منابع تحقیق درمورد کارآفرینی سازمانی

دانلود پایان نامه

دانشگاه های کشور تهیه و برای اجرا
به دانشگاه ها ابلاغ شد.
در حال حاضر نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مسئولیت اجرای طرح توسعه کارآفرینی را در

دانشگاه های کشور که به اختصار «کاراد» گفته می شود به سازمان سنجش واگذار کرده است. این سازمان نیز از اواخر سال 1379 نسبت به سازماندهی آموزش کارآفرینی در دانشگاه های مجری طرح،
اقدام کرده است.
طرح کاراد هم اکنون در دانشگاه های کشور در حال اجراست و اکثر دانشگاه ها پیشرفت نسبتاً خوبی
در این زمینه داشته اند. (مقیمی، 1385)
هم اکنون فعالیت های آموزشی برای تربیت کارآفرینان در دستور کار بسیاری از مراکز آموزش کارآفرینی در ایران قرار گرفته؛ چرا که لازمه توسعه کارآفرینی، آموزش آن است. این موج که از اوایل سال 1380 در دانشگاه های بزرگ آغاز شده هم اکنون اکثر دانشگاه ها علاوه بر کارگاه های آموزشی، در قالب یک درس 2 یا 3 واحدی در برنامه های درسی دانشجویان کاردانی و کارشناسی گنجانده شده است. علاوه بر این با توجه به اهمیت موضوع کارآفرینی نهادهای مختلفی نیز برای حمایت دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تاسیس شده است.

