آرایش، رسانه¬ای، رسانه‌ای، رسانه‌های

نداشتن زنجیره تأمین برمی‌گردد.
یعنی در آرایش رسانه‌ای که معادل آرایش نظامی (مثلث‌های پوشش دهند لجمن) باید در پشت آن زنجیره تأمین هم دیده شود؟دقیقاً ، یعنی زنجیره تأمین فضای محلی با ملی با منطقه‌ای با جهانی با زبانی باید متفاوت باشد. چراکه برد گلوله‌هایی که برای شلیک در هر سطح نیاز است متفاوت می‌باشد. (زنجیره تأمین در نسبت با پوشش جغرافیایی)
نکته دیگر داشتن رسانه‌های عمومی و سپس رسانه‌های تخصصی در کنار آن‌ها است. (لایه‌بندی و چینش رسانه‌های عمومی در کنار رسانه‌های تخصصی)
آمریکایی‌ها در این زمینه شبکه‌هایی عمومی (مثل cbs, cnn, nbc, abc,) در کنار شبکه‌هایی تخصصی (مثل هیستوری چنل، و نشنال جئوگرافی و …) دارند. البته بیشتر در زمینه وب من فکر کرده بودم که به حوزه تلویزیون هم می‌خورد.
شبکه¬های آن‌ها از هافینگتون پست زیاد نقل می¬کنند. چراکه نویسندگان قدر آمریکا در آنجا می¬نویسند و سپس بقیه سایت¬ها آن مطالب را به سلیقه خود پوشش می¬دهند. مثلاً خبری را رادار آنلاین دات کام، در حوزه سلبریتی‌ها می‌نویسد در مورد جاستین بیبر، سپس خبرنگاران رسانه‌های تصویری و تلویزیونی، آن خبر را به‌صورت تصویری در آورده و گزارش می‌کنند. (تأمین محتوا و تبدیل محتوای ثابت به انواع برنامه)
ما اگر جایی داشته باشیم که برایمان استدلال، مفهوم، سابقه تاریخی و … تولید کند تا آنکه خبرنگاری که درون صحنه و میدان درگیر است، از حیث محتوا تأمین شود، به آرایش رسانه‌ای مطلوب خود نزدیک می‌شویم. موشک را باید برسانیم تا او تأمین شود.
ضمن آنکه آن‌ها مفاهیم و تکنولوژی¬شان به‌موازات هم در حال توسعه و جاری شدن در جوامع است، مثلاً فیس‌بوک و ویچت و وایبر و تبلت و گوشی هوشمند و… به‌موازات آن دیپلماسی فیسبوکی و توییتری و وب 2 و … مفهوم‌سازی می‌شود. ( روند مفهوم‌سازی به‌موازات روند پیشرفت تکنولوژی)
پس یکی بحث چینش رسانه‌ها در نسبت و تناسب باهم و دیگری در ایجاد زنجیره تأمین!
نکته دیگر ، مرکز غنی‌سازی رسانه¬ها است. مفاهیم تولید کند و رسانه‌های یک جبهه صرفاً ازآنجا تغذیه شوند. نه آنکه خود رسانه دغدغه تولید محتوا و مفاهیم را هم داشته باشند. (مرکز غنی‌سازی رسانه¬ها)
مثلاً مرکز مدیریت آمریکا در افکار عمومی ایران، باید داشته باشیم. سپس از شبکه پویانمایی برای کودکان تا شبکه‌های خبری، آن مفاهیم را به تولید برنامه منجر نمایند. (مرکز مدیریت افکار عمومی)
حتی در کتابی آمده است که دستگاه اطلاعاتی انگلیس در حوزه عملیات روانی مطلبی را تولید می‌کند، اما صرفاً به نام یکی از نویسندگان مشهور یا روزنامه‌نگاران، آن را در رسانه‌های مکتوب منتشر می‌کند. مرکز غنی‌سازی چنین کاری باید انجام شود.
