– قسمت 2

لاس و درس دادن بی معطلی بی مشارکت دادن علم آموزان در بحث، خستگی شاگردان رو به دنبال داره، ولی دادن فرصت به علم آموزان واسه ارائه تحقیق و تحقیقای خود سر کلاس باعث سرحالی بیشتر فضای کلاس و درس می شه.

۲. علم آموزان رو به انجام کار گروهی تشویق کنین

کار گروهی به علم آموزان کمک می کنه تا همدیگه رو بهتر بشناسن و موضوعات رو از زاویه دیگری ببینند. کار گروهی موجب می شه علم آموزان انگیزه ی بیشتری واسه رسیدن به موفقیت داشته باشن. وقتی علم آموزان به شکل انفرادی کار می کنن انگیزه ی کمتری واسه فعالیت دارن. کار گروهی روش خوبیه که پیشنهاد می شه در برنامه تحصیلی علم آموزان گذاشته شه.

می تونین با استفاده از روشای مختلف بین گروه ها رقابت سالم بسازین. مثلا سؤال و یا موضوعی رو روی تخته بنویسین و از یک گروه بخواهید جواب اونو پیدا کنن. با همین روش می تونین میزان مشارکت علم آموزان رو در یافتن جواب درست بالا ببرین. البته باید سعی کنین این فضای رقابتی سالم از حالت تعادل خارج نشه.

۳. تکالیف بیشتری به علم آموزان بدین

دادن تکالیف و پروژه های بیشتر به علم آموزان کمک می کنه تا سطح علمی خود رو افزایش دن. مثلا، اگه معلم شیمی هستین و میدونید که بعضی از علم آموزان تمایل به کار تحقیقی بیشتری دارن، می تونین از اونا بخواهید گزارشی در مورد یک موضوع علمی جالب و بامزه تهیه کنن، مثلا روی کتاب دنیا در پوست گردو تحقیق کنن. این کار علاوه بر اینکه می تونه موضوع جالبی واسه علم آموزان باشه، سطح علمی اونا رو هم افزایش می ده و دید جدیدی نسبت به موضوعات این درس پیدا می کنن.

اگه معلم ادبیات هستین، می تونین از علم آموزان بخواهید در یک جلسه ی شب شعر شرکت کنن و گزارشی از اونو در کلاس ارائه دن. این روش اثر زیادی روی ایجاد انگیزه در دانش آموزا و تشویق اونا به یادگیری داره.

۴. گزینه های بیشتری رو در اختیار علم آموزان بذارین

قرار دادن گزینه های بیشتر واسه انجام دادن، انگیزه ی علم آموزان رو به یادگیری افزایش می ده. انتخابای بیشتر باعث می شه علم آموزان احساس استقلال بیشتری داشته باشن. اونا رو در انتخاب هم گروهی آزاد بذارین و یا چند موضوع رو واسه تحقیق پیشنهاد کنین و اجازه بدین علم آموزان طبق علائق شخصی و گروهی خود یکی رو انتخاب کنن.

مطلب مرتبط :   انقلاب، شاه، آمریکا، سیاست

۵. تشویق کنین

اگه به دنبال راهی واسه تشویق علم آموزان به یادگیری بیشتر هستین، بهتره نسبت به انجام تکالیف و فعالیتای کلاسی اونا بازخورد مناسب و شایسته ای نشون بدین. اگه بدونن نقاط قوت اونا در کجاست، انگیزه ی بیشتری واسه یادگیری و انجام تکالیف پیدا می کنن. بعضی وقتا نوشتن یک جمله در انتهای تکالیف درسی، نمره دادن و یا حتی یک کلام محبت آمیز می تونه انگیزه ی دانش آموز رو واسه یادگیری بیشتر کنه. وقتی علم آموزان احساس کنن شما از موفقیت اونا خوشحال می شید و این موضوع واسه شما اهمیت زیادی داره، سعی بیشتری واسه یادگیری می کنن.

اگه فرصت دارین می تونین واسه هر دانش آموز نموداری طراحی کنین که روند موفقیتش رو نشون بده. این توجه ویژه به رشد تحصیلی هر یک از علم آموزان، به اونا نشون می ده که شما چقدر به موفقیت اونا اهمیت میدید.

