قالب‌ها، جنسیت، کودک، دوست

غیرتکراری
نه چینین چیزی وجود ندارد
نه من به شخصه فکر می‌کنم همچین چیزی وجود ندارد
نه
در هر قالبی این اتفاق رخ می‌دهد
همه قالب‌ها قابل استفاده هستند
نه
ایشان تقریبا اکثر قالب‌ها را نام برد یعنی اولویت بندی کرد که قالب نمایشی اول بعد کلیپ نماهنگ سرود ترکیبی و … که اینطور می‌شود برداشت کرد که همه قالب‌ها دارای این پتانسیل هستند ولی بعضی بیشتر
نه
همه مفاهیم اخلاقی در همه قالب‌ها قابل بیان هستند
می‌توان در هر قالبی این محتوا را آورد. و هیچ فرقی ندارد
ظرف مهم نیست و بیشتر مظروف مهم است
اگر کاری کارشناسانه باشد در هر قالبی می‌تواند کار خود را انجام دهد
هیچکدام از قالب‌های برنامه‌سازی ابتدا به ساکن برای طرح مفاهیم اخلاقی مناسب نیستند بلکه آن موضوع و ایده که شکل می‌گیرد براساس آن ما می‌توانیم برای نوع قالب برنامه تصمیم بگیریم و بعد هم براساس مخاطبمان می‌توانیم تصمیم بگیریم
نه
مفاهیم خودشان روشن می‌کنند که چه قالبی آنها را خوب بیان می‌کند
هر چارچوب و قالبی را می‌توان برای بیان مفاهیم اخلاقی در نظر گرفت
نه
ارجحیتی ندارند
تحقیق نکردده‌ام خیر. همه قالب‌ها قابلیت ظرف شدن برای محتوای اخلاقی را دارند و بین آنها هیچ ارجحیت و اولویتی نیست
اولویت دارند

نتیجه :
به جز یک مصاحبه‌شونده هیچکدام از شرکت‌کنندگان قائل به ارجحیت داشتن قالبی بر دیگر قالب‌ها برای ظرف محتوای اخلاقی شدن نبودند. البته اگر بر روی اولویت‌های مطرح شده توسط آن مصاحبه‌شونده محترم نیز دقت کنیم که به ترتیب قالب نمایشی، کلیپ و سرود و ترکیبی است به این نتیجه می‌رسیم که ایشان هم فقط جذابیت‌هایی را عنوان کرده‌اند که این قالب‌ها برای برخی مخاطبان کودکی که ایشان برای آنها برنامه‌سازی کرده است داشته‌اند.

