حفاظت، زیست‌محیطی، قضات، بین‌المللی

سازمان

4-1-6- مطالعه مورد ششم (F)
مصاحبه شونده: (رئیس اسبق و فعلی سازمان حفاظت محیط زیست)
جدول 4-19: نکات کلیدی و کدگذاری باز، مطالعه مورد F
ردیف
نکات کلیدی
کدگذاری باز
PF1
دولت‌ها بزرگترین تخریب کنندگان محیط زیست هستند زیرا قدرت و منابع نامحدود در اختیار دارند اما این موضوع باید مهار شود.
قوه مجریه، بزرگترین مخرب محیط زیست
PF2
محیط زیست از جمله مسائلی است که به نوعی اثر خود را در زندگی مردم می‌گذارد
اثرگذاری قطعی محیط زیست بر کیفیت زندگی
PF3
و به همین دلیل باید جدّی‌تر از گذشته پیش برویم و از حمایت گسترده مردم برخوردار شویم.
اهمیت حمایت عمومی
PF4
بهبود زندگی مردم در رفع مشکلات محیط زیست موثر است و باید برای تحقق این دو، تلاش شود.
تأثیر بهبود زندگی مردم بر بهبود محیط زیست
PF5
کشور باید برای حفاظت از محیط زیست از تمام ظرفیت‌های بین‌المللی از جمله کنوانسیون تغییرات آب و هوایی بین‌المللی استفاده کند
اهمیت استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی
PF6
تا مسایل مختلف به ویژه تغییر الگوی کشاورزی ، مشکلات اجتماعی و مشاغل جدید با اثربخشی بیشتر به سرانجام برسد.
تأثیر مثبت تعاملات بین‌المللی در حلّ مسائل زیست‌محیطی
PF7
سالگردهایی از قبیل سالروز پروتکل مونترال و به طور کلی همایش‌های زیست‌محیطی که در حوزه حفاظت و بهسازی محیط زیست در سطح جهانی و ملی برگزار می شود، فرصت مناسبی برای گسترش دانش و آگاهی‌های عمومی برای حفظ محیط زیست است.
جلسات و نشست‌های زیست‌محیطی، بستر توسعه دانش سبز
PF8
یکی از راهبردهای مورد توجه دولت حاضر بهره‌گیری از دیپلماسی محیط زیست است،
راهکار دیپلماسی محیط زیست
PF9
ما معتقدیم از طریق اجرای الزامات محیط زیست و عمل به تعهدات کشورها در قبال تعهدات بین‌المللی زیست محیطی همکاری‌های بین ملت‌ها نزدیک‌تر و روابط این کشورها بهبود می یابد.
تعریف دیپلماسی محیط زیست
PF10
تحریم‌های غیر عادلانه نه تنها به تخریب محیط زیست کمک کرده بلکه به محیط زیست جهانی لطمه زیادی زده است.
تأثیر عوامل اقتصاد کلان بر بهبود مسائل
PF11
سازمان محیط زیست محل دلالی و کارگشایی برای عده ای خاص نیست.
اولویت محض منفعت عمومی بر خاص
PF12
بر همین اساس از همه سطوح نسبت به این موضوع تعهد گرفته و پیمان خواهیم بست.
اخذ میثاق سازمانی
PF13
اگر بتوانیم به یک سازمان متعالی دست پیدا کنیم باید قدرت مجاب کردن داشته باشیم
اهمیت روابط عمومی و قدرت استدلال
PF14
به طوری‌که مدیر محیط زیست توانایی مجاب کردن هیئت دولت، شوراها در سطح معاونت‌ها و غیره را به پشتوانه دانش و سلامت نفس داشته باشد.
اهمیت روابط عمومی و قدرت استدلال
PF15
بنده از ابتدای تشکیل کابینه از رئیس جمهور تقاضا کردم که تمامی وزیران برای برنامه‌هایشان پیوست زیست محیطی ارائه کنند که این موضوع اهمیت بسیار دارد.
اهمیت ارائه پیوست‌ زیست‌محیطی برنامه‌ها
PF16
علاوه بر آن تمامی وزیران سوگند نامه‌ای برای تعهدشان به حفظ منابع طبیعی را قرائت کرده‌اند.
