زیست‌محیطی، رئیس، سیاست‌های، حسابرسی

قضاییه گزارش دهد.
نقش سازمان بازرسی کلّ کشور
PC71
سازمان نظارتی مهم دیگر دیوان محاسبات است. این دیوان در بعد نظارت دارای یک مفومی تحت عنوان “حسابرسی رعایت” هستند که به بررسی میزان رعایت مقرّرات توسط دستگاه های حاکمیتی می‌پردازد.
نقش دیوان محاسبات کشور
PC72
یعنی بررسی مقررات زیست‌محیطی که چه توسط سازمان حفاظت از محیط زیست و چه سایر دستگاه‌های اجرایی دولت به چه صورت رعایت می‌شود و میزان پای‌بندی آنها به این مقرّرات چگونه است.
اهمیت و جایگاه موضوع حسابرسی رعایت
PC73
علاوه بر این حسابرسی زیست‌محیطی به بررسی کیفیت استفاده و هزینه‌کرد بودجه زیست‌محیطی در بدنه دولت نیز می‌پردازد.
اهمیت و جایگاه موضوع حسابرسی رعایت
PC74
. اما متأسفانه در حال حاضر نه سازمان بازرسی کلّ کشور و نه دیوان محاسبات نقش خود در این زمینه را ایفا نمی‌کنند.
ضعف در قوای نظارتی
PC75
اکوسیستم مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و کشورهای همجوار ما در شرایط زیست‌محیطی کشور ما تأثیر مستقیم دارند و این اجتناب ناپذیر است، به عنوان مثال مسئله ریزگردها که کشورهای همسایه نقش بسزایی در آن دارند و یا سایر مسائل زیست‌محیطی از جمله دریاچه هامون، دریای خزر و … یا موضوع کشتیرانی و انتقال و نشت‌ها و آلودگی‌های نفتی که در یک اکوسیستم منطقه‌ای اتفاق می‌افتد.
ضرورت تعامل با کشورهای منطقه به دلیل ماهیت اکوسیستم
PC76
کارگروه‌هایی نیز به صورت منطقه‌ای تشکیل شده است، میان کشورهای آسیایی، یا مشترک میان کشورهای عربی یا میان کشورهای اروپایی که از طریق همان حسابرسی زیست‌محیطی می‌توانند بر اکوسیستم حوزه خود نظارت کنند.
حسابرسی محیط زیست، بستر یکپارچه کننده تعاملات بین‌المللی
PC77
در واقع کار مشترک میان دیوان‌های محاسبات کشورهای یک منطقه می‌تواند در رفع مسائل زیست‌محیطی تأثیر گذار باشد.
حسابرسی محیط زیست، بستر یکپارچه کننده تعاملات بین‌المللی
PC78
متأسفانه توافقات بین‌المللی ضمانت‌های اجرایی خاصی ندارد و نهایتاً حدّاکثر منجر به ارائه گزارش در مورد کشورهای متخلف به سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی می‌شود.
مشکلات ضعف در ضمانت‌های اجرایی توافق‌نامه‌ها
PC79
در خصوص توسعه اصل 44 قانون اساسی باید گفت که از آنجا که نظارت قوه قضاییه و به طور کلی برخورد با بخش خصوصی در صورت بروز تخلفات زیست‌محیطی بسیار ساده‌تر از بخش دولتی است لذا توسعه اصل 44 در خصوص محیط زیست نگران کننده نیست.
سهولت نظارت و برخورد شدیدتر با بخش خصوصی در مقایسه با دولتی
PC80
در خصوص اصلاح رویکردهای دولتمردان به ویژه بازیگران کلیدی، یکی آنکه مشارکت اعضای شورای عالی محیط زیست جدّی تر و فعال‌تر دنبال شود. مثلاً این افراد به اجلاس‌ها، همایش‌ها و نشست‌های زیست‌محیطی فرستاده شوند، به آنها اجازه سخنرانی داده شود و …
فعال شدن اعضاء شورای محیط زیست، راهکار اصلاح نگرش ایشان
PC81
به این صورت این افراد که اصلی‌ترین افراد تأثیرگذار بر حوزه محیط زیست می‌باشند ناگزیر به توسعه دانش و مطالعه خود در مورد محیط زیست می‌شوند و فرهنگ محیط زیست به آنها منتقل می‌شود و این تأثیرگذار است. همین طور است در مورد کمیسیون کشاورزی مجلس، دادستانی‌ها و حسابرسی زیست‌محیطی.
