زیست‌محیطی، محیط‌زیست، حفاظت، قضات

ناچیز انجام می شود و اینها مشکل آفرین است.
عدم بازدارندگی جرائم فعلی زیست‌محیطی
PM66
البته نیازمند بازنگری در قوانین و تعبیه ضمانت های اجرایی کافی در آنها هستیم
ضرورت بازنگری در قوانین
PM67
و در اجرا نیز نیازمند امکانات هستیم که محدود است.
محدودیت منابع در اجرا
PM68
اگر به مقوله آموزش و فرهنگ سازی توجه داشته باشیم شاید به خیلی از این قوانین نیازی نداشته باشیم.
فرهنگ‌سازی، بدیل قوانین
PM69
به عنوان مثال در این زمینه باید رشته های مختلف مهندسی در دانشگاه های مختلف به صورت اجباری با محیط زیست آشنا شوند.
ضرورت آموزش اجباری دانشگاهی
PM70
ما تلاش زیادی کردیم که در این زمینه اقدامی صورت گیرد که سرانجام مطابق با تصمیم شورای عالی محیط زیست دو واحد به صورت اختیاری برای رشته های مهندسی در خصوص اهمیت محیط زیست در برنامه درسی شان گنجانده شد
موفقیت در توسعه آموزش زیست‌محیطی دانشگاهی
PM71
که البته همین هم خیلی کمک کرده است ولی باید آن را الزامی کرد که وقتی یک مهندس وارد کارخانه ای شد باید این اهتمام و احتیاط را داشته باشد که آلودگی ها و پسابهای آن کارخانه را کنترل نماید
تأثیرات بسیار گسترده آموزش دانشگاهی
PM72
و این موضوع برایش تبدیل به دغدغه شده باشد
ایجاد تعهد زیست‌محیطی در نتیجه آموزش
PM73
نه اینکه به دلیل هزینه بر بودن توجه به ملاحظات زیست محیطی در کارخانه به آن توجهی نکند.
عدم رویکرد مقطعی به موضوع محیط زیست
PM74
درست مثل توجهی که ما از کودکی به احترام به تکه نانهای افتاده در معابر می کنیم
تأثیر آموزش و تربیت خانوادگی بر فرهنگ‌سازی
PM75
و عدم توجه به آنها را گناه می دانیم که این به دلیل آموزش هایی است که از کودکی به ما داده شده است.
تأثیر آموزش و تربیت دینی بر فرهنگ‌سازی
PM76
بنابراین این چنین آموزشهایی می تواند جایگزین بسیاری از قوانین زیست محیطی موجود باشد.
اهمیت جایگاه آموزش به عنوان بدیل قوانین
PM77
قوه قضاییه در بعد نظارت زیست محیطی مشکلات زیادی داشته اند
ضعف قوه قضاییه در ایفای شأن نظارتی
PM78
چرا که آشنایی قضات ما با موضوعات زیست محیطی کم بوده است
آشنایی محدود قضات با موضوعات محیط زیستی
PM79
و ثانیاً اگر هم ورودی داشته باشند موضوع اساسی عدم بازدارنده بودن اصل جریمه پیش بینی شده در قانون است که این ربطی با آن قضات ندارد.
عدم بازدارندگی جرائم فعلی زیست‌محیطی
PM80
قضات باید در این زمینه آموزش ببینند البته در این زمینه کارگاه های آموزشی برای قضات جهت آشنایی با مسائل زیست محیطی اجرا شد که بسیار هم مفید بود
ضرورت آموزش قضات
PM81
و البته باید گسترش پیدا کند و مقطعی نباشد.
ضرورت استمرار در آموزش قضات
PM82
این آموزشها به تدریج در اصلاح بینشهای قضات نیز موثر خواهد بود.
تأثیر آموزش بر اصلاح رویکردها
PM83
ما پس از گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی باید روندی را شاهد باشیم که افراد از درون خود سازمان‌ها رشد کنند و ریاست آن سازمان را برعهده گیرند.
