری در بین دیگر شاگردان کلاس هم می شه. ایستادن معلم در سر کلاس و درس دادن بی معطلی بی مشارکت دادن علم آموزان در بحث، خستگی شاگردان رو به دنبال داره، ولی دادن فرصت به علم آموزان واسه ارائه تحقیق و تحقیقای خود سر کلاس باعث سرحالی بیشتر فضای کلاس و درس می شه.

۲. علم آموزان رو به انجام کار گروهی تشویق کنین

کار گروهی به علم آموزان کمک می کنه تا همدیگه رو بهتر بشناسن و موضوعات رو از زاویه دیگری ببینند. کار گروهی موجب می شه علم آموزان انگیزه ی بیشتری واسه رسیدن به موفقیت داشته باشن. وقتی علم آموزان به شکل انفرادی کار می کنن انگیزه ی کمتری واسه فعالیت دارن. کار گروهی روش خوبیه که پیشنهاد می شه در برنامه تحصیلی علم آموزان گذاشته شه.

می تونین با استفاده از روشای مختلف بین گروه ها رقابت سالم بسازین. مثلا سؤال و یا موضوعی رو روی تخته بنویسین و از یک گروه بخواهید جواب اونو پیدا کنن. با همین روش می تونین میزان مشارکت علم آموزان رو در یافتن جواب درست بالا ببرین. البته باید سعی کنین این فضای رقابتی سالم از حالت تعادل خارج نشه.

۳. تکالیف بیشتری به علم آموزان بدین

دادن تکالیف و پروژه های بیشتر به علم آموزان کمک می کنه تا سطح علمی خود رو افزایش دن. مثلا، اگه معلم شیمی هستین و میدونید که بعضی از علم آموزان تمایل به کار تحقیقی بیشتری دارن، می تونین از اونا بخواهید گزارشی در مورد یک موضوع علمی جالب و بامزه تهیه کنن، مثلا روی کتاب دنیا در پوست گردو تحقیق کنن. این کار علاوه بر اینکه می تونه موضوع جالبی واسه علم آموزان باشه، سطح علمی اونا رو هم افزایش می ده و دید جدیدی نسبت به موضوعات این درس پیدا می کنن.

اگه معلم ادبیات هستین، می تونین از علم آموزان بخواهید در یک جلسه ی شب شعر شرکت کنن و گزارشی از اونو در کلاس ارائه دن. این روش اثر زیادی روی ایجاد انگیزه در دانش آموزا و تشویق اونا به یادگیری داره.

۴. گزینه های بیشتری رو در اختیار علم آموزان بذارین

قرار دادن گزینه های بیشتر واسه انجام دادن، انگیزه ی علم آموزان رو به یادگیری افزایش می ده. انتخابای بیشتر باعث می شه علم آموزان احساس استقلال بیشتری داشته باشن. اونا رو در انتخاب هم گروهی آزاد بذارین و یا چند موضوع رو واسه تحقیق پیشنهاد کنین و اجازه بدین علم آموزان طبق علائق شخصی و گروهی خود یکی رو انتخاب کنن.

۵. تشویق کنین

اگه به دنبال راهی واسه تشویق علم آموزان به یادگیری بیشتر هستین، بهتره نسبت به انجام تکالیف و فعالیتای کلاسی اونا بازخورد مناسب و شایسته ای نشون بدین. اگه بدونن نقاط قوت اونا در کجاست، انگیزه ی بیشتری واسه یادگیری و انجام تکالیف پیدا می کنن. بعضی وقتا نوشتن یک جمله در انتهای تکالیف درسی، نمره دادن و یا حتی یک کلام محبت آمیز می تونه انگیزه ی دانش آموز رو واسه یادگیری بیشتر کنه. وقتی علم آموزان احساس کنن شما از موفقیت اونا خوشحال می شید و این موضوع واسه شما اهمیت زیادی داره، سعی بیشتری واسه یادگیری می کنن.

