زیست‌محیطی، رئیس، ملاحظات، دولتمردان

اعتقاد راسخ داشته باشد
اعتقاد راسخ، اثرگذار بر مقاومت رئیس سازمان
PC35
و ثانیاً قدرت اجرایی و مقاومت در برابر موارد مخالف را داشته باشد.
قدرت اجرایی بالا، اثرگذار بر مقاومت رئیس سازمان
PC36
تصور می‌کنند که اگر ملاحظات زیست‌محیطی را در کارهایشان لحاظ کنند هزینه تمام‌شده‌شان بالا می‌رود
تصورات نابجا در خصوص تحلیل هزینه-منفعت خط مشی‌های زیست‌محیطی
PC37
و دوم محدودیت‌هایی برای آنها در مکان‌یابی طرح‌های اجرایی شان (جاده دسترس، منابع آب و برق و تلفن و سایر منابع مورد نیاز در اجرای پروژه، تأمین مواد اولیه در نزدیک‌ترین نقطه ممکن به واحد تولیدی و …) ایجاد می‌کند و اینطور به نتیجه می‌رسند که تأمین ملاحظات زیست‌محیطی به صرفه نیست
تصورات نابجا در خصوص تحلیل هزینه-منفعت خط مشی‌های زیست‌محیطی
PC38
در حالی که اگر رویکرد بلند مدت به موضوع داشته باشند به این نتیجه می‌رسند که اگر چه منافع آنی آنها تأمین نمی‌شود ولی منافع بلند مدّت آنها و نسل‌های بعدی تأمین می‌شود.
نگاه بلند مدت، عامل تحوّل در تجزیه و تحلیل هزینه منفعت
PC39
در کنار این طرز نگرش، بحث‌های سیاسی نیز وجود دارد که به عنوان مثال، فلان وزیر می‌خواهد کلنگ آغاز یک طرح عمرانی را خودش به زمین بزند و خودش نیز آن را سریعاً به بهره‌بردرای برساند. در صورتی که اگر به صورت اصولی و زیربنایی به موضوع نگریسته شود موضوع افتتاح و بهره‌برداری توسط یک مسئول اساساً موضوعیتی ندارد.
منافع سیاسی،‌ مقدّم بر مصحلت عمومی و زیست‌محیطی
PC40
و از همه اینها مهمتر منابع مالی تأمین طرح‌های اجرایی و عمرانی است که هرچه محدودتر شود (که در حال حاضر این‌گونه شده است) آن چیزی که در این بین قربانی می‌شود توجه به ملاحظات زیست‌محیطی است
ملاحظات زیست‌محیطی،قربانی محدودیت منابع مالی
PC41
چرا که به هر حال توجه به این ملاحظات ممکن است در کوتاه مدت منجر به افزایش مقطعی هزینه های اجرای طرح‌ها گردد.
نگاه بلند مدت، عامل تحوّل در تجزیه و تحلیل هزینه منفعت
PC42
بودجه سازمان حفاظت محیط زیست را هم هر چه افزایش دهیم، باز هم کفاف تأمین ملاحظات زیست‌محیطی را نمی‌کند و ناگزیر به اجرای سیاست‌هایی نظیر آنچه در برنامه دوم توسعه لحاظ شد (سیاست یک در هزار) هستیم.
سیاست یک در هزار، جایگزین مناسب محدودیت بودجه
PC43
سیاست یک در هزار علاوه بر بهبود شرایط زیست‌محیطی، موجب اصلاح تدریجی نگرش و دیدگاه‌های مدیران و دولتمردان و مسئولین دستگاه‌های اجرایی می‌شد که به تدریج در می‌یافتند محیط زیست آنقدر اهمیت دارد که یک بودجه‌ای سالیانه برای آن به طور ثابت کنار می‌گذارند و او باید آن بودجه را صرف رعایت ملاحظات زیست‌محیطی نماید.
تأثیر سیاست یک در هزار بر اصلاح تدریجی نگرش‌های دولتمردان
PC44
اگر تخلفی در دولت اتفاق بیافتد محیط زیست می‌تواند آن کارخانه دولتی را تعطیل کند ولی به دلیل وجود مسائل دیگر نظیر پایین بودن سطح فعلی تولید در کشور و نیز تأثیر مستقیم تعطیل کارخانه‌های تولیدی بر افزایش بیکاری و مسائل حاشیه‌ای آن، دولت چنین کاری نمی‌کند.
