4-1-5-2-5-1-7 پژوهش هفتم
حسینی، مریم و منیژه پورنوروز (؟).نظرسنجی و نیازسنجی درباره کارتون‌های تولید داخلی، تهران، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای.
چکیده: در مجموع 68 درصد از پاسخ‌گویان در حد «زیاد» و 31 درصد در «کم» بیننده کارتون‌های تلویزیون هستند. از میان کودکانی که بیننده کارتون‌های تلویزیون هستند 45 درصد تمایز بین کارتون‌های ایرانی و خارجی را تشخیص می‌دهند. «قشنگ‌تر بودن» (42 درصد)، «متناسب بودن با فرهنگ خودمان» (22 درصد) و «قابل فهم‌تر بودن» (15 درصد) از عمده‌ترین ویژگی‌های مثبت کارتون‌های ایرانی از نظر دوستداران آن است. به همین ترتیب «قشنگ‌تر بودن» (67 درصد) عمده‌ترین ویژگی مثبت کارتون‌های خارجی از نظر علاقه‌مندان آن است. پاسخ گویان کارتون‌های ایرانی «خداوند لک‌لک‌ ها را دوست دارد » (66 درصد)، «بچه‌ها وقت بازیه» (62 درصد)، «قصه‌های حسنی» (61 درصد)، «سامی و دوستان فضایی» (57 درصد)، «نیکی و نیکان» و «ماجراهای پنج انگشتی» (هر یک 53 درصد) را بیشتر و «افسانه ماردوش» (16 درصد)، «شجاع مرد کوچک» (21 درصد) را کمتر از سایر کارتون‌ها تماشا کرده‌اند. در مجموع 68 درصد از کودکان به کارتون‌های دنباله‌دار (چند قسمتی) و 22 درصد به کارتون‌های تک قسمتی علاقه‌مند می‌باشند. در مجموع 5/83 درصد از کودکان به کارتون‌های طولانی مدت و 10 درصد به کارتون‌های کوتاه‌مدت علاقه‌مند بوده‌اند. در مجموع 42 درصد از کودکان بیشتر به کارتون‌های «آموزش دهنده» و 19 درصد بیشتر به کارتون‌های «سرگرم کننده» علاقه دارند. در مجموع 81 درصد از کودکان دوست دارند شخصیت‌های کارتون‌ها «حرف بزنند» و 5 درصد دوست دارند تنها «آهنگ» پخش شود. در مجموع 46 درصد از کودکان به شخصیت های کارتونی به صورت «انسان» و 23 درصد به شخصیت های کارتونی «حیوان» بیشتر علاقه‌مندند. در مجموع 57 درصد از کودکان به «قیافه واقعی» و 33 درصد به «قبافه تخیلی و عجیب» در نمایش شخصیت‌های کارتونی علاقه‌مندند. در مجموع 5/49 درصد از کودکان علاقه‌مند به کشمکش و بزن بزن (مانند کارتون تام و جری) در کارتون‌ها نیستند. و 5/41 درصد به این موضوع علاقه‌مند هستند. عمده‌ترین پیشنهادهایی که کودکان برای تهیه کارتون‌ها مطرح کرده‌اند «جذاب‌تر شدن» (20 درصد)، «آموزده‌تر شدن» (15 درصد) و «ساخت کارتون‌های خنده‌دار» (5/8 درصد) بوده است.

4-1-5-2-5-1-8 پژوهش هشتم
آقاکیانت، هرمیک(1373).بررسی نظرات کودکان و نوجوانان تهران در مورد برنامه‌های کودک و نوجوان سیمای جمهوری اسلامی ایران در نوروز 1373، تهران، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای.
چکیده: براساس نتایج به دست آمده، 96 درصد از جامعه مورد بررسی، برنامه‌های کودک و نوجوان شبکه یک را در ایام نوروز تماشا کرده‌اند که از جمله برنامه‌های مورد علاقه بییندگان می‌توان به «کودک من عیدت مبارک»، کارتون‌های خارجی «خرس‌های مهربان»، «تام و جری»، «گربه طوسی» و فیلم «اسکیپی» اشاره کرد. براساس نتایج به دست آمده 81 درصد از جامعه مورد بررسی تماشاگر برنامه‌‌های کودک و نوجوان شکه دوم در نوروز 1373 بوده‌اند. از میان برنامه‌های دیگر پخش شده از شبکه دوم کارتون «میتی کمون» پربیننده‌ترین برنامه بوده است.