متأسفانه در کشور ما از واژه کارآفرینی، مفهوم ایجاد کار و یا اشتغال زایی برداشت می شود؛ در حالی که کارآفرینی دارای مفهومی وسیع تر و با ارزش تر از اشتغال زایی است.
برداشت ناصحیح از این مفهوم و همچنین تورم نیروی انسانی بیکار در جامعه (به ویژه در بین
دانش آموختگان دانشگاهی)، موجب شده در بسیاری از سیاست هایی که برای توسعه کارآفرینی اتخاذ شده، صرفاً جنبه اشتغال زایی برای آن در نظر گرفته شود. در حالی که کارآفرینی دارای پیامدهای مثبت و مهم دیگری همانند بارور شدن استعدادها، گرایش به خلاقیت، ترغیب به نوآوری و توسعه آن، افزایش اعتماد به نفس، ایجاد و توسعه تکنولوژی، تولید ثروت در جامعه و افزایش رفاه عمومی است و در صورتی که فقط به جنبه اشتغال زایی توجه شود، از سایر پیامدهای آن بی بهره خواهیم ماند. (تندسته، 1387)
در واقع اشتغال زایی، یکی از ره آوردهای مهم کارآفرینی می باشد. متأسفانه در کشور ما و در چند برنامه اخیر توسعه، توجه خاص به این مهم نشده و حتی می توان گفت که این مفهوم برای بسیاری از دست اندرکاران و افراد جامعه، ناشناخته و غریب می باشد. شاید به همین دلیل تاکنون برنامه ریزی و بسترسازی مناسبی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و نظام آموزشی کشور برای توسعه کارآفرینی به ویژه در
دانشگاه های کشور صورت نپذیرفته است. (اکبری، 1385)
مطالعات زیادی که اخیراً انجام شده است، نشان می دهد که آموزش کارآفرینی نقش تعیین کننده ای در ایجاد روحیه کارآفرینی در بین فارغ التحصیلان دارد. از این رو در حال حاضر، آموزش کارآفرینی به یکی از مهمترین و گسترده ترین فعالیت های دانشگاه ها تبدیل شده است. همچنین علاوه بر دانشگاه ها، در نظام آموزش متوسطه نیز برای ترویج کارآفرینی، تلاش های زیادی انجام شده است که عمده توجه آن معطوف به هنرستان ها و مراکز فنی- حرفه ای و کار و دانش می باشد. (احمدپور داریانی و مقیمی، 1380)
2-4-2- تجارب کارآفرینی در دیگر کشورها
آلمان: مهمترین حمایت های آموزشی که این کشور به آنها اقدام کرده به قرار زیر است:
مؤسسه انستیتو، برای دانش آموزان سال آخر دبیرستان، تحت پروژه های مشارکتی، یک کسب و کار کوچک را به وجود آورده که اکثراً مدت زمان این پروژه ها کمتر از یک سال می باشد و در نهایت به بهترین کسب و کارهای ایجاد شده توسط دانش آموزان، جوایزی را اهدا می نماید.
دولت آلمان برای بهبود تسهیلات مربوط به یادگیری کارآفرینی در دانشگاه ها، با همکاری چند بانک اقدام به ایجاد کسب و کارهای تکنولوژیکی از طریق دانشگاه ها نموده و از بهترین طرح ها نیز تقدیر می کند. شاید مهمترین حمایت آموزشی در این کشور، اعطای بورس تحصیلی برای کمک به تدارکات ایجاد یک کسب و کار باشد.
فدراسیون انجمن های کسب و کار، که در سال 1992 توسط یک گروه کاری صنعتی مدرسه ای با هدف انتشار دانش کارآفرینی در مدارس و گنجانیدن نیازهای صنعت در سیستم دروس مدرسه ای و معرفی کارآفرینی به عنوان یک انتخاب با ارزش در مراحل اولیه آموزش ایجاد گردیده است، به راه اندازی برنامه های بازدید و آموزش علمی در زمینه کسب و کار برای دانش آموزان، تبادل اطلاعات و تجارب بین مدارس و صنعت و تأسیس شرکت ها و حمایت از آنها می پردازد.
(رضا زاده و دیگران، 1381)
ایتالیا: اهم فعالیت های حمایتی- آموزشی این کشور به شرح زیر می باشد:
اجرای طرحی تحت عنوان آشنایی بیشتر دانش آموزان در سال آخر دبیرستان با شرکت های موجود
ایجاد یک طرح آموزشی ویژه به عنوان آموزش شرکت که توسط اتاق های بازرگانی انجام
می گیرد. برای نمونه می توان به اجرای نزدیک به 81 طرح آموزشی برای بیش از 1300 دانش آموز اشاره کرد.
ایجاد یک دوره فوق لیسانس در مدیریت شرکت های کوچک برای افراد زیر 28سال که قصد دارند در آینده کسب و کار خانگی را ارائه دهند ایجاد کرده که طول این دوره آموزشی یک سال است.
هلند: مهمترین فعالیت های حمایتی- آموزشی این کشور به قرار زیر است:
تأسیس مؤسسات کسب و کار با هدف گردهم آوری دولت و بخش آموزشی و ارائه دوره های علوم و تکنولوژی و حمایت مالی از پروژه های دانش پژوهان و دانش آموزان
اختصاص بودجه ای معادل 95 میلیون دلار از سال 1998 به صورت سالیانه برای ایجاد تسهیلات آموزشی جهت کارآفرینی
ایجاد یک کمیته مشورتی متشکل از مدیران آموزش دیده کسب و کار که بر روی تمامی انواع آموزش ها کار کرده و موانع موجود بر سر راه ارتقای کارآفرینی در سیستم آموزشی را شناسایی
می کند.
این کشور در سال 2000 برنامه ابتکاری را ارائه داد که در این برنامه، شرکت کنندگان و
ارائه دهندگان خدمات آموزشی می توانند با همدیگر کار کنند و در هر فرایند آموزشی نیز حداقل پنجاه نفر به سوی حرفه هایی که در آن ریسک وجود دارد، سوق داده می شوند. در این دوره ها سعی بر این شده که موانع قانونی از سر راه فرایندهای آموزشی برداشته شود و قالب های آموزشی جدید همچون آموزش از طریق تلفن و آموزش در محل کار به عنوان قسمتی از این فرایندهای آموزشی به کار گرفته شود.
