رسانه‌ای، آرایش، رسانه‌های، نظامی

اختصاص دارد. دکترین شامل استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها (نه از حیث تجهیزات که از حیث مسائل فنی) می‌شود.
صورت شکلی ترتیب و ترکیب نیرو با این سه مؤلفه مشخص می‌گردد. حاصل این کار، تعیین استعداد رزم و یا توان رزم می‌باشد که طی آن، مشخص می‌نماییم با چنین توانی آیا می‌توان در مقابل دشمن ایستاد یا خیر؟(طراحی آرایش نظامی –تعیین استعداد رزم دشمن- تعیین افراد، دسته و نهادها، تجهیزات ، دکترین‌های نظامی دشمن)
اما در طرح ترتیب و ترکیب نیروی ملی، یک‌بار توان نظامی و در اینجا توان رسانه‌ای دشمن سنجیده می‌شود و یک‌بار نیز همه‌ی این موارد برای جبهه خودی در نظر گرفته می‌شود. که توان رسانه‌ای شکلی است. با این حساب سه بخش استعداد رزم، یکان و تجهیزات مشخص می‌شود. (طراحی آرایش نظامی –تعیین استعداد رزم خودی- تعیین افراد، دسته و نهادها، تجهیزات، دکترین‌های نظامی خودی)

مصاحبه شماره 8
دکتر سید بشیر حسینی
مدرس رسانه و علوم ارتباطات
27/2/93

موضوع تحقیق حاضر از آن دست موضوعات بسیار مبهم و گنگ است. چراکه اساساً آرایش رسانه‌ای یک مفهوم استعاری است که از دانش نظامی عاریت گرفته شده است. این مفهوم در این تحقیق رمزگشایی خواهد شد. به همین دلیل این‌جانب در ابتدا قصد نداشتم که این مصاحبه را بپذیرم؛ چراکه اساساً در فضای استعاری، عموماً رویکردهای مختلف و ادبیات شاعرانه بر فضای علمی تحمیل می‌شود، و آنچه این تحقیق را با خطر مواجه می‌کند این است که دست‌آخر، محصولی را به بار نیاورد. لذا باید بدانیم که در زمین استعاره‌ها بازی می‌کنیم و این مفهوم به معنی دقیق کلمه، در میدان رسانه وجود ندارد و رویکرد میان رشته دارد. همچنین باوجود قید “فضای نوین رسانه‌ای جهان” حالت آینده‌پژوهانه به خود گرفته است که خود باعث ورود به بستری از احتمالات و سناریوهای معلق و فضای غیرقطعی می‌شویم و این به ابهام بیشتر تحقیق، منجر شده است. البته بهره‌گیری از عنصر خلاقیت در اکتشافی بودن این تحقیق عامل مهمی است. (مفهوم آرایش- رمزگشایی مفهوم استعاری آرایش رسانه‌ای)
در بازار فیلم و نمایشگاه اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، نیز ظرفیت مناسبی برای تقریب به ذهن شدنِ وضعیت آرایش رسانه‌ای وجود دارد. که خیل کثیری از رادیوها و تلویزیون‌ها عضو آن هستند و به 230 عضو رسیده‌اند و 23 رسانه نیز تقاضای عضویت داده‌اند. این‌یک سپهر رسانه‌ای را مشخص می‌نماید. . البته برای این تحقیق یک مشکل وجود دارد و اینکه مباحث کلان و استراتژیک، قید محرمانه دارد. البته تشکیل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، الگوی موفقی در کارنامه رسانه‌ای جمهوری اسلامی است که به تشکیل یک جبهه رسانه‌ای منجر شده است. (تشکیل جبهه رسانه‌ای- اتحادیه رسانه‌های اسلامی- سپهر رسانه‌ای)
این اتحادیه و بازار فیلم آن در کل یک پیام دارد و اینکه، جمهوری اسلامی در تلاش است که رسانه‌های هم‌صدا با خود را در دنیا پیدا نموده و با هم هماهنگ نماید. (تشکیل جبهه رسانه‌ای- اتحادیه رسانه‌های اسلامی- هماهنگی و اتحاد میان رسانه‌های هم‌صدا)
رسانه‌های عضو، به زبان هر کشور و با همان ادبیات و خلق‌وخو، پیام‌های انقلاب را منتشر می‌کنند. البته در جهان اسلام و عرب نفوذ زیادی وجود دارد؛ اما در خاک تمدن غرب، تقریباً رسانه‌های معدودی وجود دارد. (تشکیل جبهه رسانه‌ای- اتحادیه رسانه‌های اسلامی- لزوم پوشش جغرافیایی کامل)
همچنین به لحاظ قرابتی که با موضوع نظام جامع رسانه‌ای دارد، و موضوع حساسیت‌زا و گاهی سیاسی و استراتژیک می‌باشد و اختلاف‌سلیقه کارشناسی را نیز به همراه دارد، باعث خودسانسوری برخی از مصاحبه‌شونده‌ها می‌شود. که البته در این مواقع، تحلیل‌های حاشیه‌های مهم‌تر از متنِ آن، می‌تواند دستاورد اصلی این پایان‌نامه باشد. که این امر نیز می‌تواند در محدودیت‌های تحقیق آورده شود.