توسعه دانش دولتمردان، زمینه‌ساز اصلاح نگرش‌ها
PC82
الان روش تدوین سیاست‌های زیست‌محیطی این‌گونه است که ابتدا سیاست‌های کلی نظام را رهبری پس از طراحی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام به سه قوّه ابلاغ می‌کند.
تدوین سیاست‌های کلّی نظام نقطه آغاز تدوین
PC83
سپس مجلس بر اساس این سیاست‌های کلی جهت‌گیری‌های قانون‌گذاری خود را اصلاح می‌کند.
بازنگری جهت‌گیری‌های مجلس باتوجه به سیاست‌های کلی نظام
PC84
هم جهت‌گیری برنامه‌های پنج ساله و هم برنامه یک‌ساله که همان بودجه است بر اساس این سیاست‌ها تنظیم شود.
تعیین جهت‌گیری برنامه‌های توسعه بر اساس سیاست‌های کلی
PC85
سازمان محیط زیست حدّاقل می‌تواند انطباق قوانین و سیاست‌های مجلس را با این سیاست‌های کلی و برنامه‌های پنج‌ساله در حوزه محیط زیست بسنجد و در صورت عدم انطباق اظهار نظر کند
کارشناسی پسینی سازمان حفاظت در نظارت بر قوانین مجلس
PC86
و اقدامات لازم را پیگیری کند.
اقدام پسینی سازمان حفاظت در نظارت بر قوانین مجلس
PC87
سازمان مدیریت قبل از پیشنهاد لوایح به مجلس، آن را به دستگاه‌های اجرایی مربوط جهت اظهار نظر ارسال می‌کند و سازمان محیط زیست در این مرحله باید به صورت فعال وارد شود و نظرات خود را ارائه نماید.
بررسی کلیه لوایح دولت از منظر زیست‌محیطی
PC88
و ثانیاً در کمیسیون‌های دولت در خصوص لوایح و طرح‌های پیشنهادی مجلس مشارکت فعال کند و اظهار نظر کند.
ضرورت مشارکت فعال سازمان در کمیسیون‌های دولت
PC89
ثالثاً پس از ارسال لوایح یا طرح‌ها به قوه مقننه، در کمیسیون‌های تخصصی مربوطه با اجازه رئیس جمهور شرکت کند و نظرات کارشناسی خود را ارائه و از آنها دفاع کند
ضرورت مشارکت فعال سازمان در کمیسیون‌های مجلس
PC90
و رابعاً پس از تصویب قوانین توسط مجلس، میزان انطباق اجرای آن قوانین با متن قوانین را به لحاظ رعایت ملاحظات زیست‌محیطی بسنجد
کارشناسی پسینی سازمان حفاظت در نظارت بر قوانین مجلس
PC91
و در صورت عدم انطباق گزارش‌های لازم را به رئیس جمهور ارائه نماید.
اهمیت ارائه گزارشات عدم انطباق به رئیس جمهور
PC92
در صورتی که رئیس جمهور همسو با رویکردهای زیست‌محیطی نباشد کار رئیس سازمان محیط زیست بسیار دشوار می‌شود.
اهمیت فوق‌العاده رویکردهای حامیانه رئیس جمهور
PC93
در چنین حالتی رئیس سازمان می‌تواند از تشکل‌های مردم نهاد استمداد نماید و از آنها بخواهد مطالبات زیست‌محیطی را به گوش رئیس جمهور،‌ نمایندگان مجلس، رئیس مجلس و … برسانند و با آنها دیدار داشته باشند
NGOs، جایگزینی برای پرکردن خلأ ضعف رویکردهای رئیس جمهور
PC94
یا اینکه تخلفات احتمالی را با رسانه‌ها در میان بگذارد و از ظرفیت آنها استفاده کند.
رسانه‌ها، جایگزینی برای پرکردن خلأ ضعف رویکردهای رئیس جمهور

مطلب مرتبط :   خیار، عقد، فسخ، عقود

در نتیجه انجام مصاحبه سوم، علاوه بر تکرار برخی مفاهیم مصاحبه‌های قبلی، در مجموع 17 مفهوم جدید در نتیجه کدگذاری باز نکات کلیدی به شرح جدول زیر ظهور یافت تا تعداد مجموع مفاهیم شکل گرفته تا کنون به 79 مفهوم افزایش یابد.
