مسلمانان، لبنان، محبت، اسرائیل

تکفیر شیعه پیش رفته اند، برای اهل بیت رسول خدا جایگاه والا و ویژه ای قائل هستند.325
محبت اهل بیت در لبنان نزد اهل سنت بسیار والا است و ایشان اعتقاد دارند که اگر تشیع، محبت اهل بیت است، همه اهل سنت شیعه هستند چرا که محبت اهل بیت از واجبات دینی ایشان است.326
علامه سید جعفر مرتضی درباره محبت اهل بیت و وحدت مسلمانان می گوید: هیچ رشته اتصالی مستحکم تر از اهل بیت نیست چرا که همه مسلمانان نسبت به اهل بیت پیامبر احترام می گذارند و به آیاتی که درباره مودت و عظمت ایشان نازل شده اعتقاد دارند.327
ایشان معتقد هستند: در مذاهب اسلامی محبت و احترام به اهل بیت رسول خدا یک اصل مشترک است، زیرا پیروان مذاهب مختلف اسلامی در بسیاری از اصول و فروع با هم اختلاف دارند که نمی تواند به عنوان رشته اتصال و وحدت آنان عمل کند. اما در مورد اهل بیت تا یک حد خاصی هیچ اختلافی وجود ندارد و تقویت اشتراک در محبت اهل بیت در بین مذاهب اسلامی بهترین راه برای گسترش مراودات بین مذاهب وتقریب است چرا که هیچ مسلمانی منکر لزوم محبت به اهل بیت پیامبر نیست، چون این مساله جزء قرآن است و کسی نمی تواند منکر قرآن شود. اما موارد تکمیلی مثل عصمت و امامت می ماند که می شود به همین مقدار تفاهمی که هست به فکر تحکیم روابط وتقریب مذاهب و وحدت امت اسلامی بود.328
شیخ عبدالله حلاق329 می گوید: محبت اهل بیت در زمان حیات رسول خدا و بعد از رحلتشان، جایگاه ویژه ای در بین مسلمانان دارد و برای همین امام شافعی رحمه الله محبت اهل بیت را این گونه بیان داشته است که: محبت اهل بیت واجب دینی از سوی خداوند است و همین فضل برای اهل بیت کافی است که کسی که بر شما سلام و درود نفرستد نمازش پذیرفته نیست.330
شیخ مصطفی ملص331 درباره اهل بیت می گوید: ایشان نسل پاکی هستند که حاملان علم و متخلق به اخلاق عظیم که به تقوی متمایز و به صفات شجاعت و صدق و جود و کرم متصف هستند، هیچ مومنی نیست مگر این که در قلبش محبت اهل بیت باشد، محبتی که خداوند متعال فرموده است: بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى کنم جز دوست داشتن اهل بیتم332.333
محبت اهل بیت، از اصول ایمانی هر مسلمان به شمار می رود و همه مسلمانان محبت اهل بیت رسول خدا را از ضروریات إسلام می شمارند و در لبنان مثل سایر کشورهای إسلامی، اهل بیت جایگاه ویژه ای دارند. هر یک از علما ومسلمانان اهل سنت لبنان که در موضوع اهل بیت سخن می گویند، گویی که شیعه مخلصی عرض ارادت به مقام ایشان می کند.
شیخ بلال شعبان334 می گوید: در مدرسه دینی اهل سنت طرابلس، اسامی طلاب برادران و خواهران را توسط برنامه کامپیوتری به ترتیب حروف الفبایی مرتب شده دیدم و اسامی طلاب توجه مرا جلب کرد. بیشترین اسامی به ترتیب عبدله (عبد الله، عبدالرحمن و..) و سپس محمد و مشتقات آن (أحمد، محمود، مصطفی و..) و بعد از آن نام علی و حسن و حسین بود و بعد از این نام ها، اسامی خلفا و اصحاب رسول خدا به چشم می خورد. هم چنان که در اسامی خواهران طلبه، مریم و فاطمه در صدر بود و سپس نام عایشه به چشم می خورد.335
محبت اهل بیت در اعماق وجود مسلمانان اهل سنت رسوخ دارد و انکار محبت اهل بیت نزد اهل بیت خروج از دایره ایمان شمرده می شود.
شیخ احمد القطان336 معتقد است محبت به اهل بیت را محبت به رسول خدا می دانند و می گوید: آشنایی با زندگی اهل بیت و محبت ایشان موجب وحدت بیشتر مسلمانان در مقابل دشمنان اسلام می شود.337
برگزاری مراسمات مشترک بین شیعیان و اهل سنت لبنان، مثل اعیاد شعبانی و رجب و مراسمات گرامیداشت محرم می تواند نقطه عطفی در تقویت وحدت إسلامی و تقریب مذاهب إسلامی در لبنان باشد و چه بسا این ظرفیت مهمی که معمولا در کشورهای إسلامی وجود دارد، می تواند توطئه های تکفیری ها و سلفی ها را نقش بر آب کرده و مسلمانان را هر چه بیشتر به آرمان بزرگ قرآن که همان أمت واحد إسلام است، نزدیک تر بنماید.

