حزب، لبنان، قرآن، ایمان

در این مجال به وابستگی های احزاب به این دو گروه و تأثیر آنها فضای لبنان خواهیم پرداخت.
1. جنبش اَمَل
این جریان یکی از دو حزب عمده شیعه در لبنان است.
هر چند این حزب با هدف پیشبرد اهداق مقاومت و رسیدگی به حال مسلمانان پایه گذاری شده است ولی امروزه نمی تواند به عنوان یکی از جریانات حامی تقریب مذاهب و وحدت إسلامی از آن یاد کرد؛ هر چند مانع و چالشی بر سر راه فعالیت های تقریبی نیز نمی باشد.
2. حزب دروزی دموکرات لبنان؛
این حزب که در جولای 2001م و پس از انشعاب از جریان سوسیالیست ترقیخواه رسمیت یافت، شاخص ترین جریان هم پیمان حزب الله است.
3. جریان ملی آزاد لبنان؛
این حزب که در سال 2005م شکل رسمی به خود گرفت، در سال 2006م با حزب الله پیمان استراتژیک بست. از بندهای این پیمان تشکیل جبهه واحد و به رسمیت شناختن حق قانونی مقاومت و عدم خلع سلاح آن بود. این جریان از شاخه های اصلی ایجاد ائتلاف 14 مارس بود ولی بعد از این امضای پیمان با حزب الله و امل و دروز جبل عامل به صف مخالفین این جریان پیوست. 386
4. حرکت توحید اسلامی؛
جنبشی است که در سال 1982م توسط شیخ سعید شعبان تأسیس شد. شعبان در دهه هشتاد، ارتباط خوبی با ایران داشت. او با پشتیبانی جریان‌های دینی اهل سنّت، قدرت نظامی نیرومندی در شهر طرابلس تشکیل داد. جنبش او از چند مجموعه اسلامی کوچک مانند جندالله و جنبش لبنان عربی به وجود آمده بود. بر شهر طرابلس حاکمیت پیدا کرد و در سال 1984، در این شهر امارت اسلامی اعلام نمود ولی نیروهای سوریه جنگ خشونت باری را علیه او و تمامی جریان‌های دینی اهل سنّت آن شهر، آغاز کردند و توانستند در سال 1985 میلادی بر تمامی طرابلس مسلّط شوند و جریان‌های اسلامی-سیاسی را تا اندازه زیادی نابود کنند. 387
بعد از این درگیری ها، نفوذ این جنبش کاهش پیدا کرد، ولی توسّط فرزند مؤسس این جنبش شیخ بلال شعبان دوباره با تأثیرکمتری به میدان بازگشت. امروز هم جنبشی نزدیک به جریان حزب الله در بین اهل سنت لبنان به شمار می‌آید.
5. حزب فتحی یکن؛
از دیگر شخصیت های اهل سنت که دارای حزب و جریان سیاسی است و از هم پیمانان حزب الله می باشد، می توان به دکتر فتحی یکن اشاره کرد، افکار اساسی یکن با اندیشه اخوان المسلمین، اشتراک دارد. بعد از ترور رفیق حریری، یکن به ائتلاف مخالفان دولت به رهبری حزب الله پیوست. از ویژگی های این حزب و جریان این است که به تقریب میان مذاهب اعتقاد دارند و به همکاری عمیق میان شیعه و اهل سنّت ایمان دارند. 388