تأثیر عوامل اقتصاد کلان بر اعمال مجازات‌های زیست‌محیطی
PC45
محیط زیست به هر حال باید تکلیف خود را بادولت بر سر این مسائل مشخص کند و به راهکارهای مشترکی برسند. نظیر مهلت قانونی دادن برای اصلاح رویه‌ها.
ارائه مهلت قانونی، راهکار اصلاح رویه‌ها
PC46
در قوه قضاییه نیز رویکردهای حمایتی به محیط زیست و دغدغه زیست‌محیطی در بین قضات و دادستان‌های ما کمرنگ است.
ضعف نگرش‌های زیست‌محیطی قضات
PC47
و ورود آنها به مسائل زیست‌محیطی جدّی نیست.
تجربه ضعیف قضات در مسائل زیست‌محیطی
PC48
شما در نظر بگیرید حدّاکثر مسئولین رده بالای ما در سه قوه کشور بیش از 10 هزار نفر نیستند. 10 هزار نفر تصمیم‌گیرنده. جهت‌گیری 10 هزار نفر تصمیم‌گیرنده در برابر 75 میلیون نفر مردم.
اهمیت رویکرد دولتمردان و تأثیرات وسیع آن
PC49
بدنه اجرایی دستگاه‌ها را هم نباید جزء دولتمردان محسوب کرد چرا که آنها مجری تصمیمات تصمیم‌گیرندگان هستند و در واقع جزئی از مردم محسوب می‌شوند.
ضرورت تفکیک بدنه بوروکراسی از دولتمردان در موضوع اصلاح نگرش‌ها
PC50
یک کمیته هست که با مشارکت دفتر رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام ایده کلی محیط زیست را تدوین و جهت درج به عنوان سیاست‌های کلان به مجمع تشخیص پیشنهاد می‌کنند.
نقش مجمع تشخیص در تدوین سیاست‌های کلان
PC51
ما در این کمیته بعد از یک سال و نیم هنوز نتوانسته‌ایم حرف علمی خود را برای اعضاء به اثبات برسانیم. یک عدّه افرادی هستند که اصلاً درک جامعی از محیط زیست ندارند. ما در این سطح هنوز به تفاهم نرسیده‌ایم.
عدم درک جامع زیست‌محیطی، مانع پیشرفت در مرحله تدوین
PC52
روایات مهمی نیز مؤید اهمیت بجث جهت‌گیری مسئولین داریم. یک روایت اینکه “النّاس علی دین ملوکهم” و روایت مهم دیگر از پیامبر اکرم صلوات‌ا…علیه‌وآله “صنفان من امتی إذا صلحا صلحت امتی و إذا فسدا فسدت امّتی: العلماء و الأمراء”
تأیید اهمیت بیشتر اصلاح نگرش دولتمردان نسبت به مردم در منابع دینی
PC53
تا زمانی که تشکل‌های مردم نهاد زیست‌محیطی در هر زمینه‌ای وابستگی مالی به دولت دارند طبیعی است که باید دستگاه بالادست خود که به آنها کمک مالی می‌کند را از خود راضی نگه دارد
وابستگی مالی NGOs، مانع اعتراض به دولت
PC54
و این مخلّ فلسفه شکل‌گیری آنهاست.
وابستگی مالی NGOs، نقض فلسفه وجودی‌شان
PC55
این تشکل‌ها باید فعال باشند، تجمعات، جلسات و همایش‌ها برگزار کنند، حضور فعال در صحنه سیاسی داشته باشند، رسانه مکتوب و مجازی داشته باشند و … در صورتی که اصلاً اینطور نیست.
ضرورت فعال بودن NGOs به ویژه با استفاده از ابزار رسانه
PC56
در برخی موارد نیز بودجه‌ای که سازمان دولتی به آن تشکل مردم‌نهاد می‌دهد به صورت کاملاً صوری است به این شکل‌ که بودجه‌ای که داده را تحت عناوین دیگر بلافاصله از آن تشکل می‌ستاند.
