کودک، خردسال، جذاب، بچه‌ها

ه ترتیب زیر است :
– فانتزی (50 درصد)
– کمدی (25/31 درصد)
– اسلپ استیک (5/12 درصد)
– موزیکال (25/6 درصد)

4-1-5-2-6 -1-4 مخاطبین نوجوان
تقریبا همه شرکت‌کنندگان ژانر اکشن- (100 درصد)- را ژانر مورد علاقه مخاطب نوجوان می‌دانستند و این انتخاب نیز به دلیل ویژگی‌های غالب مخاطب نوجوان است.
و یکی دیگر از قالب‌هایی که برای نوجوانان جذابیت خاص دارد قالبی است که در آن موزیک و موسیقی اجرا می‌شود. البته این قالب هیچ ربطی به قالب موزیکال ندارد بلکه منظور گروه‌های موسیقی است که آن هم توسط خوانندگان و نوازندگان نوجوان اجرا می‌شود. به دلیل همین روحیه اکشن نوجوانان موسیقی‌های تند پاپف راک و متال و دیگر انواع موسیقی که با روحیه هیجانی نوجوانان تناسب دارد مورد استقبال این مخاطبان بوده و علاقه خاصی به خوانندگان و مجریان این موسیقی‌ها دارند و معمولا هم به دلیل بیدار شدن میل جنسی به جنس مخالف گرایش دارند. مثلا نوجوانان دختر به خواننده پسر مثل جاستین بیبر و نوجوانان پسر هم به خواننده زن مثل سلنا گرایش دارند.

