2-7- تجارب جهانی
2-7-1- معرفی پروژه های موفق مترو در جهان
الف ) متروی کوپنهاگ
کوپنهاگ – دانمارک: اگر هر چیزی در دانمارک پوسیده و قدیمی بشود، سیستم حمل و نقل عمومی شهر کوپنهاگ چنین نخواهد شد. متروی این شهر در سال 2002 تکمیل شده است و سیستم حمل و نقل شهری به وسیله یک قطارهای دیگر شهری کامل شده است. قطارهای شهری مردم شهر کوپنهاگ را به مناطق اطراف کوپنهاگ و سایر نقاط دانمارک منتقل می کنند. از سوی دیگر سیستم دوچرخه سواری در این شهر به مردم اجازه می دهد تا دوچرخه هایی را که کرایه می کنند، در محل های دیگری غیر از محل اولیه تحویل دهند. در سال 2006، متروی شهر کوپنهاگ 98-99 درصد ضریب اطمینان دارد. سیستم قطار شهری در گوپنهاگ سیستم قطارهای اتوماتیک است که به وسیله کامپیوتر کنترل می شوند که هم امنیت و هم بهره وری آن را بالا می برد. بسیاری معتقدند که در مقایسه با وسایل نقلیه شخصی سیستم حمل و نقل شهر کوپنهاگ هم راحت و هم قابل اعتماد است. این مترو که از دو خط و ۲۲ ایستگاه تشکیل شده است و روزانه بیش از ۱۳۷٬۰۰۰ مسافر جابه‌جا می‌کند.
ب) متروی برلین – آلمان: ضریب بهره برداری در آلمان مساله ای است که همواره مطرح است اما در مورد سیستم حمل و نقل این کشور این عبارت بیشتر کارآمدی دارد. در شهر برلین شبکه ارتباطی زیر زمینی به نام یو باهن وجود دارد که در 132 کیلومتر شهر گسترده شده است. این سیستم به سیستم اس باهن که در واقع سیستم ریلی روی زمینی است متصل است. سیستم یوباهن تنها چند مورد تصادف داشته است و شبکه تلفن همراه در تمام تونل ها و ایستگاه هایآن آنتن دهی دارد. در ایستگاه ها هر 2 تا 5 دقیقه قطارها حرکت می کنند و این بستگی به ساعت های پر رفت و آمد و کم رفت و آمد روز دارد. حتی اگر در این شهر خواب بمانید برای رسیدن سر وقت به سرکارتان قطار در ایستگاه ها منتظر شما خواهد بود.

پ) ام تی آر هنگ کنگ هنگ کنگ، چین: به طور تقریبی 90 درصد از سفرهای شهری در شهر هنگ کنگ توسط سیستم حمل و نقل شهری انجام می شود. سیستم ریلی حمل و نقلی (ام تی آر) بیشترین حجم این حمل و نقل را برعهده دارد. این سیستم در روز 7 میلیون نفر را در مسیری 175 کیلومتری با قطارهایی که در هر شرایطی کاملا سر وقت حرکت می کنندجابه جا می کند. یکی از مزیت های اختصاصی در این قطارها استفاده از کارت های اختاپوس است که با شارژ آنها علاوه بر سوار شدن بر قطار می توانند در فست فودها غذا بخورند و هزینه های پارک و متر خود را بپردازند. علاوه بر این سیستم اینترنت و تلفن همراه نیز در تمام مسیر قابل ارائه به مسافران شهر هنگ کنگ است.

ث) سیستم متروی نیویورک نیویورک – امریکا: متروی نیویورک قدمتی 100 ساله دارد و مسیری 375 کیلومتری را در شهر می پیماید. قطارهای شهر نیویورک 24 ساعت و در تمام طول سال سرویس می دهند. با وجود آنکه از دهه 1970 سیستم امنیتی بالایی بر متروی نیویورک حاکم بوده است اما شرایط امنیتی آن از 11 سپتامبر 2001 ارتقا پیدا کرده است. روزانه 4.5 میلیون نفر از متروی این شهر استفاده میکنند.

مطلب مرتبط :  

ج) کلانشهر پاریس پاریس – فرانسه :
متروی پاریس قدمتی 110 ساله دارد و مسیری 214 کیلومتری را می پیماید. ایستگاه های قطار در پاریس به قدری به یکدیگر نزدیکند که در هیچ یک از شهرهای دیگر دنیا چنین امکانی وجود ندارد. ایستگاه های قطار ، بزرگترین ایستگاه های قطار دنیا هستند. این سیستم روزانه 4.5 میلیون نفر را جابه جا می کند. سیستم متروی پاریس به ترن های خارج شهری و اتوبوس ها متصل است. با وجود آنکه بسیاری بر این باورند که سیستم متروی شهر به اندازه کافی پاسخگوی مسافران شهری است اما خیابان های شهر نیز دارای مسیر مخصوص اتوبوس هستند.

م) لندن – انگلستان: متروی لندن که در زبان عامیانه به آن تونل می گویند، قدیمی ترین و طولانی ترین سیستم حمل و نقل زیر زمینی جهان است. مسیر حرکت متروی لندن 400 کیلومتر است که در سال 2007 ، یک میلیارد نفر از آن استفاده کرده اند. با وجود حجم بالای مسافر و مسیر طولانی یکی از ایمن ترین سیستم های متروی جهان به شمار می رود.