مطلب مرتبط :   داستان، ، کودک، صیاد

4-1-5-2-5-1-9 پژوهش نهم
آقاکیانت، هرمیک(1374). ارزش‌یابی نهایی سریال کارتونی «فوتبالیست‌ها»، تهران، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای.
چکیده: بنابر یافته‌های پژوهش، کارتون فوتبالیست‌ها از قدرت جذب بیننده بسیار زیادی برخوردار بوده‌است، به طوری که 99درصد تماشاگر آن بوده‌اند. کارتون فوتبالیست‌ها برای بیش از نیمی از بینندگان (56درصد) جالب و سرگرم کننده بوده است.26درصد از بینندگان ابراز داشته‌اند که علاقه به ورزش فوتبال، عامل ترغیب به تماشای این سریال بوده است. بنابر نتایج به دست آمده، کارتون فوتبالیست‌ها حاوی نکات اخلاقی و تربیتی بسیاری برای بینندگان کودک و نوجوان بوده است؛ نکاتی مانند، اتحاد و هماهنگی، تلاش و پشتکار، امید و اعتماد به نفس و اهمیت دادن به ورزش. واقعی بودن محتوا و فضای داستان از عوامل مؤثر در میزان تأثیرگذاری بوده است.
4-1-5-2-5-1-10 پژوهش دهم
سیاوشیان، رویا(1374). نیاز کودکان و تلویزیون، تهران:صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای.
چکیده: پایه‌های اصلی حیات انسان بالغ، بر چگونگی دوران کودکی مبتنی شده است که شخصیت کودک در درجه اول، ارتباط با والدین و در درجه دوم در ارتباط با محیط خارج شکل می‌گیرد. تأثیر سازش فرد با محیط در مرحله کودکی به قدری قوی و عمیق است که در دوره‌های بعدی زندگی او کاملا محسوس خواهد بود. در این راستا وسایل ارتباط جمعی از جمله صدا و سیما به دلیل ارتباط نزدیک با کودکان نقش موثری در تعیلم و تربیت آنان دارند. برخی از مهم‌ترین این تأثیر عبارتند از :
1. تأثیر برنامه‌های تلویزیون بر روی کودکان، به نوع برنامه‌ها، شخصیت کودک و تجارب قبلی او بستگی دارد.
2. تکرار یک موضوع در برنامه‌های مختلف تلویزیونی بر تأثیر آن کمک می‌کند.
3. تلویزیون موجب تقویت یا تضعیف دانش‌آموزان، در درس‌های کلاسیشان نمی‌شود.
4. تلویزیون وقتی به بزهکاری و پرخاشگری کودک کمک می‌کند که ریشه‌های آن به دلایل اجتماعی در کودکان موجود باشد.

4-1-5-2-5-1-11 پژوهش یازدهم
زرینی، شکوفه و پروین باغانی (1375). نظر پیام‌گیران کودک و نوجوان درباره برنامه‌های صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران در پاییز 1375، تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
– سریال کارتونی ماسک (63 درصد)
– کارتون کارگاه ویژه (48 درصد)
– سریال علاءالدین (79 درصد)

