فتوا، ، فتوای، سوریه

حمله‌ی اسرائیل به غزه، صدها میلیون نفر از اهل تنسنن را در جهان اسلام متقاعد کرد که وهابیون با آمریکا بر سر حمایت از عملیات گسترده‌ی ارتش رژیم صهیونیستی علیه مقاومت در لبنان و غزه توافقی کرده و با آن‌ها همدست شده است. تداوم چنین اقداماتی، موجب تقویت این دیدگاه در جهان اسلام شد که عربستان با رژیم اشغالگر قدس همکاری می‌کند، از سوی دیگر در سایه تجاوزات پیاپی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، جایگاه ایران ترکیه، حزب الله دو جنبش حماس و جهاد اسلامی در جهان اسلامی تقویت شده و همین امر نقش زیادی در روی آوردن سعودی‌ها به طرح ایجاد فتنه در جهان اسلام داشته است تا از این راه به ایران، حزب الله و حتی حماس ضربه وارد کند. این منابع تأکید کرده‌اند که این اقدام دولت سعودی به طور کاملاً هماهنگ با سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد و صهیونیست‌ها از سال 2005 میلادی از طریق اردنی‌ها طرح‌های دقیق و مطالعه شده‌ای را در این راستا به عربستان سعودی پیشنهاد داده و اعلام کرده‌اند که مهمترین نتیجه‌ی اجرای چنین طرحی علیه شیعیان و ایران، ایجاد تنش‌های فرقه‌ای و مذهبی در جهان عرب و به طور مشخص در لبنان، صهیونیست‌ها، مهمترین دستاورد اجرای چنین طرحی، بازگرداندن جایگاه معنوی سعودی‌ها در جهان اسلام و میان اهل تسنن می‌باشد تا عربستان را تنها حامی اهل تسنن معرفی نماید.263 علاوه براین اقدامات خشونت بار و تروریستی جریانات وهابی علیه پیروان سایر ادیان در برخی جوامع اسلامی، با دامن زدن به تنش‌های مذهبی، موجب بی‌ثباتی کشورهای اسلامی شده و با بهانه دادن به دست قدرت‌های غربی محیط روانی ایجاد یک جنگ مذهبی مقدس میان مسلمانان و مسیحیان را نیز فراهم می‌سازند. اصولاً در قاموس وهابیت، تفاوتی میان فرقه‌های اسلامی غیر وهابی و سایر ادیان وجود ندارد و با هر آنچه غیر وهابی است، دشمنی دارند. در مصر، هنوز چند صباحی از به ثمر رسیدن انقلاب 22 بهمن مردم این کشور نگذشته بود که سلفی‌های تندرو برای دامن زدن به اختلافات مذهبی، ضریح قبور برخی از اولیای خدا و فرزندان خاندان حضرت رسول اکرم را به آتش کشیدند و حتی پا را از این فراتر گذاشتند و اعلام کردند مقام رأس الحسین مسجد الحسین و مسجد حضرت زینب را هم خراب خواهند ساخت که با هوشیاری مردم و علمای اهل سنت الازهر جلوی این فتنه گرفته شد.264
پس از آن نیز در مهر 1390 به رغم اعلام علمای اسلامی و رهبران انقلاب مصر مبنی بر پرهیز از خشونت دینی و مذهبی در این کشور، گروه‌های تندروی سلفی‌ وهابی با به آتش کشیدن مسیحیان قبطی در قاهره، درگیری‌های خونینی را رقم زدند که ده‌ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشت. این واقعه باعث شد تا ارتش با هشدار به جریان‌های تندرو وهابی از آن‌ها بخواهد تا دست از اقدامات خلاف قانون خود بردارند.265
گفتار دوم: پیامدهای اجتماعی-اخلاقی
1. ترویج فساد و فحشا از طریق فتاوای شرعی
یکی پیامدهای اجتماعی و اخلاقی تفکرات وهابیت ترویج فساد و فحشاء از طریق همان نگاه غلط به مسأله اجتهاد می‌باشد که مصداق بارز آن فتوای جهاد نکاح می‌باشد که سبب اعتراض علمای اهل تسنن هم شده است به گزارش مشرق نیوز به دنبال فتوای مفتی‌های وهابی درباره «جهاد نکات» تعداد 90 زن چچنی از انگلیس و دیگر شهرهای اروپایی عازم استانبول شده تا به سوریه اعزام شوند. این زنان از طریق فرودگاه استانبول به شهر مرزی‌هاتای رفته و از طریق مرزهای زمینی وارد سوریه شده و به گروههای سلفی پیوسته‌اند.