آمریکا: برخی از اقدامات دانشگاه های این کشور در راستای حمایت از کارآفرینی به شرح زیر است:
ایجاد برنامه ای تحت عنوان «پوشه یادگیری» فرصتی فراهم کرده تا تمامی تجارب یادگیری
مورد نیاز دانشجویان کارآفرینی اعم از انجمن کارآفرینی، کسب و کارهای خانگی و… مهیا گردد.
تمرکز برنامه های کارآفرینی در دوره کارشناسی ارشد بر یادگیری مبتنی بر تجربه
ملزم کردن دانشجویان دوره کارشناسی به تدوین یک برنامه تجاری قابل اجرا و منوط کردن اعطای مدرک فارغ التحصیلی به تأیید این برنامه (میرعرب، 1385)
همچنین نمای کلی کارآفرینی در برخی کشورهای دیگر به شرح زیر است:
انگلستان: مؤسسات مختلف کارآفرینی که در این کشور وجود دارند، به برقراری ارتباط با پارک های علمی و شبکه کسب و کارهای اروپایی می پردازند.
استرالیا: وزارت آموزش فنی و حرفه ای بزرگترین آموزش دهنده کارآفرینی است و علاوه بر آن
دانشگاه های مختلف در این زمینه فعالند.
هند: مؤسساتی همچون NIESBUS، EDI، مؤسسات آموزشی ایالتی SISI، در سطح حکومت مرکزی، برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت را اجرا می کنند.
سنگاپور: دانشگاه های مختلفی در زمینه کارآفرینی فعالیت می کنند که نمونه برجسته آن دانشگاه «نانیانگ» است.
فلیپین: دانشگاه فلیپین در اواخر دهه هفتاد میلادی در دانشکده مدیریت بازرگانی برنامه های آموزش کارآفرینی را به اجرا در آورد و سایر دانشگاه ها نیز از آن پیروی کردند.
مالزی: وزارتخانه ای تحت عنوان «کارآفرینی و جوانان» ایجاد کرده است.
ژاپن: وزارت آموزش و پرورش در سال 1985، طرحی را به نام «سربازان فداکار اقتصادی» اجرا کرد که
بر اساس آن برنامه های درسی آشنایی با کارآفرینی از مقطع دبیرستان در نظام آموزشی این کشور گنجانیده شد. (مقیمی، 1385)
2-5- نوع شناسی کارآفرینی
تاکنون نوع شناسی های متعددی از کارآفرینی توسط محققان ارائه شده است. اما از میان دسته بندی‌های مختلف، به تقسیم ‌بندی زیر می پردازیم:
الف) فردی
1- کارآفرینی مستقل: فرایندی است که کارآفرین از ایده اولیه تا ارائه محصول خود به جامعه، کلیه فعالیت کارآفرینانه را با ایجاد یک بنگاه اقتصادی جدید، بطور مستقل طی می‌کند.
کارآفرینان مستقل افرادی هستند که تقاضای بازار را پیش بینی می کنند، خطرهای ناشی از نوسانها را به عهده می گیرند و مسئول سازمان دهی و تصمیم گیری درباره آن هستند که چه تولید شود، چقدر تولید شود و با چه روشی تولید شود؟ (صمدآقایی، 1378)
کارآفرین مستقل، فردی است که مسئولیت اولیه وی جمع آوری منابع لازم برای شروع کسب و کار است. وی منابع لازم برای شروع و یا رشد یک کسب و کار را بسیج می نماید و تمرکز او بر نوآوری و توسعه فرآیند، محصول یا خدمات جدید می باشد. به عبارت دیگر، کارآفرین مستقل، فردی است که یک شرکت را ایجاد و اداره می کند و هدف اصلی اش سود آوری و رشد است. مشخصه اصلی این نوع کارآفرینی، نوآوری می باشد. (احمدپور داریانی،1381)
2- کارآفرینی سازمانی: فرایندی است که طی آن کارآفرین، تحت حمایت یک سازمان، فعالیت های کارآفرینانه خود را به ثمر می رساند. کارآفرین سازمانی فردی است که در سازمانهای بزرگ، مانند یک کارآفرین مستقل فعالیت می کند و فعالیت او ایجاد واحدهای جدید در سازمان، ارائه محصولات، خدمات و فرایندهای جدید است که شرکتها را به سوی رشد و سودآوری سوق می دهد. (الوانی و دیگران، 1388)
کارآفرینی سازمانی، فرآیندی است که در آن محصولات یا فرآیندهای نوآوری شده از طریق القا و ایجاد فرهنگ کارآفرینانه در یک سازمان از قبل تأسیس شده، به ظهور می رسند. به بیان دیگر؛ فعالیتهـای کارآفرینانـه فعالیت هایی است که از منابـع و حمـایت سازمانی به منظور دستیابی به نتایج نـوآورانه برخـوردار می باشد.
مطالعه ادبیات کارآفرینی نشان می دهد که کالینز و مور در سال 1970 اولین محققانی بودند که در مطالعات خود بین کارآفرینان مستقل و سازمانی تمایز قایل شدند و عنوان کردند که کارآفرینان مستقل سازمانهای جدید را به طور مستقل به منصه ظهور می رسانند. (صافی،1376)
کارآفرینی سازمانی در نظر دارد تا رفتارهای کارآفرینی میان یک سازمان را ارتقا و بهبود بخشد. کارآفرینی سازمانی از مفاهیم مدیریت استفاده می کند در حالی که یک سبک رفتاری ترتیب می دهد که با
سازمان های اداری در چالش است و آنها را تشویق به نوآوری می کند.
همچنین مسئولیت رونق بخشیدن، بهبود و نوآوری را در میان سازمان ها از طریق بررسی فرصت‌های جدید بالقوه شناخت علمی ساختن بهره برداری و تبلیغات محصولات و خدمات جدید به عهده دارد.
از مطالب بالا می توان کارآفرینی سازمانی را این گونه تعریف کرد: تلاش در جهت ارتقای نوآوری از یک دیدگاه سازمان دهی شده داخلی از طریق ارزیابی فرصت های جدید بالقوه، تنظیم منابع بهره برداری و جنبه تجاری دادن به فرصت های گفته شده. لازم به ذکر است که کارآفرینی سازمانی می تواند متقابلاً
به جای کارآفرینی درون سازمانی به کار برده شود. (الوانی و دیگران، 1388)

