کودکان، نوجوانان، کارتون‌های، بیننده

فیلم‌ها میزان بیشتری بیننده داشته است :
– داستان اسباب بازی (70 درصد)
– پینوکیو 3000 (69 درصد) (میزان رضایت 91 درصد)
– روبات‌ها (65 درصد)
– تارزن و تارزان (64 درصد)
– شنل قرمزی (63 درصد)
– ماشین‌ها (63 درصد) (میزان رضایت 93 درصد)
– سه شمشیردار (میزان رضایت 90 درصد)
در بین برنامه‌های پخش شده از برنامه رنگین کمان این برنامه‌ها بیشترین میزان بیننده را داشته‌اند :
– کارتون پلنگ صورتی(71 درصد) (میزان رضایت 92 درصد)
– کارتون پت و مت(63 درصد)
– سریال ایرانی دانی و من(61 درصد)

4-1-5-2-5-1-3 پژوهش سوم
حداد کاوه، ناهید و هراچیک بابومیان (؟) بررسی نظرات کودکان و نوجوانان 10 تا 14 ساله ساکن تهران در مورد برنامه‌های صدا و سیما، تهران : صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای.
نتایج حاصل نشان می‌دهد: 98 درصد از جامعه مورد بررسی تلویزیون تماشا می‌کنند. 97 درصد از جامعه مورد بررسی بیننده برنامه کودک و نوجوان شبکه اول در روز جمعه و 94 درصد بیننده برنامه کودک در روزهای عادی هستند. مطلوب‌ترین برنامه‌ها از نظر جامعه مورد بررسی، برنامه‌ کودک و نوجوان شبکه اول در روز جمعه با شاخص مطلوبیت 86 درصد می‌باشد. سریال‌های کارتونی بیش از سایر قسمت‌های برنامه‌های کودکان و نوجوانان مورد پسند واقع شده است. نیمی از پاسخگویان خواسته‌اند که مجری برنامه‌های کودکان و نوجوانان زن و جوان باشد.

4-1-5-2-5-1-4 پژوهش چهارم
صالحی، زیبا (؟). نظرسنجی و نیازسنجی از کودکان و نوجوانان کارتون‌ها، تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
– در کل 32 درصد از کودکان و نوجوانان بیننده همیشگی کارتون‌ها هستند و 68 درصد بعضی وقت‌ها کارتون تماشا می‌کنند. این نسبت بین پسران و دختران تقریبا به یک اندازه است. کودکان 7 تا 8 سال بیشتر از سایر گروه‌های سنی بیننده همیشگی کارتون‌ها هستند.
– در مجموع 74 درصد کودکان و نوجوانان، کارتون‌ها را برای سن خود مناسب و 26 درصد نامناسب دانسته‌اند. با افزایش سن، کودکان و نوجوانان، کارتو‌ها را کمتر مناسب سن خود می‌دانند.
– 57 درصد از کودکان و نوجوانان به موضوع افسانه‌ای و تخیلی، 36 درصد به موضوع کارآگاهی و 26 درصد به موضوع علمی علاقه‌مند هستند.
– دختران بعد از موضوع افسانه‌ای و تخیلی (55 درصد) بیشتر به موضوع خانوادگی و عاطفی (34 درصد) علاقه‌مندند. اما پسران بعد از موضوع افسانه‌ای و تخیلی (58 درصد) بیشتر به موضوع ورزشی (32 درصد) علاقه دارند. کودکان 7 تا 8 سال کمتر از سایر گروه‌های سنی به موضوع افسانه‌ای و تخیلی و نوجوانان 13 تا 17 سال کمتر از سایر گروه‌های سنی به موضوع قصه‌های قرآنی علاقه‌مند هستند.
– در مجموع 72 درصد از کودکان و نوجوانان به کارتون‌های نقاشی متحرک و 20 درصد به کارتون‌های خمیری عروسکی علاقه‌مند بودند. دختران بیش از پسران به کارتون‌های خمیری عروسکی علاقه نشان داده‌اند و پسران بیش از دختران به کارتون‌های نقاشی متحرک علاقه نشان دادند. با افزایش سن از میزان علاقه به کارتون‌های خمیری عروسکی کاسته می‌شود و علاقه به کارتون‌های نقاشی متحرک افزایش می‌یابد.

مطلب مرتبط :   سیاست، بومیسازی، جنایی،

4-1-5-2-5-1-5 پژوهش پنجم
اسلامی، کمال الحق و ناهید حدادکاوه(؟). نظرات کودکان و نوجوانان شهر تهران درباره برنامه کودک سیما، تهران، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای.
چکیده: از بین برنامه‌های کودک شبکه یک و دو، در ایام نوروز، کارتون‌های «پلنگ صورتی»، «گوریل انگوری»، «سندباد» و غیره پربیننده‌ترین قسمت‌های این برنامه بوده‌اند.

4-1-5-2-5-1-6 پژوهش ششم
حرج‌پور، میترا و ناهید صدری و اختر نیشابوری گزارش ارزش‌یابی برنامه عروسکی نخودی، تهران، مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای.
چکیده: نتایج به دست آمده نشان داد که فرم ارائه برنامه نخودی در هیچ گروه سنی در میزان دریافت پیام تأثیر نمی‌گذارد. بنایراین می‌توان نتیجه گرفت که اگر بخواهیم میزان دریافت پیام از برنامه نخودی بالا رود، تغییر فرم ارائه کافی نیست، بلکه باید تغییراتی در پرسناژها، مشکل عروسک‌ها، دکور، حوادث، محتوا، نوع ارائه پیام و غیره دهد. در ضمن آزمون فرم سریال نشان می‌دهد که توجه و کشش برنامه‌ها در دقایق ابتدائی و پایانی برنامه بیشتر است و آن هم به دلیل کنجکاوی کودکان است. حال آن که در دقایق میانی برنامه، کودکان خستگی و بی حوصلگی نشان می‌دادند. حوادث روزمره و وقایع عادی با جملات همیشگی و تکرای و پندآموز ادامه زندگی خود آنهاست که این بار با صحنه‌‌های ساکن، دکور ثابت، شخصیت‌های بی‌حرکت و خمود از تلویزیون ارائه شده، طبیعی است که تنها دقایق کوتاهی کودکان را پای تلویزیون نگه می‌دارد.