چندی پیش نیز از تونس خبر رسیده بود که برخی گروه‌های تروریستی که علیه نظام سوریه شورش مسلحانه کرده‌اند با فتوای یک مفتی وهابی دختران و زنان مطلقه تونسی را به «جهاد نکاح» در سوریه تشویق می‌کنند. در همان زمان خانواده‌های تونسی نیز اعلام کردند که دختران نوجوانشان داوطلبانه به سوریه سفر کرده‌ند تا نیازهای جنسی شورشیانی را که با نیروهای نظامی سوریه می‌جنگند، برطرف سازند.
علمای تکفیری وهابی در جهت آتش افروزی میان مسلمانان و دامن زدن به تفرقه و جنگ شیعه و سنی و اعلام جهاد علیه مقاومت در راستای نقشه‌های شوم دشمنان امت اسلامی گام بر می‌دارند در همین راستا با صدور فتوایی عجیب از دختران و زنان عرب خواسته شده تا برای «جهاد نکاح» یعنی تن فروشی به جنگ جویان مسلح به سوریه سفر کنند. براساس این فتوا حتی زنان شوهردار هم جایز هستند که برای جهاد نکاح به سوریه بروند یکی از این شیوخ «محمد العریفی» نام دارد. عریفی تاکنون چندین فتوای عجیب و غریب صادر کرده که جنجالی ترین فتوای وی همان است که در آن به شورشیان سوری اجازه می‌دهد تا با زنان ازدواج کوتاه و چند ساعته داشته باشند.
شیخ محمد عریفی در این فتوا گفته‌ که بهترین جهادها، جهاد نکاح است و ازدواج بین این مجاهدین و زنان می‌تواند تمایلات شهوانی این جنگجویان را برآورده کرده و عزم آن‌ها را برای جنگ با بشار اسد افزایش دهد.
این ازدواج‌ها که وی آن‌ را ازدواج‌های مناحکه یا موقتی می‌نامد شامل زنان و دختران 14 سال به بالا، مطلقه‌ها و بیوه‌ها می‌شود. او همچنین در این فتوا بهشت را به آن دسته از زنانی که با این نوع ازدواج با شبه نظامیان رضایت می‌دهند وعده داده است. پس از این فتوا، موج عظیمی از خشم جهان اسلام را فرا گرفت و حتی بسیاری از علمای اهل سنت علیه این فتوا موضع گرفتند و آن را نوعی زنا و ترویج فساد و فحشا دانستند تا این‌که عریفی تحت فشارهای اسلامی و عربی ناگزیر شد فتوای خود را پس گرفته و اعلام کند که این فتوا از وی صادر نشده است. اما این انکار عریفی از آن نشد که شورشیان سوری آن را تحریم کنند بلکه همچنان بسیاری از آن‌ها به این فتوا عمل می‌کنند.
این فتوا منجر به گسترش فساد و فحشا در میان شورشیان سوری گردید و بسیاری از آنان پدران سوری را مجبور می‌کنند تا دخترانشان را در اختیار آنان قرار دهند وگرنه دشمن خدا بوده و مستحق مرگ هستند.