4-1-5-2-7 سؤال هفتم : عناصر جذاب برنامه

جدول 4-11 : عناصر جذاب برنامه
عناصر جذابیت تفکیک کلیدهای استخراج شده بر حسب موضوع
متن (پژوهش) ابتدا متن و پژوهش یک برنامه در اولویت قرار دارد. تا یک برنامه را جذاب کند
متن برنامه است که شاید از همه موارد مهم‌تر باشد
یک متن خوب و نوشته پخته اگر نباشد بهترین کارگردان دنیا را نیز بیاوریم باز کارش بد است چون چیزی وجود ندارد که او بخواهد خوب بسازد
تنوع حرکات سوم حرکات بازیگرها
تنوع حرکات و تصاویر برای نوجوان
تنوع تصاویر و حرکات اگر نباشد کودک از پای برنامه برنامه بلند می‌شود
تنوع تصویری و حرکتی هم خیلی مهم است
تنوع تصاویر بسیار مورد نیاز است
تنوع تصاویر
قصه (رومنس) اول قصه
قصه و تخیل برای کودکان و خردسالان
در داستا‌ن‌های ویژه خردسالان درون‌گرایی معنا ندارد چون خردسال درون‌گرا نیست. توجه به محیط و پیرامون و اشیاء ملموس از ویژگی‌های دیگر این گروه سنی است و اگر مقداری پا را فراتر از این بگذاریم دیگر او نمی‌تواند درک کند
مثلا اگر شما یک کار داستانی برای خردسالان تهیه می‌کنید معمولا شخصیت‌های آن نباید از دو یا سه نفر بیشتر تجاوز بکند، فاصله بین صحنه‌ها و تقطیع فیلمنامه نباید زیاد باشد، معمولا لوکیشن‌ها طولانی‌تر و زبان ساده‌تر است و هرچه گروه سنی بالاتر می‌رود شخصیت‌ها بیشتر می‌شوند. ولی داستان‌های ماجرایی و یا افسانه‌های همراه با تکرار برای گروه سنی خردسال خیلی مناسب‌تر است البته با تعداد شخصیت محدود. البته من افسانه همراه با تکرار را اولین بار از زبان اقای “رهگذر” شنیدم. افسانه همراه با تکرار یعنی گروه سنی خردسال به دلیل اینکه فاصله منطقی بین لوکیشن‌ها و صحنه‌ها را فراموش می‌کند از عنصر همراه با تکرار استفاده می‌کنند. مثلا یک داستان را اینگونه برای خردسال تعریف می‌کنند: «یک مرغابی داشت می‌رفت لب رودخونه، یک مرغابی از خونه‌اش راه افتاد بره رودخونه رو پیدا بکنه راهش رو گم کرد. توی مسیری داشت می‌رفت به یک خرگوش رسید و به خرگوش میگه من از خونه اومدم بیرون راهمو گم کردم میخواهم بروم رودخونه. خرگوش میگه از این راه برو. میره تا دوباره به یک روباه میرسه و به روباه میگه من از خونم اومدم بیرون که برم به سمت رودخونه ولی راهمو گم کردم تو راه به یه خرگوش رسیدم که گفت از این مسیر برم. روباه هم گفت نه از این مسیر برو».
شخصیت‌پردازی دوم شخصیت‌پردازی
چهارم هم باید به شخصیت‌پردازی شخصیت‌ها را بپردازیم
تخیل (فانتزی) تخیل و فانتزی از اولین عناصر جذابیت در برنامه‌ها هستند
تخیل مهم است ولی اگر در یک برنامه تخیل هم نباشد شما می‌توانید کار را جلو ببرید
مفاهیم اخلاقی ولی بعضی از اینها را باید با چیزهای دیگر پیوند بزنیم تا جذاب بشود مثل مفاهیم اخلاقی که باید با تنوع حرکات، موسیقی و داستان پیوند بخورد تا در قالب بتوان آن را برای کودک عنوان کرد
پنجم به صورت غیرمستقیم مفاهیم را در برنامه بگنجانیم
استفاده از بانوان چهارمین نکته مجری
سنین پایین‌تر بچه‌ها بانوان را می‌پسندند ولی با بالا رفتن سن چون دوست دارند حرف جدی بشوند و حرف مردانه باشد
استفاده از مجری خانم برای بچه‌ها جذابیتش بیشتر است.
ولی استفاده از بانوان اگر به معنای جذابیت‌های جنسی باشد اصلا برای بچه‌ها معنی ندارد.
فکر می‌کنم که به ارتباط مجری با کودک بستگی دارد و جنسیت مجری در نحوه ارتباط او و توفیق برنامه تأثیری ندارد
روی مجری‌های زن بیشتر مانور می‌دهند در حالی که عمو قناد، عمو پورنگ، عمو مهربون موفق‌تر هستند چون مجریان مرد در ایران دارای شرایطی هستند که دستشان برای انجام بعضی کارها بازتر است
زن بودن مجری تأثیری در موفقیت برنامه ندارد و بسته به اجرای آنها دارد
استفاده از مجری خانم یا آقا ندارد و هر کدام که در اجرا موفق‌تر عمل کنند جذاب‌تر هستند
مجری
رنگ و لعاب شاد اول رنگ
رنگ‌ها شاد و گرم برای کودک و خردسال و نوجوان همه رنگ‌ها را دوست دارد