4-1-5-2-5-1-12 پژوهش دوازدهم
چنانی افشار، زینت، قالب‌های مناسب برنامه‌های دینی کودکان (7 تا 12 ساله) از مجموعه مقالات فصل نامه پژوهش و سنجش ساله دهم، شماره 36 ، ویژه دین و رسانه (2) ، تهران، زمستان 1382، ص 217.
بخش‌های مختلف برنامه‌ کودک، میزان بیننده‌ای به شرح زیر داشته‌اند:
– کارتون‌ها 92 درصد
– سریال‌های نمایشی 81 درصد
– مسابقات 61 درصد
– مجری 51 درصد
– گزارش‌ها 49 درصد
– سرود 37 درصد
– نمایش عروسکی 37 درصد
همان‌گونه که ارقام ذکر شده نشان می‌دهد، درصد بیننده کودک و نوجوان در برنامه‌های کارتونی به سمت برنامه‌هایی که کمتر حالت نمایشی دارند، کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر هر چه برنامه‌ها به حالت روایتی شدن و گفتگو نزدیک می‌شوند از میزان توجه مخاطبان کودک و نوجوان به آن کاسته می‌شود. تهیه‌کنندگان برای صرف هزینه کمتر، طول مدت یک صحنه را زیاد می‌کنند و به صحبت‌ها و گفتار میان دو شخصیت می‌افزایند و با کم شدن تعداد صحنه‌های به کار رفته عملا از میزان بیننده برنامه‌هایی مانند گزارش‌ها و نمایش‌های عروسکی کاسته می‌شود و شاید به همین دلیل است که کودکان به کارتون بیش از سایر قسمت‌های برنامه کودک علاقه دارند. چنان که گفته شده است: «کارتون‌ها به دلیل قالبی که دارند بیشتر مورد توجه کودکان هستند، البته همه آنها چنین نیست، بلکه کارتون‌هایی که در آنها شخصیت‌های اصلی فعال هستند، صحنه‌ها زود به زود عوض می‌شوند و از جلوه‌های صوتی و تصویری به میزان زیاد استفاده می‌شود بیشتر توجه کودکان را به خود جلب می‌کنند.

مطلب مرتبط :   منتر، مأخذ، ، داستان

4-1-5-2-5-1-13 پژوهش سیزدهم
خضریان، عاطفه (85). پیام‌گیران کودک و نوجوان (7 تا 17 سال) در فصل بهار 85، تهران : مرکز تحقیقات سامان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
– مجموعه طنز زندگی به شرط خنده (5/38 درصد)
– عمو پورنگ (38 درصد)
– فیلم‌ سینمایی تام و جری (28 درصد)
– رنگین کمان (25 درصد)
– برنامه زنده عروسکی دردانه‌ها (21 درصد)
– سریال اولین شب آرامش (14 درصد)
– سریال خارجی هشدار برای کبرا 11 (12 درصد)
– فتیله عیدا تعطیه (7 درصد)
– کارتون لاکپشت‌های نینجا (7 درصد)
– برنامه باغ شادونه (7 درصد)

4-1-5-2-5-1-14 پژوهش چهاردهم
حسینی، مریم (85). نظرسنجی از کودکان و نوجوانان درباره برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون در نوروز سال 85، تهران: مرکز تحقیقات سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران.
پربیننده‌ترین برنامه‌های کودک و نوجوان در ایام نوروز :
– عمو پورنگ (81 درصد)
– فتیله عیدا تعطیه (76 درصد)
– فیلم‌های سینمایی مخصوص کودکان و نوجوانان (65 درصد)
– کارتون لاکپشت‌های نینجا (60 درصد)
– برنامه عروسکی تُربچه و عمو گل باقالی (47 درصد)
– کارتون کانگوروهای زبل (5/46 درصد)
– کارتون مستر بین (44 درصد)

4-1-5-2-5-1-15 پژوهش پانزدهم
صالحی، زیبا (1386). جمع بندی 9 ماهه گزارش‌های پیام‌گیران کودک در فصول تابستان، پاییز و زمستان سال 1386، تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
– عمو پورنگ (94 درصد)
– رنگین کمان (90 درصد)
– تماشاخانه (87 درصد)
– دوستان فتیله‌ای (87 درصد)

4-1-5-2-5-1-16 پژوهش شانزدهم
حسینی، مریم (86). نظرسنجی از نوجوانان 11 تا 17 ساله