مطلب مرتبط :   منبع مقاله درباره مهارتهای ارتباطی

ب) گروهی
1- کارآفرینی مشارکتی: فرایندی است که یک سازمان طی می کند تا همه افراد آن به کارآفرینی تشویق شده و تمام فعالیت های کارآفرینانه فردی وگروهی به طور مستمر، سریع و راحت در آن انجام پذیرد. در این فرایند هر یک از کارکنان در نقش کارآفرین انجام وظیفه می کنند. (سعیدی کیا، 1389)
2- کارآفرینی اجتماعی: کارآفرینی اجتماعی، زمینه نو ظهوری است که شامل سازمان های غیر انتفاعی است. این سازمان ها افراد را درشروع کسب و کارهای انتفاعی یاری می‌دهند و برای ایجاد نقدینگی و ارزش اقتصادی، از منابع در دسترس به گونه ای خلاقانه برای موضوعات اجتماعی استفاده می‌کنند. (الوانی و دیگران، 1388)
امروزه کارآفرینی اجتماعی، علیرغم اینکه کمتر از سه دهه از پیدایش آن می گذرد، به طور فزاینده ای در زمینه حل مسائل اجتماعی مانند کاهش مستمر بهداشت عمومی، مشکلات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و آموزشی ناشی شده از فقر دراز مدت به کار می آید.
کارآفرینی اجتماعی فرایندی است که در جریان آن، افراد و گروه ها و بخش های اجتماعی به طور داوطلبانه کار می کنند تا از دارایی های اجتماعی که بدون استفاده مانده ارزش آفرینی کنند و فرصت های ناشی از آنها را تشخیص دهند؛ در اجتماعات افراد گردهم می آیند تا از طریق همکاری و همیاری دو جانبه مسائل اجتماعی را حل کرده، سرمایه اجتماعی را بر پایه اعتماد ایجاد کرده و با بهره گرفتن از این سرمایه، ظرفیت
با دوام برای پرداختن به موضوعات تدارک ببینند.
کارآفرینی اجتماعی فرایند پویا و به طور گسترده غیرقابل پیش بینی است که در طی آن در محیط های اجتماعی کارهای مبتنی بر نیازها و ارزش های اجتماعی انجام می گیرد. (علی میری، 1385)
جدول زیر، انواع کارآفرینی را با توضیح مختصری از هر یک از آنها نشان می دهد: (احمدپور داریانی و مقیمی، 1385)
جدول 2-2: انواع کارآفرینی
صاحبنظران غایت و هدف انواع کارآفرینی
بورث و همکاران(2006) گسترش اثرات سودمند اقدامات کارآفرینانه از طریق شبکه ها در سراسر سازمان کارآفرینی توزیع شده
مارشال(1980)، مایسز(1919)، نایت(1921)، شومپیتر(1934)،
شان و نکاتاماران(2000) خلق سود تحت شرایط سود و عدم اطمینان کارآفرینی اقتصادی
ایساک(1997)،
اشالتگر و پترسون(2001)، شاپر(2002)، اشالتگر(2002)،
دین و مک مولن(2007)، یورک و نکاتاماران(2007) خلق ارزش در قلمرو محیطی کارآفرینی محیطی یا بوم شناسی
پردو و مک لین(2006)، ویراواردنا و مورت(2006)،
تامپسون و دیگران(2000)، کانون(2000)، دیس(1998) خلق سرمایه اجتماعی و ارزش های اجتماعی کارآفرینی اجتماعی
دیس(2005)،
عکس و دانا(2001) باز توزیع ثروت برای بهبود جامعه کارآفرینی خیریه ای