مطلب مرتبط :   برادری، مسلمانان، عقد، امت

فصل ششم: دشمن مشترک
بزرگترین هدف تقریب مذاهب إسلامی و وحدت إسلام، مقابله و مبارزه با زیاده خواهی و اشغالگری دشمنان إسلام است. اگر مسلمانان جهان با هم وحدت داشتند اکنون قدس شریف در دست یهود اشغال نشده بود و اکنون هزاران مسلمان آواره به دور از خانه و کاشانه خود زندگی سختی نداشتند. اگر مسلمانان طبق فرموده قرآن أمت واحدی بودند و نزاع و دودستگی در بین مسلمانان نبود اکنون شاهد مصرف گرایی و عقب ماندگی نبودیم.
حمایت و دفاع از مقدسات از واجبات هر دینی است، و فرقی نمی کند که مقدسات یک ملت زمانی باشد مثل رمضان و یا اشخاص باشد مثل حضرت محمد و حضرت عیسی و چه مکان باشد مثل مساجد و در رأس آن مسجد الحرام و مسجد النبوی و مسجد الأقصی.
اکنون یکی از مقدس ترین مکان های مسلمانان در دست ناپاک ترین انسان ها که مردم دنیا ایشان را با نام صهیونیست می شناسند اسیر است و هزاران و بلکه میلیون ها مسلمان کشته و زخمی و آواره گشته است. با قطع نظر از هر مذهب و اختلافی که بین مسلمانان وجود دارد، بر هر مسلمان از این جهت که مسلمان است و قرآن را کتاب الهی می داند و محمد را فرستاده خداوند می شناسد، واجب است در برابر دشمن إسلام که نه قداست قدس شریف برایش مهم است و نه خون هزاران مسلمان برایش ارزشی دارد، بایستد و دست در دست سایر مسلمانان با اشغالگری و جنایت دشمنان إسلام مبارزه کند.
دولت اسرائیل در منطقه برای إشراف بر کشورهای إسلامی عربی و از بین بردن إسلام تأسیس شده است و بر مسلمانان باید بدانند، اسرائیل بدون دارو و غذا سه ماه هم نمی تواند دوام بیاورد، پس واجب است کشورهای إسلامی با تحریم و قطع ورود هر گونه کالا به سرزمین اشغالی می توانند در از بین رفتن این غده سرطانی سهیم باشند.338
یکی از ظرفیت های مهم تقریب مذاهب إسلامی در لبنان، عبارت است از دشمن مشترک که همان اسرائیل و آمریکا و غرب باشد. اندیشمندان مسلمان و مسلمانان لبنان به خوبی درک کرده اند که اگر با هم اتحاد نداشته باشند نمی توانند در برابر تجاوزات اسرائیل مقابله کنند و همین درک و فهم از راهکار مقابله با اسرائیل بود که موجب تأسیس مرکز تجمع علمای مسلمین شد و اکنون یکی از تأثیرگذارترین مراکز تقریبی در لبنان می باشد که حتی در خارج از لبنان نیز آثار با برکتی از خود بر جای گذاشته است.
علمای لبنان همواره سیاستمداران لبنان را به هوشیاری در برابر خطر تهدید های رژیم صهیونیستی و وحدت در برابر توطئه های تفرقه افکنانه دشمنان که هدف آن تقسیم لبنان است، دعوت می کنند.339
