4-1-5-2-8-5 قالب کلیپ و سرود
رحمان حاصلی : کلیپ عبارت است از یک سری تصاویر مفهومی که ما می‌خواهیم در قالب تصویر و شعر ارائه دهیم. مراحل ساخت یک کلیپ موفق : ابتدا موضوعی را که انتخاب کردیم یک ایده تصویری در ذهن خودمان طرح‌ریزی می‌کنیم و سپس به شاعری می‌دهیم تا آن ایده را به شعر بسراید و سپس شعر را به موزیسین می سپاریم و موسیقی را می‌سازیم و ترانه و شعر را نیز به خواننده آن می‌دهیم تا بخواند و اگر این برنامه برای کودک است کودک بخواند و اگر برای نوجوان است نوجوان بخواند. و یا چندین کودک آن را هم‌خوانی کنند.

رودابه حمزه‌ای : موسیقی‌های بزن و برقصی باعث شده است برنامه‌های کودک لطمه ببینند. موسیقی را باید با سازهای اورف و سازهایی که مربوط به سن کودک است تولید کنیم. که اگر چنین عمل کردیم موفق خواهیم شد. ما به موسیقی‌های آرام و رنگ‌های آرام نیاز داریم تا مفاهیم منتقل شوند. از موانع برنامه‌سازی برای برنامه‌های کودک مسائل مادی است و هرجا که بحث کودک پیش می‌آید بودجه‌ها بسیار تقلیل می‌یابد و با اینکه اگر شما به پیرامون خودمان نگاه کنید می‌بینید قضیه برعکس است. و مثلا اگر شما بخواهید یک کفش برای کودک بخرید باید دوبرابر قیمت کفش خودتان پول بدهید. ولی تا مخاطب برنامه کودک می‌شود می‌‌گویند کودک است. و تا وقتی که ما کودک را کوچک می‌بینیم اوضاع کودک همین می‌شود که می‌بینیم.
4-1-5-2-8-6 قالب مستند
احسان نیلی : قالب مستند : دور شدن از فضای استودیو و رفتن به فضاهای بکر طبیعی و سفر به روستاهای مختلف کشور. استفاده از یک کودک به عنوان شخصیت اصلی داستان مستند که تجربیات خود را به نمایش می‌گذاشت و باعث همذات پنداری کودکان با خود می‌شد.

4-1-5-2-8-7 سایر قالب‌ها
علی زارعان : یکی برنامه “بچه‌های دیروز” است که اصلا برای کودک ساخته نشده است و برای کودکان قدیم تولید شده است و دلیل موفقیت آن هم خاطره بازی است. یعنی ذهن مخاطب را به دوران کودکی خود می‌برد. این برنامه از لحاظ فلسفی مجاورت دارد به کودکی و حال کودکی آدم را خوب می‌کند.

4-1-5-2-8-8 نتیجه :
قالب عروسکی
 عوامل موفقیت
– پیش تولید
– تشکیل تیم‌های کارشناس (تیم متخصص از روانشناسان و علوم تربیتی که حتی در موقع نوشتن برنامه همراه نویسنده حضور داشته باشند)
– اضافه کردن شخصیت‌های جدید
– دغدغه‌های کودکان و والدین
– پاسخ مناسب به دغدغه‌ها و نیازهای کودک و والدینش
 موانع موفقیت
– نبود بودجه کافی برای
 هزینه دکور
 مفصل‌تر کردن نمایش‌ها
 پیشنهادات
– شهرک سینمایی کودک
قالب ترکیبی (جُنگ)
الف- ترکیبی نمایشی
 عوامل موفقیت
– مدرن و بروز بودن
– ریتم متناسب با کودک
– استفاده از عروسک سخنگو
– داشتن تنوع کافی در آیتم‌ها
– طراحی آیتم‌های بدیع و خلاقانه
– استفاده از عوامل حرفه‌ای و کارآمد
– استفاده از آهنگ‌های شاد و انرژی بخش
– استفاده از مجری که با کودک آشنا باشد
– عدم استفاده از آیتم‌های کهنه برنامه‌های دیگر
– عدم استفاده از کودکان در برنامه به عنوان پس زمینه
– تولید برنامه براساس تحقیقات و پژوهش‌های روانشناختی از کودک
– تغییر مداوم برنامه روتین و سعی در تنوع بخشی برنامه
– تبدیل منفعل حضور کودک به حضور فعال در استودیو و درگیر کردن کودک با برنامه به وسیله اجرای نمایش، مسابقه، بازیگری و اجرا و دیگر تهمیدات
 موانع موفقیت
– نبود بودجه کافی برای
– اضافه کردن عروسک به برنامه
– نمایشی‌تر کردن برنامه
– تنوع آیتم‌ها و عدم کپی‌برداری از سایر برنامه‌های مشابه
 پیشنهادات
– ساخت شهری با دکورهای متناسب