ما در حالی در حوزه قانون‌گذاری و تعیین تکلیف آرایش رسانه‌ای و نظام جامع رسانه‌ای به سر می‌بریم و بر ساختار فرسوده انحصار رسانه‌ای اصرار می‌ورزیم و سعی در ترمیم آن داریم؛ که فضای نوین جهانی به‌سوی دیوایس‌لس و دیوایس‌دس ، به معنی مرگ ابزار و نبود ابزار پیش می‌رود. (آسیب‌شناسی- انحصار رسانه‌ای صداوسیما) (فضای نوین جهانی- مرگ ابزار)
البته در رسانه انحصاری، نیز دو رویکرد محصول محور و فرآیندمحور وجود دارد؛ که ما بدترین آن؛ یعنی فرآیند محوری را برگزیده‌ایم. یعنی خریدن پروسه به‌جای محصول. یعنی پرداخت هزینه‌های گزاف، فرسایش نیرو، از دست دادن زمان، افت کیفیت، رقابتی نبودن فضا. باید دانست که اصلاح ساختار تبعات زیادی دارد، (آسیب‌شناسی- انحصار رسانه‌ای صداوسیما- فرآیندمحوری به‌جای محصول محوری)
چراکه سیستم در مقابل تغییر مقاومت می‌کند و مدیران کمتر ریسک تغییر را می‌پذیرند و بیشتر به ثبات فکر می‌کنند. این امر حمایت سیاست‌گذارانه می‌طلبد. سیاست‌های حوزه کلان رسانه به تغییر ترکیب سران قوای سه‌گانه وابسته می‌شود. لذا لازم است که ساختار کلان رسانه را از فرآیند اجرایی سلیقه‌ای جاری و تابع دولت‌ها خارج نمود. و یک نهاد متولی طراحی ساختار رسانه‌ای شود، ولو اینکه نسخه کامل و بهینه‌ای نباشد، باز بهتر از وضع موجود خواهد بود. (آسیب‌شناسی- تابع شرایط سیاسی دولت‌ها بودن)
نظام جامع رسانه‌ای در اینجا نیز می‌تواند به کمک ساختار رسانه‌ای بیاید. (نظام جامع رسانه‌ای-عقبه آرایش)
منطق نظام جامع این است که پیشرو باشد، آینده‌نگر باشد، و جامع بوده و همه رسانه‌ها را شامل باشد. (نظام جامع رسانه‌ای- جامعیت، آینده‌نگری، پیشرو بودن،)
رژیم مصرف رسانه‌ای در آن مشخص باشد. یعنی، از هر رسانه‌ای، چقدر، برای چه مخاطبی و چگونه. که البته این تغییر ساختار در حد یک آرزوست. (نظام جامع رسانه‌ای- تنظیم رژیم مصرف رسانه‌ای)
سواد رسانه‌ای نیز مقوله بسیار مهمی در طراحی الگوی آرایش رسانه‌ای است.
