وهابیت، دین، اسلام، حج

زدند و اعلام کردند که حجاج با چوب و سنگ و چاقو به طرف مسجدالحرام هجوم آوردند و مأموران برای جلوگیری از هرج و مرج وارد شدند و نیز در این گزارش با ادعای عدم تیراندازی به زوار حرم آمده است که حجاج با مأموران امنیتی درگیر شدند و تعدادی از حجاج زیر دست و پا ماندند و له شدند دولت اجساد حجاج ایرانی و از انتقال مجروحان نیز خودداری می‌کرد. بعدها مشخص شد کسی که فرماندهی نیروهای نظامی آل سعود را آن روز برعهده داشته یک آلمانی بوده است. ژنرال اولدیخ وگنر (Uiresh Wegener) در سال 1929م. در شهر برادن بورگ به دنیا آمد. او اواخر جنگ جهانی دوم که تنها 15 سال سن داشت به عضویت ارتش آلمان درآمد و در سال 1952م. به آلمان غربی رفت و در امتحانات پلیس برای مدارس نظامی ثبت نام کرد. او جزو تأسیس کنندگان واحد ضد تروریستی ارتش آلمان می‌باشد که دکترین این بخش را وی راه اندازی کرده است. او بیش‌تر فعالیتش در ارتش آلمان را تحت نظر مستقیم و زیر کشور وقت آن کشور، یعنی هانس دیترش گنشر سپری کرده است. از جمله دیگر فعالیت‌های او با ید به این نکته اشاره کرد که او ارتباط تنگاتنگی با ارتش غاصب صهیونیستی در اکثر عملیات‌ها داشته است.277
این جنایات بخشی از جنایت‌های وهابیان در طول تاریخ می‌باشد اما ریشه این انحراف تدریجی را باید در عقاید تکفیری و افراطی نسبت به شیعه دانست. که سبب شده وهابیت و دولت آل سعود بجای این‌که از حرم امن الهی جهت تحقق پذیری اهداف الهی حج استفاده نماید. سعی می‌کند با کمک غرب و آمریکا حج آمریکایی را که همراه با خشونت، فتنه، بحران معنویت و ابراز احساسات نسبت به پیامبر عظیم الشأن اسلام همراه است را ترویج نماید. و از فلسفه اصلی حج که همانا وحدت و الفت و معنویت مسلمین است دور بماند.
3. سوق دادن مسلمانان به سوی سطحی‌نگری، علم‌گریزی
بزرگترین مشکل وهابیون این است که به دین، به صورت قشری و سطحی نگاه می‌کنند و به عمق دین توجهی ندارند و در واقع، به جای اینکه دین خود را از پیامبر اسلام بگیرند، از ابن تیمیه گرفته‌اند و به عبارت دیگر در دین ابن تیمیه هستند نه در دین رسول اکرم، چرا که هر جا که نظر ابن تیمیه با احادیث رسول الله مخالفت داشت، نظر ابن تیمیه را پذیرفته‌اند. واضح است که چنین قشگری نگری و چنین بدعت‌گذاری در دین باعث می‌شود تا به مرور زمان، چیزی از اصل دین باقی نماند و اسلام نیز همچون مسیحیت، به دینی تهی از ارزش‌های فرهنگی و ابعاد اجتماعی تبدیل گردد. بنابراین نتیجه تفکرات وهابیت آن شده که گفته می‌شود اسلام دین جامد و خشکی است که به درد همه‌ی زمان‌ها نمی‌خورد و تمام این موارد به مرور زمان به آن‌جا می‌انجامد که اساس اسلام را از بین برده و در طی سال‌های طولانی، انسان‌های ناآگاه به این نتیجه می‌رسند که نداشتن این دین بهتر از داشتن آن است و سیاست‌گذاران غربی که بر روی این موضوع کار می‌کنند دقیقاً می‌خواهند اسلام را به چنین جایگاهی برسانند.278