اگه فرصت دارین می تونین واسه هر دانش آموز نموداری طراحی کنین که روند موفقیتش رو نشون بده. این توجه ویژه به رشد تحصیلی هر یک از علم آموزان، به اونا نشون می ده که شما چقدر به موفقیت اونا اهمیت میدید.

۶. انتظاراتی رو که از علم آموزان دارین، روشن و شفاف بگید

سرفصلا، خطوط قرمز و اصول کاری خود رو واسه علم آموزان شفاف بگید. اگه اونا هیچ تصوری در مورد دیدگاه ها و اصول و قوانین شما نداشته باشن و ندانند شما چه توقعی از شاگردان کلاس خود دارین، دچار سردرگمی می شن و انتظارات شمام برآورده نمی شه. داشتن دستورالعملا و اصول کاری شفاف و دادن جواب روشن به همه سؤالات علم آموزان در تشویق اونا به یادگیری بیشتر در کلاس مؤثر هستش.

قبل از انجام تکالیف، زمانی رو واسه جواب دادن به سؤالات علم آموزان اختصاص بدین. ممکنه علم آموزان وانمود کنن سؤالی ندارن ولی این شما هستین که باید با روش ای مناسب اونا رو مجبور به صحبت کردن کنین.

۷. هر جلسه رو فقط به یک موضوع یا کار اختصاص ندین

در هر جلسه می تونین مخلوطی از همه چیز داشته باشین، هم درس دادن و هم انجام تکلیف. با این کار شما یک کلاس کسل کننده، نخواهید داشت و علم آموزان هم انگیزه ی بیشتری واسه حضور فعال در کلاس دارن. مثلا، می تونین زمانی حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رو به درس دادن بدین و بعد تکلیفی رو به شکل گروهی حل کنین تا میزان درک و یادگیری علم آموزان از موضوع درس داده شده رو بررسی کنین. می تونین تمرینی رو روی تخته یادداشت کنین تا علم آموزان اونو حل کنن و یا فیلم کوتاهی رو مربوط به موضوع درس واسه شاگردان تون نمایش بدین. داشتن یک برنامه کلاسی پویا فضای بهتری رو واسه یادگیری فراهم می کنه.

واسه هر کلاس برنامه خاصی داشته باشین. می تونین برنامه رو روی کاغذ بنویسین و در کلاس نصب کنین. تا علم آموزان هم از اون آگاهی داشته باشن.

چند نکته

  • جوری وانمود کنین که فعالیتای کلاسی هیچ زحمتی واسه شما نداره. فرقی نمی کنه چه کاری انجام میدید، صحبت می کنین، درس میدید یا میز خود رو تمیز می کنین. جوری رفتار نکنین که انگار از این کار اکراه دارین و اونو از روی تمایل انجام نمی بدین.
  • نسبت به هر رفتاری واکنش فوری نشون ندین. علم آموزان باید احساس کنن که تدریس واسه شما در اولویت قرار داره و نه استفاده و نشون دادن قدرت معلمی.
  • خیلی آهسته صحبت نکنین. ممکنه علم آموزانی که در انتهای کلاس نشسته ان صدای شما رو روشن نشنوند و درس رو متوجه نشن.
  • رابطه معلم و شاگردی خود رو حفظ کنین. سعی نکنین دوست اونا شید، از بین رفتن رابطه معلم و شاگردی و مرزهای اون می تونه مشکلاتی رو واسه شما بسازه. سعی کنین یک معلم باقی بمونین، یک معلم خوب با روش ای متفاوت.
  • شمام یک آدم هستین و ممکنه بعضی روزها حال خوبی نداشته باشین، ناراحت یا عصبانی باشین، با این حال سعی کنین علم آموزان متوجه ی ناراحتی و گرفتاری شما نشن. معلم تکیه بعضی وقتا علم آموزانه، بخاطر این اگه احساس کنن شما قدرت کافی واسه حل مشکلات خود ندارین، اعتماد خود رو نسبت به شما از دست میدن.
  • همیشه نخندید. لبخند زدن رو به زمانای خاص و دانش آموز خاص محدود کنین.

برگرفته از: wikihow study

دیدگاهتان را بنویسید