مطلب مرتبط :   چشم، زیرساخت‌های، سیاستگذاری، مشروعیت

الف- ترکیبی فاقد نمایش
 عوامل موفقیت
– صادق بودن عوامل تولیدی در هدف خود و اعتقاد داشتن به موضوع
– اهمیت دادن و شخصیت دادن به مخاطب نوجوان
 حرف نو و عمق زدن
 حرف جدی با او زدن ولی غیرمستقیم
 همدلی با عواطف و احساسات نوجوان
 استفاده از شخصیت‌های مهم در برنامه در کنار مخاطبین
– جلب اعتماد مخاطب نوجوان با تمهیدات لازم
 مطرح کردن موضوعات مورد دغدغه آنها
 استفاده از آنها در برنامه زنده و اجازه اظهار نظر
 موانع موفقیت
– طرح نشدن مسائل اصلی نوجوانان (روابط دختر و پسر)
– عدم اجازه استفاده از گروه‌های موسیقی در برنامه‌
– وارسی شدید پوشش نوجوانان در هنگام ورود به سازمان برای رفتن جلوی دوربین

قالب انیمیشن
 عوامل موفقیت
– کشش و جذابیت قصه
– موزیکال بودن انیمیشن
– طنز و کمدی بودن انیمیشن
– طراحی کارکترها و فضاهای انیمیشن
– تخصص تیم تولید انیمیشن
 باسواد بودن تهیه‌کننده انیمیشن و آشنایی با فضای تولید انیمیشن
 لی‌اوت‌من قوی و حرفه‌ای داشتن
 کارگردان انیمیشن داشتن
 طراح استوری بورد
 موزیسین قوی
 خواننده قوی در صورت نیاز
 فیلمنامه‌نویس ماهر و آشنا به فضای انیمیشن

 موانع موفقیت
– نبود فیلمنامه‌نویس ماهر در این زمینه در ایران
– عدم آشنایی تهیه‌کننده با انیمشین و انتخاب عوامل تولیدی ضعیف
– عدم آشنایی سفارش دهندگان با کار انیمیشن چه از نظر زمان و چه از نظر هزینه و توقعات نابجا از کار که باعث دلسردی گروه تولید می‌شود
قالب مسابقه
 عوامل موفقیت
– استفاده از عوامل حرفه‌ای
– استفاده از مجری‌های متناسب با مسابقه
– طراحی موضوع مسابقه متناسب با سن مخاطب
– تیتراژ پایانی و ابتدایی متناسب با موضوع مسابقه
– عدم درگیر شدن تهیه‌کننده برای تأمین مالی جوایز مسابقه
– داشتن موسیقی متناسب با مسابقه برای دادن ریتم به برنامه
– طراحی دکور و وسایل مسابقه متناسب با حال و هوای مسابقه
– به روز و مدرن بودن مسابقه و استفاده از عناصر روز و نوآوردی
 موانع موفقیت
– عدم تأمین مالی مسابقه و درگیر شدن تهیه‌کننده برای دادن جوایز
قالب کلیپ
 عوامل موفقیت
– براساس اصول و قواعد جلو برویم

