با حمل و نقل عمومی قزوین بیشتر آشنا شید

قزوین مرکز استان قزوینه و از اونجا که در زمان صفوی، پایتخت ایران بوده جای های تاریخی بسیاری داره. در سفر به این شهر بهتره درباره سیستم حمل و نقل عمومی اون بیشتر بدونین.

مقاله های در رابطه

  • حقایق قزوین، از پایتخت ایران تا شهر خوشنویسان
  • راهنمای سفر به قزوین

در شهر قزوین آثار قدیمیو باستانی مختلفی مثل حموم قجر، عمارت کلاه فرنگی و امامزاده حسین قرار داره. روند شهرسازی و گسترش مناطق مسکونی در قزوین، پس از ورود اسلام به این سرزمین در سال ۲۴ هجری شتابی دو برابر گرفت و در یه مدت کوتاه به عنوان «باب الجنه» یا «دروازه بهشت» نامیده شد.

شبکه حمل و نقل قزوین در دو بخش داخل شهری و برون شهری، شبکه ای پیچیده و منظم از ۷۳۳ کیلومتر راه های ارتباطی، ۲۳ خط اتوبوسرانی، ۶ هزار تاکسی داخل شهری، مسیرهای دوچرخه سواری، ۳ ایستگاه راه آهن و فرودگاهه که باعث شده این استان شاهراه ارتباطی غرب کشور لقب بگیره. واسه گشت و گذار در این شهر تاریخی پیشنهاد می کنیم با سیستم حمل و نقل عمومی این شهر آشنا شید.

هواپیما

قزوین

شهرداری قزوین طبق پیشرفت خطوط حمل و نقل این شهر، فرودگاه قزوین رو خریداری کرده و در صدده طبق پیشرفت گردشگری این شهر، فرودگاه فوق رو پیشرفت داده و به فرودگاه مسافربری تبدیل کنه. الان پرواز هواپیماهای کوچیک مسافربری در این فرودگاه شدنیه.

قطار

قزوین

خبرگزاری تسنیم

ایستگاه راه آهن قزوین مربوط به دوره پهلویه و در قزوین، خیابون امام (رشت)، داخل مجموعه سعد السلطنه هستش و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. اولین خط راه آهن در ۱۸ اسفندماه ۱۳۱۸ به قزوین رسید و ایستگاه راه آهن قزوین در بیست و هفتم همون ماه شروع به کار کرد.

قزوین

خبرگزاری مهر

حالا هم با در نظر گرفتن قرار گرفتن قزوین در شاهراه مبادلاتی کشور، این استان در راه راه آهن تهران به شمال غرب کشور قرار گرفته و در شهرهای قزوین، تاکستان و آبیک ایستگاه راه آهن داره. ایستگاه قزوین با مساحتی بالغ بر ۱۵۵۶ متر مربع در جنوب شهر قزوین و در انتهای خیابون سپه هستش. هم اینکه راه آهن قزوین- رشت- بندرانزلی -آستارا هم در دست احداثه که این خط آهن ایران رو به کشورای نواحی قفقاز و روسیه وصل می کنه. در علاوه بر قطار راه تهران-تبریز از راه قزوین رد می شه که می تونید در ایستگاه مربوطه پیاده شید.

تاکسی

قزوین

طبق اعلامیه نظری از مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین ۱۲ ایستگاه واحد تاکسی بی سیم به شکل شبونه روزی در سطح شهر قزوین فعالیت می کنن. شهروندان قزوینی و گردشگران در هر ساعت از شبونه روز که قصد تردد در سطح شهر و یا مسیرهای بین شهری رو داشته باشن می تونن با سامانه ۱۳۳ تماس بگیرن، نزدیک ترین ایستگاه یا خودرویی که به محل تقاضا کننده نزدیک باشه، به محل اعزام می شه.

مطلب مرتبط :   منبع تحقیق درباره متغیر مستقل، پلاسمایی، دینامیکی

ایستگاه های تاکسی بی سیم قزوین در راه آهن، دروازه رشت، سه راه خیام، میدون عارف، خیابون شهیدبابایی، میدون میرعماد، خیابون جانبازان، شهرک کوثر، میدون تهران قدیم، دوراه همدان، چار راه ولیعصر و شهرک مینودر گذاشته شدن. ۸۵ راننده آقا و ۲۰ راننده خانوم در شبکه تاکسی بی سیم قزوین آماده سرویس دهی به شهروندان هستن.

قزوین

اندازه کرایه تاکسی های راه میدون دفاع مقدس تا چار راه راهنمایی ۶۰۰ تومن، ۲۲ بهمن تا ولیعصر ۸۰۰ تومن، میدون دفاع مقدس تا میدون مادر ۹۰۰ تومن، میدون آزادی تا دانشگاه امام خمینی(ره) ۹۰۰ تومن، مسیرهای دانشگاه امام خمینی(ره) تا ولیعصر و دانشگاه آزاد باراجین تا دانشگاه نواب ۱۰۰۰ تومنه.

اندازه کرایه‎های تاکسی در راه ولیعصر تا میدون گل‎ها ۱۲۰۰ تومن، راه ترمینال تا دانشگاه آزاد باراجین ۱۱۰۰ تومن، مسیرهای خیابون راه آهن تا دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و خیابون راه آهن تا دانشگاه غزالی ۱۲۰۰ تومنه.

واسه تاکسی تلفنی ها؛ ورودی داخل شهری تا سه کیلومتر ۳۵۰۰ تومن و بعد از سه کیلومتر به ازای هرکیلومتر اندازه گیری اضافه ۳۰۰ تومن دریافت می شه.