تفکر وهابیت همانند تفکر خوارج در صدر اسلام از جمود، تعصب، خشونت، بدوی بودن و تلقی شک و متحجرانه از اسلام، ریشه گرفته و فاقد هرگونه فکر و فرهنگ پویا و صحیح است و به جای چهره‌ی علمی و منطقی که پیامبر گرانقدر اسلام، قرآن کریم و اهل بیت که به آن تأکید داشته‌اند، جنبه‌ی تحکم داشته و از روح تمامیت و جامعیت اسلام فاصله‌ی فراوان دارد. از این‌رو، در میان مذاهب اسلامی فرقه‌ای قشری تراز وهابیت وجود ندارد. یکی از بارزترین ویژگی عوام و خواص وهابیون این است که در عقاید خود به صورت گزینشی عمل کرده و از توجه‌ی به همه‌ی مدارک و اسناد موجود در آیات و روایات پرهیز می‌کنند. وهابیت آیات قرآن را بدون التفات به دیگر آیات و برهان‌های عقلی و همچنین استفاده از تفسیر به رأی تفسیر کرده و در استدلالات و مناظرات ضعف علمشان مشهود می‌شود. سلفیان با پذیرش ظواهر الفاظ نصوص کتاب و سنت بالاخص در باب مبدأ و معاد همراه با نفی تأویل، مجاز، تشبیه و استعاره در این زمینه، نگاه تشبیهی- تجسیمی در باب ذات اسماء و صفات خداوند پیدا کرده و خدا را همچون مخلوقات دارای دست و پا دانسته که از کیفیت آن اطلاع ندارد. این مبنا تأثیر عمیقی در اختلاف آنان با عقلگرایان و شهودیان ایجاد کرده و لوازم فراوانی را به همراه دارد. ولی آن‌ها با همان لجاجتی که دارند راه خودشان را دنبال می‌کنند. این نحوه‌ی برخورد با آیات قرآن، انسان را به یاد صفت «یؤمنون ببعض و یکفرون ببعض» یهود می‌اندازد که برای جا انداختن افکار خود آیاتی از تورات را مطرح و از بیان آیات مرتبط دیگر که برخلاف عقیده‌شان بود پرهیز می‌کردند. لذا برخورد گزینشی وهابیت از مصادیق تفسیر به رأی می‌باشد.
این سطحی‌نگری و خشک مقدسی غیرعلمی، نشأت گرفته از عدم تعمق و تفقه است. البته تعهد به تاریخ به عنوان یک امر الهی نیز از اموری است که امثال وهابیت را به سمت اثبات عقیده‌ی خود به هر بهایی که شده می‌کشاند، ولو اینکه در این میان اصل دین از دست برود و ابعاد مهم و حیاتی آن، همچون ابعاد سیاسی، اجتماعی حج نابود شود. به همین دلیل است که پس از گذشت سال‌های متمادی از دعوت امام خمینی و رهبر انقلاب اسلامی به توجه جدی به ابعاد سیاسی و اجتماعی حج ملت‌ها و دولت‌ها نتوانسته‌اند این عقب‌ماندگی را جبران کنند، چون دولت عربستان اجازه‌ی بهره‌برداری از بعد اجتماعی حج را به ملت‌ها نداده است. رژیم آل سعود از به جای تلاش و برنامه‌ریزی برای ترویج صحیح حج در تلاش بی‌امان برای ترویج عقاید وهابیت بوده و از حج به عنوان رانتی بزرگ برای ترویج عقاید این فرقه بهره‌برداری می‌برد. عبدالله بن عبدالعزیز- پادشاه عربستان- در یک مهمانی مجلل که به افتخار مقامات کشورهای مختلف جهان اسلام حاضر در مناسک حج امسال ترتیب یافت، در سخنانی برای مهمانان خود گفت: ایده‌ی مرکز گفتگو میان مذاهب اسلامی که در مکه مکرمه‌ی اعلام کردیم، ضرورتاً به معنای توافق درباره‌ی مسائل عقیدتی نیست، بلکه هدف از آن رسیدن به راه‌حل‌هایی برای دوری از تفرقه و نیز همزیستی میان مذاهب است. این در حالی است که