خبر، مدیریت پدیده‌های مدیریت ناپذیر است. چراکه نمی‌دانیم چه پدیده‌ای در حال وقوع است.
باید به این عقبه نداشتن باید در آرایش رسانه‌ای بود. رسانه‌های ما تولید حرف نو نمی‌کنند و حرف‌های دیگران را پرداخت می‌کنند و کپی می‌کنند مثل بفرمایید شام و شام ایرانی. (مرکز نوآوری برنامه‌های رسانه¬ها) (تولید حرف نو)
سوژه¬سازی یکی از واجب¬ترین کارهای رسانه‌ای است. تکرار زهر یک رسانه است و اگر ما به دام روزمرگی بیافتیم مرگ ما فرارسیده، نیوز یعنی تازه‌ها و این با تکرار و روزمرگی تناقض دارد. (سوژه سازی- جلوگیری از تکرار و روزمرگی)
آمریکا یک مدیالب دارد؛ که در بحث روایت¬ها بر روی center for future story telling کار می‌کند. این را باید حتماً در آرایش رسانه‌ای دید. آزمایشگاه رسانه¬ای که مفهوم را آزمایش می¬کنند و سپس در محیط اصلی رسانه، عملیاتی می‌کنند. (آزمایشگاه رسانه¬ای و آزمایش مفاهیم جدید)
همچنین دکورها و طراحی¬های صحنه هم باید در آرایش رسانه¬ای دیده شود. (توجه به طراحی‌ها و دیزاین و فرم)
در آیین‌نامه اف ام (34) ، لایه‌بندی‌های آرایش نظامی و اینکه تحلیلگران چگونه باید آن را تحلیل کنند وجود دارد. فیرست اشلون، سکند اشلون و… لجمن (لایه‌بندی‌های آرایش رسانه‌ای)
قلب‌ها و ذهن‌های 75 میلیون نفر را بگیر، آرایش آن طرف را هم بگیر، آرایش این‌طرف را هم بگیر و ببین باید چگونه باشد. ماهواره و رادیو و تلویزیون و انواع رسانه‌ها را همه ببین و آرایش رسانه‌ای مطلوبت را ترتیب ده. (مهندسی قلب‌ها و ذهن‌ها)
العالم و الکوثر را مثلاً یک‌بار نسبت به خودشان (که نه همدیگر را خنثی کنند و یا موازی هم باشند بلکه مکمل باشند) و یک‌بار هم در نسبت با آرایش رسانه‌ای که در مواجهه با جبهه مقابل دارند.(ایجاد پوشش‌های مکمل به‌جای موازی و یا متضاد و مقابل)
مثل شبکه منوتو که گزارش‌های بی‌بی‌سی را تقویت می‌کند. همچنین عقبه اطلاعاتی از ام آی 6 می‌گیرد و با دستگاه¬های اطلاعاتی در یک راستا حرکت می‌کند. (پیوند با دستگاه¬های اطلاعاتی)
ما بجای تشکیل عقبه، مدام در حال اضافه خط کردیم. (تشکیل عقبه به‌جای افزودن خط جدید)
نکته دیگر پیوند ارتباط رسانه و دانشگاه متناظر با صنعت و دانشگاه است. که برای مرکز غنی‌سازی رسانه¬ای مهم است. که بخشی از زنجیره تأمین است. مثلاً پروژه¬هایی مثل جی تی ال را رسانه‌ای کنند. (پیوند رسانه با دانشگاه)
مرکز نوآوری مثل مدیالب حتماً لازم داریم برای روش‌ها گزارش‌ها نحوه اخبار و سایر برنامه‌هایمان که تست کند و در استوری تلینگ بسنجد و سپس به بهره‌دهی برساند و مدام سیستم رسانه‌ای را به‌روزرسانی کند. ما 35 سال است که این سیستم را دست¬نخورده باقی گذاشته¬ایم. (به‌روزرسانی سیستم رسانه‌ای)