جدول 4-9: مفاهیم شکل گرفته از کدهای مصاحبه‌ی مورد سوم (C)
ردیف
مفاهیم
نشانگر کدها
1
مطلوبیت جایگاه معاونتی سازمان
PC66
2
دانش زیست‌محیطی شهروندان
PC57, PC60, PC61, PC62, PC64, PC65, PC59
3
دانش زیست‌محیطی دولتمردان
PC81, PC51, PC23, PC 36, PC37, PC38
4
گرایش زیست‌محیطی دولتمردان
PC34, PC80, PC22, PC23, PC43, PC81
5
دانش زیست‌محیطی بوروکرات‌ها
PC8
6
ضعف بودجه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست
PC40, PC42, PC30
7
ناهمخوانی قدرت رسمی با اختیارات واقعی
PC33
8
اهمیت تخصص‌گرایی NGOs
PC55
9
ضمانت اجرایی ضعیف تعهدات بین‌المللی
PC78
10
حساسیت ملی زیست‌محیطی
PC63, PC24, PC25
11
سیاست‌زدگی در تصمیم‌گیری زیست‌محیطی
PC39
12
هزینه- منفعت کمّی منابع طبیعی کشور
PC36, PC37, PC38, PC41
13
اهمیت نظارت قضایی دادگاه‌ها
PC45
14
اهمیت نظارت تقنینی بر خط مشی‌ها
PC11, PC12
15
اهمیت نظارت قوه مجربه بر خط مشی‌ها
PC6, PC1, PC45
16
خودخواهی نهادی سازمان‌های بهره‌بردار
PC69
17
تعلیم و تربیت دینی زیست‌محیطی
PC59
18
تدوین همگام با تحولات جهانی
PC75, PC76, PC77
19
سهولت نظارت و نفوذ بر بخش خصوصی
PC79
20
بی‌تفاوتی رسانه‌ای زیست‌محیطی در کشور
PC55, PC94, PC64
21
اهمیت جایگاه خبرنگاران زیست‌محیطی
PC94
22
اهمیت و نقش “حسابرسی رعایت”
PC71, PC72, PC73, PC74, PC76, PC77
23
سیاست بودجه‌ای یک در هزار
PC30, PC31, PC32, PC42, PC43
24
کارکرد وحدت‌بخشی سیاستی شورا
PC28, PC67
25
اهمیت و تعریف محیط زیست در نظام ارزشی اسلام
PC52
26
نقش بیشتر دولتمردان در احیاء طبیعت (نسبت به مردم)
PC19, PC20, PC21, PC22, PC23, PC24, PC25, PC26, PC48, PC49, PC52
27
رویکرد بلند مدّت در تجزیه و تحلیل‌ها
PC36, PC37, PC38, PC41
28
اهمیت رویکرد فرابخشی دولتمردان
PC51
29
تبعات غیرقابل پیش‌بینی مسائل زیست‌محیطی
PC29
30
مطلوبیت بازنگری و افزایش اعضاء شورا
PC80
31
وابستگی مالی، نقض مصلحت عامّه
PC53, PC54, PC56
32
اهمیت اقتدار شخصیتی رئیس سازمان
PC33, PC35
33
اهمیت تدوین سیاست‌های کلی برنامه‌های توسعه
PC50, PC82, PC83, PC84
34
تأثیر توسعه دیپلماسی زیست‌محیطی
PC75, PC76, PC77
35
تعلیم و تربیت دانشگاهی
PC58
36
تعلیم و تربیت مدرسه‌ای
PC58
37
تدوین موفق، پیش‌شرط اجرای موفق
PC14, PC17, PC7, PC15, PC16, PC29
38
ارزش‌محوری نظام تدوین خط مشی زیست‌محیطی
PC52
39
اهمیت نظارت قضایی سازمان بازرسی کلّ کشور
PC70, PC74
40
تأثیر مطلوب آموزش زیست‌محیطی قضات
PC46,

مطلب مرتبط :   بیشه، تصویر، دانا، ویژگی‌های