رنگ و لعاب خیلی مهم است و باید طبق یک سواد بصری به بچه ارائه دهد
دکور دومین نکته دکور برنامه است
سوم دکور،‌ نورپردازی و صدابرداری که از ابتدا باید برای آن فکر کنیم و یک نقشه درست طراحی کنیم
رنگ آمیزی مناسب دکور بسیار مهم است
استفاده ‌از عروسک پنجمی هم عروسک برنامه است
خود عنصر عروسک مهم است
استفاده از عروسک بستگی به عروسکش دارد
کارهای عروسکی برای سنین پایین‌تر
عروسک برای خردسال در وهله اول و بعد برای کودک جذاب است
استفاده از عروسک در جای خودش باید باشد و صدرصد باید برنامه عروسکی باشد و اگر پیش بینی نشده باشد وجود عروسک اصلا لزومی ندارد.
رقص‌(حرکات موزون) اساسا برای بچه‌ها حرکت جذاب است و حرکات ریتمیک و رقص جذاب‌تر است. در خیلی از مدارس دنیا رقص یک واحد درسی است که برای ایجاد تنظیم حرکات و برای پیوند زدن توانایی‌های شناختی و مهارت‌های جسمانی و بدنی به عنوان آموزش استفاده می‌کنند و جایش در کشور ما خالی است
دوم موسیقی
دوم عنصر موزیکال بودن از دیگر عوامل جذب مخاطبین کودک است.
برای گروه سنی خردسال کارهای ریتمیک و آهنگین به ویژه برای آموزش ولی با سازهای اورف و ساده باید نواخته شود
موسیقی یکی از بهترین راه‌های ارتباط با کودک است
موسیقی و شعر می‌توانند خیلی پیام‌رسان خوبی باشند چون در یک فرصت کوتاه پیام بزرگی را منتقل می‌کنید و چون شعر برای کودک قابل حفظ کردن و تکرار است و جاذبه دارد
موسیقی و آواز و رقص- که خیلی هم موافقش نیستم -خیلی برای بچه‌ها مهم است.
ولی موسیقی‌های امروزی ویژه کودک نیست و اگر شعر می‌خوانیم عموپورنگ شعر می‌خواند.
موسیقی‌(قالب‌موزیکال)
آواز‌(شعرهای‌دسته‌جمعی) با آواز و شعر گروهی در سرودهای دسته جمعی فقط موافقم
آواز هم همینطور است ولی باید متناسب با گروه سنی خردسال باشد و باید شعرهایی کاملا ساده و تعداد واژگان محدود که بتوانند آن را به خاطر بسپارند و وِرد زبان‌شان بشود
و باید بچه‌ها به صورت جمعی شعر بخوانند.
کمدی‌بزن‌بکوب‌(اسلپ‌استیک) اسلپ استیک نیز مهم است
اسلپ استیک و موسیقی با حفظ رعایت ویژگی‌های کودکان جذاب هستند.
کمدی بزن بکوب چاشنی است
و یا کمدی اسلپ استیک برای بچه‌های امروزی که با کمدی وراجی خیلی آشنایی دارند فهم آن سخت است هرچند “پت و مت” را به خاطر در هم ریختگی و سرعت آن دوست دارند. سرعت در حرکت و پلان‌ها بسیار مهم است. موسیقی و شعر خیلی برای بچه‌ها جذاب است.
کمدی در حدی که به تمسخر نرسد
سایر هیچکدام بردیگری برتری ندارد
نوع استفاده هر کدام از این موارد (عناصر برنامه‌سازی) مهم است. و اگر از چیزی که استفاده می‌کنیم دقت و شناخت لازم صورت بگیرد هر کدام در جایگاه خودش خوب است. مثلا شما نمی‌توانید وقتی اخبار در حال پخش است زیر آن یک موسقی شاد قرار دهید و برنامه کودک هم همینطور است. شما باید مخاطب را باید بشناسید و هر چیز را در جای خودش استفاده کنید.
از چاشنی‌های تأثیرگذار رنگ، ریتم و فانتزی است. خردسال تحت تأثیر فضای فانتزی و حتی قصه‌گویی است
ترکیب آنها یک ارتباط خوبی را برقرار می‌کند و به خصوص برای بچه‌ها باید کارها از ریتم مناسب برخوردار باشد. تنوع باید وجود داشته باشد، از تکرار از تعلیق از رنگ از موسیقی باید استفاده بکنیم.
همه‌اش لازم است و همه اینها وقتی در یک کاری درست مراعات شود لازم است
هر چیزی که یک کودک در قاب تلویزیون می‌بیند مثلا دکور، موسیقی، رنگ،‌ عروسک و قصه باید شاد و جذاب باشد و می‌تواند در جذب مخاطب مؤثر باشد
نگین حسینی : به نظرم پاسخگویی به این سؤال، نیازمند انجام کار تحقیقی روی گروهی از مخاطبان کودک و نوجوان است و در غیر این صورت، هر جوابی بیشتر سلیقه‌ای، تجربی و شخصی خواهد بود. در کتاب “جنگ تلویزیونی برای کودکان” در بخش نتایج تحقیق، گوشه‌هایی از ترجیحات کودکان و نوجوانان را اشاره کرده‌ام که مثلا اکثرا کارتون را بیشتر از فیلم سینمایی می‌پسندند و خواهان

مطلب مرتبط :   زن، مراسم، صیغه‌ی، عقد