مطلب مرتبط :   الکترونیک، قرارداد، خصوصیت، قراردادهای

مصاحبه شماره 2

مصاحبه با حسن عباسی
مدرس دافوس و رییس اندیشکده یقین
اسفند 92

در آرایش رسانه¬ای نکته¬ای که باید درباره جایگاه آرایش مدنظر قرار داد این است که، آرایش رسانه¬ای صرفاً برای آرایش رسانه-ای نیست. بلکه با تدوین آرایش رسانه¬ای دشمن و تنظیم آرایش رسانه¬ای خود و ترسیم خط حد، درصدد طراحی چگونگی تقابل و طرح مانور برمی‌آییم. (هدف از آرایش رسانه¬ای و پروسه‌ی پس‌ازآن)
یک‌بار آرایش رسانه¬ای را ناظر بر شرایط کنونی و وضع موجود رسانه¬ها، ماهواره¬ها و … می¬بینیم. یک‌بار هم بررسی می¬نماییم که آرایش رسانه¬ای در حال چه تغییری است.(دو نوع آرایش رسانه¬ای موجود و آتی)
یک اتفاق که در مقوله آرایش رسانه¬ای در شرف وقوع است، مسئله “ادغام” است. نه‌تنها رسانه¬ها، بلکه نظام¬ها در حال ادغام با یکدیگر هستند. به این معنی که آموزش‌وپرورش، آموزش عالی و دیگر نظام¬ها در حال از بین رفتن و ادغام با رسانه می¬باشند. که همان اجوتینمنت و ساینتینمنت است. (پدیده¬ی ادغام در آینده)
معنی از بین رفتن یک نظام، مانند نظام آموزش‌وپرورش، از بین رفتن هویت مستقل آن نظام است. در واقع آموزش‌وپرورش مستقل نابود می‌گردد. رسانه نیز صرفاً کار رسانه را انجام نمی¬دهد. بلکه با پدیده یا نظامی که ادغام می¬گردد ممزوج شده و هویت جدیدی را شکل می¬دهند و رسانه نیز وظیفه¬ی آن نظام خاص را بر عهده می¬گیرد. یعنی هر چیز که با رسانه ادغام گردید، در آینده حیات و بقایش حفظ می¬گردد. (ادغام – انطباق با شرایط جدید و حفظ بقا)
با این حساب جوهر جامعه¬سازی در آینده، رسانه است. (رسانه، جوهر جامعه¬سازی آینده)
آرایش رسانه¬ای، دو نوع می¬باشد: آرایش رسانه¬ای موجود و آرایش رسانه¬ای آتی (آینده) . (انواع آرایش رسانه¬ای -موجود و آتی)
در آرایش رسانه¬ای موجود، ابتدا ترتیب نیروی رسانه¬ای رسانه¬های معارض، و سپس ترکیب نیروی رسانه¬ای خودی مدنظر قرار می¬گیرد. که به سه دسته زیر تقسیم می‌شود. افراد شاخص در رسانه؛ خود رسانه از حیث کمیت و کیفیت؛ در حالت نظامی آن مثلاً کمیت تجهیزات و توپ و تانک و سایر ادوات نظامی بررسی می¬گردند و سپس میزان کیفیت آن‌ها نیز ارزیابی می¬شوند. لذا در بحث آرایش رسانه¬ای، کیفیت و کمیت رسانه¬ها باید در نظر گرفته شود. در نهایت، دکترین¬ها استراتژی‌ها تاکتیک¬ها و تکنیک¬های رسانه دشمن مورد نظر. (الگوی آرایش رسانه¬ای موجود. الگوی ترتیب نیرو)
پس از تبیین این موضوع باید ترکیب نیرو نمود. ابتدا باید دید که ما در مقابل آنچه داریم. ابتدا افراد رسانه¬ای، سپس رسانه¬ها و سپس دکترین¬ها استراتژی‌ها تاکتیک¬ها و تکنیک¬های رسانه¬های خودی را مشخص می¬کنیم. رسانه¬ها شامل رادیو¬ها، تلویزیون، ماهواره، سینما، وب¬سایت¬ها می¬باشد که ترتیب و ترکیب نیرو می‌شود. (الگوی آرایش رسانه¬ای موجود. الگوی ترکیب نیرو)
قواره¬ای که چگونگی هر نوع آرایشی را اعم از نظامی و فرهنگی و اقتصادی و … تا رسانه¬ای، تنظیم می‌نماید، ترتیب نیرو و ترکیب نیروست، که بر اساس آن ، ابتدا حریف یا دشمن را ترتیب نیرو می¬نماییم و سپس رسانه¬های خودی را ترکیب نیرو می-کنیم. مثل بازی فوتبال که در آن ابتدا تیم حریف را تحلیل نموده و سپس بازیکنان خودی را روبروی آن ارنج arrange می-نمایند. (ترتیب نیرو و ترکیب نیرو)
اما آنچه اهمیت دارد اینکه برای آرایش رسانه¬ای از رویکرد استقامت مدار استفاده نمایید به‌صورت گپ¬های فزاینده، کاهنده و موازی. در حرکت به‌سوی آینده، یک گپ فزاینده وجود دارد. یعنی اگر بخواهیم آرایش