ترجیح انتصابات مدیریتی سازمان از داخل آن
PM84
اینکه فردی از بیرون یک مجموعه ناگهان وارد یک سازمان می‌شود و ریاست آن سازمان را برعهده می‌گیرد، می‌تواند تبعاتی منفی برای آن سازمان ایجاد کند؛
تبعات منفی انتصابات مدیریتی از خارج
PM85
هر چقدر هم فرد باهوش و توانمند باشد مدت‌زمانی لازم است که آن فرد خودش را با شرایط منطبق کند.
تبعات منفی انتصابات مدیریتی از خارج
PM86
در اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست نباید سیاسی شود تردیدی نیست
ضرورت سیاست‌زدایی از عملکرد سازمان
PM87
چون محیط‌زیست و مسائل مربوط به آن باید جدا از بازی‌های سیاسی مورد بررسی قرار گیرد
ضرورت سیاست‌زدایی از عملکرد سازمان
PM88
اما باید قبول کنیم که در کشور ما همه جنبه‌های ریاستی به نوعی با سیاست پیوند خورده است.
پیوند اجتناب‌ناپذیر ریاست و سیاست در کشور
PM89
اینکه سازمان بخواهد به یک وزارتخانه محیط‌زیست تبدیل شود ایده تازه‌ای نیست حتی در دوره‌ای در دولت و مجلس هم به‌صورت جدی تشکیل وزارتخانه محیط‌زیست مطرح شد
قدمت ایده ارتقاء جایگاه سازمان به وزارتخانه
PM90
اما به نوعی خود مسوولان سازمان هم با این امر موافق نبودند.
عدم استقبال از ایده ارتقاء جایگاه به وزارتخانه
PM91
در خیلی از کشورها معاونت رئیس‌جمهور برد سیاسی قوی‌تری از یک وزیر دارد.
مطلوبیت بیشتر جایگاه معاونت نسبت به وزیر
PM92
آنچه مسلم است این است که این سازمان باید از اقتدار کافی و علاوه بر آن از محتوای تخصصی‌ای برخوردار باشد که بتواند حرکت‌هایی را انجام دهد که به حفظ محیط‌زیست کشور بینجامد.
اقتدار سازمان،‌عامل کلیدی اثرگذاری آن
PM93
در کنار این مساله باور مسوولان برای شکل‌گیری این اقتدار بسیار حائزاهمیت است.
تأثیر رویکرد سایر مسئولین بر اقتدار سازمان
PM94
مساله‌ای که در این بین خیلی مهم است ستادی بودن سازمان حفاظت محیط‌زیست است یعنی سازمان ستادی است.
ستادی و متمرکز بودن فعالیت‌های سازمان
PM95
به این معنا که ضوابط را مشخص و ابلاغ و نظارت می‌کند.
شیوه بالا به پایین سازمان
PM96
مشکلی که معمولا با آن روبه‌رو هستیم این است که برخی مسوولان اجرایی کشور، سازمان حفاظت محیط‌زیست را مانعی برای پیشرفت‌ می‌دانستند
مانع ذهنی مسئولین در نگاه به سازمان
PM97
و هنوز هم برخی مسوولان به این موضوع اعتقاد دارند در حالی که شعار کشور ما توسعه پایدار است.
تقابل نگاه توسعه‌ای نزد مسئولین با نگاه زیست‌محیطی
PM98
به عبارت دیگر توسعه نباید متوقف شود مثلا اگر قرار است آزادراه تهران‌شمال و طرح‌هایی روی دریاچه ارومیه اجرایی شود باید این طرح به گونه‌ای اجرا شود که تمامی ملاحظات زیست‌محیطی در آن رعایت شود
ضرورت ملاحظه ابعاد پایدار بودن توسعه
PM99
هرچند که هزینه‌هایی به همراه داشته باشد. درحقیقت این هزینه‌ها صرفه‌جویی‌های بیشتری را در آینده به‌دنبال خواهد داشت.
رویکرد بلندمدّت در تجزیه و تحلیل هزینه منفعت
PM100
بعضی از مواقع ضروری است هزینه زیادتری انجام گیرد برای اینکه در بلندمدت هزینه‌های کمتری را پرداخت کنیم.