وزارت امور اسلامی و اوقاف عربستان در قالب توزیع هدیه‌ی پادشاه عربستان در میان حجاج هنگام خروج از طریق فرودگاه عبدالعزیز جده، بندر جده و مدینه، علاوه بر یک جلد کلام الله قرآن مجید، مجموعه‌ای از کتاب‌ها و نوارها و نیز نشریه‌های مورد نظر این وزارتخانه را مانند دیگر بخش‌های دولت و حکومت فعلی عربستان، تحت قیمومیت آموزه‌های وهابیت قرار دارد، پخش کرده بنابر اعلام شیخ طلال بن احمد العقیل- معاون امور اسلامی وزارت اوقاف عربستان- امسال در مجموع 26 میلیون نسخه کتاب و نشریه در میان حجاج بیت الله الحرام در لحظه‌ی ورود و نیز خروج توزیع شده است و می‌شود. این کتاب‌ها و نوارها به زبان‌های مختلف شامل اردو، ترکی، انگلیسی، فرانسوی، تایلندی، اندونزیایی، اسپانیایی، روسی، آلمانی، آلبانیایی و… که مسائل اسلامی، تربیتی، ارزش‌ها اصول شریعت و عقیدتی و تفسیر و احکام دین را از نگاه وهابیت شامل می‌شود. اساساً علاوه بر انتشار مجله‌های که حقاً به زبان فارسی در میان زائران و حاجیان توزیع می‌شد، حجاج هنگام حضور در مکان‌هایی مانند مسجد قبا و قبرستان بقیع که شرایط نامطلوبی از طرف مأموران موسوم به آمر به معروف و ناهی از منکر وجود داشت، با دکه‌هایی مواجه می‌شدند که عنوان محل توزیع نشریات ارشادی به چند زبان بر بالای آن‌ها درج شده بود. کافی بود یک زائر از جلو این محل‌ها رد شود یا یک لحظه نگاهش به مأموران حاضر در آن تلاقی کند، حتماً فراخوانده می‌شد و با این پرسش که به کدام یک از زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی، اردو، فارسی و… آشنایی دارد، فوراً تعدادی کتاب و کتابچه به این زبان‌ها در اختیارش قرار می‌گرفت.279 از دیگر پیامدهای تفکرات وهابیت می‌توان مخالفت پیروان این فرقه با رشد فرهنگی و علمی جوامع مسلمان اشاره کرد. آن‌ها استفاده از شیوه‌های عقلی را در اسلام از امور جدید و بدعت می‌دانند. با مراجعه به نظرات پیشینیان این فرقه از قبیل احمد بن حنبل و ابن تیمیه در مورد عقل‌گرایی بیان داشته است که: «کسانی که ادعای تمجید از عقل دارند، در حقیقت ادعای تمجید از بتی دارند که آن را عقل می‌نامند»280 امروز نیز وهابیونی که خود را سلفی می‌نامند، دارای همان تفکرات خشک و بی‌روح هستند که با جهان عقلانی امروز به چالش افتاده‌اند. اندیشه‌های فرهنگ ستیز وهابیون همچنین در موارد بسیاری به از بین بردن منابع فرهنگی و آتش زدن کتابخانه‌ها از سوی آن‌ها انجامیده است. آنان کتابخانه‌ی بزرگ «المکتبه العربیه»- که بیش از 60 هزار عنوان کتاب گرانقدر و کم نظیر و پیش از 40 هزار نسخه‌ی خطی منحصر به فرد داشت و در میان آن‌ها برخی از آثار خطی دوران جاهلیت و قرارداد یهودیان با کفار قریش بر ضدّ رسول خدا قرار داشت را به آتش کشیدند. در این آتش‌سوزی، آثار خطی حضرت علی، ابوبکر، عمر، خالد بن ولید و طارق بن زیاد و برخی از صحابه‌ی پیامبر گرامی و قرآن مجید به خط عبدالله مسعود نیز تبدیل به خاکستر شد. در همین

مطلب مرتبط :   دادگاه، دادرسی، صلاحیت، قضایی