فتحی یکن در تجمع 8 مارس امامت نماز جماعت تجمع کنندگان را برعهده داشت.
6. حزب المستقبل؛
این حزب که یک جریان سنی لبنانی است و رفیق حریری آن را بنا نهاده است. بعد از ترور او رهبری این جریان بر عهده سعد حریری قرار گرفت. این جریان مبنای ائتلاف 14 مارس در مجلس لبنان با حضور احزابی چون سوسیالیست ترقیخواه ، قوات ، کتائب و … شد.
جریان المستقبل با در دست داشتن شاخه هایی از قبیل جوانان، زنان، تعلیم و تربیت، رسانه، آزادی خواهی، ورزشی، کارگری و همچنین حضور بارزی در رسانه های جهان عرب و 3 کانال تلویزیونی ملی ، ماهواره ای و خبری و رادیو الشرق از بیروت و پاریس پخش می شود و روزنامه المستقبل و روزنامه هایی همچون النهار ، اللواء که در توجیه سیاستهای جریان المستقبل منتشر می شود، از مخالفین مقاومت إسلامی به شمار می رود و می تواند چالشی بر سر فعالیت های تقریبی در لبنان باشد.
7. حزب کتائب؛
حزب کتائب لبنان که از بارزترین و قدیمی ترین احزاب لبنانی است و یکی از مهم ترین جریان های راست در ابتدای جنگ های داخلی لبنان بود و بیشترین سهم را در ایجاد نیروهای موسوم به قوات لبنان داشت نیز از هم پیمانان حزب المستقبل می باشد که قتل عام حدود2000 نفر از آوارگان فلسطینی در اردوگاه صبرا و شتیلا در در سپتامبر 1982م را در کارنامه خود دارد.389 این جریان نیز می تواند مانع و چالشی برای رسیدن به وحدت إسلامی باشد.
8. جریان سوسیالیست ترقیخواه لبنان؛
جریان سوسیالیست ترقیخواه لبنان از مهمترین احزاب سیاسی لبنانی است و در حال حاضر رهبری آن بر عهده ولید جنبلاط است پایه های حزب بر بمنای سکولاریسم و سوسیالیم و بر مبنای اکثریت دروز شکل گرفته است.
پرداختن این جریان به کشتار مسلمانان در طی جنگ های داخلی لبنان از سوابق این جریان می باشد. این حزب در طول تاریخ خود با حکومت سوریه دارای مشکلات فراوان بوده است.390
9. قوات لبنان؛
قوات لبنان که یک حزب سیاسی مسیحی است و بشیر جمیل آنرا پایه گذاری کرده است، در جریان جنگ های داخلی لبنان درگیری های زیادی با ائتلاف گروهای مسلمان و گروه های فلسطینی داشت. این حزب از جهت همبستگی با جریان 14 مارس و جریانات معارض مقاومت می تواند از موانع وحدت إسلامی و تقریب مذاهب إسلامی در لبنان باشد.
10. جنبش لیبرال شیعه (التیار الشیعی الحرّ)؛
جنبش لیبرال شیعه یکی از جریانات نوظهور لبنان است که از هم پیمانان گروه 14 مارس بوده و یکی از چالش های پیش روی تقریب مذاهب إسلامی می باشد.