رویکرد بلندمدّت در تجزیه و تحلیل هزینه منفعت
PM101
من می‌گویم توسعه باید با شتاب انجام گیرد ولی به‌صورت پایدار.
عدم تقابل ماهوی رویکرد توسعه‌ای با پایداری آن
PM102
باید بپذیریم که سازمان حفاظت محیط‌زیست مانع توسعه پایدار نیست بلکه خواستار این است که طرح‌های توسعه انجام شود اما ملاحظات زیست‌محیطی باید صورت گیرد.
اراده سازمان بر تحقق توسعه به صورت پایدار

مطلب مرتبط :   نوجوانان، کارکنان، حقوق، قاعده

در نتیجه انجام مصاحبه سیزدهم، علاوه بر تکرار برخی مفاهیم مصاحبه‌های پیشین، در مجموع 2 مفهوم جدید در نتیجه کدگذاری باز نکات کلیدی به شرح جدول زیر ظهور یافت تا تعداد مجموع مفاهیم شکل گرفته تا کنون به 116 مفهوم افزایش یابد.
جدول 4-43: مفاهیم شکل گرفته از کدهای مصاحبه‌ی مورد سیزدهم (M)
ردیف
مفاهیم
نشانگر کدها
1
مطلوبیت جایگاه معاونتی سازمان
PM57, PM89, PM90, PM91
2
گرایش زیست‌محیطی شهروندان
PM15, PM52
3
دانش زیست‌محیطی دولتمردان
PM2, PM3, PM4, PM5, PM6, PM12, PM16, PM29, PM30, PM96, PM7, PM9
4
گرایش زیست‌محیطی دولتمردان
PM13, PM17, PM19, PM6, PM16, PM29, PM52, PM93, PM96, PM7, PM9
5
دانش زیست‌محیطی بوروکرات‌ها
PM30, PM82, PM92
6
گرایش زیست‌محیطی بوروکرات‌ها
PM52, PM82
7
ضعف بودجه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست
PM13, PM17, PM19
8
ضرورت همگامی با فناوری روز
PM67
9
حساسیت ملی زیست‌محیطی
PM15, PM64
10
سیاست‌زدگی در تصمیم‌گیری زیست‌محیطی
PM86, PM87, PM88
11
اهمیت نظارت قضایی دادگاه‌ها
PM61, PM62, PM77, PM63, PM65
12
اهمیت نظارت تقنینی بر خط مشی‌ها
PM61, PM62
13
اهمیت نظارت قوه مجربه بر خط مشی‌ها
PM61, PM62
14
خودخواهی نهادی سازمان‌های بهره‌بردار
PM25
15
تدوین مطلوب، اجرای ناموفق
PM41
16
تربیت خانوادگی زیست‌محیطی
PM74, PM75, PM76
17
تعلیم و تربیت دینی زیست‌محیطی
PM68, PM58, PM59
18
تدوین همگام با تحولات جهانی
PM7, PM8, PM9
19
به روزرسانی قوانین موجود زیست‌محیطی
PM63, PM65, PM66, PM79
20
ابهام در تعریف نقش بازیگران متنوع زیست‌محیطی
PM34
21
ارتقاء ساختار کلان توسعه پایدار
PM50
22
کارکرد وحدت‌بخشی سیاستی شورا
PM33, PM34, PM47, PM32
23
شمول محیط زیست ذیل توسعه پایدار
PM1, PM50
24
عدم تضادّ ماهوی توسعه و پایداری آن
PM20, PM97, PM98, PM101, PM102, PM96
25
اهمیت و تعریف محیط زیست در نظام ارزشی اسلام
PM60
26
رویکرد بلند مدّت در تجزیه و تحلیل‌ها
PM73, PM99, PM100, PM81
27
اهمیت رویکرد فرابخشی دولتمردان
PM28
28
اهمیت اقتدار شخصیتی رئیس سازمان
PM92
29
تأخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بررسی سند ملّی
PM48
30
ابهام در صلاحیت اداری شورای عالی انقلاب فرهنگی در بررسی سند ملّی
PM46, PM49, PM47, PM48
31
تعلیم و تربیت

مطلب مرتبط :   جهاد، اللَّهُ، (علیه، السلام)