اخذ میثاق دولتی
PF17
مهم‌ترین خواسته‌ام از دکتر روحانی احیای شورای عالی حفاظت محیط زیست است و این موضوع به اعتبار بودجه‌ای خاصی هم نیاز ندارد.
اهمیت احیای شورای عالی محیط زیست
PF18
الان مسائل قضایی زیست‌محیطی بسیار پیچیده است چرا که تشخیص جرم دشوار بوده و به راحتی نمی‌توان علت آن را مشخص کرد
پیچیده بودن ابعاد قضایی مسائل
PF19
که امیدواریم دستور قضایی نیز در این راستا همکاری لازم را انجام دهد.
اهمیت همکاری با قوه قضاییه
PF20
یکی از اقداماتی که در دوره قبل مسئولیتم در دست انجام بود، برنامه حقوق محیط زیست و همکاری با دستگاه‌های قضایی بود
اهمیت همکاری با قوه قضاییه
PF21
تا از این طریق قضات با نگاهی زیست محیطی به مسائل نگاه کنند، چرا که بحث محیط زیست بسیار پیچیده است.
اهمیت دانش و نگرش قضات به محیط زیست
PF22
آن زمان مصوب شد دوره آموزشی با هدف دیدن مشکلات و احصای حق محیط زیست برای قضات برگزار شود که همین‌گونه شد.
برگزاری دوره‌های آموزشی قضات
PF23
یکی دیگر از راهکارها استفاده از مشاورین در کنار قضات است.
استفاده از مشاور در کنار قضات
PF24
در حقیقت مشاوران تخصصی وجود داشته و قضات از مشکلات محیط زیست اطلاع داشته باشند.
استفاده از مشاور در کنار قضات
PF25
ما با واقعیت‌هایی در محیط زیست روبرو هستیم که لازمه آن،‌ داشتن سیاستی در گردشگری طبیعی و حتی تاریخی است
ارتباط محیط زیست با موضوع گردشگری
PF26
تا نگاه‌ها به سمت حفاظت و توجه به محیط زیست هدایت شود.
گردشگری، عامل جلب توجه به محیط زیست
PF27
اگر می‌خواهیم به درجه‌ای از کسب درآمد از گردشگری برسیم، باید استانداردهای محیط زیست را داشته باشیم.
حداقل‌ زیست‌محیطی، پیش‌شرط کسب درآمد گردشگری
PF28
ارومیه یکی از زیباترین مناطق آبی دنیا بود، پارک ملی دریاچه ارومیه پذیرای صدها هزار پرنده مهاجر از جمله فلامینگو بود. شاید فقط مشابه این دریاچه را در کنیا دیده باشیم ولی الان با از بین رفتن منطقه، ظرفیتی از گردشگری کشور از دست رفته است.
ظرفیت بالای جذب توریسم در منابع طبیعی کشور
PF29
احیای دریاچه ارومیه فقط با هدف احیای پارک ملی آن، نه تنها کاملاً اقتصادی خواهد بود بلکه می‌توان در یک برنامه زمان‌بندی شده، فعالیت‌های کشاورزی را نیز اجرا کرد.
عدم تناقض موضوع توسعه با موضوع پایداری آن
PF30
اگر حفظ منابع آبی سرلوحه کار باشد، ضمن حفظ منابع طبیعی می‌توان حتی به احیای مناطق از دست رفته هم کمک کرد.
اهمیت بیشتر منابع آبی در مقایسه با سایر منابع طبیعی
PF31
در این زمینه ما به یک برنامه استراتژیک برای مدیریت و حفاظت منابع آب نیاز داریم.
اهمیت بیشتر منابع آبی در مقایسه با سایر منابع طبیعی
PF32
البته بخشی از حفظ منابع آبی در سیاست دولت می‌گنجد و بخشی از آن به فرهنگ گردشگری و مردم باز می‌گردد.