مطلب مرتبط :   ــــــ، زمستان، پیاپی، ش4.

فصل چهارم: عدم اعتنا به مشترکات کلامی بین مذاهب
مشترکات دینی مذاهب إسلامی از مهم ترین مسائلی است که مسلمانان را در دایره إسلام جمع کرده است، همه مسلمانان به خدای واحد و حضرت محمد آخرین فرستاده خداوند ایمان داریم و معتقدیم قرآن کریم کلام خداوند است که بر رسولش نازل شده و از سوره حمد آغاز می شود و به سوره ناس ختم می شود و همه ما به سوی کعبه نماز می خوانیم و همه ما حج خانه خدا را به جای می آوریم ولی در موضوعات اختلافی باید یکدیگر را معذور بدانیم و این موضوعات را بین علما مطرح شود و نه در بین عوام از مردم که علوم دینی نمی دانند.391
عدم توجه به مشترکات مذاهب إسلامی، می تواند تفرقه و چنددستگی در بین مسلمانان را به ارمغان آورد که منتهی به ضعف و افول جهان إسلام می شود. تمسک به مشترکات إسلامی اولین راهکار در هر رابطه اجتماعی است. قرآن کریم می فرماید: بگو اى اهل کتاب؛ بیایید به سوى سخنى که میان ما و شما یکسان است که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزى را همتاى او قرار ندهیم.392
در منطق قرآن توجه به مشترکات امری عقلانی شمرده شده است و سیره امامان نیز همین بوده است. اگر بین مسلمانان و اهل کتاب مشترکاتی وجود دارد که قرآن دستور داده است به آن مشترکات توجه شود، مشترکات مذاهب إسلامی به مراتب بیشتر و مؤثرتر می باشد.
شهید مطهری در باره مشترکات مسلمانان معتقد است: جهات اختلاف فرق و مذاهب آن قدر زیاد نیست که مانع اخوت اسلامی بشود و جهات اشتراک آنها آنقدر زیاد و نیرومند است که می تواند آنها را به هم بپیوندد.393
مشترکات مسلمانان لبنان که مورد تأکید قرار دارد و مورد قبول عموم است، بدین شرح است:
1. ایمان به خدای واحد
2. ایمان به نبوت و خاتمیت حضرت رسول الله
3. ایمان به روز معاد و رستاخیز و میزان و حساب و بهشت و دوزخ
4. ایمان به ملائکه و أنبیا همچنان که در قرآن آمده است
5. ایمان به قرآن کریم همچنان که بر سول خدا نازل شده است
6. ایمان به خیر بودن أمت هم عصر رسول خدا که نص صریح قرآن است (کنتم خیر أمۀ أخرجت للناس)
7. ایمان به ارتباط محکم و روشن اهل بیت با صحابه رسول خدا
8. ایمان به مرجعیت علمی و عرفانی و اجتماعی اهل بیت و وجوب احترام و تکریم ایشان در بین مسلمانان
9. احترام خلفای إسلام و اصحاب رسول خدا
لازم است علمای مسلمان با تمسک به این مشترکات و دوری از هر گونه نفاق و ایجاد حساسیت های سیاسی و مذهبی، فضای سالم تری را در لبنان برای مسلمانان به ارمغان آورند.

مطلب مرتبط :   آرتمیا، غذا، al.,، (Bengtson

فصل پنجم: اهانت و توهین به مقدسات و ارزشهای دینی و مذهبی
اهانت و توهین در ادیان الهی جایگاهی ندارند و عقل نیز بر قبح این مسأله حکم می کند. إسلام که خاتم ادیان الهی و مؤید عقل می باشد به شدت با این مسأله مبارزه و مقابله کرده است. خداوند فرمود: کسانی که غیر خدا را می‌خوانند دشنام ندهید تا مبادا آنان از روی دشمنی و بدون علم خداوند را دشنام دهند.394 این نهی قرآن شامل هرگونه فعلی است که عکس العمل آن فعل دامن مقدسات إسلام و قرآن را می گیرد. بدین معنی که نهی قرآن از دشنام کفار به این جهت نبود که ایشان مستحق دشنام نیستند و اساسا قرآن در صدد بیان استحقاق یا عدم استحقاق کفار نیست بلکه نهی قرآن بر این جهت است که کفار از روی ناآگاهی به مقام ربوبی مقابله به مثل می کنند. می توان این استدلال را در باره مقدسات دیگران و سایر اهانت ها جاری ساخت، بدین معنی که در صورتی که شخصی به مقدسات دیگری لعن می کند، چه بسا او نیز مقابله به مثل نماید و مقدسات لاعن اول را لعن کند. بحث بر سر این نیست که آیا طرف مقابل من استحقاق لعن و دشنام و اهانت را دارد یا خیر؛ بلکه بحث این است که لعن و دشنام من موجب مقابله به مثل شخص مخاطب نشود که در این صورت کیفر این کار بر عهده لاعن و دشنام دهنده اولی است.
مسلمانان لبنان کمتر از مسلمانان کشورهای إسلامی، مرتکب این آسیب اجتماعی می باشند و در مساجد و حسینیه های شیعیان لبنان، به