4-1-5-2-5 سؤال پنجم : تفاوت قالب‌ها برای سنین و جنسیت‌های مختلف

جدول 4-6 : کدگذاری مرحله دوم سؤال پنجم
کلیدهای استخراج شده کلی از سؤال پنجم

ظاهرا پژوهش‌ها اینگونه نشان می‌دهد که هر چه سن پایین تر می‌آید کشش به سمت قالب‌های عروسکی و نمایشی و انیمیشن بیشتر می‌شود. و هر چه سن بالاتر می‌رود کشش کودکان به جنبه‌های رئال‌تر نزدیک می‌شود و خصوصا در دوران نوجوانی مخاطبین دوست دارند که برنامه مستقیما با آنها ارتباط برقرار کند و صحبت کند
قطعا جنسیت در پردازش قالب و ویژگی‌های آن تأثیرگذار است. مثلا پسرها انمیشنن مرد عنکبوتی را می‌پسندند و دخترها انیمیشن سیندرلا و سفید برفی را نگاه می‌کنند چون هرکدام ویژگی‌هایی دارند که آن جنس را جذب می‌کنند
قالب‌های دیداری بر روی خردسال تأثیرگذارتر هستند تا قالب‌های شنیداری. که این می‌تواند در قالب انیمیشن، نمایش،‌ کلیپ اتفاق بیفتد
مخاطبان دختر نیز رنگ‌های خاصی را دوست دارند و روحیات دختران با پسران فرق دارند و مهر و محبت و عاطفه‌ای که دارند باعث می‌شود من برنامه‌ساز در استفاده از کلمات، رنگ و دکور متفاوت‌تر نگاه کنم مثل خریدن یک کادو برای دختران و این نکته باید در برنامه‌های ما لحاظ بشود.
خردسالان به قالب‌های عروسکی و نمایشی تمایل بیشتری دارند. کودکان نیز به قالب انیمشن‌، عروسکی و تلفیق آن با رئال گرایش دارند. و نوجوانان از کارهای نمایشی و گفتگومحور استقبال می‌کنند. و قالب‌های مورد علاقه بر حسب جنسیت مخاطبان کودک با رده‌های سنی فقط در ویژگی‌های آن قالب‌ها متفاوت هستند
برای نوجوان از همه قالب‌ها می‌شود
به نظر من به غیر از برنامه ترکیبی و گفتگو محور از بقیه قالب‌ها برای کودک و خردسال می‌توان استفاده کرد.و تفکیک برنامه به دخترانه و پسرانه خیلی لزومی ندارد
انیمیشن عمق اثرش به مراتب برای مخاطب خردسال و کودک بیشتر از سایر قالب‌هاست. برعکس تصور خیلی از افراد مخاطب نوجوان از مستقیم‌ گویی هم لذت می‌برد و برنامه گفتگو محور را دوست دارد
نوجوانان بیشتر کار ترکیبی می پسندند و خردسال و کودک کار نمایشی می‌پسندند
جنسیت مخاطب تأثیری در انتخاب قالب ندارد و در ویژگی‌ها موثر است
کشورههای مختلفی هستند که برنامه‌های مختلفی برای جنسیت دختران تولید می‌کنند
حتی جنسیت هم تأثیری ندارد
بچه‌های کوچکتر انیمیشن را بیشتر دوست دارند به خاطر اینکه تخیلی‌تر است
متاسفانه دختران از ذهن ما پاک شدند و این هم به دلیل ممیزی هایی است که وجود دارد. درست است که ما مثلا در برنامه نوجوان یک روز را پسرها اجرا می‌کنند و یک روز را دخترها ولی مسائل خاص دخترها در آن پرداخته نمی‌شود و ما درباره این مسائل خط قرمز داریم و دچار خودسانسوری هستم و نه سانسور به خاطر اینکه مبادا به ما بگویند این چیست و هیچ ریسکی را نمی‌پذیریم. یک برنامه دخترانه کاملا دخترانه است
سن و جنسیت تأثیری در انتخاب قالب ندارد و فقط ویژگی‌های قالب‌ها برای جنسیت ممکن است تغییر کند
قطعا تفاوت‌های سنی تأثیرگذار هست و تفاوت‌های جنسی نیز همین‌طور است
سن صدرصد در نقش بستن قالب در ذهن من برنامه‌ساز تأثیر ندارد مثل اینکه من بگویم مخاطب خردسال است پس باید انیمیشن یا عروسکی باشد
جنسیت تأثیری در انتخاب قالب ندارد ولی در جزئیات چرا متفاوت هستند
قطعا سن مخاطب در انتخاب قالب تأثیرگذار است. در مقاطع نوجوانی جنسیت بر قالب تأثیرگذار است. و شاید دختر خانم‌ها فضاهای لطیف و رنگ‌های دخترانه و شخصیت‌های دخترانه را بیشتر می‌پسندند. و دختران فضاهای اکشن را دوست ندارند
در سنین کودک و خردسال به سمت فضاهایی می‌رویم که بتوانیم قوه تخیل کودک را بیشتر فعال بکنیم
در مورد سن و سال بله، مثلا قالب مستند کاربردی برای مخاطب کودک و نوجوان ندارد. در مورد جنسیت نیز یافته‌های تحقیقم در کتاب “جنگ تلویزیونی برای کودکان” نشان می‌دهد که دختران و پسران انتخاب‌های متفاوتی دارند. مثلا علاقه دختران به جنگ‌های تفریحی-آموزشی و کلا به جنگ تلویزیونی بیشتر از پسران است
نمی‌شود گفت مخاطبین کودک در هر رده سنی از چه قالبی خوشش می‌آید چون هیچ مطالعه علمی بر روی آنها صورت نگرفته است و اگر هم من پاسخ بدهم براساس مشاهداتی است که من کرده‌ام و حرف من از لحاظ علمی پذیرفتنی نیست چون تجربیان بین علمی ماست و مطالعه جدی من ندیدم که مثلا پسرها انیمیشن را بیشتر دوست دارند و یا دخترها عروسکی را بیشتر دوست دارند و بستگی به این دارد که آنها در معرض کدام قالب قرار گرفته باشند
مشاهدات ما نشان داده است که خیلی تفاوت بین کودکان از نظر سن و جنسیت برای انتخاب قالب وجود ندارد مگر اینکه با توجه به درک بصری آنها و توانایی قضاوتشان بین نسبت قالب و محتوا و رابطه‌ آن با سن و جنسشان و محل زندگی و خواسته‌ها و نیازهایشان بررسی صورت بگیرد. ببینید وقتی شما در ماه محرم باشید و یک کار بسیار ضعیف با این موضوع تولید کنید ممکن است بچه‌ها خوششان بیاید ولی همین برنامه ضعیف در ایام نوروز ممکن است باعث دلزدگی کودک بشود ولی اگر یک برنامه قوی درباره محرم تولید کنید که کاملا قصه خوبی داشته باشد همیشه بیننده خود را خواهد داشت مهمترین چیز این است که رابطه بین محتوا،‌ مخاطب و قالب خوب ملاحظه بشود و از قالب و محتوا به بهترین شکل استفاده شود