اعطای بودجه‌های صوری به NGOs
PC57
در کنار این تشکل‌ها ما می‌توانیم یک جایگزین خوب دیگر در مسائل زیست‌محیطی داشته باشیم و آن موضوع “آموزش همگانی” است.
آموزش همگانی، جایگزین مناسبی برای NGOs
PC58
این کار نیز باید از طریق آموزش و پرورش، وزارت علوم و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه صورت گیرد.
نقش ارکان آموزشی حاکمیت
PC59
شما اگر یک روحانی یا امام جماعت را با مسائل زیست‌محیطی آشنا کنی، فرهنگ عمومی در این زمینه بهبود می‌یابد.
اهمیت روحانیون در آگاه‌سازی عمومی
PC60
در کنار اینها صدا و سیما و مطبوعات نیز نقش بسزایی دارند.
اهمیت رسانه ملی و مکتوب در آگاه‌سازی
PC61
اگر محیط زیست در بخش آموزش همگانی سرمایه‌گذاری کند آموزش همگانی رونق می‌یابد.
سرمایه‌‌‌گذاری، پیش‌شرط توسعه آموزش همگانی
PC62
در قدم اول باید به سراغ این افراد یا سازمان‌ها رود و واقعاً وقت بگذارد و با آنها نشست و برخاست کند. البته تا الآن نیز داشته‌اند ولی کافی نیست.
تعامل محیط زیست، اولویت بعدی در توسعه آموزش همگانی
PC63
مناسب حال مخاطب (مدرسه، دانشگاه یا حوزه یا رسانه ملی) محتوا تولید کند و در اختیار آنها قرار دهد.
مخاطب محوری در تولید محتوای آموزشی
PC64
مثلاً برای صدا و سیما آمار و اطلاعات زیست‌محیطی کشور به ویژه در مقایسه با کشورهای منطقه را تهیه نماید و اطلاع‌رسانی کند که مثلاً ما چند منطقه حفاظت شده و چند پارک ملی و … داریم و وضعیت اینها را به مردم گزارش دهد.
اهمیت ارائه آمار و اطلاعات زیست‌محیطی در رسانه ملی
PC65
وقتی مردم اطلاعات پیدا کردند قطعاً مشارکت آنها افزایش می‌یابد.
آگاهی عمومی، پیش‌شرط توسعه مشارکت عمومی
PC66
به نظرم ارتقاء سازمان فعلی محیط زیست به وزارتخانه در اجرای قوانین زیست‌محیطی تأثیر خاصی ندارد. وقتی رئیس سازمان بشود وزیر می‌شود یکی از اعضاء کابینه. درست است که صاحب رأی است ولی می‌شود یک عضو از کابینه مثل بقیه.
عدم اثربخشی خاص تبدیل معاونت محیط زیست به وزارتخانه
PC67
در حالی که ما در ساختار فعلی در کنار سازمان محیط زیست،‌ شورای عالی محیط زیست داریم که رئیس آن، شخص رئیس جمهور است و چند وزیر و رئیس سازمان در آن عضو هستند.
ضرورت توجه به نقش شورای عالی محیط زیست
PC68
معاون رئیس جمهور می‌تواند به لحاظ اجرایی سیاست‌هایش را از طریق رئیس جمهور به اعضاء کابینه تسرّی دهد.
رئیس جمهور، نقش واسط رئیس سازمان و وزرا
PC69
نکته بعدی آن است که سازمان محیط زیست اصولاً سازمان بهره‌بردار نیست و صرفاً وظیفه حفاظت و صیانت دارد در حالی که جنگل‌ها و مراتع،‌ شیلات و … همگی وظیفه حفاظت و بهره‌برداری را توأمان با یکدیگر دارند بنابراین ادغام اینها و تشکیل وزارتخانه چون از یک جنس نیستند، محلّ اشکال است.
ضرورت تفکیک سازمان‌های بهره‌بردار از ناظر
PC70
سازمان‌ها نظارتی بر قوانین زیست محیطی عبارتند از یکی سازمان بازرسی کلّ کشور که می‌تواند تخلفات احتمالی از اجرای قوانین زیست‌محیطی را به قوه

مطلب مرتبط :   قرآن، آیات، تربیت، مفسّر