ما تغییر ماهیت و مفهوم مخاطب را فهم نماییم و بدانیم که با مخاطب منفعل و بدون حق انتخاب روبرو نیستیم. مخاطبی که حق انتخاب‌های متکثر، او را به سردرگمی کشانده، تنها یک‌بار اشتباه، برای سلب اعتماد و از دست دادن او کافی است. و ذائقه رسانه‌ای او تغییر می‌کند و در صورت تغییر ذائقه رسانه‌ای، اقبالی به رسانه ما نخواهد داشت. (فضای نوین-تطور و تغییر ذائقه مخاطب- مخاطب فعال، عجول و تنوع‌طلب)
ما با این تغییر مخاطب و تغییر نسل تکنولوژیک، مواجهیم. آمار 33 میلیون گوشی هوشمند، آمار معناداری می‌باشد که نسل آینده را به نوع خاصی تربیت می‌کند و گواه وابستگی جامعه به رسانه‌های جدید می‌باشد و دیگر فیلتر نمی‌تواند مانع او بشود. شبکه‌های اجتماعی را به‌صورت همراه در گوشی خود دارد و به اپلیکیشن بدل شده است. گذار از وب3 نیز اتفاق افتاده است و پس‌ازآن به دیوایس‌لس یا بی ابزاری و دیوایس‌دس یا همان مرگ ابزار می‌رسیم و همه‌چیز همه‌جا در دسترس است و هموژنایز شده است. گوشی‌های همراه، کاربرد بیش از 140 ابزار را در خود دارند، این گوشی‌ها متعلق به نسل 3 هستند و زمانی که به نسل 6 برسیم، به دیوایس دس رسیده‌ایم و دیگر کاربری‌های دیوایس در یک چیپست کوچک در انسان کاشت می‌شود. و همه‌چیز همه‌جا در دسترس خواهد بود. (فضای نوین-تطور تکنولوژیک- اپلیکیشن و گوشی‌های هوشمند و وب 3، بی ابزاری و مرگ ابزار، دسترسی نامحدود)
در این فضا ما بار اصلی را بر دوش رسانه سنتی رادیو و تلویزیون گذاشته‌ایم. چراکه امروز دیگر سنتی هستند. هنوز به بارگذاری همه توان‌ها و انرژی‌ها بر روی رسانه‌های سنتی مشغولیم. (آسیب‌شناسی- ماندن در رسانه‌های سنتی)
همچنین در مخاطب شناسی که دنبال می‌کنیم، پارادایم‌ها را نگذرانده‌ایم. پارادایم لرنر پارادایم نوسازی بود، به معنای رویکرد عمودی و بیرونی، اولاً از بالا تعریف می‌شد و ثانیاً از بیرون مخاطب با او ارتباط می‌گرفت. در پارادایم دوم الهیات رهایی‌بخش پائول فریره بود، که افقی تعریف می‌شد و با رویکرد تبلیغی، به معنای نزدیک شدن به مخاطب و هم‌ارز بودن مبلغ با مخاطب مطرح شد که افقی است اما هنوز هم برون‌زاست. اکنون تمام رویکردها به‌سوی توانمندسازی پیش می‌رود. یعنی افقی شدن و درون‌زا شدن. (آسیب‌شناسی- عدم مخاطب شناسی صحیح- افقی و درون‌زا شدن رسانه و مخاطب)
توانمندسازی مخاطب چیزی است که ما هنوز آن را جدی نگرفته‌ایم. (آسیب‌شناسی- عدم توانمندسازی مخاطب)
در آرایش رسانه‌ای آتی، نقش مخاطب بسیار پررنگ و برجسته و مهم است. یعنی مخاطب در تطوری که دارد، در آینده چگونه خواهد بود و ما باید خود را نسبت به آن تنظیم نماییم. ضمناً اگر بخواهیم رسانه برتری باشیم، می‌بایست مخاطبان توانمندتر و قوی‌تری داشته باشیم. (ضرورت آرایش صحیح- توانمندسازی مخاطب)
در آرایش رسانه‌ای ناظر به آینده، دو اتفاق باید به‌طور همزمان و به‌موازات یکدیگر، تبیین شوند. ابتدا در لایه اول، دگردیسی ابزارهای رسانه‌ای و تجهیزات تکنولوژیک و در لایه دوم هم، دگردیسی مخاطب. (فضای نوین-تطور تکنولوژیک و تطور مخاطب)
اما بهتر است که صرفاً این‌گونه نبینیم. بلکه هدف غایی خلقت را که

مطلب مرتبط :   کودک، جنسیت، دختران، عروسکی