اندیشمندان لبنان معتقدند که باید همواره بر منافع مسلمانان در زمینه مقابله با اسرائیل اصرار داشته باشند و به دنبال سلاح وحدت در برابر دشمن صهیونیستی باشند.340 و بر این اساس است که وجود دشمن صهیونیستی عاملی برای وحدت مسلمانان لبنان شده است.
سید علی فضل الله اسرائیل را دشمن مشترک معرفی می کند و می گوید: رژیم اشغالگر صهیونیستی دشمن مشترک شیعیان و اهل تسنن است و هیچ گونه خیر و منفعتی برای مسلمانان، عرب ها و جهانیان نمی خواهد و تنها به دنبال چپاول ثروت های منطقه و به خطر انداختن سلامت آن هستند.341
شیخ احمد القطان342 می گوید: اجتماع مسلمانان موجب پیروزی و سربلندی آنان می شود و دشمنان تنها دنبال ایجاد تفرقه و کاشتن بذر دشمنی بین امت رسول خدا هستند تا با سوء استفاده از این ضعف، منابع آنان را نیز به یغما برده و سرزمین شان را نیز اشغال کنند.343
اعتقاد به این که اسرائیل دشمن مشترک مسلمانان لبنان است و ضرورت دارد مسلمانان با حفظ وحدت، با آن مبارزه کنند، اعتقاد مشترکی بین تمام مذاهب و جریانات سیاسی لبنان است. ولید جنبلاط344 نیز در این باره می گوید: در لبنان یک اجماع ملی وجود دارد که اسرائیل را یگانه دشمن لبنان می داند و این امر باید از بروز اختلافات جلوگیری کند زیرا هیچ کدام از مردم لبنان تجاوز بالگردها و تانک های اسرائیلی به لبنان را نمی پذیرند.345
وی می گوید: لبنانی ها به رغم اختلاف های سیاسی خود در مقابله با اسرائیل جدی و متحد هستند و مسلمانان لبنان هیچ گاه در برابر تجاوز بیگانگان از جمله اسرائیل سر تعظیم فرود نیاورده و در مقابله با این دشمن که از درس های گذشته عبرت نمی گیرد تسلیم نخواهد شد.346
وجود مرز مشترک لبنان با اسرائیل غاصب و تجاوز این رژیم اشغالگر به مرزهای لبنان و اشغال قدس شریف، موجب شده است که مسلمانان لبنان تنها راه نجات مسلمانان و قدس شریف را در اتحاد خویش بدانند و تمام تلاش خود را در این راه صرف کنند.

مطلب مرتبط :   تسلیحات، متعارف، ، حقوق

فصل هفتم: پایبندی به حقوق دیگران در تعامل با اتباع مذاهب؛
به رسمیت شناختن ادیان و مذاهب دیگر در یک جامعه و احترام به حقوق پیروان آن ها و آزادی در انجام فعالیت های دینی و مذهبی افراد، که از آن به همزیستی مسالمت آمیز مذاهب نیز یاد می شود، یکی از ظرفیت های مهم وحدت در جامعه إسلامی، است. چرا که هر چقدر اختلاف مذهبی عمیق باشد، نباید آثار غیر اخلاقی در بین مسلمانان بگذارد.
در فرهنگ اجتماعی لبنان همزیستی مسالمت آمیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است ودر حقیقت، یک ارزش تلقی می شود