مطلب مرتبط :   پدر، راضیه، سیمین، دخترش

جدول 4-7 : تفکیک قالب‌ها براساس سن
سن در قالب تاثیر دارد سن در قالب تاثیر ندارد
خردسال کودک نوجوان 3 نفر
قالب فانتزی
انیمیشن به خاطر فانتزی
انیمیشن
انیمیشن
نمایشی
نمایشی
نمایشی
عروسکی
کلیپ
همه قالب‌ها به غیر از برنامه ترکیبی‌و گفتگو محور
همه قالب‌ها به غیر از مستند
قالب‌های دیداری قالب فانتزی
انیمیشن به خاطر فانتزی
انیمیشن
انیمشن
‌نمایشی
عروسکی تلفیق شده با رئال
همه قالب‌ها به غیر از برنامه ترکیبی و گفتگو محور

اکشن
ترکیبی
گفتگو محور
گفتگومحور
همه قالب‌ها
نمایشی

جدول 4-8 : تفکیک قالب‌ها براساس جنسیت
جنسیت در قالب تأثیر دارد جنسیت در قالب تأثیر ندارد جنسیت در ویژگی قالب تأثیر دارد
دختران جنگ‌های تفریحی-آموزشی بیشتر از پسران می‌بینند 2 نفر دختر پسر
شخصیت‌ها
شخصیت‌های دخترانه
طراحی‌های صحنه
دکور
فضاهای لطیف
قصه‌ها
رنگ‌های دخترانه
رنگ
مسائل خاص دخترها
استفاده از کلمات

4-1-5-2-5-1 پژوهش‌های انجام شده در این زمینه :
4-1-5-2-5-1-1 پژوهش اول
تحققات مرکز تحقیقات و سنجش برنامه‌ای .4/96

جدول 4-9 : میزان علاقه کودکان به قالب‌های برنامه کودک
نام برنامه توزیع فراوانی توزیع سنی توزیع درصد ترکیبی
کارتون 154 8/30 8/30
برنامه‌ها ی ورزشی 103 6/20 4/51
فیلم های آموزشی 58 6/11 63
فیلم های سینمایی 40 8 71
موسیقی و سرود 37 4/7 4/78
حیات وحش 37 3/7 8/85
سریال 29 8/5 6/91
فیلم های مستند 24 8/4 4/96
آگهی تبلیغاتی 18 6/3 100
جمع 500 100

4-1-5-2-5-1-2 پژوهش دوم
صالحی، زیبا و منیژه پورنوروز (؟). نظرسنجی از کودکان و نوجوانان تهرانی درباره برنامه‌های تماشاخانه و رنگین کمان شبکه پنج سیما، تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
در بین فیلم‌های سینمایی پخش شده در برنامه تماشاخانه این