این فتوا تنها به نکاح موسوم به جهاد خلاصه نشد بلکه منجر به ظهور پدیده لواط و هم جنس بازی در میان گردان‌های شورشی نیز گردید.266
یا فتوای جدید یک متفکر اسلامی به نام جمال البنا از کشور مصر در خصوص حلال بودن بوسه دختران و پسران جوان در اماکن عمومی بحث و جدل گسترده‌ای را میان مجامع علمی و دینی مصر ایجادکرده است.
به گزارش پارسینه به نقل ان العربیه؛ البنا درباره جواز حلیت بوسه بین دختران و پسران جوان در شبکه‌ ماهواره‌ای الساعه با بیان این دلیل فتوا داد که «بوسه بین دختران و پسران که با یکدیگر ازدواج نکرده‌اند» از سستی بشر است. در اسلام این مسأله ضمن اشتباهات وارد شده است. این اشتباهات، گناهان کوچک هستند که با کارهای نیک از بین می‌روند. برخی علمای الازهر «البنا» را متهم به انتشار فحشا از طریق این فتوا کرده و خواستار برگشت وی از این نظر شده‌اند. جمال قطب که یکی از بزرگان دانشگاه الازهر و رئیس سابق بخش فتوای این دانشگاه بوده است. به شدت به البنا اعتراض کرد و گفت: این گفتار سبب نشر فحشا و مسائل کنترل ناپذیری خواهد شد. گفتنی است صدور فتاوی جنجال‌آفرین از سوی مرکز الازهر که عمدتاً با قصد سازگاری بین دین و دنیای جدید صورت می‌گیرد، اخیراً افزایش خاصی پیدا کرده است، به طور مثال اخیرا دکتر عزت عطریه استاد و رئیس بخش حدیث در دانشگاه الازهر گفته بود که برای جلوگیری از خلوت یک زن و یک مرد نامحرم در محل کار «زن می‌تواند به همکار مرد خود شیر بدهد تا آن‌ها با هم محرم شوند.267»
همچنین ابن قیم جوزی شاگرد ابن تیمیه و مروج افکار و اندیشه‌های او می‌گوید: اگر زنی شوهر نداشت و شهوت بر وی غلبه کرد و بعضی از فقیهان ما گفته‌اند می‌تواند از آلت مصنوعی استفاده نماید.268
در جایی دیگر نوشته‌اند اگر مردی آلتش را در پارچه‌ای بپیچد، سپس با زنی نزدیکی کند و منی‌اش را داخل رحم نریزد، غسل بر او واجب نمی‌شود، حد زنا بر او نبوده و ضرری هم به عباداتش نمی‌زند. این سخن از شخصی است به نام عبدالقاهر تمیمی که وبکی نویسنده کتاب طبقات الشافعیه او را پیشوایی بزرگ و جلیل القدر و دانشمندی که آوازه علمی اش گیتی را فراگرفته و علوم و دانشش به خراسان حمل می‌شد معرفی کرده است. ابن نجیم حنفی با یک درجه تخفیف همین فتوا را به گونه‌ای دیگر صادر کرده و می‌گوید: اگر مردی آلتش را در پارچه‌ای بپیچد و با زنی نزدیکی کند پس اگر احساس لذت کند و حرارت گرمای درون را حس کرد حج او باطل می‌شود؛ وگرنه ضرری نخواهد داشت.269
البانی مفتی اعظم سابق عربستان در یکی جلسات خویش با استناد به روایاتی و بالاخص روایتی از عایشه می‌گوید: شیر خوردن مردان حتی اگر پیرمردی باشد از زنان نامحرم اشکال ندارد و پسر رضاعی او می‌گردد حتی اگر مرد از شیردهنده بزرگتر باشد.270
و صدها فتوای دیگر همگی خبر از تأثیر تفکرات وهابیت در از بین بردن پرده‌های عفاف و اخلاق است که متأسفانه ریشه بروز چنین اظهار نظرات سخیفی را در همان اجتهاد نادرست باید جستجو کرد که سبب بروز فساد و فحشاء

مطلب مرتبط :   السلام)، (علیه، دختر، حج