واسه تاکسی های تلفنی و بی سیم اندازه کرایه تا پنج کیلومتر ۱۵۰۰ تومنه که واسه هر کیلومتر اضافی در داخل شهر ۵۰ تومن، واسه هر کیلومتر بیرون از شهر ۲۰۰ تومن، کرایه برگشت همون راه ۵۰ درصد کرایه رفت و کرایه ساعتی ۳۰۰۰ تومنه.

قزوین

البته تاکسی های اینترنتی هم در این شهر مشغول به فعالیت شده ان. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین، عبدالعلی دربندی زاده در این باره گفت: تاکسی اینترنتی اتفاق ای جدیدیه که به دلیل کاهش قیمت، سهولت دسترسی و امنیت مسافران در شهرهای بزرگ مورد استقبال قرار گرفته. در این طرح مسافران ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزون تر جابجا می شن. الان حدود ۳۸۰۰  تاکسی تحت نظارت سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین فعالیت می کنه که با سه رنگ سبز، زرد و نارنجی از بقیه خودروها جدا شده ان.

اتوبوس

قزوین

خبرگزاری مهر

سازمان اتوبوس رانی قزوین دارای سه بخش کلی سیستم اداری، توقف بعضی وقتا و تعمیرگاه واقع در چهارراه ولی عصر و توقف بعضی وقتا شهیدرجاییه و روزانه ۱۶۵ هزار نفر به وسیله اتوبوس ها و ۱۳۰٫۰۰۰ نفر به وسیله مینی بوس های این سازمان در سطح شهر قزوین و نزدیکیا جابجا می شن.

قزوین

عکس از خبرگزاری مهر

هم اینکه الان ۲۰ خط اتوبوس تحت پوشش سازمان اتوبوسرانی قزوین مشغول سرویس دهی هستن که از این تعداد، ۱۵ خط داخل شهری و ۵ خط هم از مبدأ شهر قزوین به شهرهای محمدیه، صنعتی و الوند، اقبالیه، محمودآباد، چوبیندر رفت و اومد می کنن. سازمان اتوبوس رانی قزوین در بحث بهره وری و فنی، به کار گیری بهینه و کامل از اتوبوس ها و امکانات، برنامه ریزی و سرویس دهی مطلوب به شهروندان در سال ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ خورشیدی مقام اول رو در کشور بدست بیاره.

مطلب مرتبط :   پایان نامه با واژه های کلیدی بیمارستان، مراکز تحقیقاتی، شیمی درمانی، مواد غذایی

قزوین

اولین ترمینال مسافربری قزوین در سال ۱۳۲۰ خورشیدی با نام سرای غیاث نظام تأسیس شد که بعدا به گاراژ «تهران سیر» معروف شد. زمان تاسیس سازمان پایانه های مسافربری شهرداری قزوین به مهرماه ۱۳۷۸ برمیگرده. الان شهر قزوین دارای دو ترمینال مسافربری در محورهای شرق و غرب می باشه. ترمینال آزادگان با مساحت ۲۷٫۹۶۶ مترمربع در محور شرق (ضلع شمال شرقی میدان تهران قدیم) قرار داره و ترمینال غرب قزوین به مساحت ۸٫۳۲۸ مترمربع در محور غرب فعالیت می کنه.

مترو

مترو قزوین به تهران در امتداد مترو تهران به کرج و هشتگرد قرار داره. طول کل این خط از هشتگرد تا قزوین حدود ۷۰ کیلومتر بوده و در شهرای نظر آباد، آبیک، شهرک صنعتی کاسپین، محمدیه و قزوین ایستگاه داره. محل عبور مترو ضلع شمالی آزادراه هستش. اعتبار کل پروژه ۵۰۰ میلیارد تومنه و یه شرکت چینی مسئولیت ساخته شدنش رو رو دوش داره. تا کنون ۲۰ میلیارد تومن به مطالعه و برنامه ریزی این خط از مترو هزینه شده و عملیات اجرایی اون از سال ۱۳۹۲ شروع شده.

تراموا

جهت کنترل ترافیک در هسته مرکزی و تجاری شهر قزوین خط یه تراموای این شهر در خیابون امام خمینی اجرایی می شه.

دوچرخه

قزوین

مردم قزوین از زمان های قدیم دوچرخه رو به عنوان وسیله حمل و نقل به کار گیری می کردن طوری که اولین گواهینامه دوچرخه سواری در سال ۱۳۴۳ در این شهر صادر شد. طبق تحقیق های انجام شده به وسیله وزارت کشور شهر قزوین از نظر شبکه معابر و شیب طولی خیابونا واسه دوچرخه سواری مناسبه. به خاطر همین شهرداری قزوینمبادرت به ساخت دستگاه مکانیزه کرایه دوچرخه در سطح شهر کرده.

به نقل از روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین، راه دوچرخه سواری با علائم افقی و عمودی چشم گربه ای، استوانه ایمنی، رنگ های ترافیکی و تابلو از راه سواره رو، جدا شده و در معابر اصلی عدل، بوعلی، نخبگان، غدیر و بلوار ۵۵ متری ۲۲ بهمن مینودر، در شش ماهه اول امسال با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومن ساخته شد.

 سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین هم، اقدام به جفت و جور و نصب ایستگاه دوچرخه در ۵۰ نقطه شهر قزوین در مقابل اماکن عمومی و مورد درخواست شهروندان کرده.

دیدگاهتان را بنویسید