۶. انتظاراتی رو که از علم آموزان دارین، روشن و شفاف بگید

سرفصلا، خطوط قرمز و اصول کاری خود رو واسه علم آموزان شفاف بگید. اگه اونا هیچ تصوری در مورد دیدگاه ها و اصول و قوانین شما نداشته باشن و ندانند شما چه توقعی از شاگردان کلاس خود دارین، دچار سردرگمی می شن و انتظارات شمام برآورده نمی شه. داشتن دستورالعملا و اصول کاری شفاف و دادن جواب روشن به همه سؤالات علم آموزان در تشویق اونا به یادگیری بیشتر در کلاس مؤثر هستش.

قبل از انجام تکالیف، زمانی رو واسه جواب دادن به سؤالات علم آموزان اختصاص بدین. ممکنه علم آموزان وانمود کنن سؤالی ندارن ولی این شما هستین که باید با روش ای مناسب اونا رو مجبور به صحبت کردن کنین.

۷. هر جلسه رو فقط به یک موضوع یا کار اختصاص ندین

در هر جلسه می تونین مخلوطی از همه چیز داشته باشین، هم درس دادن و هم انجام تکلیف. با این کار شما یک کلاس کسل کننده، نخواهید داشت و علم آموزان هم انگیزه ی بیشتری واسه حضور فعال در کلاس دارن. مثلا، می تونین زمانی حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه رو به درس دادن بدین و بعد تکلیفی رو به شکل گروهی حل کنین تا میزان درک و یادگیری علم آموزان از موضوع درس داده شده رو بررسی کنین. می تونین تمرینی رو روی تخته یادداشت کنین تا علم آموزان اونو حل کنن و یا فیلم کوتاهی رو مربوط به موضوع درس واسه شاگردان تون نمایش بدین. داشتن یک برنامه کلاسی پویا فضای بهتری رو واسه یادگیری فراهم می کنه.

مطلب مرتبط :   ، (ابن‌سینا،، اراده‌ی، غرض

واسه هر کلاس برنامه خاصی داشته باشین. می توانید برنامه رو روی کاغذ بنویسین و در کلاس نصب کنین. تا علم آموزان هم از اون آگاهی داشته باشن.

چند نکته

  • جوری وانمود کنین که فعالیتای کلاسی هیچ زحمتی واسه شما نداره. فرقی نمی کنه چه کاری انجام میدید، صحبت می کنین، درس میدید یا میز خود رو تمیز می کنین. جوری رفتار نکنین که انگار از این کار اکراه دارین و اونو از روی تمایل انجام نمی بدین.
  • نسبت به هر رفتاری واکنش فوری نشون ندین. علم آموزان باید احساس کنن که تدریس واسه شما در اولویت قرار داره و نه استفاده و نشون دادن قدرت معلمی.
  • خیلی آهسته صحبت نکنین. ممکنه علم آموزانی که در انتهای کلاس نشسته ان صدای شما رو روشن نشنوند و درس رو متوجه نشن.
  • رابطه معلم و شاگردی خود رو حفظ کنین. سعی نکنین دوست اونا شید، از بین رفتن رابطه معلم و شاگردی و مرزهای اون می تونه مشکلاتی رو واسه شما بسازه. سعی کنین یک معلم باقی بمونین، یک معلم خوب با روش ای متفاوت.
  • شمام یک آدم هستین و ممکنه بعضی روزها حال خوبی نداشته باشین، ناراحت یا عصبانی باشین، با این حال سعی کنین علم آموزان متوجه ی ناراحتی و گرفتاری شما نشن. معلم تکیه بعضی وقتا علم آموزانه، بخاطر این اگه احساس کنن شما قدرت کافی واسه حل مشکلات خود ندارین، اعتماد خود رو نسبت به شما از دست میدن.
  • همیشه نخندید. لبخند زدن رو به زمانای خاص و دانش آموز خاص محدود کنین.

برگرفته از: wikihow study

  • 2

دیدگاهتان را بنویسید