– مراحل ساخت یک کلیپ موفق : ابتدا موضوعی را که انتخاب کردیم یک ایده تصویری در ذهن خودمان طرح ریزی می‌کنیم و سپس به شاعری می‌دهیم تا آن ایده را به شعر بسراید و سپس شعر را به موزیسین می سپاریم و موسیقی را می‌سازیم و ترانه و شعر را نیز به خواننده آن می‌دهیم تا بخواند.
– اگر این برنامه برای کودک است کودک بخواند
– اگر برای نوجوان است نوجوان بخواند
– و یا چندین کودک آن را هم‌خوانی کنند.
– موسیقی را باید با سازهای اورف و سازهایی که مربوط به سن کودک است تولید کنیم
 موانع موفقیت
– از موانع برنامه‌سازی برای برنامه‌های کودک مسائل مادی است و هرجا که بحث کودک پیش می‌آید بودجه‌ها بسیار تقلیل می‌یابد و با اینکه اگر شما به پیرامون خودمان نگاه کنید می‌بینید قضیه برعکس است. و مثلا اگر شما بخواهید یک کفش برای کودک بخرید باید دوبرابر قیمت کفش خودتان پول بدهید. ولی تا مخاطب برنامه کودک می‌شود می‌‌گویند کودک است. و تا وقتی که ما کودک را کوچک می‌بینیم اوضاع کودک همین می‌شود که می‌بینیم.

مطلب مرتبط :   وکیل، دادگستری، تعهدات، وکلاء

قالب مستند
 عوامل موفقیت
– دور شدن از فضای استودیو
– رفتن به فضاهای بکر طبیعی و سفر به روستاهای مختلف کشور
– استفاده از یک کودک به عنوان شخصیت اصلی داستان مستند که تجربیات خود را به نمایش می‌گذاشت و باعث همذات پنداری کودکان با خود می‌شد

4-1-5-2-9 سؤال نهم : سنجش صحت ادعای مطروحه:
هیچ قالبی به تنهایی ملاکی برای جذابیت ندارد و این شاخصه‌ها و ویژگی‌های صحیح هر قالب است که اگر در هر قالب مراعات شود سبب جذب کودکان می‌شود؟

جدول 4-12 : سنجش صحت ادعای مطروحه
صحت ادعا نتیجه
صحیح است
کاملا درست است
درست است
درست است
موافقم
این ادعا می‌تواند درست باشد
درست است
بله دقیقا درست است
بله درست است
صحیح است
قطعا همین طور است
صحیح است.
بله همینطوره
این حرف شما حرف درستی است
و این سؤال خیلی کلیشه‌ای است (منظورشان این بود که از بس واضحه که این ادعا صحیح است)
70درصد صحیح است نهایتا ایشان به این قائل شد که با اولویت بندی قالب‌ها ادعا صحیح است.
هر کدام از این قالب‌ها ظرفیت آن را دارند که کودکان را جذب کنند، به شرط آنکه به بهترین شکل ساخته و پرداخته شوند. مهم این نیست که چه قالبی حتما به کار گرفته شود، بلکه مهم این است که هر قالب را چگونه می‌توان به بهترین و موثرترین شکل به کار گرفت
درباره خود قالب به تنهایی نمی‌شود صحبت کرد و خود قالب ذاتا هنری و جذاب است
همه قالب‌ها مبتنی بر نیاز مخاطب و محتوا قابل نقد است و نمی‌شود قالب را بدون محتوا قضاوت کرد
17 نفر موافق ادعا هستند
2 نفر هم معتقد بودند بدون درنظر گرفتن محتوا نمی‌توان درباره قالب نظر داد
شاخصه‌های صحیح نتیجه
ما برای محتوایی که داریم باید قالب درستی انتخاب کنیم
اگر قالب را صحیح انتخاب کنیم و درست و کارشناسانه جلو برویم مسلما صحیح انجام می‌شود
چون وقتی کسی می خواهد کاری را باید انجام دهد باید بهترین کار را انجام دهد. اینجا باید ویژگی‌های خاص مخاطب را در نظر بگیریم
که باید ابتدا نیاز مخاطب را بشناسیم سپس برنامه‌سازی کنیم
یعنی هر قالب و