دانلود مقاله شبکه جهانی اینترنت و محدوده جغرافیایی

دانلود پایان نامه

– سهولت حمل و نقل
– عدم نیاز به اتصال به اینترنت
– سرعت و امنیت بهتر نسبت به محیط اینترنت
– سهولت کارکردن و یادگیری نسبت به رایانه و اینترنت
2-1-23 )مزایای بانکداری همراه از دیدگاه بانک ها
2-1-23-1)تشدید رقابت در بانک ها
محصولات بانک ها خدماتی هستند که ماهیت غیر مادی داشته و فروش آنها به کمک شبکه های رایانه ای سرتاسر جهان را پوشش داده و در حال گسترش است. ایجاد بازار مشترک در محدوده کشورهای عضو اتحادیه اروپا منجر به افزایش رقابت در این اتحادیه در کلیه زمینه های تجاری از جمله بانکداری گردیده است . جهانی شدن که به سرعت در حال گسترش است ، این رقابت ها را تشدید میکند. پیشرفت های فنی که همراه با روند جهانی شدن اتفاق میافتد این امکان را میدهد تا بانک ها خدمات خود را در سرزمین های دور بدون هزینه های فراوان مالی ، جهت احداث شعبه ، استخدام پرسنل و … ارائه دهند.
این موقعیت البته یک خیابان دو طرفه است : در یکسو بانک به شبکه دسترسی دارد و از سوی دیگر مواجه با رقبای جدید و رقابت شدید در محدوده جغرافیایی و فیزیکی خود میگردد. پس برای کسب موفقیت در این موقعیت پیچیده و حساس جدای از بحث همکاری تجاری ، هر بانک بایستی به رشد خود بیاندیشد ، به همین جهت ضروری مینماید که در عین حال که مشتریان خود را حفظ میکنند به طور همزمان مشتریان جدید برای خود بیابد.
با توجه به حساسیت مشتریان به قیمت ها ، بانک ها بایستی خدمات سود آورانه ای جهت جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان فعلی ارائه دهند.(سعید سعیدی، 1392)
2-1-23-2 )گروه هدف
بانکها امروزه با مشتریانی مواجه هستند که اطلاعات بسیاری از در خصوص فناوری های جدید دارند و میخواهند تراکنش های بانکی خود را در حالی که در حرکت هستند و بدون توجه به ساعت کاری برنامه ریزی کرده و انجام دهند. بانک برای پاسخ به این نیاز مشتریان ، به معرفی و توسعه فناوری موبایل پرداخته و به کمک خدمات بانکداری همراه این تقاضا را پاسخ میدهد.
گروه مشتریان هدف در سه دسته تعریف میشوند :
نوجوانان : که نقش مهمی در توسعه ارتباطات موبایل دارند. این گروه آشنا به فناوری جدید هستند و خواستار تجربه نمودن خدمات و محصولات نو آورانه میباشند. این نوجوانان خواستار ارائه سرویس بدون توجه به مکان خدمات هستند. این گروه به عنوان مشتریان بالقوه بانک ها قلمداد میشوند.
جوانان : این گروه آشنا به فناوری های جدید هستند ، از لحاظ مالی قوی نیستند ولی ممکن است در فعالیت هایی مانند بورس فعال باشند و در فاصله زمانی نه چندان دور مشتریان قدرتمندی برای بانکها خواهند بود .
تجار : گروهی از مشتریان که از لحاظ مالی قدرتمند هستند و به دلیل نیاز به دسترسی به فعالیت های بانکی در هر زمان و مکان به فناوریهای نوین از جمله موبایل بانک نیاز و توجه دارد .
(سعید سعیدی،1392)
2-1-24 )تاریخچه بانکداری همراه
سال 1999 زمانی که فاندام اولین تلفن همراه خود را وارد بازار کرد ، اولین شرکتی که از این تلفن استفاده کرد شرکت پی باکس بود که از حمایت مالی بانک دویچه برخوردار بود. این فناوری در کشور های آلمان ، اتریش ، سوئد ، اسپانیا ، و انگلیس مورد استفاده قرار گرفت.
یکی دیگر از شرکت های پیشرو در زمینه ارائه خدمات بانکداری همراه ، شرکت اسپانیایی موبی پاگو بود که بانک bbvm و تله فونیکا از آن حمایت میکردند . در سال 2003 نتیجه همکاری این موسسات که نوعی تلفن همراه با قابلیت های انجام خدمات مالی بود وارد بازار شد اما هرگز نتوانست تعهدات شرکت سازنده را تحقق بخشد و از همان ابتدا با مشکل مواجه شد.
شرکت تله کام فرانسه در سال 2002 تلفن همراه خاصی که دارای یک کارت خوان یکپارچه بود روانه بازار کرد. ولی باز هم به دلیل نداشتن جذابیت ، اقبال عمومی نیافت. اما از سال 2004 شاهد رشد و گسترش صنعت بانکداری و پرداخت از طریق موبایل هستیم ، زیرا تلفن های همراه کنونی علاوه بر توانایی انتقال اطلاعات ، امکان ارسال پیامک را هم دارند و بیشتر آنها قادرند با شبکه جهانی اینترنت ارتباط برقرار کنند.
بانکداری همراه در ایران برای اولین بار از سال 1387 توسط بانک های ملت و پارسیان راه اندازی شد و هم اکنون بیشتر بانک های خصوصی و دولتی به این سیستم مجهزند.
ایران در زمینه بانکداری همراه در جایگاه 39 جهان قرار دارد . در ایران سهم جمعیت در استفاده از بانکداری مبتنی بر اینترنت و تلفن همراه 1 درصد و درصد نفوذ آن 8 درصد میباشد.
(کهزادی 1384)
بخش دوم :
بازاریابی خدمات و پذیرش مشتری