نقش مکمّل دولت در کنار نقش مردم
PF33
بنا بر پیش‌بینی‌های بین‌المللی، ما از کشورهایی هستیم که در سه دهه آینده، بیشترین خشکسالی را خواهیم داشت
شرایط خطرناک منابع آبی کشور
PF34
و متأسفانه هیچ گونه آماده‌سازی در این زمینه نداشته‌ایم.
فقدان آمادگی در مواجهه با خشکسالی
PF35
ما باید توسعه پایدار و رشد صنعتی و اشتغال داشته باشیم اما در کنار آن نمی‌توانیم از مسائل محیط زیستی غافل بمانیم
عدم تناقض موضوع توسعه با موضوع پایداری آن
PF36
چرا که ظرفیت رشد اقتصادی ما همین طبیعت است.
طبیعت، بستر توسعه اقتصادی
PF37
بخش عمده اقتصاد ما اقتصاد کلاسیک است که هنوز به منابعی چون آّب و خاک اتکا دارد، این منابع باید باشد که اقتصاد و زندگی بچرخد.
وابستگی اقتصاد کشور به منابع طبیعی
PF38
آسیب‌های زیست‌محیطی هزینه‌های پنهان زیادی به جامعه وارد می‌سازد.
غیرملموس بودن هزینه‌های طبیعی
PF39
9 میلیارد دلار در سال از جیب شما و تک تک مردم ایران در هزینه‌های درمانی ناشی از آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور صرف می‌شود
غیرملموس بودن هزینه‌های طبیعی
PF40
البته اگر همکاری مردم همراه نشود، یا به نتیجه نخواهیم رسید، یا با دشواری‌های بسیار زیادی مواجه خواهیم شد.
اهمیت مشارکت مردمی
PF41
بنده معتقدم دو عنصر اصلی سیاست‌های کلان؛
اهمیت سیاستگذاری کلان
PF42
و مشارکت‌های مردمی در حفاظت از محیط زیست نقش اساسی و تعیین کننده‌ای دارند.
اهمیت مشارکت مردمی
PF43
سیاست‌های کلان در بخش مدیریت آب،‌ مدیریت و حفظ عرصه‌های طبیعی و محیط زیست باید با همکاری و تعامل سیاستگذاری شوند
فرابخشی بودن سیاستگذاری کلان
PF44
پاکسازی رودخانه‌ها،‌ پاکسازی جنگل‌ها و سواحل دریا، تلاش برای جلوگیری از تخریب محیط زیست از جمله مواردی است که با مشارکت مردمی و حمایت دوستداران محیط زیست به ثمر خواهد نشست.
اهمیت مشارکت مردمی
PF45
شورای عالی محیط زیست نقش بسیار تعیین کننده‌ای در رفع مشکلات محیط زیست کشور دارد
اهمیت شورای عالی محیط زیست
PF46
چرا که عالی‌ترین سطح اجرایی کشور (رئیس جمهور)،‌ ریاست آن را بر عهده خواهد داشت.
حضور رئیس جمهور، عامل قدرت شورا
PF47
در واقع این شورا، یک پارلمان زیست‌محیطی با جایگاه سیاستگذاری عالی است.
شورا به عنوان پارلمان زیست‌محیطی
PF48
از سال 1384 که فعالیت‌های این شورا به یک کمیسیون تقلیل پیدا کرد، اگرچه اقداماتی صورت پذیرفت اما به دلیل عدم ریاست رئیس جمهور بر کمیسیون مذکور عملاً اثربخشی تصمیمات کاهش یافت.
حضور رئیس جمهور، عامل قدرت شورا
PF49
برای تحقق برنامه های سازمان در سطح ملی به نگاه کامل و راهبردی نیاز داریم، در همین راستا همه‌ی قوا همکاری لازم را داشته باشند
فرابخشی بودن مقوله محیط زیست
PF50
چراکه اگر رویکرد درستی مدیریت داشته باشیم در کار توسعه صنعتی، نباید به هر قیمتی وارد شده و به از بین رفتن تالاب ها و آلودگی هوا دست بزنیم.
اهمیت توجه به مقوله توسعه پایدار
PF51
در خصوص تحقیقات و پژوهش‌های زیست‌محیطی نیز باید بگویم

مطلب مرتبط :   صدق، باورهای، تجارب، گرایان