دانلود مقاله مدل پذیرش تکنولوژی و فعالیتهای اقتصادی

دانلود پایان نامه
فایده درک شده : میزانی که شخص معتقد است استفاده از یک سیستم خاص بر سطح عملکرد وی می افزاید.
بر اساس این مدل سهولت کاربرد به طور اتفاقی بر فایده درک شده اثر میگذارد چرا که میتوان چنین قلمداد کرد که به نظر میرسد اشخاص اصولا به دنبال آنچه که یادگیری آن با دشواری همراه باشد نخواهد رفت که این امر در مدل پذیرش تکنولوژی به طور تجربی آزمون و تایید شده است. (1989 فرد دیویس ، ریچارد بگازی)
5 – مدل پذیرش تکنولوژی 2
این مدل در تکمیل مدل پذیرش فناوری ارائه شد . و فاکتور هنجار درونی را به عنوان عامل دیگر پیش بینی کننده رفتار کاربران در نظر گرفت . نتایج نشان داده هنجار های درونی فرد تاثیر بسیاری در واکنش فرد به یک تکنولوژی دارد.
هنجار درونی : درک فرد از اینکه افرادی که از نظر او دارای اهمیت هستند چه نگرشی درباره سیستم جدید دارند.
نکته قابل توجه تمایز بین اختیاری بودن و اجباری بودن استفاده از یک فناوری میباشد که در نتیجه آن تکنولوژی که به اجبار مورد استفاده قرار میگیرد ، اثر بخشی کمتری نسبت به آنهایی دارند که تحت تاثیر نفوذ اجتماعی پذیرفته میشوند.
6 – تئوری واحد پذیرش و کاربرد تکنولوژی (2003 ، ونکانش ، همکاران)
در سال 2003 پروژه وسیعی توسط ونکانش و همکارانش جهت جمع بندی مدل های پراکنده ای که توسط افراد گوناگون در ارتباط با پذیرش تکنولوژی ارائه گردیده بود انجام شد. و در نتیجه آن مدلی تحت عنوان تئوری واحد پذیرش و به کارگیری تکنولوژی به وجود آمد که در بر گیرنده تمام مدلهای پیشین است ، این مدل عوامل تعیین کننده نیت رفتار را به صورت زیر بیان میدارد :
پیش بینی عملکرد : میزانی که شخص معتقد است که استفاده از یک سیستم میتواند به او کمک کند تا به اهدافش برسد.
تلاش مورد انتظار : مشتری در هنگام استفاده از سیستم ، انتظار دارد که تا چه حد این سیستم به راحتی قابل استفاده و به کارگیری باشد.
نفوذ اجتماعی : درک فرد از اینکه افرادی که از نظر او دارای اهمیت هستند چه نگرشی درباره سیستم جدید دارند
شرایط تسهیل کننده: میزانی که یک فرد باور میکند زیر ساخت ها و منابع مالی ، سازمانی و فنی برای استفاده از سیستم موجود است.
بخش سوم :
بانک صادرات
2-3 )بخش سوم : بانک صادرات
2-3-1 )تاریخچه
بانکداری به شیوه نوین در ایران از اوایل سال 1300 هجری شمسی بدلیل ضرورتهای اقتصادی و سیاسی آغاز شد اما از آنجایی که نخستین بانکهای ایرانی تا حدودی با حمایت دولت و در راستای تحقق خواست و منافع حکومت شکل گرفته بودند کمتر به جلب رضایت آحاد مردم توجه داشتند از اینرو به غیر از عده قلیلی که دارای مکنت و سرمایه زیادی بودند، اکثریت مردم ترجیح می‌دادند به جای پس‌‌انداز وجوه مازاد خود در بانکها، به رغم وجود تمامی مخاطرات احتمالی پول-های نقد خویش را در خانه نگهدارند بطوری که براساس آمار منتشره در سال 1330 (هجری شمسی)؛ «از کل اسکناس و مسکوکات منتشره ایران تنها حدود 11 درصد آن در اختیار بانکها و 89 درصد مابقی آن در پستوهای منازل و صندوقچه‌های شخصی مردم و به عبارتی به صورت راکد و خارج از چرخه مالی و اقتصادی کشور نگهداری می‌شده است.
بنیانگذاران بانک صادرات ایران با درک صحیح شرایط حاکم بر آن زمان تلاش کردند با جذب حداکثر نقدینگی در دست مردم برای اولین بار در کشور بانکی براساس اصول مشتری‌مداری تأسیس و در 22 آبان سال 1331 با 13 نفر کارمند شروع بکار کرد درحالیکه خوش‌بین ترین افراد نیز با وجود بانکهای قدرتمند دولتی پیشرفت و موفقیت آن را پیش‌بینی نمی‌کردند.
ارایه تسهیلات بانکی بهتر به مردم، ایجاد شبکه گسترده بانکی در سراسر کشور، جلب سرمایه‌های داخلی و پس‌اندازهای هر چند کوچک، ایجاد فرصتهای سرمایه‌گذاری در کلیه فعالیتهای اقتصادی، اهداف اولیه بانک صادرات بودند.(تارنمای بانک صادرات، www.bsi.ir)
2-3-2) سرمایه اولیه بانک
بانک صادرات ایران به عنوان یک بانک خصوصی و بصورت سهامی عام با نام «بانک صادرات و معادن ایران» در 15 شهریورماه سال 1331 طبق قوانین آن روزگار با سرمایه اولیه 20 میلیون ریال که پرداخت نیمی از آن هم با تعهد پرداخت نیمی دیگر، قابل پذیرش اداره ثبت شرکتها با شماره 3832 تاسیس گردید. این سرمایه با خرید 76 سهم توسط دو نفر از اعضای هیئت موسسین بانک و سرمایه گذاری بقیه اعضای هیأت مدیره تامین گردید و سهامداران با واگذاری سفته به هیات مدیره تعهد نمودند 50 درصد بقیه تعهد خود را از محل سود سالیانه پرداخت نمایند. (تارنمای بانک صادرات، www.bsi.ir)
2-3-3 )شروع کار اولین شعبه
استقرار اولین شعبه در بازار تهران به عنوان مرکز معاملات و گردش پولی کشور بسیار مورد توجه موسسان بانک بود. به این ترتیب اولین شعبه بانک در 22 آبان 1331 در یک ساختمان استیجاری به مساحت حدود 200 متر مربع، با چند اطاق در طبقه دوم سرای بنایی بازار تهران واقع در کوچه تکیه دولت، کوی مرغی‌ها آغاز به کار کرد. یکی از اولین اقدامات هیات مدیره انجام تعمیرات و تغییرات در محل استقرار اولین شعبه بانک بود که با برداشتن دیوارهای بین سه اطاق از هفت اطاق، یک سالن معاملات به ابعاد 12*8 با پنج باجه برای دریافت و پرداخت، انتقالی چکهای واگذاری و افتتاح حساب به وجود آمد و تعداد 4 اطاق برای بایگانی و تدارکات (جهت لوازم ضروری و ملزومات و مطبوعات) و اطاق مدیر عامل و هیات مدیره در نظر گرفته شد و دقت به عمل آمد که ساختمان بانک جلوه بسیار آبرومندی داشته باشد.
بعدها با بهتر شدن وضعیت اقتصادی بانک، محل مناسب تری برای شعبه بازار خریداری گردید و در آبان 1337 شعبه یک بازار به محل فعلی انتقال یافت. (تارنمای بانک صادرات، www.bsi.ir)
2-3-4 )عملکرد بانک در اولین سالها