مطلب مرتبط :   تحقیق با موضوع خلیج فارس و دریای عمان

ادامه جدول 2-2: انواع کارآفرینی
صاحبنظران غایت و هدف انواع کارآفرینی
دین و مک مولن(2007)، کوهن و وین(2007)، کاسیکیس و کایرگیدو(2007) خلق ارزش های اقتصادی، اجتماعی و محیطی
به صورت توأمان کارآفرینی پایدار
ماگویر و همکاران(2004)، بوکسنبام و باتیلانا(2005)، دوادو(2005) تغییر وضع موجود با بهره گرفتن از فرصت های آینده در قالب یک مؤسسه یا سازمان کارآفرینی تأسیسی
ون دی ون(1993)،
هیت و همکاران(2002)، گاث و گینزبرگ(1990)، میلر(1983)،

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

کاوین و مایلز(1999) نوسازی و نوآوری استراتژیک در درون سازمانی
که قبلا تأسیس شده است. کارآفرینی سازمانی یا درون سازمانی
موریس و جونز(1999)، بای گریو(1989)، کلمان(2005)، فلدمن(2005)، ابرتز(1992) خلق ارزش برای شهروندان در سایه خدمات رسانی مضاعف کارآفرینی دولتی
هیت و همکاران(2001)، ایرلند و همکاران(2003) کشف و بهره برداری از فرصت ها برای خلق مزیت رقابتی جهت جامع الاطراف شدن شرکت کارآفرینی راهبردی
استارچر(2002) توجه به پیامدهای محیطی و اجتماعی و همچنین اطمینان حاصل نمودن از موفقیت شرکت به صورت توأمان در شرایطی که ذینفعان متعددی وجود دارد. کارآفرینی پاسخگو

2-6- سازمان کارآفرین
مطالعه گسترده و عمیق برخی محققان، موجب دستیابی به راهکار جدیدی در زمینه کارآفرینی تحت عنوان سازمان کارآفرین گردید.
در این رویکرد مدیر سازمان با قبول این ضرورت که زایش، پذیرش و به اجرا درآوردن اندیشه های نو
به سازمان امکان بقا و ادامه حیات می دهد، با انجام فعالیت های کارآفرینانه، بینش مشترکی در سازمان ایجاد کرده و روح و کالبد و فرهنگ سازمان را دگرگون سازد. در حقیقت چنانچه کل سازمان دارای روحیه کارآفرینی شود، به آن سازمان کارآفرین می گویند. (هوی و میسکل، ترجمه سید عباس زاده، 1370)
2-6-1- ویژگی های سازمان کارآفرین
ساختار سازمانی کارآفرین
غیر رسمی بودن
نداشتن استاندارد مشخص و از قبل تعیین شده
کم رنگ بودن سلسله مراتب
نداشتن پیچیدگی

نداشتن

دیدگاهتان را بنویسید