ن) مسکو – روسیه: سیستم متروی مسکو یکی از قدیمی ترین سیستم های مترو در جهان است که روزانه 7.5 میلیون نفر را جابه جا می کند. مسیر حرکتی مترو 293 کیلومتر است و ایستگاه های آن بسیار تمیز هستند. ایستگاه های متروی شهر مسکو یکی از جاذبه های توریستی معماری و هنری به حساب می آید. یکی از ایستگاه های زیبا در شهر مسکو ایستگاه کییفسکایاست که سال 1953 (1332) ساخته شده است. در ساخت این ایستگاه یک تیم هفت نفره متشکل از معماران هنری، معماران ایستگاه و مهندسان سخت افزار شرکت داشته اند. ستون های ایستگاه کییفسکایا به شیوه ای هنرمندانه با استفاده از سنگ مرمر، کاشی و سرامیک و براساس الگوهای اکراینی ساخته شده اند. سراسر سقف ایستگاه گچبری شده و به وسیله نقاشی های دیواری از هنرمند اکراینی جی.اپریشکو تزئین شده است. دیواره های مسیر ایستگاه نیز با سنگ های مرمر سفید و خاکستری تزئین شده اند و کفپوش زمین نیز از سنگ گرانیت خاکستری انتخاب شده است. یکی از ویژگی های ایستگاه کییفسکایا، نقاشی های دیواری موجود در انتهای سالن مرکزی است که با موضوع اتحاد و صلح بین اکراین و روسیه کشیده شده اند و نظر هر مسافری را به خود جذب می کنند. برنامه حرکت تمام قطارها بر روی بردهایی در تمام ایستگاه ها به نمایش در می آید. اینها درحالی است که امنیت استفاده از این قطارها هم بسیار بالاست به ندرت دچار سانحه می شوند

و) متروی دبی : مترو دبی که بسیار پیشرفته و امروزی است دارای ایستگاه زیبایی است که تلفیقی از معماری سنتی و جدید را با خود همراه کرده است. طرح ساختمان مدل صدف حلزونی است و از ماهیان صدفی و دریایی امارت الهام گرفته است. این در حالی است که درون ایستگاه چهار عنصر آب ،خاک، هوا و آتش را ترسیم کرده است.

مطلب مرتبط :   زیست‌محیطی، ظهور، قرآن، تربیت

ه) ایستگاه های مختلف استهکلم _ سوئد: شهر استکهلم دارای 90 ایستگاه متروی تزئین شده و با معماری داخلی بی نظیر است که هریک دارای زیبایی های بصری با هویت هنری ویژه هستند. استکهلم از این نظر با شهرهایی چون مسکو و پاریس رقابت می کند. ایستگاه رادهوست هم یکی از زیباترین این ایستگاه هاست. این ایستگاه که سال 1975 (1354) ساخته شده است، شبیه یک غار بزرگ قرمزرنگ است. رادهوست در زبان سوئدی به معنای خانه عدالت است و علت این نامگذاری نیز قرار گرفتن این ایستگاه در پایین دادگاه استکلهم است. همچون سایر ایستگاه های شهر استکهلم، رادهوست نیز از معماری ارگانیک برخوردار است. تمام طراحی های داخلی و تزئینات این ایستگاه روی سنگ بستر اصلی صورت گرفته است. این معماری هوشمندانه سبب شده مسافران با حضور در رادهوست احساس کنند در یک غار هستند.

تصاویری از دیگر ایستگاه ای استهکلم :

ی) ایستگاه بلوار فورموسا ـ کائوسیونگ، تایوان: شهر کائوسیونگ دارای سیستم متروی تندرو گسترده ای است که روزانه حدود 120 هزار مسافر را جابه جا می کند. ایستگاه بلوار فورموسا در منطقه سین سینگ قرار دارد و دو خط قرمز و نارنجی را پوشش می دهد. این ایستگاه یکی از زیباترین جاذبه های زیرزمینی است. بزرگ ترین گنبد شیشه ای رنگ آمیزی شده جهان در فضای زیرزمینی، متعلق به ایستگاه بلوار فورموسا است. در ساخت این گنبد از 4500 قطعه شیشه ای استفاده شده که قطری 100 فوتی دارند. ورودی ایستگاه بلوار فورموسا توسط هنرمند ژاپنی شین تاکاماتسو با پوشش های شیشه ای به شکل پوسته طراحی شده است که نمادی از دست های انسان هنگام نماز است . طراحی داخلی و گنبد نورانی ایستگاه بلوار فورموسا نیز توسط هنرمند ایتالیایی نارسیسوس کواگلیاتا طراحی شده است.

2-7-2- ابعاد اجتماعی در تجارب جهانی موفق:
جهت یادگیری از تجارب جهانی موفق با توجه به ابعاد اجتماعی در فضاهای جمعی ایستگاه های پایانه ای مترو نمونه های جهانی مورد بررسی قرار گرفته، که برخی از آنها هم به عنوان پایانه قطار و هم سیستم مترو فعالیت می نمودند. در حقیقت، بخش اعظم ایستگاه های پایانه ای مترو در کشورهای اروپایی، بر اساس تعریفی که از آنها در بخش ابتدایی به عمل آمد، همراه با ایستگا ههای قطار به صورت مختلط به ایفای نقش می پردازند. بخشی دیگر از ایستگا ههای پایان های مترو نیز به صورت جداگانه به عملکرد میپردازند، که ایستگاه های پایانه ای مترو ایران و روسیه از این قبیل میباشند. تمامی ایستگاه های موفق جهانی مورد مطالعه ، علاوه بر عملکرد اصلی خود، یعنی جابه جایی مسافران، مکان بروز فعالیتهای جنبی و اتقافات فرهنگی هنری و یا تفریحی هستند. این امر به معنای وجود کیفیت جذابیت و سرزندگی در این ایستگاه و به نوعی نشان دهنده ی امنیت و ایمنی این فضا جهت وقوع این اتفاقات است. استفاده از فضای ایستگاه مترو سینتاگما به عنوان موزه ی اشیا باستانی، توجه ویژه به معیار جذابیت عملکردی و